5.10.6. UŽITÉ VÝTVARNÉ ČINNOSTI – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ VÝTVARNÉ ČINNOSTI VP
Předmět Užité výtvarné činnosti navazuje na předmět Výtvarná výchova ze vzdělávací oblasti Umění a kultura. Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa s estetickým účinkem. V tvořivých činnostech jsou u žáků rozvíjeny schopnosti nonverbálního vyjadřování (linie, bod, barva, tvar apod.), rozvíjí jejich smyslovou citlivost a zároveň umožňuje uplatnit svůj subjektivní pohled na svět.
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů:
učení se prostřednictvím vlastní tvorby
netradiční výtvarné techniky při zpracování papíru, korku, kůže, textilu,
modelovací hmoty, drátu, pediku
Formy a metody výuky:
individuální práce, práce ve dvojicích, skupinová práce, besedy, výstavy
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 8.ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 9.ročníku |
2 hodiny týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV- kreativita, originalita,tvořivost, hodnoty, postoje, praktická etika
EV - ekosystémy, recyklace, vnímání estetických kvalit prostředí lidské aktivity a problémy životního prostředí
MED - schopnost vnímat a kriticky hodnotit artefakty umělecké produkce
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení : vést žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání, cítění, prožívání a představy; rozvíjet u nich tvůrčí potenciál, kultivování projevů a potřeb, k utváření hierarchie hodnot,pochopit umění jako specifický způsob poznání
Kompetence k řešení problémů :využívat vlastního úsudku a zkušeností,využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení
Kompetence komunikativní : rozumět různým typům obrazových materiálů,přemýšlet o nich a tvořivě využívat ke svému rozvoji, účinně se zapojovat do diskuse, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat
Kompetence sociální a personální : s žáky spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení a poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu
k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností
Kompetence občanské: naučit žáky chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence
Kompetence pracovní : vést žáky k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, používat bezpečně a účinně materiály, nástroje, dodržovat pravidla
Kompetence digitální: ovládat běžně používaná zařízení, aplikace, a služby a využívat je při učení, získávat a vyhledávat data a informace, ulehčit si práci a nechat se inspirovat, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, jednat eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu užité výtvarné činnosti vp
7. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žák - užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání smyslových zkušeností i podnětů z představ a fantazie
- vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření
- interpretuje umělecká, vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti
- ověřuje komunikační účinky samostatně vytvořených vyjádření, nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci
|
Žák - připraví návrh své budoucí práce odpovídající výtvarnou technikou
- rozliší možnosti výtvarného zpracování kůže a korku během vytváření vlastních tvůrčích záměrů
- seznámí se s historií výroby papíru, tradicí i použitím odpadového a přírodní- ho materiálu - recyklace - vyrobí ruční papír jako počátek kreativní tvorby netradičních pozdravů, obálek, vazeb, koláží a skládaček
- vymodeluje trojrozměrný tvar vhodnými materiály a nástroji - zpracuje slané těsto, papír, plastelínu, modurit, sádru a hlínu podle návrhu
- experimentuje a rozvíjí svou představivost a fantazii vyvazovanou, šitou, skládanou, voskovou a sypanou batikou
- seznámí se s historií a tradicí výroby ručního tisku vzoru rezervou na bílou tkaninu - tiskne tiskátkem z korku, gumy nebo kreslí štětcem motiv, který bude při dalším zpracování textilní barvou neobarven
- uplatní tvůrčí fantazii při použití drátu s dalšími materiály - keramika, kámen, přírodniny - vyrobí figurky a dekorativní předměty z přírodních materiálů, opírá se při tom o zkušenosti lidové tvorby - rozliší rostliny z naší přírody využitelné při vytváření jednoduchých výrobků
- technikou vázání uzlů (drháním ) vyrobí dekorativní závěs, oděvní doplňky apod. - tkaním na rámu s osnovou využije kla sických i netradičních přírodních materiálů - respektuje souvislosti mezi materiálem, barevným a tvarovým řešením kompozice
- vyrábí šperky a doplňky (klíčenka, přívěšek na mobil) - respektuje různorodost materiálu (měď x smalt.prášek) - seznámení s historií výroby keramiky - zpracování keramické hmoty (lití, točení, modelování) - plošné a prostorové práce - glazury (seznámení s druhy glazur) - druhy glazování (polévání, namáčení …)
|
Návrhářství
Výtvarné zpracování kůže a korku
Ruční papír zpracování papíroviny,mramorovaný papír
Modelování
Batika výtvarná technika vzorování textilie
Modrotisk nepravý modrotisk, textilie k dekorativním účelům
Drátování technika jednoduššího výpletu
Košíkářství zpracování lýka, šustí, pediku
Tkaní macramé, tapisérie
Smalty
Keramika
|
OSV - osobnostní rozvoj, origina- lita, komunikace ve skupině
D - historie řemesel EV - recyklace
MED - tvorba mediálního sdělení
M - prostorová tělesa
OSV - kreativita
Ch - chemické vlastnosti látek OSV-rozvoj schopností poznávání
D - pravěké šperky
Př - přírodniny EV - vztah k prostředí, vnímání jeho estetických kvalit
OSV – originalita, kreativita
Ch – chemické vlastnosti látek OSV - kreativita
D – pravěké umění
|
Práce budou pro jednotlivé skupiny žáků vybírány podle možností materiálu a schopností žáků.
|