5.10.12. ETICKÁ VÝCHOVA – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ PÉČE O DOMÁCNOST VP

Hlavním smyslem Etické výchovy je systematicky rozvíjet mravní stránku osobnosti žáků. Etická výchova (zkratka ETV) je založena na zásadách poznatků, které vyplývají ze soudobého stavu poznávání světa. Vede k navázaní a udržování vztahů mezi lidmi, vytváření představy o žákově osobě, k tvořivému řešení každodenních problémů, formování názorů, postojů, pochopení řady problémů a souvislostí moderního světa. Svým obsahem je nejvíce vázána na průřezové téma Osobnostní a sociální výchova, oporu nachází i v dalších tématech – v Multikulturní výchově, Environmentální výchově, Mediální výchově i ve Výchově demokratického občana. Mezipředmětově koresponduje s Českým jazykem i ostatními jazyky, Občanskou výchovou, Výchovou ke zdraví, Přírodopisem, Zeměpisem, Tělesnou či Výtvarnou výchovou, na 1.stupni s předmětem Člověk a jeho svět.

 

 

Formy a metody výuky:

Pozorování, experiment, skupinová práce, problémové vyučování, projektové vyučování, hry, besedy, diskuse, exkurze, zažití návyků v průběhu jednotlivých  vyučovacích hodin, stejně jako praktického nácviku situací. Mimo výuku se pak zapojovat do charitativních akcí (Stonožka, Pastelka, Život dětem) a ekologických akcí (Den Země, Zatočíme s elektroodpady).

 

Časová dotace:

 

na 1. stupni

včleněno

do jednotlivých předmětů

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

V případě, že předmět není zařazen do výuky, je potřeba uplatnit jeho obsah v rámci mezipředmětových vztahů.

 

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení : žák samostatně porovnává získané poznatky, pozoruje, experimentuje, vyvozuje závěry, využívá je v tvůrčích činnostech i v praktickém životě

Kompetence k řešení problémů : žák řeší samostatně problémy, ověřuje správnost řešení prakticky, klade si otázky, zkoumá fakta i souvislosti, hledá vhodné způsoby řešení problémů, respektuje názory a přesvědčení jiných

Kompetence komunikativní : žák vyjadřuje a formuluje své myšlenky, názory a postoje výstižně,využívá různých komunikačních prostředků a zdrojů

Kompetence sociální a personální : žák se podílí na utváření pravidel při skupinové práci, ovládá své jednání a chování, rozvíjí svou osobnost, podílí se na utváření dobrých vztahů mezi lidmi, je schopen účinné spolupráce

Kompetence občanské chránit a oceňovat naše tradice, mít pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost chápat základní ekologické souvislostí a enviromentální problémy

Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky, chránit vlastní zdraví i zdraví druhých, využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost

Kompetence digitální : seznamovat žáky s novými technologiemi, hodnotit jejich přínos, učit se vytvářet a upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků, při komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jednat eticky


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu etická výchova vp

7. . 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

- komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci


 

 

 


-
respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí









 

- nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva












 

- rozlišuje manipulační působení médií a indentifikuje se s pozitivními prosociálními vzory



















 

- spolupracuje i v obtížných sociálních situacích

- je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich řešení











 

- aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy


 

Žák

- formuluje své názory a postoje, ověřuje si komunikační účinky



 

- využívá poznatků z diskuse s druhými


 

- uplatňuje samostatnost v hledání vhodných způsobů řešení problémů


 

- učí se pozitivně hodnotit sebe i druhé, vyvodit si závěry pro praktický život




 

- dokáže přijmout nejen vlastní ale i společné rozhodnutí, tvořivě řeší každodenní problémy, je schopen účinné spolupráce


 

- zvládá sebeovládání, správné způsoby komunikace

 

vede zdravý způsob života, pečuje o své zdraví, zvládá agresivitu, soutěživost


 

kriticky vnímá vliv jednotlivých vzorů






 

- vytváří a formuluje si názory a postoje na základě vlastních úsudků

kriticky posoudí vzniklou situaci a vyvodí samostatně závěry


 

- ctí zásady lidského soužití, dbá na zdravý životní styl, pečuje o své zdraví



 

- uvědomuje si a prožívá své pocity, nálady, fantazii, uplatňuje prosociální chování v osobních vztazích

učí se pomáhat, darovat, spolupracovat, ví co je přátelství

 

- učí se prosociálnímu chování ve veřejném životě, solidaritě, učí se řešit sociální problémy

 

- pochopí základní enviromentální, ekologické a hospodářské problémy, formy soužití, podobnost a odlišnost lidí

 

- získává osobnostní, sociální a mravní dovednosti

 

- získá základy sexuální výchovy, prevence


- formuje si zásady společného soužití, uvědomuje si změny v životě člověka



 

- získává respekt k názorům a přesvědčení jiných lidí, schopnost vcítit se do situací ostatních








 

- vytváří si vztah k ochraně přírody , vhodně se v přírodě chová,

- vnímá dopad základních globálních problémů




 

MEZILIDSKE VZTAHY A KOMUNIKACE

Otevřená komunikace

-úroveň komunikace

-zásady verbální komunikace, komunikační chyby

-dialog

-komunikace ve ztížených podmínkách

Aktivní naslouchání

-cíle

-výhody, zásady

-způsob a nácvik naslouchání

DŮSTOJNOST A IDENTITA LIDSKÉ OSOBY

Úcta k lidské osobě

-lidská práva

-zdroje lidských práv

-svoboda, rovnost, potenciality člověka

-pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích

Jedinečnost a identita člověka

-rozvoj sebevědomí

-hodnotová orientace

-rozvoj sebeovládání a morálního úsudku

-selfmanagement

-úvahy nad mravními zásadami

-radost a optimismus v životě

ASERTIVNÍ CHOVÁNÍ

Asertivní chování

-přijatelný kompromis,konstruktivní kritika, přijetí pochvaly

-požádání o laskavost, stížnost, otázka po důvodu

-realizace svých práv, řešení konfliktu

Ochrana před manipulací, asertivní techniky

-manipulace

-vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik

Fair play

-zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry

-asertivita a prosociálnost v soutěživýchnsituacích

-prosociálnost a sport

REÁLNÉ A ZOBRAZENÉ VZORY

Pozitivní vzory versus pochybné idoly

-senzibilace pro rozlišování vzorů

-vliv reálných vzorů

-prosociální vzory ve veřejném životě

-vzory ve vlastní rodině

-vliv zobrazených vzorů a vhodné literární prameny

-smysl autority, vztah k autoritě

Podpora pozitivního působení televize a médií

-nabídka pozitivních vzorů v médiích

-kritický přístup k působení médií

-eliminace vlivu agrese, zvládání agrese

-rozlišování mezi realitou a pseudorealitou

-účinná obrana proti manipulaci médií

-média a volný čas

Já – potencionální vzor pro druhé

-smysl a cíl mého života, postoje, odpovědný život

-mé schopnosti a společnost

-zdravý způsob života

-autonomie a konformita

INICIATIVA A KOMPLEXNÍ PROSOCIÁLNOST

Iniciativa a tvořivost

-renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti ve školním prostředí a v rodině

-psychická a fyzická pomoc, ochota ke spolupráci, přátelství

Iniciativa ve ztížených podmínkách

-pozitivní formulace problému

-pomoc anonymnímu člověku, veřejná osobní angažovanost

Uplatnění komplexní prosociálnosti

-bída světa, informovanost o situací zemí třetího světa

-vztah k menšinám, využití prosociálnosti

k multikulturní společnosti

-pozitivní vztah k diverzitám

APLIKOVANÁ ETICKÁ VÝCHOVA

Etické hodnoty

-zdroje etiky, osobní zodpovědnost, smysl života

-aplikace mravních zásad a hodnot, ctnosti

-svědomí a jeho rozvoj

Sexuální zdraví

-zodpovědný vztah k sexualitě, mládí, příprava na lásku

-sexuální identita

-nezralé rodičovství

Rodina

-poznání vlastní rodiny a jejích pravidel

-práva a povinnosti v rodině, role v rodině,

formulace nevyslovených pravidel a očekávání

-hodnota rodiny, zlepšení atmosféry v rodině, komunikace v rodině

-úcta ke členům rodiny, úcta ke stáří

Duchovní rozměr člověka

-ochrana proti sektám

-tolerance k lidem s jiným světovým názorem

-informace o jiných světonázorech

Ekonomické hodnoty

-rozumné nakládání s penězi

-zájem o otázky národního hospodářství

-vztah mezi ekonomikou a etikou

-rozvíjení ekonomických ctností – šetrnost, podnikavost

Ochrana přírody a životního prostředí

-úcta k životu ve všech jeho formách, citový vztah člověka k přírodě

-vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody

-zodpovědnost za životní prostředí

 

OSV – sociální rozvoj – komunikace, mezilidské vztahy, řešení problémů a rozhodovací schopnosti, kooperace

MPV – Čj a cizí jazyky






 

VDO – občan, občanská společnost a stát

MPV – Ov


 

OSV –osobnostní rozvoj – sebepoznání, sebepojetí

-morální rozvoj – hodnoty, postoje, řešení problémů, praktická etika,

kreativita

 

MPV - Vv

 

OSV – mezilidské vztahy, kooperace






 

MPV – Ov

 

 

 

OSV – kooperace a kompetice,

psychohygiena

 

MPV – Tv, sportovní hry, softbal

 

OSV – komunikace

hodnoty, postoje, praktická etika

 

MPV – Čj, D



 

MED – kritický přístup ke zpravodajství a reklamě, rozlišování zábavních prvků ve sdělení od informativních a

společensky významných

boj proti negativní reklamě, role médií v moderních dějinách (masová kultura)

 

MPV – Pč – Svět práce

MPV – Př



 

OSV – kreativita


 

MPV – Ov


 

MPV – Ov

 

MPV – D, Z, Př

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí

MKV - princip sociálního smíru a solidarity

 

OSV – sebepoznání, sebeorganizace, hodnoty, postoje, praktická etika, mezilidské vztahy

MPV - Ov

 

MPV - Př



 

MPV – Ov

 

OSV - komunikace


 

MPV – OV, Z, D

MKV - multikulturalita

 

MPV – Z, Pč – finanční gramotnost




 

MPV – Př, Ov, Z

 

MPV – Vv

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída Péče o domácnost – péče o dítě

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

 

žák

- v souvislosti se zdravím, etikou,

morálkou a životními cíli přejímá

odpovědnost za bezpečné sexuální chování

- objasní vznik a vývin jedince od početí

do doby mladšího

školního věku

 

 

 

 

 

- rozlišuje příčiny, případné příznaky běžných nemocí,

- uplatňuje zásady jejich prevence

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- uvědomuje si význam bezpečného

a odpovědného sexuálního chování

 

 

- zná rizika související s předčasným

ukončením těhotenství

uvědomuje si základní potřeby matky a ještě nenarozeného dítěte, roli otce

- orientuje se v prenatálním vývoji

dítěte

 

- orientuje se v postnatálním vývoji

dítěte uplatňuje základní péči u novorozence, kojence

 

 

- chápe důležitost výchovy v rodině

 

 

- chápe roli pochvaly a trestu

 

 

- orientuje se v péči o nemocné dítě

 

 

Plánované rodičovství

oplození

ochrana před početím

první pohlavní styk

Těhotenství, porod

těhotenství

životospráva těhotné ženy

příprava a průběh porodu, role otce šestinedělí

 

 

Vývoj dítěte v prvním roce života

charakteristika vývojových období

novorozenec

kojenec

základní péče (výživa, hygiena, oblékání,

denní režim)

Vývoj a výchova batolete

charakteristika vývojového období

základní návyky

hry a hračky

pochvala, trest, odměna

Dítě předškolního věku

základní výchovné návyky

osobnost dítěte

dětský pokoj

Péče o nemocné dítě

dětská onemocnění

péče o nemocné dítě

dětské úrazy - prevence, první pomoc

handicapované dítě v rodině

Náhradní péče o dítě

náhradní péče pro děti vyrůstající mimo

rodinu

adopce

 

návaznost na Bio, výchovu ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

návaznost na Pč (příprava pokrmů)

 

OSV - rozvoj schopnosti

poznávání, komunikace

 

OSV - komunikace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktický výcvik : koupání, oblékání kojence, příprava umělé výživy, ovocné kaše, krupicové kaše, zeleninové polévky, cvičení v těhotenství

Možnost exkurzí : dětský domov, ústav pro mentálně postižené

Možnost besed : s dětskou lékařkou, se sociální pracovnicí