5.10.6. UŽITÉ VÝTVARNÉ ČINNOSTI – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ VÝTVARNÉ ČINNOSTI VP

  Předmět Užité výtvarné činnosti navazuje na předmět Výtvarná výchova ze vzdělávací oblasti Umění a kultura. Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa s estetickým účinkem. V tvořivých činnostech jsou u žáků rozvíjeny schopnosti nonverbálního vyjadřování (linie, bod, barva, tvar apod.), rozvíjí jejich smyslovou citlivost a zároveň umožňuje uplatnit svůj subjektivní pohled na svět.

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů:

učení se prostřednictvím vlastní tvorby

netradiční výtvarné techniky při zpracování papíru, korku, kůže, textilu,

modelovací hmoty, drátu, pediku

 

Formy a metody výuky:

  individuální práce, práce ve dvojicích, skupinová práce, besedy, výstavy

 

Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 9.ročníku

2 hodiny týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV- kreativita, originalita,tvořivost, hodnoty, postoje, praktická etika

EV - ekosystémy, recyklace, vnímání estetických kvalit prostředí lidské aktivity a problémy životního prostředí

MED - schopnost vnímat a kriticky hodnotit artefakty umělecké produkce

 

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení : vést žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání, cítění, prožívání a představy; rozvíjet u nich tvůrčí potenciál, kultivování projevů a potřeb, k utváření hierarchie hodnot,pochopit umění jako specifický způsob poznání

Kompetence k řešení problémů :využívat vlastního úsudku a zkušeností,využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení

Kompetence komunikativní : rozumět různým typům obrazových materiálů,přemýšlet o nich a tvořivě využívat ke svému rozvoji, účinně se zapojovat do diskuse, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat

Kompetence sociální a personální : s žáky spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení a poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu

k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností

Kompetence občanské: naučit žáky chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence

Kompetence pracovní : vést žáky k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, používat bezpečně a účinně materiály, nástroje, dodržovat pravidla

Kompetence digitální: ovládat běžně používaná zařízení, aplikace, a služby a využívat je při učení, získávat a vyhledávat data a informace, ulehčit si práci a nechat se inspirovat, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, jednat eticky


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu užité výtvarné činnosti vp

7. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žák

- užívá vizuálně obrazná vyjádření

k zaznamenání smyslových zkušeností i podnětů z představ a fantazie

 

- vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření

 

- interpretuje umělecká, vizuálně

obrazná vyjádření současnosti i

minulosti

 

- ověřuje komunikační účinky samostatně vytvořených vyjádření,

nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- připraví návrh své budoucí práce

odpovídající výtvarnou technikou

 

- rozliší možnosti výtvarného zpracování

kůže a korku během vytváření vlastních

tvůrčích záměrů

 

- seznámí se s historií výroby papíru,

tradicí i použitím odpadového a přírodní-

ho materiálu - recyklace

- vyrobí ruční papír jako počátek kreativní

tvorby netradičních pozdravů, obálek,

vazeb, koláží a skládaček

 

- vymodeluje trojrozměrný tvar vhodnými

materiály a nástroji

- zpracuje slané těsto, papír, plastelínu,

modurit, sádru a hlínu podle návrhu

 

- experimentuje a rozvíjí svou představivost a fantazii vyvazovanou, šitou, skládanou, voskovou a sypanou batikou

 

- seznámí se s historií a tradicí výroby ručního tisku vzoru rezervou na bílou tkaninu

- tiskne tiskátkem z korku, gumy nebo

kreslí štětcem motiv, který bude při dalším zpracování textilní barvou neobarven

 

- uplatní tvůrčí fantazii při použití drátu

s dalšími materiály - keramika, kámen,

přírodniny

- vyrobí figurky a dekorativní předměty

z přírodních materiálů, opírá se při tom

o zkušenosti lidové tvorby

- rozliší rostliny z naší přírody využitelné

při vytváření jednoduchých výrobků

 

- technikou vázání uzlů (drháním ) vyrobí

dekorativní závěs, oděvní doplňky apod.

- tkaním na rámu s osnovou využije kla

sických i netradičních přírodních materiálů

- respektuje souvislosti mezi materiálem,

barevným a tvarovým řešením kompozice

 

- vyrábí šperky a doplňky (klíčenka,

přívěšek na mobil)

- respektuje různorodost materiálu (měď

x smalt.prášek)

- seznámení s historií výroby keramiky

- zpracování keramické hmoty (lití, točení,

modelování)

- plošné a prostorové práce

- glazury (seznámení s druhy glazur)

- druhy glazování (polévání, namáčení …)

 

 

 

Návrhářství

 

Výtvarné zpracování kůže a korku

 

 

 

Ruční papír

zpracování papíroviny,mramorovaný papír

 

 

 

 

 

Modelování

 

 

 

 

Batika

výtvarná technika vzorování textilie

 

 

Modrotisk

nepravý modrotisk, textilie k dekorativním účelům

 

 

 

Drátování

technika jednoduššího výpletu

 

Košíkářství

zpracování lýka, šustí, pediku

 

 

 

 

Tkaní

macramé, tapisérie

 

 

 

Smalty


 

Keramika

 

 

 

 

 

 

 

OSV - osobnostní rozvoj, origina-

lita, komunikace ve skupině

 

 

 

 

 

D - historie řemesel

EV - recyklace

 

MED - tvorba mediálního sdělení

 

 

 

M - prostorová tělesa

 

 

 

OSV - kreativita

 

 

 

Ch - chemické vlastnosti látek

OSV-rozvoj schopností poznávání

 

 

 

 

 

D - pravěké šperky

 

 

- přírodniny

EV - vztah k prostředí, vnímání 

jeho estetických kvalit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – originalita, kreativita


 

Ch – chemické vlastnosti látek

OSV - kreativita

 

 

D – pravěké umění

 

Práce budou pro jednotlivé skupiny žáků vybírány podle možností materiálu a schopností žáků.