5.10.10. PÉČE O DOMÁCNOST – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ PÉČE O DOMÁCNOST VP

Vyučovací předmět Péče o domácnost vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Má převážně činnostní charakter a v mnoha aspektech navazuje na předmět Praktické činnosti. Jeho jednotlivé tématické okruhy směřují k tomu, aby mohli žáci získané poznatky a dovednosti uplatnit v běžném životě. Předmětu se mohou účastnit chlapci i děvčata.

 

Obsahové vymezení:

Příprava pokrmů 7.ročník

Šití 8.ročník

Péče o dítě 9.ročník

Formy a metody výuky:

práce v odborných pracovnách, ve třídě, praktické tvůrčí činnosti, skupinová práce, vytváření modelových situací, hry, besedy, exkurze


Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

Hlavním průřezovým tématem, který prolíná všemi okruhy, je Osobnostní a sociální výchova.

 

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení : získat základní a praktické dovednosti a návyky z různých oblastí lidských činností pro uplatnění v praxi, osvojit si jednoduché postupy pro běžný život

Kompetence k řešení problémů : orientovat se v různých oborech lidské činnosti, vytvářet si správné postoje, rozhodnutí

Kompetence komunikativní : využít získané komunikativní dovednosti k utváření vztahů potřebných ke spolupráci s ostatními

Kompetence sociální a personální : spolupracovat ve skupině, přispívat k upevňování mezilidských vztahů

Kompetence občanské : vážit si vnitřních hodnot druhých lidí, být si vědom svých práv a povinností

Kompetence pracovní : využívat znalostí a zkušeností ze vzdělávací oblasti pro vlastní rozvoj a přípravu na budoucnost, získat poznatky a dovednosti významné pro životní a profesní orientaci

Kompetence digitální : využívat digitální technologie pro přípravu jídel i pracovních postupů, vyhledávat recepty a pracovní návody pro usnadnění práce, zefektivnění a zjednodušení a zkvalitnění výsledků své práce



 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu péče o domácnost vp

7. třída Péče o domácnost - příprava pokrmů

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

 

žák

 

- používá základní kuchyňský inventář

 

- dodržuje zásady bezpečnosti práce

 

- dodržuje zásady hygieny

 

 

 

- připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé

výživy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

žák

- pracuje s vhodnými nástroji, pomůckami

a dostupnou technikou kuchyně

 

- poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni (pořezání, popálení, opaření)

 

- udržuje čistotu a pořádek pracovních

ploch

- dodržuje zásady hygieny při práci

s potravinami a při jejich skladování

 

- rozlišuje skupiny potravin

- orientuje se v základních zásadách

výživy člověka (např. zdravá výživa, výživa podle věku, problematika civilizačních onemocnění souvisejících s výživou)

- upevňuje si základní dovednosti a návyky

při činnostech v kuchyni s ohledem na další využití v praktickém životě

- vytváří si zodpovědný postoj k vlastní

kvalitní práci

- zvládá základní postupy při přípravě

pokrmů, pracuje s recepty a připravuje

jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy

- kulturně stoluje

Kuchyně

základní vybavení a zařízení kuchyně

 

Bezpečnost

bezpečnost práce v kuchyni

 

Hygiena

hygiena při práci v kuchyni

 

skladování potravin a práce s nimi

 

Potraviny a výživa

skupiny potravin

výživa člověka

 

 

 

 

Příprava pokrmů

základní postupy při přípravě pokrmů a nápojů

studené pokrmy (snídaně, přesnídávky)

polévky

hlavní pokrmy a přílohy

dezerty

nápoje

Stolování

jednoduché prostírání

chování u stolu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Člověk a zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV - komunikace

OSV - kooperace

OSV - kreativita

 

 

Možnost exkurzí : knihovna, výrobna potravin, cukrárna, restaurace

Možnost besed : besedy o zdravé výživě, zdravém životním stylu

 

 

8. třída Péče o domácnost - šití

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- ovládá jednoduché

pracovní postupy

při základních činnostech šití

 

- správně zachází s pomůckami,

nástroji a zařízením včetně údržby

 

- dodržuje základní hygienická a

bezpečnostní pravidla a předpisy

 

 

- poskytne první pomoc při úrazu,včetně úrazu elektrickým proudem

 

- orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí

 

 

 

- posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání

 

 

 

Žák

- seznámí se s historií společenských oděvů až po současnost

- získá přehled o možnostech oděvních

doplňků

- vytvoří si představu o svém základním

šatníku

- orientuje se v druzích textilních vláken

chemická, přírodní

- naučí se rozdělovat oděvní materiály podle způsobu výroby

- dovede ošetřit oděvy a prádlo podle návodu - symboly pro ošetřování

-získá dovednosti a návyky při žehlení

různých druhů materiálu

- dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany

zdraví při žehlení

- zajistí pracovní pomůcky, seznámí se

se základními pojmy ručního šití

- dokáže použít různé druhy ručních stehů

- zajistí drobné opravy a úpravy oděvů a prádla

- seznámí se s chodem šicího stroje

- připraví šicí stroj pro použití

- dodržuje zásady bezpečnosti práce

při jednoduché údržbě šicího stroje

- zjišťuje tělesné rozměry, provádí jejich

značení

-označuje velikosti oděvů a prádla

-v módním katalogu dokáže najít vhodné 

oblečení dle velikosti (anglická, německá,

francouzská)

- zdobí přízí při vyšívání

- připraví pomůcky a materiály k vyšívání

- seznámí se se zásadami a druhy výšivek, vyšije obrázek x přání pomocí křížkového stehu

- používá ozdobnou techniku při háčkování

- volí materiál a velikost háčku

- dodržuje správný postup při háčkování

- naučí se základní prvky háčkování

- ovládá základní techniky ručního pletení

- volí materiál, jehlice a postup pletení

- rozlišuje základní prvky pletení

 

 

Kultura odívání

 

 

 

Oděvní materiály

 

 

 

Údržba oděvů a prádla

 

Žehlení

 

 

 

Ruční šití

 

 

 

Strojové šití (dle možnosti)

 

 

 

Práce se střihem


 

 

 

 

Zásady technik s textilem a

přízí

 

 

 

D - historické slohy

 

 

Ch - složení syntetických vláken

 

 

 

Ch - prací prostředky a jejich

vlastnosti

F - elektrický proud a zásady

bezpečnosti

 

 

VV - čistota a estetika

 

 

F - zásady bezpečnosti při práci

s elektrickým šicím strojem

 

 

VV - originalita, kreativita

 

 

 

M - jednotky délky a plochy







 

VV - dekorativní kompozice,

návrhářství, určení vhodného

materiálu a pomůcek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída Péče o domácnost – péče o dítě

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

 

žák

- v souvislosti se zdravím, etikou,

morálkou a životními cíli přejímá

odpovědnost za bezpečné sexuální chování

- objasní vznik a vývin jedince od početí

do doby mladšího

školního věku

 

 

 

 

 

- rozlišuje příčiny, případné příznaky běžných nemocí,

- uplatňuje zásady jejich prevence

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- uvědomuje si význam bezpečného

a odpovědného sexuálního chování

 

 

- zná rizika související s předčasným

ukončením těhotenství

uvědomuje si základní potřeby matky a ještě nenarozeného dítěte, roli otce

- orientuje se v prenatálním vývoji

dítěte

 

- orientuje se v postnatálním vývoji

dítěte uplatňuje základní péči u novorozence, kojence

 

 

- chápe důležitost výchovy v rodině

 

 

- chápe roli pochvaly a trestu

 

 

- orientuje se v péči o nemocné dítě

 

 

Plánované rodičovství

oplození

ochrana před početím

první pohlavní styk

Těhotenství, porod

těhotenství

životospráva těhotné ženy

příprava a průběh porodu, role otce šestinedělí

 

 

Vývoj dítěte v prvním roce života

charakteristika vývojových období

novorozenec

kojenec

základní péče (výživa, hygiena, oblékání,

denní režim)

Vývoj a výchova batolete

charakteristika vývojového období

základní návyky

hry a hračky

pochvala, trest, odměna

Dítě předškolního věku

základní výchovné návyky

osobnost dítěte

dětský pokoj

Péče o nemocné dítě

dětská onemocnění

péče o nemocné dítě

dětské úrazy - prevence, první pomoc

handicapované dítě v rodině

Náhradní péče o dítě

náhradní péče pro děti vyrůstající mimo

rodinu

adopce

 

návaznost na Bio, výchovu ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

návaznost na Pč (příprava pokrmů)

 

OSV - rozvoj schopnosti

poznávání, komunikace

 

OSV - komunikace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktický výcvik : koupání, oblékání kojence, příprava umělé výživy, ovocné kaše, krupicové kaše, zeleninové polévky, cvičení v těhotenství

Možnost exkurzí : dětský domov, ústav pro mentálně postižené

Možnost besed : s dětskou lékařkou, se sociální pracovnicí