5.10.11. FYZIKÁLNÍ PRAKTIKUM – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ PÉČE O DOMÁCNOST VP

Fyzikální praktikum navazuje na učivo fyziky a v jednotlivých ročnících bude rozvíjeno formou praktických činností, pokusů. Vycházet bude ze základních osnov, základní náplně jednotlivých hodin fyziky v 7. – 9.ročníku a bude je aplikovat do praxe.

 

Formy a metody výuky:

práce v odborných pracovnách, ve třídě, praktické tvůrčí činnosti, skupinová práce, vytváření modelových situací, hry, besedy, exkurze


Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Výstupy, obsah učiva i průřezová témata odpovídají tématům z hodin fyziky.

 

Výchovné a vzdělávací strategie

-odpovídají tématům z hodin fyziky

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu FYZIKÁLNÍ PRAKTIKUM vp

7. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

- změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa

- předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty

- využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů

- změří velikost působící síly

- určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici

- využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů

- předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní

- využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh

- rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku

- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

- využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní

- změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa

- rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu

- využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles

- určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici

- využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích

- aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů

 

Žák

- umí prakticky změřit , spočítat i zaznamenat ( např. do tabulek, formou LP ) všechny odpovídající fyz. veličiny









 

- hledá praktické řešení při snižování i zvětšování tření

 

 

- umí prakticky znázornit a vysvětlit Pascalův i Archimédův zákon

 

 

 

 

 

- určuje základní zdroje energie a spočítá kinetickou a potenciální energii

 

- umí zaznamenat zvuk na PC a porovnat grafy těchto záznamů

 

 

 

- umí zapojit jednoduchý el. obvod a vysvětlit jeho funkci




 

- umí převádět fyz. jednotky

 

 

 

- chápe relativnost pohybu

- umí popsat pohyb a tvar dráhy

 

- umí zaznamenávat závislost polohy tělesa na čase

- sestavuje graf této závislosti a umí z něj zjišťovat další informace o pohybu

- na příkladech ukáže rozdíl mezi okamžitou a průměrnou rychlostí

- počítá průměrnou rychlost pohybu

- převádí jednotky pohybu

- ze známé rychlosti počítá dráhu a čas pohybu

- zobrazuje sílu pomocí orientované úsečky

- graficky a početně nachází výslednici dvou sil působících na těleso ve stejném a opačném směru

- umí prakticky použít Newtonovy zákony

 

- umí aplikovat poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů

 

 

LÁTKY A TĚLESA

Měřené veličiny

Základní fyz. veličiny soustavy SI

Délka, obsah, objem, čas, hmotnost, hustota, teplota, síla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Třecí síla

 

MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN

Pascalův zákon

 

Archimédův zákon

 

 

 

 

ENERGIE

Formy energie

 

 

 

ZVUKOVÉ DĚJE

Vlastnosti zvuku

 

 

 

ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ

DĚJE

Elektrický obvod

 

Elektrické a magnetické pole

 

LÁTKY A TĚLESA

Měřené veličiny

 

 

POHYB TĚLES, SÍLY

Pohyby těles

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výslednice dvou sil stejných a opačných směrů

 

 

 

 

 

Newtonovy zákony

 

 

 

 

 

Rovnováha na páce a pevné kladce, moment síly

 

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

M - aritmetické úkony

 

 

 

 

 

OSV - kooperace a kompetice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV - řešení problémů

a rozhodovací dovednosti

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

 

 

 

 

 

 

 

OSV - kreativita

 

 

 

Př - sluchové ústrojí

Hv - hudební nástroje

 

 

 

OSV - kooperace a kompetice

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

 

 

M - převody jednotek

 

 

 

M - aritmetické operace

M - grafy

OSV - kreativita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M - aritmetické operace

M - základy rýsování

 

OSV - řešení problémů

a rozhodovací dovednosti

OSV -rozvoj schopností poznávání

OSV -rozvoj schopností poznávání

OSV - kooperace a kompetice

M - aritmetické operace

 

 

 

 

8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žák

- určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa

- využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem

- využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh

-zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh

- rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí

určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici

- využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů

předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní

 

Žák

- spočítá kinetickou a potenciální energii, práci, výkon a účinnost


 

- umí nalézt údaje o výkonu spotřebičů

 

- vysvětlí, co je účinnost a rozlišuje stroje podle účinnosti

 

 

- zná různé druhy pohonů (parní stroj, spalovací motory, tepelné motory), princip jejich činnosti a jejich využití

- uvědomuje si souvislost mezi potřebou energie a znečišťováním životního prostředí

- demonstruje přímočaré šíření světla

- řeší na praktických problémech zákon odrazu a lomu

- rozlišuje oba druhy čoček a umí je použít při konstrukci jednoduchých optických přístrojů

- pracuje s bílým světlem jako se směsí barev, umí světlo rozložit pomocí hranolu

- umí předvést pokusy dokazující pohyb částic látek a vysvětlit děje, které v látkách probíhají

- předvádí pokusy na tlakovou sílu, převádí jednotky síly, obsahu a tlaku, počítá tlak a chápe vztah mezi tlakem a pevností materiálu, uvádí příklady

- navrhuje jednoduchá hydraulická zařízení, vysvětlí funkci a matematicky dokáže

- používá vzorce pro výpočet hydrostatického tlaku a hydrostatické tlakové síly

- uvádí na praktických příkladech význam hydrostatického a atmosférického tlaku pro běžný život i techniku

- umí prakticky použít závislost vztlakové síly na hustotě pro řešení konkrétních situací

 

ENERGIE

Formy energie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

 

 

 

 

 

 

ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE

Vlastnosti světla

 

 

 

 

 

 

 

 

LÁTKY A TĚLESA

 

Skupenství látek

 

POHYB TĚLES, SÍLY

Tlaková síla a tlak

 

 

 

 

MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN

Pascalův zákon

 

 

 

Hydrostatický a atmosférický tlak

 

Archimédův zákon

 

 

OSV -kreativita

EV - lidské aktivity a problémy

životního prostředí

M - aritmetické operace

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - lidské aktivity a problémy

životního prostředí

EV - vztah člověka k prostředí

EV - základní podmínky života

 

 

 

 

 

OSV - řešení problémů

a rozhodovací dovednosti

OSV -rozvoj schopností poznávání

M - geometrie, základy rýsování

 

 

 

 

 

OSV - kreativita

 

 

 

M - aritmetika

M - převody jednotek

 

M - aritmetika

M - převody jednotek

 

 

 

OSV - řešení problémů

a rozhodovací dovednosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

- rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí

rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností

- využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů

zapojí správně polovodičovou diodu

- určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem

- využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh

- využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh

- zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

- rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku

- posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí

 

- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

- rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí

- rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností

- využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet, magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní

- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh

- objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách a měsíců planet kolem planet pohyb planet kolem Slunce

odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností

 

Žák

 

- umí navrhnout schéma rozvětveného elektrickém obvodu a zapojit ho

- umí v elektrickém obvodu použít základní elektrické součástky

- sestaví podle schématu jednoduchá elektrická zařízení (rádio, zesilovač, …)

- při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti

 

 

 

- umí vypočítat teplo přijaté či odevzdané tělesem, využívá fyzikální tabulky

 

- umí provést pokusy změny skupenství ve vztahu k dodané či odevzdané energii

 

 





 

 

 

- graficky znázorňuje vlnění a umí z toho vyčíst důležité informace

- pracuje s pojmy rychlost šíření, perioda kmitu, kmitočet a vlnová délka

 

- sestaví podle schématu elektrická zařízení (rádio, zesilovač, …)

- vyrobí jednoduchý elektromagnet

- zná příklady využití elektromagnetů

- popíše a demonstruje jednotlivé způsoby elektromagnetické indukce

- navrhne, vypočítá, sestaví a zapojí transformátor za účelem zvýšení či snížení elektrického napětí či proudu

 

 

- při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti

 

 

- sestrojí jednoduché optické zařízení

 

 

 

 

 

- rozšíření výuky (ŠVP) pomocí naučných filmů, knih a návštěvy hvězdárny

 

 

ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE

Elektrický obvod

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ENERGIE

Formy energie

 

 

 

Přeměny skupenství

 

 

 

 

 

 

 

ZVUKOVÉ DĚJE

Vlastnosti zvuku

 

 

 

 

ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ

DĚJE

Elektrické a magnetické pole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vlastnosti světla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VESMÍR

Sluneční soustava

 

 

Hvězdy

 

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

OSV - kreativita

OSV - kooperace a kompetice

 

M - aritmetika

 

 

 

 

 

 

M - aritmetika, algebra

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

OSV - řešení problémů

a rozhodovací dovednosti

 

 

 

EV - lidské aktivity a problémy

životního prostředí

EV - vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

EV - lidské aktivity a problémy

životního prostředí

 

 

 

 

 

 

 

M - aritmetika, algebra

OSV - kooperace a kompetice

 

 

 

 

 

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

 

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání