5.10.8. SOFTBAL – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu SOFTBAL VP
Předmět softbal je určen pro sportovně nadané žáky či žáky se zájmem o tuto sportovní aktivitu. Výuka probíhá jednak v přípravné fázi, kde se žáci naučí základní pohybové dovednosti a získají správné softbalové návyky a ve fázi soutěžní, kde mají žáci možnost si tyto schopnosti prověřit v praxi. Materiální zabezpečení výuky a část sportovní je zabezpečována prostřednictvím Softball Clubu 3.ZŠ Ostrov.
Formy a metody výuky:
kolektivní hra, spolupráce jednotlivců, dvojic, skupin, účast na soutěžích, turnajích; výuka probíhá na softbalovém hřišti Softball Clubu 3.ZŠ Ostrov, v tělocvičně, v učebnách s audiovizuální technikou a v rámci zápasů i na jiných hřištích
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
- v 8.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
- v 9.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV - sebepoznání a sebepojetí 7.- 9.ročník
- seberegulace a sebeorganizace 7.- 9.ročník
- psychohygiena 7.- 9.ročník
- kreativita 7.- 9.ročník
- mezilidské vztahy 7.- 9.ročník
- komunikace 7.- 9.ročník
MED - tvorba mediálního sdělení 9.ročník
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení : posuzovat vlastní pokrok samostatně či ve spolupráci s ostatními spolužáky, určovat překážky či problémy bránící dalšímu učení, plánovat své zdokonalení
Kompetence k řešení problémů : vnímat nejrůznější problémové situace při tréninku i hře, využívat získané dovednosti k objevování variant řešení, ověřovat prakticky řešení problémů, volit vhodné postupy, myslet kriticky, korigovat chybná řešení problémů, obhajovat svá rozhodnutí
Kompetence komunikativní : samostatně formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory, vyjadřovat se výstižně a souvisle, používat odborné terminologie; diskutovat o nastoleném problému, umět naslouchat druhým, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat
Kompetence sociální a personální : spolupracovat v družstvu, přijmout svoji roli v družstvu, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce např. při hře či tréninku; chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při sportovním výkonu, dokázat ocenit výkony druhých a čerpat ze zkušeností svých spoluhráčů i protihráčů druhých
Kompetence občanské : respektovat soupeře, vážit si jeho schopností a výkonů; ctít základy fair-play, dodržovat pravidla hry, chápat základní normy nejen ve sportu
Kompetence pracovní : používat bezpečně pracovní nástroje a pomůcky pro údržbu hřiště, podílet se na údržbě hřiště a jeho zdokonalení, chránit vytvořené dílo; chápat zdatnost, dobrý fyzický vzhled, duševní pohodu a schopnost týmové spolupráce jako významný předpoklad výběru profesní dráhy
Kompetence digitální :
předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost s dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, kompenzovat čas strávený s digitálními technologiemi pohybem, naučit se sledovat výsledky a zpracovat je do tabulek a grafů
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu historický seminář vp
7. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
žák - aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu
- usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti
- uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém pro- středí sportovišť, přírody předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
- zvádá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je uplatňuje při hře, soutěži
- dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
- odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou
|
žák zná a zvládá základní techniky hodu a chytání míče do rukavice
zná a zvládá základní techniky odpalu a naražení míče (ulejvek)
zvládá techniku běhu po metách a slide
prakticky používá základní činnosti hráče ve vnitřním poli
prakticky používá základní činnosti hráče ve vnějším poli prakticky využívá znalost pravidel softbalu a řešení herních situací
aktivně vyhledává informace ze světa softbalu, orientuje se v základní softbalové terminologii, podílí se na propagaci výsledků svého družstva
má vytvořenou širokou škálu procvičovacích a kompenzačních cviků a aktivně je uplatňuje v přípravném i zápasovém období
|
základní techniky hodu míčem - hod míčem vrchním obloukem - hod míčem spodním obloukem - hod míčem bokem základní techniky chytání míče do rukavice - chytání míče do rukavice v horní polovině těla - chytání míče do rukavice v dolní polovině těla - chytání míče do rukavice nad hlavou - chytání míče po zemi do rukavice - chytání míče do rukavice po odskoku základní techniky odpalu - odpal bez zášvihu - odpal se zášvihem bez výkroku - odpal se zášvihem s výkrokem - nabíhaný odpal - slap základní techniky ulejvek - sebeobětovací ulejvka - útočná ulejvka - nabíhaná ulejvka - běh na první metu - běh mezi metami - slide po nohách - slide po hlavě - slide mimo metu - hákový slide - příhoz na první metu - příhozy na druhou, třetí a domácí metu - double play - tečování běžce na metách - honění běžce mezi metami (run-down) - chytání vysokých odpalů - chytání míčů po zemi se záklekem - příhozy na mety - hra s cut-off - pravidla softbalu - řešení herních situací - vedení zápisu o utkání - vyhodnocení zápisu a statistiky - hra - práce se softbalovými servery - práce s denním tiskem - příspěvky na internetové stránky a do tisku- procvičovací cviky - kompenzační cviky |
Tv - hod míčkem OSV - sebepoznání a sebepojetí
F - pohybové zákony
F - pohybové zákony OSV - sebepoznání a sebepojetí
Tv - běh OSV - sebepoznání a sebepojetí
F - moment síly OSV - kreativita OSV - mezilidské vztahy OSV - komunikace
Čj - čtenářské dovednosti
M - aritmetika OSV - seberegulace a sebeorganizace OSV - psychohygiena OSV - kreativita OSV - mezilidské vztahy OSV - komunikace Čj - čtenářské dovednosti Čj - slohová příprava Aj - odborná softbalová terminologie MV - tvorba mediálního sdělení Př - lidské tělo
|