5.10.12. ETICKÁ VÝCHOVA – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ PÉČE O DOMÁCNOST VP
Hlavním smyslem Etické výchovy je systematicky rozvíjet mravní stránku osobnosti žáků. Etická výchova (zkratka ETV) je založena na zásadách poznatků, které vyplývají ze soudobého stavu poznávání světa. Vede k navázaní a udržování vztahů mezi lidmi, vytváření představy o žákově osobě, k tvořivému řešení každodenních problémů, formování názorů, postojů, pochopení řady problémů a souvislostí moderního světa. Svým obsahem je nejvíce vázána na průřezové téma Osobnostní a sociální výchova, oporu nachází i v dalších tématech – v Multikulturní výchově, Environmentální výchově, Mediální výchově i ve Výchově demokratického občana. Mezipředmětově koresponduje s Českým jazykem i ostatními jazyky, Občanskou výchovou, Výchovou ke zdraví, Přírodopisem, Zeměpisem, Tělesnou či Výtvarnou výchovou, na 1.stupni s předmětem Člověk a jeho svět.
Formy a metody výuky:
Pozorování, experiment, skupinová práce, problémové vyučování, projektové vyučování, hry, besedy, diskuse, exkurze, zažití návyků v průběhu jednotlivých vyučovacích hodin, stejně jako praktického nácviku situací. Mimo výuku se pak zapojovat do charitativních akcí (Stonožka, Pastelka, Život dětem) a ekologických akcí (Den Země, Zatočíme s elektroodpady).
Časová dotace:
na 1. stupni |
včleněno |
do jednotlivých předmětů |
- v 7.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 8.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
V případě, že předmět není zařazen do výuky, je potřeba uplatnit jeho obsah v rámci mezipředmětových vztahů.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení : žák samostatně porovnává získané poznatky, pozoruje, experimentuje, vyvozuje závěry, využívá je v tvůrčích činnostech i v praktickém životě
Kompetence k řešení problémů : žák řeší samostatně problémy, ověřuje správnost řešení prakticky, klade si otázky, zkoumá fakta i souvislosti, hledá vhodné způsoby řešení problémů, respektuje názory a přesvědčení jiných
Kompetence komunikativní : žák vyjadřuje a formuluje své myšlenky, názory a postoje výstižně,využívá různých komunikačních prostředků a zdrojů
Kompetence sociální a personální : žák se podílí na utváření pravidel při skupinové práci, ovládá své jednání a chování, rozvíjí svou osobnost, podílí se na utváření dobrých vztahů mezi lidmi, je schopen účinné spolupráce
Kompetence občanské – chránit a oceňovat naše tradice, mít pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost chápat základní ekologické souvislostí a enviromentální problémy
Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky, chránit vlastní zdraví i zdraví druhých, využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
Kompetence digitální
:
seznamovat žáky s novými technologiemi, hodnotit jejich přínos, učit se vytvářet a upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků, při komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jednat eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu etická výchova vp
7. . 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Žák - komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci
- nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva
- rozlišuje manipulační působení médií a indentifikuje se s pozitivními prosociálními vzory
- spolupracuje i v obtížných sociálních situacích - je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich řešení
- aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy
|
Žák - formuluje své názory a postoje, ověřuje si komunikační účinky
- využívá poznatků z diskuse s druhými
- uplatňuje samostatnost v hledání vhodných způsobů řešení problémů
- učí se pozitivně hodnotit sebe i druhé, vyvodit si závěry pro praktický život
- dokáže přijmout nejen vlastní ale i společné rozhodnutí, tvořivě řeší každodenní problémy, je schopen účinné spolupráce
- zvládá sebeovládání, správné způsoby komunikace
vede zdravý způsob života, pečuje o své zdraví, zvládá agresivitu, soutěživost
kriticky vnímá vliv jednotlivých vzorů
- vytváří a formuluje si názory a postoje na základě vlastních úsudků kriticky posoudí vzniklou situaci a vyvodí samostatně závěry
- ctí zásady lidského soužití, dbá na zdravý životní styl, pečuje o své zdraví
- uvědomuje si a prožívá své pocity, nálady, fantazii, uplatňuje prosociální chování v osobních vztazích učí se pomáhat, darovat, spolupracovat, ví co je přátelství
- učí se prosociálnímu chování ve veřejném životě, solidaritě, učí se řešit sociální problémy
- pochopí základní enviromentální, ekologické a hospodářské problémy, formy soužití, podobnost a odlišnost lidí
- získává osobnostní, sociální a mravní dovednosti
- získá základy sexuální výchovy, prevence
- získává respekt k názorům a přesvědčení jiných lidí, schopnost vcítit se do situací ostatních
- vytváří si vztah k ochraně přírody , vhodně se v přírodě chová, - vnímá dopad základních globálních problémů
|
MEZILIDSKE VZTAHY A KOMUNIKACE Otevřená komunikace -úroveň komunikace -zásady verbální komunikace, komunikační chyby -dialog -komunikace ve ztížených podmínkách Aktivní naslouchání -cíle -výhody, zásady -způsob a nácvik naslouchání DŮSTOJNOST A IDENTITA LIDSKÉ OSOBY Úcta k lidské osobě -lidská práva -zdroje lidských práv -svoboda, rovnost, potenciality člověka -pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích Jedinečnost a identita člověka -rozvoj sebevědomí -hodnotová orientace -rozvoj sebeovládání a morálního úsudku -selfmanagement -úvahy nad mravními zásadami -radost a optimismus v životě ASERTIVNÍ CHOVÁNÍ Asertivní chování -přijatelný kompromis,konstruktivní kritika, přijetí pochvaly -požádání o laskavost, stížnost, otázka po důvodu -realizace svých práv, řešení konfliktu Ochrana před manipulací, asertivní techniky -manipulace -vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik Fair play -zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry -asertivita a prosociálnost v soutěživýchnsituacích -prosociálnost a sport REÁLNÉ A ZOBRAZENÉ VZORY Pozitivní vzory versus pochybné idoly -senzibilace pro rozlišování vzorů -vliv reálných vzorů -prosociální vzory ve veřejném životě -vzory ve vlastní rodině -vliv zobrazených vzorů a vhodné literární prameny -smysl autority, vztah k autoritě Podpora pozitivního působení televize a médií -nabídka pozitivních vzorů v médiích -kritický přístup k působení médií -eliminace vlivu agrese, zvládání agrese -rozlišování mezi realitou a pseudorealitou -účinná obrana proti manipulaci médií -média a volný čas Já – potencionální vzor pro druhé -smysl a cíl mého života, postoje, odpovědný život -mé schopnosti a společnost -zdravý způsob života -autonomie a konformita INICIATIVA A KOMPLEXNÍ PROSOCIÁLNOST Iniciativa a tvořivost -renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti ve školním prostředí a v rodině -psychická a fyzická pomoc, ochota ke spolupráci, přátelství Iniciativa ve ztížených podmínkách -pozitivní formulace problému -pomoc anonymnímu člověku, veřejná osobní angažovanost Uplatnění komplexní prosociálnosti -bída světa, informovanost o situací zemí třetího světa -vztah k menšinám, využití prosociálnosti k multikulturní společnosti -pozitivní vztah k diverzitám APLIKOVANÁ ETICKÁ VÝCHOVA Etické hodnoty -zdroje etiky, osobní zodpovědnost, smysl života -aplikace mravních zásad a hodnot, ctnosti -svědomí a jeho rozvoj Sexuální zdraví -zodpovědný vztah k sexualitě, mládí, příprava na lásku -sexuální identita -nezralé rodičovství Rodina -poznání vlastní rodiny a jejích pravidel -práva a povinnosti v rodině, role v rodině, formulace nevyslovených pravidel a očekávání -hodnota rodiny, zlepšení atmosféry v rodině, komunikace v rodině -úcta ke členům rodiny, úcta ke stáří Duchovní rozměr člověka -ochrana proti sektám -tolerance k lidem s jiným světovým názorem -informace o jiných světonázorech Ekonomické hodnoty -rozumné nakládání s penězi -zájem o otázky národního hospodářství -vztah mezi ekonomikou a etikou -rozvíjení ekonomických ctností – šetrnost, podnikavost Ochrana přírody a životního prostředí -úcta k životu ve všech jeho formách, citový vztah člověka k přírodě -vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody -zodpovědnost za životní prostředí
|
OSV – sociální rozvoj – komunikace, mezilidské vztahy, řešení problémů a rozhodovací schopnosti, kooperace MPV – Čj a cizí jazyky
VDO – občan, občanská společnost a stát MPV – Ov
OSV –osobnostní rozvoj – sebepoznání, sebepojetí -morální rozvoj – hodnoty, postoje, řešení problémů, praktická etika, kreativita
MPV - Vv
OSV – mezilidské vztahy, kooperace
MPV – Ov
OSV – kooperace a kompetice, psychohygiena
MPV – Tv, sportovní hry, softbal
OSV – komunikace hodnoty, postoje, praktická etika
MPV – Čj, D
MED – kritický přístup ke zpravodajství a reklamě, rozlišování zábavních prvků ve sdělení od informativních a společensky významných boj proti negativní reklamě, role médií v moderních dějinách (masová kultura)
MPV – Pč – Svět práce MPV – Př
OSV – kreativita
MPV – Ov
MPV – Ov
MPV – D, Z, Př EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí MKV - princip sociálního smíru a solidarity
OSV – sebepoznání, sebeorganizace, hodnoty, postoje, praktická etika, mezilidské vztahy MPV - Ov
MPV - Př
MPV – Ov
OSV - komunikace
MPV – OV, Z, D MKV - multikulturalita
MPV – Z, Pč – finanční gramotnost
MPV – Př, Ov, Z
MPV – Vv EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
|
|
9. třída Péče o domácnost – péče o dítě |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
žák - v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli přejímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování - objasní vznik a vývin jedince od početí do doby mladšího školního věku
- rozlišuje příčiny, případné příznaky běžných nemocí, - uplatňuje zásady jejich prevence
|
Žák - uvědomuje si význam bezpečného a odpovědného sexuálního chování
- zná rizika související s předčasným ukončením těhotenství uvědomuje si základní potřeby matky a ještě nenarozeného dítěte, roli otce - orientuje se v prenatálním vývoji dítěte
- orientuje se v postnatálním vývoji dítěte uplatňuje základní péči u novorozence, kojence
- chápe důležitost výchovy v rodině
- chápe roli pochvaly a trestu
- orientuje se v péči o nemocné dítě
|
Plánované rodičovství oplození ochrana před početím první pohlavní styk Těhotenství, porod těhotenství životospráva těhotné ženy příprava a průběh porodu, role otce šestinedělí
Vývoj dítěte v prvním roce života charakteristika vývojových období novorozenec kojenec základní péče (výživa, hygiena, oblékání, denní režim) Vývoj a výchova batolete charakteristika vývojového období základní návyky hry a hračky pochvala, trest, odměna Dítě předškolního věku základní výchovné návyky osobnost dítěte dětský pokoj Péče o nemocné dítě dětská onemocnění péče o nemocné dítě dětské úrazy - prevence, první pomoc handicapované dítě v rodině Náhradní péče o dítě náhradní péče pro děti vyrůstající mimo rodinu adopce |
návaznost na Bio, výchovu ke zdraví
návaznost na Pč (příprava pokrmů)
OSV - rozvoj schopnosti poznávání, komunikace
OSV - komunikace
|
Praktický výcvik : koupání, oblékání kojence, příprava umělé výživy, ovocné kaše, krupicové kaše, zeleninové polévky, cvičení v těhotenství Možnost exkurzí : dětský domov, ústav pro mentálně postižené Možnost besed : s dětskou lékařkou, se sociální pracovnicí
|