5.10.4. HISTORICKÝ SEMINÁŘ – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu HISTORICKÝ SEMINÁŘ VP

  Předmět Historický seminář rozšiřuje a doplňuje vzdělávací obsah předmětu Dějepis. Může být nabízen v rámci volitelných předmětů pro žáky s hlubším zájmem o historii i současnost různých oblastí lidského života a kultury.

 

Obsahové vymezení:

Obsah semináře tvoří vybrané tématické okruhy, které mají podobu doporučení.

S přihlédnutím k zájmu žáků i místním podmínkám z nich může vyučující vybírat, různě je řadit, zařazovat témata další, případně některá vyřadit. Cílem semináře je a utřídění již získaných poznatků a dovedností z hodin dějepisu a dalších společenskovědních předmětů, jejich rozšíření a prohloubení, upevňování zájmu o dějiny i současnost regionu.

 

Formy a metody výuky:

   Při práci v semináři budou co nejvíce využívány zájem a aktivita žáků. Vyučování  bude probíhat  v odborné učebně vybavené CD a DVD přehrávačem, případně jinou audiovizuální technikou, nebo v jiném vhodném prostředí ( muzeum, galerie, knihovna, společenské instituce, konkrétní historické místo nebo objekt).Žáci budou pracovat ve dvojici, ve skupině i individuálně, budou se věnovat sběru a zpracování historického materiálu a informací, které následně využijí pro svoji tématickou práci, prezentaci či referát. Velká pozornost bude věnována práci s časovou přímkou, dějepisnou i zeměpisnou mapou, rozboru vybraných historických dokumentů, filmových či zvukových nahrávek. Důležité místo budou zaujímat exkurze, výlety,besedy, návštěvy výstav s historickou tématikou pořádané Spolkem přátel města Ostrova.

 

Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - rozvoj schopností poznávání, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace,hodnoty a postoje, řešení problémů a rozhodovací schopnosti

VDO - občan, občanská společnost a stát, principy demokracie jako vlády a způsobu rozhodování

EGS - Evropa a svět nás zajímá, jsme Evropané

MKV - kulturní diference, etnický původ, multikulturalita

EV   - základní podmínky života, vztah člověka k prostředí

MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálního sdělení, tvorba mediálního sdělení


Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení - plánovat, organizovat a řídit vlastní učení

vyhledávat a třídit informace a využívat je v učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě získat pozitivní vztah k učení a schopnost kriticky zhodnotit výsledky svého učení nechápat chybu jako nedostatek, ale jako krok ke zlepšení

Kompetence komunikativní - výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřovat v ústním i písemném projevu být schopen naslouchat promluvám druhých lidí, porozumět jim a vhodně na ně reagovat využívat informační a komunikační prostředky porozumět různým typům textů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest aktivně se zapojit do společenského dění

Kompetence k řešení problémů - pochopit problém a jeho příčiny, využít zkušeností k jeho řešení získat informace vhodné k řešení problému

obhájit názor nebo rozhodnutí

Kompetence sociální a personální - účinně spolupracovat ve skupině, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce ohleduplně jednat s druhými lidmi pozorovat jiné zvyky v cizích zemích, budovat sebevědomí

Kompetence občanské chránit a oceňovat naše tradice, kulturní i historické dědictví mít pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost chápat základní ekologické souvislostí a enviromentální problémy

Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky, chránit vlastní zdraví i zdraví druhých, využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost

Kompetence digitální : učit žáky ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace, ukázat které technologie pro jakou činnost použít, učit vyhledat dějinná data a informace k učivu, učit se vytvářet a upravovat digitální obsah, vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků, učit vše využívat k usnadnění a zefektivnění své práce


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu historický seminář vp

7. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředměto

 

žák

 

- uvede příklady zdrojů informací

o minulosti

 

- orientuje se na časové ose řadí hlavní historické epochy

v chronologickém sledu

 

- rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů

a uvede jejich představitele a

příklady významných kulturních památek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

 

- sbírá a třídí historického materiál

a informace pro přípravu referátu, projektu či tematické práce

 

 

- pracuje s časovou přímkou, zeměpisnou

a historickou mapou

chránit vlastní zdraví i zdraví druhých využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost

 

 

- seznámí se s principy a historií psaní kronik

- porovná rozvoj konkrétní historické

oblasti v minulosti a v dnešní době

- rozpozná základní znaky jednotlivých

kulturně-historických období, zná důležité stavby v ČR

 

- seznámí se základními pravidly heraldiky

- prakticky se seznámí s některými vybranými řemeslnými činnostmi

- podrobněji se seznámí s dějinami města

Ostrova v jednotlivých historických etapách

- blíže se seznámí s dějinami "všedního

dne" konkrétních období

 

 

- zpracuje samostatně referát, projekt či

tematickou práci

 

- výběr základních informací, jejich analýza a systematizace

- práce s textem, vyhledávání na internetu

- využití obrazového materiálu

zpracování samostatné práce

časové souvislosti, analýza s tvorba časové přímky

- orientace na mapě, vyvození základních fakt a událostí, práce s legendou

- měření času v historii

- návštěva u kronikářky města

- význam záznamů v kronikách

- základní údaje o současném životě a postavení jednotlivých států ve světě

- umělecké směry, osobnosti vědeckého, uměleckého a politického života

- regionální památky

 

- význam rodových a městských znaků

- tvorba vlastního erbu

- keramika, tkaní, výroba šperků, sgrafita

 

- dějiny města, privilegia

historické stavby

 

- způsob bydlení, oblékání, vzdělávání

- život ve městě a na vesnici

- společenské vrstvy

 

- významné události světových a národních dějin, historické objekty

úloha osobností v dějinách

známé světové a české osobnosti (panovníci, politici, umělci, vědci, sportovci, novináři)

 

 

OSV - komunikace, kooperace

- řešení problémů a rozhodovací schopnosti

MED - vnímání autora mediálního sdělení

Z,Fy

 

 

 

OSV - hodnoty a postoje

Ov

EGS - Evropa a svět nás zajímá

- jsme Evropané

MKV - multikulturalita

Vv, Př, Fy

VDO - principy demokracie jako vlády a způsobu rozhodování

Vv, Př, Fy

 

OSV- rozvoj schopností poznávání

Vv

EV - vztah člověka k prostředí

VDO - občan

MKV - kulturní diference

EV - základní podmínky života

VDO - občan. společnost a stát

Ov, Vv, Rv

OSV - kreativita

MED -kritické čtení a vnímání mediálních sdělení,

tvorba mediálního sdělení

 

 

 

 

Doporučené tématické okruhy:

Významné události světových a národních dějin

Myšlenkový odkaz osobností politického, vědeckého a kulturního života

Současné politické problémy ve světě a u nás, jejich historické koře

Panovníci českých zemí, korunovační klenoty

Historické památky v ČR a jejich ochrana

Umělecko - historické směry

Heraldika

Středověká města, privilegia

Dějiny města Ostrova, Kronika města

Regionální dějiny

 

 

Náměty pro exkurze a výlety:

historické objekty v Ostrově

hrady Loket, Cheb, Šumná, Lestkov, Horní hrad

historické město Kadaň

Okresní archiv K.Vary, Muzeum K.Vary

skanzen Třebíz

Památník Terezín, Památník Lidice