5.10.4. HISTORICKÝ SEMINÁŘ – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu HISTORICKÝ SEMINÁŘ VP
Předmět Historický seminář rozšiřuje a doplňuje vzdělávací obsah předmětu Dějepis. Může být nabízen v rámci volitelných předmětů pro žáky s hlubším zájmem o historii i současnost různých oblastí lidského života a kultury.
Obsahové vymezení:
Obsah semináře tvoří vybrané tématické okruhy, které mají podobu doporučení.
S přihlédnutím k zájmu žáků i místním podmínkám z nich může vyučující vybírat, různě je řadit, zařazovat témata další, případně některá vyřadit. Cílem semináře je a utřídění již získaných poznatků a dovedností z hodin dějepisu a dalších společenskovědních předmětů, jejich rozšíření a prohloubení, upevňování zájmu o dějiny i současnost regionu.
Formy a metody výuky:
Při práci v semináři budou co nejvíce využívány zájem a aktivita žáků. Vyučování bude probíhat v odborné učebně vybavené CD a DVD přehrávačem, případně jinou audiovizuální technikou, nebo v jiném vhodném prostředí ( muzeum, galerie, knihovna, společenské instituce, konkrétní historické místo nebo objekt).Žáci budou pracovat ve dvojici, ve skupině i individuálně, budou se věnovat sběru a zpracování historického materiálu a informací, které následně využijí pro svoji tématickou práci, prezentaci či referát. Velká pozornost bude věnována práci s časovou přímkou, dějepisnou i zeměpisnou mapou, rozboru vybraných historických dokumentů, filmových či zvukových nahrávek. Důležité místo budou zaujímat exkurze, výlety,besedy, návštěvy výstav s historickou tématikou pořádané Spolkem přátel města Ostrova.
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 8.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV - rozvoj schopností poznávání, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace,hodnoty a postoje, řešení problémů a rozhodovací schopnosti
VDO - občan, občanská společnost a stát, principy demokracie jako vlády a způsobu rozhodování
EGS - Evropa a svět nás zajímá, jsme Evropané
MKV - kulturní diference, etnický původ, multikulturalita
EV - základní podmínky života, vztah člověka k prostředí
MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálního sdělení, tvorba mediálního sdělení
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení - plánovat, organizovat a řídit vlastní učení
vyhledávat a třídit informace a využívat je v učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě získat pozitivní vztah k učení a schopnost kriticky zhodnotit výsledky svého učení nechápat chybu jako nedostatek, ale jako krok ke zlepšení
Kompetence komunikativní - výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřovat v ústním i písemném projevu být schopen naslouchat promluvám druhých lidí, porozumět jim a vhodně na ně reagovat využívat informační a komunikační prostředky porozumět různým typům textů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest aktivně se zapojit do společenského dění
Kompetence k řešení problémů - pochopit problém a jeho příčiny, využít zkušeností k jeho řešení získat informace vhodné k řešení problému
obhájit názor nebo rozhodnutí
Kompetence sociální a personální - účinně spolupracovat ve skupině, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce ohleduplně jednat s druhými lidmi pozorovat jiné zvyky v cizích zemích, budovat sebevědomí
Kompetence občanské – chránit a oceňovat naše tradice, kulturní i historické dědictví mít pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost chápat základní ekologické souvislostí a enviromentální problémy
Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky, chránit vlastní zdraví i zdraví druhých, využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
Kompetence digitální
: učit žáky ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace, ukázat které technologie pro jakou činnost použít, učit
vyhledat dějinná data a informace k učivu, učit
se vytvářet a upravovat digitální obsah, vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků, učit vše využívat k usnadnění a zefektivnění své práce
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu historický seminář vp
7. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředměto |
žák
- uvede příklady zdrojů informací o minulosti
- orientuje se na časové ose řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
- rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
|
Žák
- sbírá a třídí historického materiál a informace pro přípravu referátu, projektu či tematické práce
- pracuje s časovou přímkou, zeměpisnou a historickou mapou chránit vlastní zdraví i zdraví druhých využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
- seznámí se s principy a historií psaní kronik - porovná rozvoj konkrétní historické oblasti v minulosti a v dnešní době - rozpozná základní znaky jednotlivých kulturně-historických období, zná důležité stavby v ČR
- seznámí se základními pravidly heraldiky - prakticky se seznámí s některými vybranými řemeslnými činnostmi - podrobněji se seznámí s dějinami města Ostrova v jednotlivých historických etapách - blíže se seznámí s dějinami "všedního dne" konkrétních období
- zpracuje samostatně referát, projekt či tematickou práci |
- výběr základních informací, jejich analýza a systematizace - práce s textem, vyhledávání na internetu - využití obrazového materiálu zpracování samostatné práce časové souvislosti, analýza s tvorba časové přímky - orientace na mapě, vyvození základních fakt a událostí, práce s legendou - měření času v historii - návštěva u kronikářky města - význam záznamů v kronikách - základní údaje o současném životě a postavení jednotlivých států ve světě - umělecké směry, osobnosti vědeckého, uměleckého a politického života - regionální památky
- význam rodových a městských znaků - tvorba vlastního erbu - keramika, tkaní, výroba šperků, sgrafita
- dějiny města, privilegia historické stavby
- způsob bydlení, oblékání, vzdělávání - život ve městě a na vesnici - společenské vrstvy
- významné události světových a národních dějin, historické objekty úloha osobností v dějinách známé světové a české osobnosti (panovníci, politici, umělci, vědci, sportovci, novináři)
|
OSV - komunikace, kooperace - řešení problémů a rozhodovací schopnosti MED - vnímání autora mediálního sdělení Z,Fy
OSV - hodnoty a postoje Ov EGS - Evropa a svět nás zajímá - jsme Evropané MKV - multikulturalita Vv, Př, Fy VDO - principy demokracie jako vlády a způsobu rozhodování Vv, Př, Fy
OSV- rozvoj schopností poznávání Vv EV - vztah člověka k prostředí VDO - občan MKV - kulturní diference EV - základní podmínky života VDO - občan. společnost a stát Ov, Vv, Rv OSV - kreativita MED -kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, tvorba mediálního sdělení
|
Doporučené tématické okruhy: Významné události světových a národních dějin Myšlenkový odkaz osobností politického, vědeckého a kulturního života Současné politické problémy ve světě a u nás, jejich historické koře Panovníci českých zemí, korunovační klenoty Historické památky v ČR a jejich ochrana Umělecko - historické směry Heraldika Středověká města, privilegia Dějiny města Ostrova, Kronika města Regionální dějiny
|
|||
Náměty pro exkurze a výlety: historické objekty v Ostrově hrady Loket, Cheb, Šumná, Lestkov, Horní hrad historické město Kadaň Okresní archiv K.Vary, Muzeum K.Vary skanzen Třebíz Památník Terezín, Památník Lidice
|