5.8. ČLOVĚK A ZDRAVÍ

5.8.1. TĚLESNÁ VÝCHOVA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu TĚLESNÁ VÝCHOVA

  Předmět Tělesná výchova poskytuje žákům prostor k osvojování nových pohybových dovedností, k ovládání různých sportovních činností, podílí se na rozvoji tělesné zdatnosti žáků, vede je ke zdravému způsobu života. Patří do vzdělávacího okruhu Člověk a zdraví. Do tohoto okruhu spadá i zdravotní tělesná výchova, jejíž prvky jsou uplatňovány u dětí po delších nemocech, popř. u dětí se zdravotním oslabením. Činnosti a cvičení jsou pak přizpůsobeny konkrétní situaci. 

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů: činnosti ovlivňující zdraví

činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností

činnosti podporující pohybové učení

Formy a metody výuky:

  výuka probíhá v tělocvičně,na hřišti či v terénu. Žáci se účastní soutěží, které jsou vypsány pro daný školní rok. (např.Malá sportovní olympiáda a Sportovní olympiáda Karlovarského kraje,pohár Městské rady a starosty města, soutěže organizované MDDM Ostrov apod.)

 

Časová dotace:

 

- v 1. ročníku

2 hodiny týdně

 

- ve 2. ročníku

2 hodiny týdně

 

- ve 3. ročníku

2 hodiny týdně

Počet se zvyšuje na 3hod. při plaveckém výcviku

- ve 4. ročníku

2 hodiny týdně

Počet se zvyšuje na 3hod. při plaveckém výcviku

- v 5. ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 6.ročníku

3 hodiny týdně

 

- v 7.ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

3 hodiny týdně

 

- v 9.ročníku

2 hodiny týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV

- sebepoznání a sebepojetí 8. ročník

- seberegulace a sebeorganizace 6. - 9.ročník

- psychohygiena 6.- 7.ročník

- mezilidské vztahy 6. ročník

- kreativita 1.- 9.ročník

- kooperace a kompetice 6.- 9.ročník

EV

-lidské aktivity a problémy životního prostředí 6. - 9.ročník

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení : naučit žáky poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty;pomoci jim pochopit zdraví jako vyváženého stavu tělesné,duševní a sociální pohody a k vnímání radostných prožitků z činnosti podpořených pohybem,příjemným prostředím a atmosférou příznivých vztahů; učit žáky poznat člověka jako biologického jedince závislého v jednotlivých etapách života na způsobu vlastního jednání a rozhodování,na úrovni mezilidských vztahů i na kvalitě prostředí

Kompetence k řešení problémů : naučit žáky používat osvojených preventivních postupů pro ovlivňování zdraví v denním režimu; k upevňování způsobů rozhodování a jednání v souladu s aktivní podporou zdraví v každé životní situaci i k poznávání a využívání míst souvisejících s preventivní ochranou zdraví

Kompetence komunikativní : vést žáky k aktivnímu zapojování do činnosti podporujících zdraví a do propagace zdravotně prospěšných činností ve škole i v obci

Kompetence sociální a personální : učit žáky propojovat činnost a jednání souvisejících se zdravím a zdravými mezilidskými vztahy se základními etickými a morálními postoji,s volním úsilím atd.

Kompetence občanské : pomoci žákům získávat základní orientaci v názorech na to,co je zdravé a co může zdraví prospět i na to,co zdraví poškozuje a ohrožuje

Kompetence pracovní :naučit žáky chápat zdatnost,dobrý fyzický vzhled i duševní pohodu jako významný předpoklad výběru profesní dráhy, partnerů, společenských činností atd.

Kompetence digitální :

předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost s dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, kompenzovat čas strávený s digitálními technologiemi pohybem, naučit se sledovat výsledky a zpracovat je do tabulek a grafů

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu tělesná výchova

1. - 3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ

Žák

 

- spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím

a využívá nabízené příležitosti

- uplatňuje správné držení těla v různých polohách a pracovních

činnostech

- zaujímá správné základní cvičební polohy

- uplatňuje hlavní zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech ve známých prostorech školy

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ

- zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché

pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině

- usiluje o jejich zlepšení

 

 

 

 

- zvládá jednoduchá speciální cvičení související s vlastním

oslabením

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích

 

 

 

 

 

 

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ

 

 

- reaguje na základní pokyny a

povely k osvojované činnosti a její

organizaci

 

- jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu

provedení pohybové činnosti

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ

Žák

 

- zná zásady správného sezení, držení těla

ve stoji a dýchání

 

- dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru

- umí přivolat pomoc při úrazu

 

 

 

 

 

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ

- umí k pohybové hře využít hračky

- zná některé pohybové hry

- dovede pojmenovat základní gymnastické

nářadí a náčiní

- umí kotoul, prosté skoky snožmo z 

trampolínky a zvládá základy gymnastiky

- zvládá základní držení těla

- umí vyjádřit jednoduchou melodii

- umí dva tanečky

- uvědomuje si s pomocí školy a rodiny vlastní oslabení - docvičuje samostatně

 

- zná základní pojmy související s během,

skokem do dálky a hodem

- dovede pojmenovat základní atletické discipliny

- zvládá základní techniku běhu, skoku do

dálky a hodu míčkem

 

-zvládá základní způsoby chytání a házení míče

 

 

 

- ví, jaké jsou zásady hygieny a bezpeč-

nosti při plavání

 

ČINNOSTI

PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ

 

- ví,že pohyb je vhodný pro zdraví

- zná základní pravidla chování při TV

 

- reaguje na základní pokyny, signály a

gesta učitele

 

 

 

 

 

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ

 

 

 

-význam pohybu pro zdraví

- pohybový režim žáků

- příprava organismu - napínací a protahovací cvičení

- zdravotně zaměřené činnosti- správné držení těla, správné zvedání zátěže

- rozvoj různých forem rychlosti, vytrvalosti, síly, pohyblivosti, koordinace pohybu

- hygiena při TV - hygiena, vhodné oblečení a obutí

- bezpečnost při pohybových činnostech - organizace a bezpečnost cvičebního prostoru

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ

- pohybové hry s různým zaměřením, využití hraček

- základy gymnastiky - průpravná cvičení, akrobacie

- šplh

- rytmické a kondiční formy cvičení pro děti

- cvičení s hudbou, jednoduché tance

 

 

- průpravné úpoly - přetahy a přetlaky

 

 

 

 

 

 

 

- základy atletiky - rychlý běh, vytrvalý běh,

skok do dálky, hod míčkem

 

 

 

 

 

- základy sportovních her

- manipulace s míčem

- spolupráce ve hře, průpravné hry,

- kolektivní hry podle zjednodušených pravidel

- turistika a pobyt v přírodě - přesun a chůze v terénu

- plavání - hygiena plavání, základní plavecké dovednosti

- bruslení, bobování - pohyb na sněhu, na ledě

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ

 

 

- komunikace v TV - základní tělocvičné názvosloví, smluvené povely

- organizace při TV - organizace prostoru

- zásady jednání a chování - fair play

- pravidla zjednodušených osvojovaných pohybových činností - her, závodů, soutěží

- měření a posuzování pohybových dovedností,

- měření výkonů

 

 

 

 

 

 

 

ČS - lidské tělo, význam zdravého pohybu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pč - výroba pomůcek pro TV

 

 

Hv - rytmizace, hudba a pohyb

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - kresba sportovce, atleta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - krajina okolí, chování v přírodě

Pč - využívání přírodních

materiálů při výrobě

ČS - první pomoc, přivolání pomoci

 

 

 

 

 

Čj - sloh - vztahy mezi lidmi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. - 5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ

Žák

 

- podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu - uplatňuje kondičně zaměřené činnosti

- projevuje přiměřenou

samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

 

-zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým

oslabením

 

- uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném

sportovním prostředí

- adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ

 

- zvládá v souladu s individuálními

předpoklady osvojované pohybové dovednosti

- vytváří varianty

osvojených pohybových her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- adaptuje se na vodní prostředí

- dodržuje hygienu plavání

- zvládá v souladu s individuálními

předpoklady základní plavecké dovednosti

- zvládá v souladu s individuálními

předpoklady vybranou plaveckou techniku,

- prvky sebezáchrany a

bezpečnosti

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ

- užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné

názvosloví

- cvičí podle

jednoduchého nákresu, popisu cvičení

- zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni

třídy

- jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti

pravidlům a adekvátně na ně reaguje

- respektuje při 

pohybových činnostech opačné pohlaví

- orientuje se v informačních

zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole

i v místě bydliště

- samostatně

získá potřebné informace

- změří základní pohybové výkony

a porovná je s předchozími výsledky

- zařazuje pravidelně do svého pohybového režimu speciální

vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním

počtu opakování

- zvládá základní techniku

speciálních cvičení

- koriguje techniku cvičení podle obrazu v zrcadle, podle pokynů učitele

- upozorní samostatně na činnosti (prostředí), které jsou v rozporu s jeho oslabením

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ

Žák

 

- zná několik základních cviků z osvojované

oblasti a dovede je seřadit do ucelené

sestavy

 

- dovede prožívat cvičení a soustředit se

na správné a přesné provedení pohybu

 

- dovede tvořivě zacházet s pohybovými

dovednostmi a vytvářet vlastní pohybové

představy

 

- umí přivolat pomoc při úrazu

- zná nevhodné činnosti, které ohrožují jeho

zdraví

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ

 

 

- zná více pohybových her

 

- umí pohybově vyjádřit zvířata a bytosti

 

- zvládá základní pojmy, umí kotoul vpřed,

vzad, stoj na rukou (s dopomocí), roznožku, skrčku

- snaží se samostatně o estetické držení těla

- dovede pohybem vyjadřovat výrazně

rytmický a melodický doprovod

- umí několik lidových tanců, valčíkový

a polkový krok

 

 

- zná aktivně základní osvojované pojmy

- umí upravit doskočiště, připravit start běhu,

vydat povely pro start

- uvědomuje si význam sportovních her

- zvládá konkrétní hry se zjednodušenými

pravidly a využívá je

- dovede zaznamenat výsledek utkání a

pomáhat při rozhodování

- umí se chovat v přírodě

 

- ví, jaké jsou zásady hygieny a bezpečnosti při plavání

- uvědomuje si nebezpečí plavání v

neznámé vodě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ

 

 

- ví,že pohyb je vhodný pro zdraví

 

 

 

 

 

 

- zná zásady fair play chování

 

 

 

 

 

 

 

 

- ví, kde je možné získat informace o sportu

 

- umí zaznamenat základní údaje o výko-

nech a rozumí jim

 

 

- uvědomuje si s pomocí školy a rodiny

vlastní oslabení - docvičuje samostatně

 

 

 

 

 

 

 

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ

 

 

 

- význam pohybu pro zdraví - pohybový režim žáků, délka a intenzita pohybu

- příprava organismu - napínací a protahovací cvičení

- příprava před pohybovou

činností, uklidnění po zátěži

zdravotně zaměřené činnosti-

- správné držení těla, správné zvedání zátěže, průpravná,

kompenzační, relaxační cvičení,

příprava před pohybovou činností

rozvoj různých forem rychlosti, vytrvalosti, síly, pohyblivosti, koordinace pohybu

- hygiena při TV - hygiena, vhodné oblečení a obutí

- bezpečnost při pohybových činnostech- organizace a bezpečnost cvičebního prostoru

- první pomoc v podmínkách TV

 

 

 

ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ

 

 

 

 

- pohybové hry - s různým zaměřením, netradiční pohybové hry a aktivity,

netradiční náčiní při cvičení, pohybová tvořivost

- šplh

- základy gymnastiky - průpravná cvičení

- akrobacie, cvičení s náčiním a na nářadí

 

- rytmické a kondiční formy cvičení pro děti

- cvičení s hudbou, jednoduché tance

- základy estetického pohybu

 

 

 

- průpravné úpoly - přetahy a přetlaky

- základy atletiky - rychlý běh, vytrvalý běh,

skok do dálky, do výšky

hod míčkem

- základy sportovních her - manipulace s míčem, pálkou či jiným herním náčiním,

spolupráce ve hře, průpravné hry,

kolektivní hry podle zjednodušených

pravidel

 

- turistika a pobyt v přírodě - přesun a chůze v terénu, chování v dopravních prostředcích při přesunu, táboření

a ochrana přírody

 

- plavání - hygiena plavání, základní plavecké dovednosti, prvky sebezáchrany a dopomoci tonoucímu

 

 

bruslení, bobování - pohyb na sněhu, na ledě

 

 

 

 

 

 

ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ

 

 

- komunikace v TV - základní tělocvičné názvosloví, smluvené povely

 

-organizace při TV - organizace prostoru

 

 

- zásady jednání a chování - fair play,

- olympijské symboly a ideály

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pravidla zjednodušených osvojovaných 

pohybových činností - her, závodů, soutěží

- měření a posuzování pohybových

dovedností,

- měření výkonů, základní pohybové

testy , zápisy výkonů

 

-individuální cviky pro děti zdravotně oslabené

 

 

 

 

 

 

 

ČS - lidské tělo, význam zdravého pohybu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - první pomoc, přivolání pomoci, ošetření drobných

poranění

 

 

 

 

 

 

 

Vv- malování sportovce,

činnosti dětí

 

 

 

 

 

Hv - rytmizace, hudba a pohyb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - krajina okolí, chování v přírodě

Pč - využívání přírodních

materiálů při výrobě

Vv - kresba krajiny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - sloh - vztahy mezi lidmi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - kresba olympijských

symbolů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

žák

- aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem

- usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti

- z nabídky zvolí vhodný rozvojový program

- samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností zatěžovanými svaly

 

- odmítá drogy a jiné škodliviny jako

neslučitelné se sportovní etikou a zdravím

- upraví pohybovou aktivitu



 

- vzhledem k údajům o znečištění ovzduší

uplatňuje vhodné a bezpečné chování

přizpůsobí jim svou činnost

 

- zvládá v souladu s individuálními

předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře soutěži, při rekreačních činnostech



 

- posoudí provedení osvojované pohybové činnosti,označí zjevné

nedostatky a jejich možné příčiny






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





























 

 

 

 

- užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího,

diváka,čtenáře novin

a časopisu,uživatele internetu

- naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky-čestné soupeření,pomoc

handicapovaným,respekt

opačnému pohlaví,

ochranu přírody při sportu

- dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu

družstva a dodržuje ji

rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče,rozhodčího, diváka,organizátora

- sleduje určené prvky pohybové

- činnosti a výkony,eviduje je a vyhodnotí

- zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje,závody,

turistické akce na úrovni školy;

- spolurozhoduje

osvojované hry a soutěže

- zpracuje naměřená data a informace o pohybových

aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

 












 

 

žák

-zná základní cviky a sestavy pro různé účely

umí si vytvořit vhodné prostředí pro cvičení nebo relaxaci a využít i hudebního doprovodu

 

 

- chápe význam pohybových her pro navazování a upevňování mezilidských kontaktů

- snaží se o fair play jednání při hrách

- má radost ze hry,ne

z prohry jiného

- umí několik her z každé skupiny,dovede

je zorganizovat a samostatně řídit

- uvědomuje si,že ne každá hra je vhodná pro určitý věk,počet hráčů,

konkrétní složení hráčů,prostředí atd.

- umí pohybem vyjadřovat nálady,city,

myšlenky atd.

- umí využívat pro pohybové hry přírodního

prostředí

- zná základní zásady bezpečnosti při

pohybových hrách v různém prostředí

- zná aktivně osvojované pojmy;

- zvládá bezpečně záchranu a dopomoc

při osvojovaných cvicích;

- umí cvičit podle pokynů, příp. grafického

návodu

- dovede stoj na rukou,přemet stranou

roznožku, výmyk a přešvihy ve vzporu 

na hrazdě,podmet, - dívky-základní

cvičební prvky na kladině;

- dovede z osvojených cviků připravit krátké sestavy a zacvičit je;

- dovede využívat gymnastické cviky

pro rozvoj své zdatnosti a pro správné držení těla

- chápe zdravotně pohybové i kulturně

estetické funkce pohybu s hudebním a rytmickým doprovodem;

- zná základní druhy cvičení a pohyby

s hudbou;

- umí rozlišit estetický a neestetický pohyb a naznačit jeho příčiny;

- umí 2-3 tance z osvojovaných skupin

- zvládá základy aerobního cvičení

s hudbou ( především dívky)

- uvědomuje si význam sebeobranných činností a své možnosti ve střetu s protivníkem

- uvědomuje si následky zneužití bojových

činností a chová se v duchu fair play;

- zvládá základní postoje, úchopy a

vyproštění z držení

- chápe význam atletiky jako vhodné průpravy pro jiné sporty;

- zvládá úpravu jednotlivých soutěžních

sektorů

- zná základní startovní povely

- zvládá základní techniku vrhu koulí

- rozumí základním rozdílům mezi

jednotlivými druhy sportovních her

(kolektivní individuální;brankové,

síťové, pálkovací atd.)

- rozumí základním pravidlům, ovládá

základy rozhodování při hře;

 

- chápe role ve družstvu a jedná při hře v duchu fair play

- zvládá základní údržbu náčiní a úpravu hřiště před utkáním a po utkání

- zvládá základní herní činnosti jednotlivce

a kombinace a uplatňuje je ve hře

- umí zvolit taktiku hry a dodržovat ji (za pomoci spoluhráčů,učitele)

- uvědomuje si zdravotní a rozvojový význam plavání

- zvládá 1-2 plavecké způsoby,startovní

skok a obrátku

dovede pomoci při záchraně tonoucího a poskytnout 1.pomoc

- uvědomuje si, že turistika je vhodná

celoroční a celoživotní pohybová činnost

- zvládá přesun a pohyb i v náročnějším terénu se zátěží

- umí jezdit na kole

- umí postavit a

- likvidovat tábořiště

podle zásad hygieny a ochrany přírody

- zná základní pravidla orientačního běhu,

- dovede se orientovat s pomocí buzoly

- zvládá první pomoc při vážnějších úrazech v improvizovaných podmínkách

- ví, kde je možné se poučit o oblasti turistické akce

- chápe spojení kondičně a dovednostně náročné činnosti na lyžích s účinky zdravotními,rekreačními,

poznávacími

- zná nejdůležitější pravidla pohybu

v zimní krajině a chování na společných

zařízeních vleky, sjezdovky,běžecké

tratě a řídí jimi (převážně samostatně)

ví, ,jak se připravit na horskou túru,

koho a jak informovat o zamýšlené cestě

- zvládá mazání lyží

- umí ošetřit běžné úrazy v improvizovaných podmínkách,zná signál

pro přivolání pomoci

zvládá dovednosti na běžeckých a sjezdových lyžích

- chápe význam a způsoby ochrany

krajiny při zimních sportech a respektuje je

- chápe bruslení jako vhodnou pohybovou

i společenskou činnost

- ví, jak ošetřovat brusle

ví,že bezpečné je bruslení na umělých

kluzištích

- zvládá jízdu vpřed a vzad, základní

obrat a zastavení

- umí změřit srdeční frekvenci a ví, ,jak

využít údaj pro úpravu pohybové zátěže

- umí si uspořádat svůj pohybový režim

a pravidelně se věnuje některému sportu nebo jiné pohybové aktivitě

- zvládá různé sociální role v osvojovaných

činnostech

- zvládá praktické jednání a rozhodování i ve vypjatých situacích (úraz,nevhodné klimatické a ekologické

podmínky)






 

 

Činnosti ovlivňující zdraví význam pohybu pro zdraví

- rekreační a výkonnostní sport,

- sport chlapců a dívek

 

 

zdravotně orientovaná zdatnost

- rozvoj ZOZ, kondiční

- programy,manipulace se zatížením

- prevence a korekce jednostran-

ného zatížení a svalových dis-

balancí

- průpravná,

kompenzační,vyrovnávací,

relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení

hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech

- v nestandartním prostředí,

- první pomoc při TV a sportu v různém prostředí a klimatických podmínkách,

- improvizované ošetření poranění a odsun zraněného

BOZP

Činnosti ovlivňující úroveň pohy-

bových dovedností

- pohybové hry -s různým zaměřením,

(podle podmínek a zájmu žáků)

- netradiční pohybové hry a aktivity

 

 

 

 

 

 

 

gymnastika

- akrobacie,přeskoky,

cvičení s náčiním a na nářadí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

estetické a kondiční formy cvičení

s hudbou a rytmickým doprovodem

- základy rytmické gymnastiky, cvičení s náčiním,kondiční formy prodaný věk žáků; tance

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

úpoly

- základy sebeobrany

 

 

 

 

 

 

 

atletika

- rychlý běh,vytrvalý běh na

dráze a v terénu,základy překážkového

běhu(pro sportovní třídy),skok do

dálky nebo výšky,hod míčkem,vrh

koulí,štafetový běh

 

sportovní hry

- herní činnosti jednotlivce,

herní kombinace,herní systémy,

utkání podle pravidel žákovské kategorie,

další hry ve volitelných předmětech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

plavání

-(podle podmínek školy a dostupnosti bazénu)

- další plavecké dovednosti,

další plavecký způsob,dovednosti záchranného plavání,prvky zdravotního plavání

 

Sportovní projekty:

1. turistika a pobyt v přírodě -

- příprava turistické akce,přesun do terénu a uplatňování pravidel bezpečnosti silničního provozu v roli chodce a cyklisty

- chůze se zátěží i v mírně náročném terénu,táboření,ochrana přírody,základy

orientačního běhu

turistické akce;





 

 

 

 

 

 

2.lyžování,snowboarding (podle

podmínek školy)

-běžecké lyžování,

lyžařská turistika,sjezdové lyžování

nebo jízda na snowboardu















 

 

 

 

 

 

3.bruslení (dle možností školy a

kvalifikovaných pracovníků)


 

 

 

 

Činnosti podporující pohybové

učení

komunikace v TV

- tělocvičné názvosloví

osvojovaných činností,smluvené

povely,signály,gesta,značky

organizace prostoru a pohybových

činností

- v nestandartních podmínkách

sportovní výstroj a výzbroj - výběr,ošetřování

historie a současnost sportu

- významné soutěže a sportovci, olympismus – olympijská charta

pravidla osvojovaných pohybových

činností - her,závodů,soutěží

-zásady jednání a chování v různém prostředí a při různých činnostech

- měření výkonů a posuzování pohybových dovedností

- měření,evidence,vyhodnocování

 

 

OSV-psychohygiena 6.7.ročník

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV-sebepoznání a sebepojetí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV-seberegulace a sebeorganizace

6.7.8.9. ročník

 

 

OSV--mezilidské vztahy 6.roč.

 

 

 

OSV-kooperace a kompetice

6.-9. ročník

 

 

 





 

OSV- kreativita

1.-9. ročník

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV- kooperace

5.-9. ročník

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV-lidské aktivity a problémy životního prostředí

6.-9.ročník


 

 

 

























 

OSV-kreativita

1.-9. ročník