5.10.5. EKOLOGICKÉ PRAKTIKUM – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu HISTORICKÝ SEMINÁŘ VP

  Ekologické praktikum úzce souvisí se vzdělávací oblastí Člověk a příroda. Je zaměřeno na pozorování a poznávání nejen jednotlivých přírodnin, ale především přírodních celků – ekosystémů. Vede k propojování poznatků a zkušeností z různých oborů, k jejich využívání pro řešení environmentálních problémů a k získávání praktických dovedností a návyků pro běžné denní činnosti napomáhající zlepšení životního prostředí. Smyslem vzdělávacího oboru je utváření citlivého a odpovědného vztahu k přírodě, k životnímu prostředí, k životu a ke zdraví .

 

Formy a metody výuky:

pozorování, experiment, měření, skupinová práce, individuální práce, problémové vyučování,projektové vyučování, hry, soutěže, vycházky, exkurze, besedy, práce s PC,

s odbornou literaturou, s pracovními listy

 

Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - vede k seberegulujícímu jednání jako základnímu ekologickému principu, k možnosti rozvoje emocionálních vztahů, osobnostních postojů a praktických dovedností ve vztahu k přírodnímu prostředí.

EGS - se uplatňuje při objasňování důsledků globálních vlivů na životní prostředí v okolí žáků s důrazem na potřebu ochrany tohoto prostředí.

EV - klade důraz na pochopení platnosti základní přírodních zákonitostí, komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti, vede

k ochraně přírody.


 


Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení: žák samostatně získává poznatky při pozorování a experimentování, posuzuje je, porovnává a vyvozuje z nich závěry, vyhledává a třídí informace, využívá je v procesu učení i v praktickém životě.

 

Kompetence k řešení problémů: žák samostatně řeší problémy s využitím získaných informací, ověřuje správnost řešení, zkoumá přírodní zákonitosti pomocí různých metod,uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí.

Kompetence komunikativní:žák využívá různých typů informačních a komunikačních prostředků a zdrojů. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, naslouchá druhým lidem a zapojuje se do diskuse.

Kompetence sociální a personální: žák spolupracuje ve skupině, chápe potřebu efektivní spolupráce s druhými při řešení daného úkolu, ovládá své jednání a chování, rozvíjí svou sebedůvěru.

Kompetence občanské: žák chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, chrání své zdraví, majetek a životní prostředí.

Kompetence pracovní: žák dodržuje stanovená pravidla, používá bezpečně materiály, nástroje a vybavení, podílí se na ochraně přírody a životního prostředí.

Kompetence digitální: - používá digitální zařízení a aplikace při učení, pro získávání a vyhledávání informací a dat, využívá digitální technologie pro usnadnění, zefektivnění či zjednodušení své práce a zkvalitnění pracovních výsledků,

předchází situacím ohrožujícím jeho tělesné i duševní zdraví i zdraví ostatních, situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací jedná eticky



 


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ekologické praktikum vp

7. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- vysvětlí význam ekologie a základních ekologických pojmů

- určí typy ekosystémů ve svém okolí

- uvede příklady lesních organismů

v souvislosti s lesními patry,

- vysvětlí potravní vztahy objasní význam lesů a rozmanitost

 

-vysvětlí poškozování lesů příčiny a způsoby ochrany a péče popíše správné chování v lese

 

 

- uvede příklady vodních organismů

a popíše potravní vztahy

 

- objasní vliv člověka na vodní ekosystémy – znečišťování, ochrana

 

- popíše travní společenstva a jejich

využívání

- objasní, co je monokultura

a co druhová rozmanitost

- uvede příklady a užití léčivých rostlin

- na příkladech objasní význam

hospodářských organismů

 

- určí význam umělých

ekosystémů a způsob ochrany

 

- určí význam sídlištní zeleně, zhodnotí chování lidí

k organismům ve městě a k prostředí

 

 

- uvede význam zvířat a způsoby jejich využívání a zneužívání

popíše způsoby chovu zvířat, vysvětlí principy ochrany živočichů

popíše, jak se lépe chovat ke zvířatům

 

vysvětlí význam ochrany přírody

a určí chráněná území

 

 

- zhodnotí okolní prostředí,

- určí význam hlavních složek prostředí pro život na Zemi, popíše

negativní vlivy znečištění a možnosti ochrany

 

- uvede aktuální environmentální

problémy, navrhne jejich řešení,

- vysvětlí pojem udržitelnost

rozvoje, určí, jak přispět svým

jednáním a chováním

k udržitelnosti rozvoje

a k ochraně životního prostředí

 

 

 

 

- aplikuje praktické metody poznávání přírody, dodržuje pravidla bezpečnosti práce a chování

při pozorování přírody

 

žák

- objasní význam oboru ekologie,

- vysvětlí základní ekologické pojmy

na příkladech

- rozliší ekosystémy v okolí školy, bydliště, regionu

- určí typy rostlin v lesních patrech

- vysvětlí potravní vztahy na příkladech

lesních organismů

- popíše rozmanitost lesů,vysvětlí význam

lesů

- uvede příčiny poškozování lesů

a způsoby péče o lesní ekosystémy,

- popíše způsoby správného chování

v lese

 

- objasní vztahy mezi vodními organismy

a organismy v okolí vody, uvede příklady

vodních organismů

- uvede příčiny a důsledky znečišťování

vodních ekosystémů,

objasní způsoby ochrany

 

- popíše travní společenstva

a stanoví způsob jejich využívání

- objasní pojem monokultura a význam

druhové rozmanitosti

uvede příklady léčivých rostlin a jejich užití

- objasní význam chovaných hospodářských

zvířat a pěstovaných plodin na příkladech

 

 

- objasní význam umělých ekosystémů,

vysvětlí způsob ochrany plodin

 

- objasní význam sídlištní zeleně pro život

ve městě, posoudí její stav, zhodnotí chování lidí vůči zeleni a živočichům ve městě

 

- objasní význam živočichů pro člověka,

posoudí jejich využívání a zneužívání,

- vysvětlí principy jejich chovu a ochrany

a čím je člověk ohrožuje

- navrhne, co může jednotlivec dělat

pro živočichy ve svém okolí

 

- vysvětlí, proč chránit přírodu, určí chráněná

území regionu

 

 

- charakterizuje a hodnotí okolní prostředí,

- určí význam hlavních složek prostředí,

- stanoví příčiny jejich znečištění a objasní

vliv na přírodu a zdraví člověka,

- navrhne možnosti ochrany

 

- uvede příklady aktuálních environmentálně

významných problémů na světě, v naší

republice a v nejbližším okolí, popíše vlivy

aktivit člověka na přírodu a životní prostředí, navrhne možnosti řešení

ekologických problémů,

- objasní pojem

udržitelnost rozvoje a navrhne, jak může

sám přispět k udržitelnosti rozvoje

a k ochraně životního prostředí

provádí pozorování a záznamy, jednoduché

náčrty, porovnává a činí závěry, pracuje

s odbornou literaturou, internetem,

vyhledává informace, připravuje sbírky

 

 

ÚVOD DO EKOLOGIE

Význam oboru ekologie, základní pojmy

druh,populace,společenstvo,ekosystém

potravní řetězec, potravní pyramida

 

PŘÍRODA NAŠEHO OKOLÍ

Příroda okolí školy, bydliště, regionu

ekosystémy sledovaného okolí

 

VYBRANÉ EKOSYSTÉMY

Les

lesní patra, lesní organismy,potravní vztahy,

 

 

rozmanitost a význam lesů,

 

poškozování lesů,ochrana a péče

 

způsoby chování v lese

 

Voda a její okolí

život ve vodních ekosystémech,organismy

rybníku a okolí, organismy vodního toku

 

znečišťování vodních ekosystémů,

ochrana čistoty vod

 

Louky, pastviny, pole

rostliny a živočichové travních společenstev,

využívání

monokultura,druhová rozmanitost

 

léčivé rostliny

 

hospodářsky významné organismy

 

Sady a ovocné zahrady

pěstované plodiny,plevel, škůdci, ochrana rostlin

Sídlištní zeleň, parky, okrasné zahrady

péče o městskou zeleň,

vztah lidí k zeleni a živočichům ve městě

 

 

OCHRANA ZVÍŘAT

Vztah člověka k různým živočichům

Jak vnímáme zvířata,pokusy na zvířatech,

podmínky chovu hospodářských zvířat,

" společenská "zvířata, chov v zajetí,

volně žijící zvířata

 

 

OCHRANA PŘÍRODY

Význam ochrany přírody, chráněná území

 

ČLOVĚK A JEHO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Složky životního prostředí

vzduch, voda, půda - význam, negativní

vlivy člověka, ochrana

 

Lidské aktivity a problémy životního

prostředí

odpady a hospodaření s odpady,

průmysl, chemické látky,

doprava, cestovní ruch,

energie, změny klimatu,

konzumní společnost,

zdraví a životní prostředí,

udržitelnost rozvoje a ochrana životního prostředí

 

PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY

Praktické metody poznávání přírody

pozorování, experiment, měření, laboratorní

práce, práce s odbornou literaturou - atlasy,

klíče, práce s pracovními listy, výstavky,

vycházky, terénní průzkum

 

 

vztah k Př

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

EV -Ekosystémy - les

vztah k Př

 

 

 

 

vztah k Z

 

 

 

EV - Ekosystémy - sladkovodní

vztah k Př

 

 

 

 

 

EV - Ekosystémy - pole

vztah k Př

 

 

 

 

 

 

 

EV - Ekosystémy - umělé

vztah k Př

 

EV - Vztah člověka k prostředí

vztah k Př

OSV - osobnostní rozvoj

 

 

 

EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí

vztah k Př

 

 

 

 

 

OSV- osobnostní rozvoj

vztah k Př 

 

EV-Základní podmínky života

vztah k Z, Př

 

 

 

 

EGS - globální vlivy na životní

          prostředí

EV - lidské aktivity a problémy ŽP

vztah k Ch

 

vztah k F

vztah k Ov

vztah k výchově ke zdraví

EV - Vztah člověka k prostředí

 

OSV - Osobnostní rozvoj ( poznávací schopnosti, smyslové vnímání, pozornost, soustředění )

OSV - Sociální rozvoj (kooperace)