5.10.15. ČESKÝ JAZYK PRO CIZINCE (ČDJ čeština jako druhý jazyk)

 

Charakteristika vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK PRO CIZINCE

Osvojování českého jazyka pro cizince pomáhá snižovat jazykové bariéry a přispívá pracovním uplatněním ke zvýšení mobility jednotlivců jak v jejich osobním životě, tak i dalším studiu a v budoucím pracovním uplatnění. Vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují úspěšné osvojování poznatků v dalších oblastech vzdělávání, otevírá mu cestu k sebepoznání a životním motivacím. Umožňuje poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich odlišné kulturní tradice. Prohlubuje vědomí vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance.

Pozn. Žáci s nedostatečnou znalostí nebo bez dostatečné znalosti vyučovacího jazyka jsou považováni za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V nově nastaveném pětistupňovém systému podpůrných opatření se jazykové podpory žáků týkají především opatření v druhém a třetím stupni podpory. V obou případech je nutné doporučení školského poradenského zařízení. Je proto nutné upozorňovat rodiče, na jejichž žádost probíhá vyšetření v ŠPZ a s jejichž souhlasem se PO realizují

 

Obsahové vymezení - zařazení vzdělávacích obsahů :

komunikační a slohová výchova

jazyková výchova

 

Formy a metody výuky:

mimo běžné vyučovací hodiny, vždy přizpůsobeno potřebám jednotlivých žáků

 

Časová dotace:

 

1. - 9. ročník

2x týdně 20 minut

není závazné, lze měnit podle potřeby

2.st. PO

1 hodina týdně

není závazné, lze měnit podle potřeby

3.st. PO

3 hodiny týdně

není závazné, lze měnit podle potřeby

 

Začlenění průřezových témat:

OSV – rozvoj schopností poznávání

- komunikace

- mezilidské vztahy

- kreativita

- hodnoty, postoje, praktická etika

MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

- tvorba mediálního sdělení

- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie :

 

Kompetence k učení : rozvíjet pozitivní vztah k českému jazyku, osvojovat si efektivní strategie vedoucí k jeho zvládnutí, k předávání informací, k vyjádření jeho potřeb i prožitků a ke sdělování názorů, pomoct dětem pochopit jazyk jako důležitý a nezbytný nástroj celoživotního vzdělávání

Kompetence k řešení problémů : vést žáky k samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření, s různými typy cvičení

Kompetence komunikativní : naučit žáky zvládnout běžná pravidla mezilidské komunikace daného kulturního prostředí, vytvářet množství komunikativních situací, aby byli nuceni vyjadřovat svůj názor, komunikaci doprovázet gesty, mimikou, názornými pomůckami, využívat jednoznačné pokyny, komunikovat ve skupině, mluvený projev doprovázet psaným, říkanky a písničky, nácvik poslechu

s porozuměním

Kompetence sociální a personální : naučit žáky získávat sebedůvěru při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama, pracovat s diskusí, zamyšlením, hodnocením.

Kompetence občanské: vštípit žákům chápání jazyka jako svébytného historického jevu, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa, a tedy jako důležitého sjednocujícího činitele národního společenství, žáci – cizinci se seznamují s odlišnou kulturou, vést je k respektování pravidel jejich nové země

Kompetence pracovní : rozvíjet u žáků pozitivní vztah k českému jazyku a pomoci jim pochopit jazyk jako zdroj pro další rozvoj osobního i kulturního bohatství a všech dovedností a znalostí využít při plnění konkrétních úkolů např. na projektech, či při skupinové práci, při práci se slovníkem, gramatickými příručkami, klást důraz na individuální přístup podle věku, délky pobytu v ČR, jejich stávající znalostí českého jazyka

Kompetence digitální : chápat digitální technologie jako pomoc při zvládání českého jazyku, využívat technologie pro usnadnění práce, zautomatizovat rutinní činnosti, zefektivnit a zjednodušit své pracovní postupy při nácviku jazyku

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK PRO CIZINCE

1. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

Receptivní řečové dovednosti

- vyslovuje a čte foneticky správně

v přiměřeném rozsahu slovní zásoby

rozumí jednoduchým pokynům a větám,

- adekvátně na ně reaguje

- rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova

- pochopí obsah, smysl jednoduché

pomalé a pečlivě vyslovované

konverzace dvou osob s časem

- pro porozumění

používá dostupnou studijní literaturu

- v textech vyhledává známé fráze

- čte nahlas a plynule a foneticky správně jednoduché texty

se známou slovní zásobou

- vyhledává v jednoduchém textu

potřebnou informaci

- vytvoří odpověď a otázku



 

Produktivní řečové dovednosti

- sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné

sdělení, krátký text a odpověď na sdělení

- vyplní své základní údaje do formulářů

- reprodukuje ústně i písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace

- obměňuje krátké texty

se zachováním smyslu textu

- vyžádá si jednoduchou informaci

 

Interaktivní řečové dovednosti

- domluví se jednoduchým

způsobem v běžných

každodenních situacích






 

 

žák

Pozdravy

- zná základní pozdravy, umí se představit,

poděkovat

Abeceda

- umí hláskovat slova, ví, které souhlásky

jsou měkké, tvrdé a obojetné

Barvy

- určuje barvy

Čísla

- zvládá čísla od 1 – 12

Škola

- dokáže pojmenovat předměty ve třídě

Česká republika – -základní reálie

dokáže uvést základní informace o ČR

v českém jazyce

- je seznámen s jazykovými příručkami

Zvířata

- umí pojmenovat zvířata

- užívá odpovědi „ano je“ „ne není“

Rodina

- dokáže popsat členy rodiny krátkým

monologem s použitím slovesa „mít“

- umí pracovat s jednoduchým textem

- čte s porozuměním

- zvládá pravopis po měkkých a tvrdých

souhláskách

Jídlo

Restaurace

- zvládá slovní zásobu týkající se jídla

- umí si jídlo objednat

- užívá vazbu „mám rád“ „nemám rád“

i v otázce

- čte s porozuměním

- dokáže dramatizovat jednoduchý příběh

zvládá pravopis po obojetných souhláskách

- dovede pamětně zvládnout vyjmenovaná

slova po B a L a používá je

- umí hledat v textu slova významem podobná, příbuzná a protikladná

Pokyny a povely

- zadává a plní jednoduché příkazy

- rozlišuje intonaci věty oznamovací, tázací, rozkazovací a přací.

Vánoce - zvyky

- ovládá slovní zásobu týkající se tradičních

českých Vánoc

- dovede pamětně zvládnout vyjmenovaná

slova po M a P a používá je

- dramatizuje jednoduchý příběh

Čas

- dokáže vyjádřit časové údaje, popsat

- režim dne

Jednotky času, Číslovky

Kulturní vyžití – divadlo

- ví, jak se chovat v kulturních zařízeních

- dovede pamětně vyjmenovaná slova po S

a V a používat je

- uvědoměle zvládá vlastní jména osob,

měst, vesnic, hor a řek

- rozlišuje slovní druhy v základním tvaru

Práce a povolání

- ovládá slovní zásobu týkající se profesí,

- zná povolání svých rodičů

Nakupování a oblečení

- zvládá jednoduchou konverzaci s tematikou nakupování

- rozeznává české peníze

- ví, jak se tvoří přivlast. přídavná jména

- utvoří otázku se zájmenem „čí“

- čte s porozuměním,

- dokáže dramatizovat

- dovede pamětně zvládnout vyjmenovaná

slova po Z a používat je

- u podstatných jmen určuje rod a vzor

dovede stupňovat přídavná jména

Velikonoce

- ovládá slovní zásobu k Velikonocům

Lidské tělo

- dokáže pojmenovat části těla

- čte plynule text s porozuměním

- časuje slovesa

- umí správnými otázkami určit základní

skladební dvojice ve větě

- respektuje shodu podmětu s přísudkem

Můj domov, dům, město

Komunikace – dopis, pohlednice

- dokáže napsat krátký pozdrav, vyplní

jednoduchý formulář,

- rozumí frázím

týkající se jeho osoby

- rozlišuje větu holou a rozvitou

- respektuje pravopis vlastních jmen

- užívá správně tvary zájmen

- čte, vypráví o své zemi

Volný čas, Prázdniny

- dokáže vyprávět o svých zálibách

- rozezná předložky, spojky, částice, citosl.

 

 

Seznámení, pozdravy a představování

 

Česká abeceda, spisovná výslovnost

 

Samohlásky a souhlásky měkké, tvrdé a obojetné

 

Určování barev

Čísla od 1 - 12

Chápání číselných pojmů

Škola a školní potřeby

 

Česká republika – základní reálie


 

Určování běžných zvířat, krátké odpovědi

 

Určování zvířat podle barvy

 

Porozumění přečtenému příběhu a jeho dramatizace

Mluvení o členech rodiny, o počtu sourozenců

Rodinný strom

Získání určité informace z četby

Pravopis po souhláskách měkkých a tvrdých





 

Osvojení slovní zásoby týkající se jídla a stolování

Mluvení o tom co máme a nemáme rádi

Získání určité informace z četby

Porozumění přečtenému příběhu a jeho dramatizace



 

Pravopis po souhláskách obojetných,

vyjmenovaná slova po B a L

Synonyma a antonyma

 

Zadávání a plnění příkazů

Věta oznamovací, tázací, rozkazovací a přací

Intonace

 

Vánoce v Čechách – obyčeje

Koledy – zpěv

 

Vyjmenovaná slova po M a P

 

Hodiny a časové údaje

Režim dne

 

Kultura a chování v divadle

Vyjmenovaná slova po S a V

 

Vlastní jména


 

Slovní zásoba týkající se profesí

 

Nakupování a oblečení

Otázky a odpovědi týkající se věcí, které někomu patří

Četba a dramatizace textu

Vyjmenovaná slova po Z

Podstatná jména – jejich rody a vzory

Přídavná jména



 

Velikonoce v Čechách - tradice

Koleda

 

Popis částí těla

Získávání informací z četby

Slovesa – časování, infinitiv

Základní skladební dvojice

 

Shoda podmětu s přísudkem

Adresa

Pozdrav z prázdnin

Osobní data

 

Věta holá a rozvitá

 

Pravopis vlastních jmen

 

Zvyky země, ze které pocházím

Koníčky – slovní zásoba

Dny v týdnu

Předložky, spojky, částice, citoslovce

 

 

OSV – sebepoznání a sebepojetí

- poznávání lidé

- komunikace