5.9.1a. Pracovní činnosti – finanční gramotnost

Finanční a ekonomická gramotnost (FG) - doplnění RVP ZV od roku 2009/2010

Charakteristika vyučovacího předmětu pč - finanční gramotnost

Náplň úzce souvisí s tématem Stát a hospodářství a Stát a právo ze vzdělávacího oboru Výchova k občanství a zároveň využívá témat navržených ve Standardech finanční gramotnosti pro základní vzdělávání z roku 2008.Představuje soubor kompetencí nezbytných k získání orientace na trhu financí a služeb, schopností spravovat osobní či rodinné finance s ohledem na měnící se životní situace. V RVP ZV je FG začleněna do dílčích předmětů, především do občanské výchovy (Ov), matematiky (M), zeměpisu(Z), pracovních činností (Pč) a na 1.stupni navíc do předmětu Člověk a jeho svět (ČS). V pracovních činnostech je obsah tohoto tématu vřazen přímo do samostatného učebního celku. Vše je založeno na aktivních činnostech i teorii s cílem posílit právní a ekonomické myšlení žáků. V základní podstatě postihuje tři složky – peněžní, cenovou a rozpočtovou gramotnost, které spočívají na třech standardech – peníze, hospodaření domácnosti a finanční produkty.

 

Metody a formy práce

Individuální a skupinová práce, hry, experimenty, diskuse, křížovky, práce s PC, médii, projekty, exkurze

 

Časová dotace:

 

8. ročník

1 hodina týdně

Možno i dvouhodinový blok 1x za 14 dní

 

Začlenění průřezových témat:

osobnostní a sociální výchova

výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

mediální výchova.

 

Výchovné a vzdělávací strategie :

 

Kompetence k učení – žák vyhledává informace na internetu, třídí informace, vyvozuje závěry

Kompetence k řešení problémů – žák hledá způsoby řešení, snaží se obhájit svůj způsob řešení problému

Kompetence komunikativní – žák je veden k představení výsledků své práce formou prezentace, pracuje s různými druhy textů, analyzuje je, vyhledává podstatné informace

Kompetence sociální a personální – žák je motivován k činnosti ve skupinách, je veden k diskusi, učí se vyjádřit svůj názor, je veden ke spolupráci, realizuje sebehodnocení

Kompetence občanské – žák se seznamuje s principy hospodaření

Kompetence pracovní – žák se seznamuje s oblastí podnikání, učí se v ní orientovat

Kompetence digitální:

   naučit vyhledávat informace, základy finanční gramotnosti s pozorností na

nebezpečí reklam a lákadel na půjčky a úvěry, kriticky hodnotit informace

 


 


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu PČ finanční gramotnost

Standard finanční gramotnosti pro základní vzdělávání ( r. 2008) dle materiálů MŠMT

 

1. stupeň

standard

Obsah standardu

výstup

realizace

Peníze

 

 

 

 

 

 

 

Hospodaření

domácnosti

 

 

 

 

Finanční produkty

 

 

 

Hotovostní a bezhotovostní forma peněz

Způsoby placení

Banka jako správce peněz

 

 

 

 

Rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti

Nárok na reklamaci

 

 

 

 

 

Úspory

Půjčky

 

 

Žák

-používá peníze v běžných situacích

-odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácení peněz

 

 

 

 

 

- na příkladu ukáže, proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje

 

 

 


-vysvětlí, proč spořit,kdy si půjčovat a jak vracet dluhy

 

 

MPV - M – Číslo a početní operace,

Závislosti, vztahy, práce s daty

Nestandardní aplikační úlohy a  problémy

(1.- 5.roč.)

MPV - ČS -Lidé a čas (3.- 4.roč), Lidé

kolem nás (5.roč.)

MPV -Pč –příprava pokrmů (4.- 5.roč.)

 

 

 

 

 

2. stupeň

Peníze

 

 

 

 

 

Hospodaření domácnosti

 

 

 

 

 

 

 

Finanční produkty

 

 

 

 

 

 

 

 

Nakládání s penězi

Tvorba ceny

Inflace

 

 

 

Rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti

Základní práva spotřebitelů


 

 

 

Služby bank, aktivní a pasivní operace

Produkty finančního trhu pro investování a pro získání prostředků

Pojištění

Úročení

 

 

 

 

 

 

 

- na příkladech ukáže využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení

-na příkladu ukáže tvorbu ceny a její změny

-popíše vliv inflace na hodnotu peněz

- sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů

-objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu

-vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele

-uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení

-uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky (spotřeba, úspory, investice)

-uvede a porovná nejčastější způsoby pokrytí deficitu (úvěry, splátkový prodej, leasing)

-vysvětlí význam úroku placeného a přijatého

-uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít

MPV - M – Číslo a proměnná,

Závislosti, vztahy, práce s daty,

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

(6.- 9.roč.), Finanční matematika (9.roč.)

MPV - Ov –Stát a hospodářství (7.- 9.r.) ,Stát a právo (7.- 9.roč.)

MPV - Pč –Provoz a údržba domácnosti (7.-9.roč.), Svět práce (8.- 9.roč.),

Finanční a ekonomická gramotnost (8.roč.)

MPV - Doplň.vzděl.obory – Péče o domácnost (7.- 9.roč.)

 


 

 

 

8.ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

-porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady

-objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání

-rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb

 

-rozlišuje a porovnává úlohu výroby, ¨služeb, uvede příklady jejich součinnosti

-na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu

-objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny

-vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele

-popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi

-vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí

-na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení

-dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům hospodaření s penězi

-popíše a objasní vlastní způsoby zacházení se svým i svěřeným majetkem

-vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí

-popíše vliv inflace na hodnotu peněz

-uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení

-uvede a porovnává nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky

-uvede a porovná nejčastější způsoby krytí deficitu

-rozlišuje, ze kterých zdrojů pochází příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje

-uvede příklad dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané

-objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu

-na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součást nákladů, zisků, DPH

-dodržuje zásady hospodárnosti

-popíše a objeví vlastní způsoby zacházení s penězi

-vyhýbá se rizikům hospodaření s penězi

-sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti

-rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů

 

Žák

- všechno má své majitele

- instituce, činnosti

autorský zákon, ochranné známky

pirátství, ochrana

základní odvětví ekonomiky

- obory zboží a služeb dominující obchodu, import, export

- hrubý domácí produkt

poznat přímo dělbu práce

- získat prvotní orientaci v oblasti vlastního podnikání

- role obchodu, bank

živnostenský a obchodní rejstřík, typy živností

základy fungování tržní ekonomiky

princip fungování trhu 

nástroj reklamy

- ochrana spotřebitele

reklama, image

- obchod výměnný, peněžní

- nástroje platebního styku

- přímé bankovnictví, poukázky, převody, dobírka, inkaso, sankce

- aktiva, pasiva

pohledávka, závazek

druhy pojištění

pojistná událost

hypotéka

zastavárna

splátkový prodej

spotřebitelský úvěr

úroková míra, fixace

burza cenných papírů

-zdroje příjmů do veřejného rozpočtu (daně, pojistné)

-přímé a nepřímé daně

- sazba DPH

- daňové přiznání

-typy rozpočtů

-výnosy z daní

- dávky, podpory, zákony

- Úřad práce, okresní správa sociálního zabezpečení

- rekvalifikační kurzy

- penzijní systém

- příjmy a výdaje domácnosti

- spotřební koš

- hrubá a čistá mzda

-rozpočet domácnosti

-dluhová past, bankrot (insolvence)

- dotace

 

 

MAJETEK A VLASTNICTVÍ

Majetek, hmotné a duševní vlastnictví

Formy vlastnictví

Pirátství v oblasti duševního vlastnictví, ochrana

Nemovitosti, bydlení

DĚLBA PRÁCE

Dělba práce v rodině, firmě, státu

Účast ČR v mezinárodní dělbě práce

EKONOMIKA – VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY

Výroba, obchod, služby – jejich funkce a návaznost (vstupy a výstupy zboží a služeb)

Principy tržního hospodářství  - nejčastější formy podnikání

MECHANISMUS TRHU

Principy tržního hospodářství – nabídka, poptávka, trh, podstata fungování trhu

Tvorba ceny

Základní práva spotřebitelů

 

PENÍZE JAKO PROSTŘEDEK SMĚNY

Peníze – funkce a podoby peněz

Formy placení

Služby bank

HOSPODAŘENÍ S PENĚZMI A MAJETKEM

Majetek, vlastnictví – hospodaření s penězi

Výnosy, úroky

Spotřeba,úspory, investice

Úvěry, splátkový prodej, leasing

DANĚ, ROZPOČET (PŘÍJMY, VÝDAJE)

Peníze

Rozpočet státu

Význam daní

EKONOMIKA – KOLOBĚH PENĚŽ V DOMÁCNOSTI

Majetek, vlastnictví

Hospodaření s penězi

Peníze – rozpočet rodiny

Nakládání s penězi

Rozpočet domácnosti

Typy rozpočtu, odlišnosti

 

 

 

MPV – D

 

OSV – morální rozvoj (hodnoty, postoje, praktická etika)

 

EGS – Jsme Evropané

 

MPV – Z



 

MED – fungování a vliv médií ve společnosti
















 

MPV – M – finanční matematika 9.ročník


 

OSV – morální rozvoj (hodnoty, postoje, praktická etika)