5.10.1. KONVERZACE V NĚMECKÉM JAZYCE – volitelný předmět

 

Charakteristika vyučovacího předmětu konverzace v NJ VP

Předmět Konverzace v německém jazyce rozšiřuje a doplňuje vzdělávací obsah předmětu Německý jazyk. Může být nabízen v rámci volitelných předmětů nebo jako zájmová činnost (kroužek).

Obsahové vymezení : Vzdělávací oblast je rozdělena do tří složek:

receptivní řečové dovednosti

produktivní řečové dovednosti

interaktivní řečové dovednosti

Hlavní pozornost je věnována rozvoji produktivních a interaktivních řečových dovedností.Při výuce je využíváno doposud získaných vědomostí, dovedností a schopností žáků z hodin německého jazyka.  Tématické okruhy mají podobu doporučení, vyučující při jejich výběru zohledňuje zájem a úroveň znalostí a dovedností žáků.

Formy a metody výuky:

Výuka probíhá ve vybavené jazykové učebně. Součástí vyučování německému jazyku je nejen vyučovací hodina, ale i příležitostné akce jako olympiády, soutěže, exkurze, projekty, divadelní či jiná kulturní představení (spolupráce se ZUŠ, Domem kultury a dalšími institucemi). Pozornost se nejvíce soustředí na osvojování  a rozvoj jazyka jako prostředku dorozumívání a získávání dalších poznatků. Vzhledem k tomu  v hodinách převažují dialogy, skupinová práce, získávání poznatků z vhodných autentických materiálů, čtení a poslech s porozuměním, vlastní samostatná práce na projektech. Rozšiřující výklad  mluvnice je omezen na minimum, více se upevňují znalosti z hodin německého jazyka. Mluvený projev je nadřazen písemnému. Je využívána dovednost práce s překladovým slovníkem, žák se seznamuje s používáním výkladového slovníku. Žáci obohacují své znalosti i v oblasti německé literatury, seznamují se s úryvky vybraných děl německy píšících autorů

Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

- v 9.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

 

Začlenění průřezových témat:

viz Německý jazyk

Výchovné a vzdělávací strategie

viz Německý jazyk

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu konverzace v NJ vp

7. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- pracuje s textem v učebnici,časopise, s autentickým textem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- seznámí se s vybranými literárními texty německých autorů

 

 

 

 

- s dodržením mluvnických pravidel

sestaví ústní či písemné sdělení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- naváže konverzaci nebo se zapojí

do konverzace na určité téma

 

žák

- přečte text foneticky správně, s minimální dopomocí učitele, zdůvodní svoji

výslovnost

- vyhledá neznámou slovní zásobu v

překladovém slovníku, odhadne význam

některých slov

- pracuje s výkladovým slovníkem

- pracuje s přehledem nepravidelných sloves

- rozpozná mluvnické tvary jednotlivých

druhů slov

- z textu vybere stěžejní informace a odpovědi na otázky

- jednoduchým způsobem text převypráví

- s pomocí učitele převypráví a vysvětlí obsah přečteného

- charakterizuje stručně jednotlivé postavy

- zjistí základní informace o životě a díle

autora

- zná vybrané německé písně

- popíše svůj dosavadní život, vzdělání, rodinu, koníčky v podobě životopisu

- vyjádří se o svém vysněném bydlení

- charakterizuje oslavy nejdůležitějších svátků v Německu

- zhodnotí rozdíly v chování chlapců a dívek

- vysvětlí svou cestu do školy

- vypráví o svém nezapomenutelném

víkendu

- podrobněji popíše vybrané druhy zvířat

a povypráví o jejich způsobu života

- zhodnotí svůj kulturní život

- pozdraví a rozloučí se

- zná základní zdvořilostní fráze

- vede s rozšířenou slovní zásobou rozhovor na konkrétní téma

- vyjádří souhlas a nesouhlas

- zdvořile odmítne nabízený program

- dokáže obhájit a prosadit svůj názor

 

 

navrhovaná témata k výběru

- pravidla výslovnosti, větná melodie

 

 

- dovednost práce se slovníkem z hodin Nj

 

- anglicismy, internacionalismy

 

- mluvnické kategorie

 

 

 

 

- díla Karla Maye, Ericha Kästnera, F. Schillera, bratří Grimmů

 

 

- práce s odbornou literaturou a internetem

 

 

Moje rodina, Koníčky, Povolání, Škola

 

Bydlení

Měsíce, Roční období, Svátky

 

Soužití dívek a chlapců

 

Orientace ve městě

Volný čas

 

Zvířata

 

Kulturní život

Sport

Oblékání

Nákupy

Jídlo a pití, restaurace

Cestování a prázdniny

Nemoci

Reálie německy mluvících zemí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

 

OSV - řešení problémů a

rozhodovací schopnosti

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

 

 

 

 

 

 

 

MED - vnímání autora mediálního

sdělení

 

 

 

Hv

OSV - sebepoznání, sebepojetí

- mezilidské vztahy

OSV - kreativita

MKV - multikulturalita

Ov

OSV - psychohygiena

 

 

MED - tvorba mediálního sdělení

 

EV - ekosystémy, základní pod-

mínky života, Př

MKV - kulturní diference, Vv, Hv

Tv

 

 

 

VDO - občan, občanská

společnost a stát

EGS - Evropa a svět nás zajímá

- objevujeme Evropu a svět