5.10.8. SOFTBAL – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu SOFTBAL VP

  Předmět softbal je určen pro sportovně nadané žáky či žáky se zájmem o tuto sportovní aktivitu. Výuka probíhá jednak v přípravné fázi, kde se žáci naučí základní pohybové dovednosti a získají správné softbalové návyky a ve fázi soutěžní, kde mají žáci možnost si tyto schopnosti prověřit v praxi. Materiální zabezpečení výuky a část sportovní je zabezpečována prostřednictvím Softball Clubu 3.ZŠ Ostrov.

 

Formy a metody výuky:

kolektivní hra, spolupráce jednotlivců, dvojic, skupin, účast na soutěžích, turnajích; výuka probíhá na softbalovém hřišti Softball Clubu 3.ZŠ Ostrov, v tělocvičně, v učebnách s audiovizuální technikou a v rámci zápasů i na jiných hřištích


Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

- v 9.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV -    sebepoznání a sebepojetí 7.- 9.ročník

- seberegulace a sebeorganizace 7.- 9.ročník

- psychohygiena 7.- 9.ročník

- kreativita 7.- 9.ročník

- mezilidské vztahy 7.- 9.ročník

- komunikace 7.- 9.ročník

MED - tvorba mediálního sdělení 9.ročník


Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení : posuzovat vlastní pokrok samostatně či ve spolupráci s ostatními spolužáky, určovat překážky či problémy bránící dalšímu učení, plánovat své zdokonalení

Kompetence k řešení problémů : vnímat nejrůznější problémové situace při tréninku i hře, využívat získané dovednosti k objevování variant řešení, ověřovat prakticky řešení problémů, volit vhodné postupy, myslet kriticky, korigovat chybná řešení problémů, obhajovat svá rozhodnutí

Kompetence komunikativní : samostatně formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory, vyjadřovat se výstižně a souvisle, používat odborné terminologie; diskutovat o nastoleném problému, umět naslouchat druhým, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat

Kompetence sociální a personální : spolupracovat v družstvu, přijmout svoji roli v družstvu, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce např. při hře či tréninku; chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při sportovním výkonu, dokázat ocenit výkony druhých a čerpat ze zkušeností svých spoluhráčů i protihráčů druhých

Kompetence občanské : respektovat soupeře, vážit si jeho schopností a výkonů; ctít základy fair-play, dodržovat pravidla hry, chápat základní normy nejen ve sportu

Kompetence pracovní : používat bezpečně pracovní nástroje a pomůcky pro údržbu hřiště, podílet se na údržbě hřiště a jeho zdokonalení, chránit vytvořené dílo; chápat zdatnost, dobrý fyzický vzhled, duševní pohodu a schopnost týmové spolupráce jako významný předpoklad výběru profesní dráhy

Kompetence digitální :

předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost s dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, kompenzovat čas strávený s digitálními technologiemi pohybem, naučit se sledovat výsledky a zpracovat je do tabulek a grafů


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu historický seminář vp

7. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu

 

- usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti

 

- uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém pro-

středí sportovišť, přírody předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost

 

- zvádá v souladu s individuálními

předpoklady osvojované pohybové

dovednosti a tvořivě je uplatňuje

při hře, soutěži

 

- dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu

družstva a dodržuje ji

spolurozhoduje osvojované hry a

soutěže

 

- odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou

 

 

žák

zná a zvládá základní techniky hodu

a chytání míče do rukavice

 

 

 

zná a zvládá základní techniky odpalu

a naražení míče (ulejvek)

 

 

 

zvládá techniku běhu po metách

a slide

 

prakticky používá základní činnosti hráče

ve vnitřním poli

 

 

prakticky používá základní činnosti hráče

ve vnějším poli

prakticky využívá znalost pravidel softbalu

a řešení herních situací

 

aktivně vyhledává informace ze světa

softbalu, orientuje se v základní softbalové

terminologii, podílí se na propagaci

výsledků svého družstva

 

má vytvořenou širokou škálu

procvičovacích a kompenzačních cviků

a aktivně je uplatňuje v přípravném

i zápasovém období

 

základní techniky hodu míčem

- hod míčem vrchním obloukem

- hod míčem spodním obloukem

- hod míčem bokem

základní techniky chytání míče 

do rukavice

- chytání míče do rukavice v horní polovině těla

- chytání míče do rukavice v dolní polovině těla

- chytání míče do rukavice nad hlavou

- chytání míče po zemi do rukavice 

- chytání míče do rukavice po odskoku

základní techniky odpalu

- odpal bez zášvihu

- odpal se zášvihem bez výkroku

- odpal se zášvihem s výkrokem

- nabíhaný odpal

- slap

základní techniky ulejvek

- sebeobětovací ulejvka

- útočná ulejvka

- nabíhaná ulejvka

- běh na první metu

- běh mezi metami

- slide po nohách

- slide po hlavě

- slide mimo metu

- hákový slide

- příhoz na první metu

- příhozy na druhou, třetí a domácí metu

- double play

- tečování běžce na metách

- honění běžce mezi metami (run-down)

- chytání vysokých odpalů

- chytání míčů po zemi se záklekem

- příhozy na mety

- hra s cut-off

- pravidla softbalu

- řešení herních situací

- vedení zápisu o utkání

- vyhodnocení zápisu a statistiky

- hra

- práce se softbalovými servery

- práce s denním tiskem

- příspěvky na internetové stránky a do tisku- procvičovací cviky

- kompenzační cviky

 

Tv - hod míčkem

OSV - sebepoznání a sebepojetí

 

 

F - pohybové zákony

 

 

F - pohybové zákony

OSV - sebepoznání a sebepojetí

 

 

 

Tv - běh

OSV - sebepoznání a sebepojetí

 

F - moment síly

OSV - kreativita

OSV - mezilidské vztahy

OSV - komunikace

 

Čj - čtenářské dovednosti

 

M - aritmetika

OSV - seberegulace a sebeorganizace

OSV - psychohygiena

OSV - kreativita

OSV - mezilidské vztahy

OSV - komunikace

Čj - čtenářské dovednosti

Čj - slohová příprava

Aj - odborná softbalová

terminologie

MV - tvorba mediálního sdělení

Př - lidské tělo