6. Hodnocení výsledků vzdělávání

 

6.1. Pravidla pro hodnocení žáků

 

Základní pravidla hodnocení vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou, zásady hodnocení, stupně hodnocení prospěchu a chování, podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách či způsoby získávání podkladů pro hodnocení žáků jsou zakotveny v klasifikačním řádu školy, který je přílohou ŠVP.

Pravidla pro hodnocení vycházejí ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění, vyhlášky č. 48/ 2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky v platném znění a vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění platných předpisů.

 

6.1.1. Způsoby hodnocení žáků

 

Hodnocení žáka je zpětnou vazbou, která poskytuje žákovi informace o správnosti postupu a jeho výsledcích. Cílem je hodnotit žáka z celé šíře hodnot za použití všech možných forem. Nestačí jedinou zkouškou zhodnotit dlouhodobou přípravu, aktivitu, píli, snahu, dovednosti, práci s informacemi, spolupráci apod., ale postupnými kroky zjišťovat jednotlivé dílčí výsledky vzdělávání směřující k dosažení cílů daného stupně vzdělávání. Součástí hodnocení je také vedení žáka k sebehodnocení tak, aby dokázal objektivně posoudit svoji práci, vložené úsilí i rezervy, zapojit ho jako partnera do procesu hodnocení.

 

Škola volí následující základní způsoby hodnocení žáků :

Klasifikace (číselné vyjádření známkou = klasifikační stupně) – viz klasifikační řád

Slovní hodnocení (výrokové)

Kombinace obou způsobů hodnocení

Bodové – v případě dílčí klasifikace (testy apod.)

 

Hodnocení musí předcházet seznámení žáka s cíli i kritérii hodnocení.

Cíl musí být smysluplný, měřitelný, akceptovatelný, reálný a realizovatelný, termínovaný.

Hodnocení musí být jednoznačné, srozumitelné, všestranné, motivační, srovnatelné s předem danými kritérii, při užití slovního hodnocení musí být zachována vazba mezi klasifikací číselnou a vyjádřením slovním. Musí být pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné, musí vycházet z míry dosažení očekávaných výstupů.

Pravidlem by mělo být : oznámit žákovi výsledek každého hodnocení

poukázat na klady i nedostatky hodnocených činností, projevů, výkonů, výsledků

hodnocení nesmí být trestem

         chyby slouží k nápravě

 

K dosažení dobrého hodnocení musí pro žáka obecně platit :

 

žák ví, co se má naučit a proč

žák ví, co bude dělat pro to, aby se něco naučil

žák dokáže vysvětlit, čemu se naučil

žák ví, podle kterých kritérií bude hodnocen

žák ví, že může hodnotit vlastní pokrok

 

1.1.1.Kritéria hodnocení

 

Kritéria hodnocení se odvíjejí od klíčových kompetencí, přitom respektují věk žáků i požadavky stanovené v jednotlivých předmětech, dané

školním vzdělávacím programem.

Žáci budou vždy informováni o kritériích hodnocení i o stupních hodnocení.

Každé hodnocení musí mít svá pravidla (jak, kdy, koho) a kritéria (požadavky – co hodnotit, jak, kolik, sledovaný jev , míru kvality i

kvantity).

Posuzuje se :

 

úplnost, ucelenost, přesnost, trvalost osvojení požadovaných cílových znalostí, vztahů

kvalita a rozsah získaných dovedností

kvalita uplatňování osvojených znalostí a dovedností při řešení vzdělávacích úkolů

kvalita práce s informacemi

osvojení dovednosti spolupráce

píle, snaha, přístup žáka ke vzdělávání

kvalita myšlení (samostatnost, tvořivost, originalita)

kvalita komunikativních dovedností (výstižnost, přesnost, odborná a jazyková správnost projevu)

osvojení metody samostatné práce = umět se učit

Zásady :

hodnocení chování se nezahrnuje do známky z vyučovacího předmětu

učitel hodnotí vyváženě a do klasifikace promítá klíčové kompetence

hodnotí se vždy probrané a procvičené učivo

písemné práce jsou vždy žákům včas oznámeny

 

Obecná hodnotící stupnice :

   

Stupeň 1 : prakticky bezchybný stav

Stupeń 2 . převládá pozitivní hodnocení, dílčí chyby

Stupeň 3 : pozitivní a negativní zjištění v rovnováze

Stupeň 4 : výrazné chyby, převážně negativní hodnocení

Stupeň 5 : zásadní nedostatky

 

Slovní hodnocení :

 

U slovního hodnocení učitel sdělí žákovi informace o průběhu a výsledcích jeho činností, porovnává současný výkon s minulým a hodnotí

jeho pokrok. Přednost má hodnocení pozitivní. Učitel navrhuje žákovi způsoby, možnosti k dosažení lepších výsledků, přihlíží ke

vzdělávacím a osobnostním předpokladům žáka. Slovní hodnocení (popř.kombinaci slovního a číselného hodnocení) volí učitel na základě

žádosti rodičů.

Charakteristika klasifikačních stupňů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami :

známka

učivo

kvalita myšlení

kvalita komunikačních dovedností

uplatňování znalostí a dovedností

píle, snaha, přístup ke vzdělání

 

1

výborný

 

bezpečně ovládá

samostatný, tvořivý, pohotový, dobře chápe souvislosti

vyjadřuje se výstižně, přesně, souvisle (adekvátně věku)

spolehlivě, uvědoměle uplatňuje vědomosti a dovednosti, pracuje svědomitě, s jistotou

pilný, aktivní, projevuje zájem o danou problematiku

 

2

chvalitebný

 

 

ovládá

 

uvažuje vcelku samostatně,tvořivý

 

vyjadřuje se celkem výstižně, samostatně,

při řešení úkolů užívá vědomosti i dovednosti, vyžaduje drobnou pomoc, malé, ne časté chyby

 

celkem se snaží , učí se svědomitě

 

3

dobrý

 

v podstatě ovládá s  mezerami

 

méně samostatný, pohotový

nedovede se dost přesně vyjádřit, někdy nesouvisle,

často chybuje

vyžaduje pomoc, s pomocí učitele odstraňuje chyby

 

k práci nepotřebuje větších podnětů

 

4

dostatečný

 

ovládá jen částečně, se závažnými mezerami

napodobuje ostatní, ale často chybuje, nesamostatný, nechápe souvislosti

vyjadřuje se se značnými obtížemi, nesouvisle

znalosti i dovednosti i přes pomoc uplatňuje se zásadními chybami, chyby nesnadno překonává

malá píle a snaha, potřebuje stále pomoc a pobídky

 

5

nedostatečný

 

neovládá

 

nesamostatný, těžkopádný

i na návodné otázky odpovídá nesprávně, neumí se vyjádřit nebo jen kusým způsobem

neovládá znalosti, dovednosti, praktické úkoly nedokáže splnit ani za pomoci učitele

veškerá pomoc a podněty k práci jsou neúčinné

 

 

U hodnocení skupinové práce je třeba brát v úvahu následující kritéria :

Podíl na práci skupiny (rozdělení úkolů, potřebných kompetencí, týmová práce)

Návrh nápadů, myšlenek (přínos – kdo, co)

Zapojování členů skupiny (ochota pomáhat, naslouchat, vyrovnaný podíl činností)

Komunikace (prezentace a hodnocení zadaného úkolu)

Diskuse (přínos, použitelnost, významnost úkolu, sebehodnocení skupiny)

 

Učitel volbou organizace, forem a metod práce zohledňuje rozdíly ve znalostech a pracovním tempu jednotlivých žáků, respektuje individuální možnosti žáka.

Charakteristika klasifikačních stupňů pro žáky s autismem :

 

Známka číselná

Vysvětlení známky slovy

1

Pracoval (a) jsi výborně.

2

Musel (a) jsem ti trochu napovědět, ale reagoval (a) jsi správně, příště mluv sám (sama).

3

Musela jsem z tebe tahat odpovědi.

4

Ještě jsi splnil (a), ale bylo toho málo.

5

Odpovědi nedostačovaly, příště se nauč a opravíme to.