6. Hodnocení výsledků vzdělávání
6.1. Pravidla pro hodnocení žáků
Základní pravidla hodnocení vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou, zásady hodnocení, stupně hodnocení prospěchu a chování, podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách či způsoby získávání podkladů pro hodnocení žáků jsou zakotveny v klasifikačním řádu školy, který je přílohou ŠVP.
Pravidla pro hodnocení vycházejí ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění, vyhlášky č. 48/ 2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky v platném znění a vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění platných předpisů.
6.1.1. Způsoby hodnocení žáků
Hodnocení žáka je zpětnou vazbou, která poskytuje žákovi informace o správnosti postupu a jeho výsledcích. Cílem je hodnotit žáka z celé šíře hodnot za použití všech možných forem. Nestačí jedinou zkouškou zhodnotit dlouhodobou přípravu, aktivitu, píli, snahu, dovednosti, práci s informacemi, spolupráci apod., ale postupnými kroky zjišťovat jednotlivé dílčí výsledky vzdělávání směřující k dosažení cílů daného stupně vzdělávání. Součástí hodnocení je také vedení žáka k sebehodnocení tak, aby dokázal objektivně posoudit svoji práci, vložené úsilí i rezervy, zapojit ho jako partnera do procesu hodnocení.
Škola volí následující základní způsoby hodnocení žáků :
●Klasifikace (číselné vyjádření známkou = klasifikační stupně) – viz klasifikační řád
●Slovní hodnocení (výrokové)
●Kombinace obou způsobů hodnocení
●Bodové – v případě dílčí klasifikace (testy apod.)
Hodnocení musí předcházet seznámení žáka s cíli i kritérii hodnocení.
Cíl musí být smysluplný, měřitelný, akceptovatelný, reálný a realizovatelný, termínovaný.
Hodnocení musí být jednoznačné, srozumitelné, všestranné, motivační, srovnatelné s předem danými kritérii, při užití slovního hodnocení musí být zachována vazba mezi klasifikací číselnou a vyjádřením slovním. Musí být pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné, musí vycházet z míry dosažení očekávaných výstupů.
Pravidlem by mělo být : oznámit žákovi výsledek každého hodnocení
poukázat na klady i nedostatky hodnocených činností, projevů, výkonů, výsledků
hodnocení nesmí být trestem
chyby slouží k nápravě
K dosažení dobrého hodnocení musí pro žáka obecně platit :
●žák ví, co se má naučit a proč
●žák ví, co bude dělat pro to, aby se něco naučil
●žák dokáže vysvětlit, čemu se naučil
●žák ví, podle kterých kritérií bude hodnocen
●žák ví, že může hodnotit vlastní pokrok
1.1.1.Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení se odvíjejí od klíčových kompetencí, přitom respektují věk žáků i požadavky stanovené v jednotlivých předmětech, dané
školním vzdělávacím programem.
Žáci budou vždy informováni o kritériích hodnocení i o stupních hodnocení.
Každé hodnocení musí mít svá pravidla (jak, kdy, koho) a kritéria (požadavky – co hodnotit, jak, kolik, sledovaný jev , míru kvality i
kvantity).
Posuzuje se :
●úplnost, ucelenost, přesnost, trvalost osvojení požadovaných cílových znalostí, vztahů
●kvalita a rozsah získaných dovedností
●kvalita uplatňování osvojených znalostí a dovedností při řešení vzdělávacích úkolů
●kvalita práce s informacemi
●osvojení dovednosti spolupráce
●píle, snaha, přístup žáka ke vzdělávání
●kvalita myšlení (samostatnost, tvořivost, originalita)
●kvalita komunikativních dovedností (výstižnost, přesnost, odborná a jazyková správnost projevu)
●osvojení metody samostatné práce = umět se učit
Zásady :
●hodnocení chování se nezahrnuje do známky z vyučovacího předmětu
●učitel hodnotí vyváženě a do klasifikace promítá klíčové kompetence
●hodnotí se vždy probrané a procvičené učivo
●písemné práce jsou vždy žákům včas oznámeny
Obecná hodnotící stupnice :
●Stupeň 1 : prakticky bezchybný stav
●Stupeń 2 . převládá pozitivní hodnocení, dílčí chyby
●Stupeň 3 : pozitivní a negativní zjištění v rovnováze
●Stupeň 4 : výrazné chyby, převážně negativní hodnocení
●Stupeň 5 : zásadní nedostatky
Slovní hodnocení :
U slovního hodnocení učitel sdělí žákovi informace o průběhu a výsledcích jeho činností, porovnává současný výkon s minulým a hodnotí
jeho pokrok. Přednost má hodnocení pozitivní. Učitel navrhuje žákovi způsoby, možnosti k dosažení lepších výsledků, přihlíží ke
vzdělávacím a osobnostním předpokladům žáka. Slovní hodnocení (popř.kombinaci slovního a číselného hodnocení) volí učitel na základě
žádosti rodičů.
Charakteristika klasifikačních stupňů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami :
známka |
učivo |
kvalita myšlení |
kvalita komunikačních dovedností |
uplatňování znalostí a dovedností |
píle, snaha, přístup ke vzdělání |
1 výborný |
bezpečně ovládá |
samostatný, tvořivý, pohotový, dobře chápe souvislosti |
vyjadřuje se výstižně, přesně, souvisle (adekvátně věku) |
spolehlivě, uvědoměle uplatňuje vědomosti a dovednosti, pracuje svědomitě, s jistotou |
pilný, aktivní, projevuje zájem o danou problematiku |
2 chvalitebný
|
ovládá |
uvažuje vcelku samostatně,tvořivý |
vyjadřuje se celkem výstižně, samostatně, |
při řešení úkolů užívá vědomosti i dovednosti, vyžaduje drobnou pomoc, malé, ne časté chyby |
celkem se snaží , učí se svědomitě |
3 dobrý |
v podstatě ovládá s mezerami |
méně samostatný, pohotový |
nedovede se dost přesně vyjádřit, někdy nesouvisle, často chybuje |
vyžaduje pomoc, s pomocí učitele odstraňuje chyby |
k práci nepotřebuje větších podnětů |
4 dostatečný |
ovládá jen částečně, se závažnými mezerami |
napodobuje ostatní, ale často chybuje, nesamostatný, nechápe souvislosti |
vyjadřuje se se značnými obtížemi, nesouvisle |
znalosti i dovednosti i přes pomoc uplatňuje se zásadními chybami, chyby nesnadno překonává |
malá píle a snaha, potřebuje stále pomoc a pobídky |
5 nedostatečný |
neovládá |
nesamostatný, těžkopádný |
i na návodné otázky odpovídá nesprávně, neumí se vyjádřit nebo jen kusým způsobem |
neovládá znalosti, dovednosti, praktické úkoly nedokáže splnit ani za pomoci učitele |
veškerá pomoc a podněty k práci jsou neúčinné |
U hodnocení skupinové práce je třeba brát v úvahu následující kritéria :
●Podíl na práci skupiny (rozdělení úkolů, potřebných kompetencí, týmová práce)
●Návrh nápadů, myšlenek (přínos – kdo, co)
●Zapojování členů skupiny (ochota pomáhat, naslouchat, vyrovnaný podíl činností)
●Komunikace (prezentace a hodnocení zadaného úkolu)
●Diskuse (přínos, použitelnost, významnost úkolu, sebehodnocení skupiny)
Učitel volbou organizace, forem a metod práce zohledňuje rozdíly ve znalostech a pracovním tempu jednotlivých žáků, respektuje individuální možnosti žáka.
Charakteristika klasifikačních stupňů pro žáky s autismem :
Známka číselná |
Vysvětlení známky slovy |
1 |
Pracoval (a) jsi výborně. |
2 |
Musel (a) jsem ti trochu napovědět, ale reagoval (a) jsi správně, příště mluv sám (sama). |
3 |
Musela jsem z tebe tahat odpovědi. |
4 |
Ještě jsi splnil (a), ale bylo toho málo. |
5 |
Odpovědi nedostačovaly, příště se nauč a opravíme to. |