5.7.2. VÝTVARNÁ VÝCHOVA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu VÝTVARNÁ VÝCHOVA

  Předmět Výtvarná výchova patří spolu s Hudební výchovou do vzdělávací oblasti Umění a kultura. Je postaven na tvůrčích činnostech, které umožňují rozvíjet a uplatňovat vlastní vnímání, cítění, prožívání, představivost i fantazii. Žák má možnost uplatnit vlastní pocity a prožitky a použít je jako jeden z komunikačních prostředků.

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů: rozvíjení smyslové citlivosti

uplatňování subjektivity

ověřování komunikačních účinků

 

Formy a metody výuky:

  Výuka probíhá ve třídě, ve specializované učebně výtvarné výchovy či v terénu. Do výuky jsou zařazovány návštěvy výstav v Galerii umění Karlovy Vary a v Letohrádku Ostrov, dále na Staré radnici v Ostrově a v Domě kultury. Žáci se též aktivně zapojují do řady výtvarných soutěží, vyhlašovaných MDDM, DK, ZUŠ, Galerií, různými organizacemi a firmami.

Časová dotace:

 

- v 1. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 2. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 3. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 4. ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 5. ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 6.ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 7.ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - kreativita 6. a 7. ročník

- hodnoty, postoje, praktická etika 9. ročník

EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí 6., 7., 8. a 9. ročník

MED - stavba mediálních sdělení 8. a 9. ročník

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení : vést žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání cítění, prožívání a představy; rozvíjet u nich tvůrčí potenci k utváření hierarchie hodnot

 

Kompetence k řešení problémů : naučit žáky zaujímat osobní účast v procesu tvorby jako způsobu nalézání a vyjadřování osobních prožitků i postojů k jevům a vztahům v mnohotvárném světě

Kompetence komunikativní : pomoci žákům chápat umění jako specifický způsob poznání a užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace

Kompetence sociální a personální : s žáky spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností

Kompetence občanské : naučit žáky chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence

Kompetence pracovní : vést žáky k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a k obohacování emocionálního života

Kompetence digitální :

  naučit vyhledávat informace k tématu, technikám, ilustrátorům, k uměleckým směrům i dílům, využít digitální technologie k virtuálním prohlídkám světových galerií  

 



 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu VÝTVARNÁ VÝCHOVA

1. - 3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žák

 

- rozpoznává – linie, tvary, objemy, barvy, objekty

- porovnává je a třídí je na základě zkušeností, vjemů, zážitků a představ

 

 

 

 

 

 

 

- v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti

- uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace

 

 

- vnímá události různými smysly a vizuálně je zobrazuje

 

- interpretuje podle svých schopností různá VOV – odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností

 

 

 

 

- na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah VOV, které samostatně vytvořil, vybral či upravil

Žák

 

- při hře s barvou poznává vlastnosti barev

- výtvarně využije vzniklé náhodnosti a představy

- poznává různé druhy linií a jejich výrazových možností

- poznává základní vlastnosti plastických materiálů

- rozvíjí cit pro prostor, poznává základní prostorové útvary

- modeluje podle skutečnosti

- řadí prvky do plochy

- výtvarně zobrazuje vlastní prožitky

-pozoruje přírodní útvary

- vyhledává a výtvarně dotváří přírodniny

- poznává a zobrazuje tvary a funkce věcí a lidských výtvorů

 

- vyjadřuje pocity, emoce a nálady

 

 

 

- aktivně pracuje s ilustrací

- rozeznává rozdíly ve výtvarném vyjadřování malířů

- uvědomuje si, že výtvarné umění patří ke kulturnímu bohatství národa

- zakresluje vlastní zkušenosti z rodiny, z prostředí školy i z prostředí, ve kterém se pohybuje

ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI

- linie, tvary, barvy, objem

- vlastnosti barev (teplé, studené, zapouštění barev, míchání barev)

 

 

 

- obkreslování, vybarvování, obtahování

 

 

 

 

- práce s plochou, její využití

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využití přírodnin, frotáž

 

- výtvarné zpracování předmětů kolem nás

 

 

- smyslové vnímání (malování do hudby, podle nálady, hmatové vnímání)

- umělecká výtvarná tvorba, film, tiskoviny,televize

 

UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY

- prostředky pro vyjádření emocí, pocitů a nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností

- poznávání výtvarných technik –

- suchá kresba ( pastelka, rudka, uhel, pastel)

- mokrá kresba ( fix, tuš, inkoust)

- kombinovaná kresba (kolorovaná)

- malba (vodové barvy, temperové barvy, akvarel)

 

- vnímání okolí - hračky, ilustrace textů, volná malba, animovaný film

 

- zkušenosti z rodiny, se spolužáky, rodinnými příslušníky a v rámci skupin

 

 

 

OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ

- osobní postoj v komunikaci a jeho utváření a zdůvodňování nakresleného

 

 

 

 

 

ČJ ilustrave v knihách, styly písma,

vlastní ilustrace

 

 

M – nákresy slovních úloh, nákres grafů a geometrických těles

 

 

 

ČS- vytváření pravěkých osad, středověkých hradů, plánků a map,

kresba rostlin a živočichů, lidského těla

 

 

 

 

HV- ztvárnění pocitů z hudby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapojení do výtvarných soutěží

 

 

 

 

 

4.- 5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

 

 

 

Žák

 

- při vlastních tvůrčích činnostech užívá prvky VOV

- porovnává je na základě vztahů (světlostní poměry, barevné kontrasty, proporční vztahy a jiné

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se zaměřuje na projevení vlastních zkušeností

 

 

 

 

- nalézá vhodné prostředky pro VOV vzniklé na základě vztahu zrakového vnímání k vnímání dalšími smysly

- uplatňuje je v plošné, objemové i prostorové tvorbě

 

 

- osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci VOV, pro vyjádření nových a neobvyklých pocitů a prožitků, svobodně volí a kombinuje prostředky a postupy

 

 

 

 

- porovnává různé interpretace VOV a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace

 

 

- nalézá a do komunikace zapojuje VOV, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- uplatňuje ve vlastní výtvarné činnosti poznatky a dovednosti v kresbě, malbě ( pastel, křída, akvarel, tempera, koláž)

- používá různé druhy linie

- orientuje se v prostoru a barvě

- seznámí se s tvary písma

- řadí prvky v tvarové a barevné kompozici

- používá pojmy s nauky o barvě

- řeší úkoly dekorativního charakteru v ploše

 

- seznámí se s lidským tělem, proporcemi lidského těla a hlavy

- využije je při kresbě pohádkových postav

- ve výtvarné činnosti sděluje ostatním své vlastní životní zkušenosti

 

- projevuje smysl a cit pro prostorové formy a pro jejich výtvarné kvality

- prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích

- uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním projevu

- porovnává různé způsoby uměleckého vyjádření skutečnosti v malbě, v sochařství a ve volné grafice

- osvojuje si různé

způsoby výtvarného zobrazování prostorových jevů a vztahů

 

- vysvětluje výsledky tvorby podle vlastních schopností a zaměření

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI

- linie, tvary, barvy, objem, objekty

- vlastnosti barev (teplé, studené, zapouštění barev, míchání barev, světlostní a barevné kvality)

 

 

- obkreslování, vybarvování, obtahování

 

- práce s plochou, její využití

- prostorová kompozice

- tvary písma

 

 

- řazení prvků

- barevná kompozice

 

 

 

 

 

 

- kresba malba postavy (statická i akční)

 

 

 

 

 

- výtvarné zpracování předmětů kolem nás

 

 

 

- smyslové vnímání (malování do hudby, podle nálady, hmatové vnímání)

- umělecká výtvarná tvorba, film, tiskoviny,televize, elektronická média, reklama

 

UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY

- prostředky pro vyjádření emocí, pocitů a nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností

- poznávání výtvarných technik –

- suchá kresba ( pastelka, rudka, uhel, pastel)

- mokrá kresba ( fix, tuš, inkoust)

- kombinovaná kresba (kolorovaná)

- malba (vodové barvy, temperové barvy, akvarel)

 

- vnímání okolí - hračky, ilustrace textů, volná malba, animovaný film, elektronický obraz, reklama

 

- zkušenosti z rodiny, se spolužáky, rodinnými příslušníky a v rámci skupin

 

 

OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ

 

 

- zhodnocení díla, sebehodnocení, popis

 

 

 

- záměry tvorby

 

 

 

EV – ekosystémy

lidské aktivity

 

kulturní krajiny

les v našem prostředí

 

výrobky z přírodnin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

6. - 9. třída

 

 

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žák

- vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků a jejich vztahů

- uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků

- variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zaznamenává vizuální zkušenosti, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětu z představ a fantazie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích

- k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních mediích – počítačová grafika, fotografie, video, animace

- vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření

 

- rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku

 

- interpretuje umělecká VOV současnosti i minulosti

- vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků

 

 

 

 

- ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených VOV

žák

- uplatňuje ve vlastní výtvarné činnosti poznatky a dovednosti v kresbě, malbě (pastel, křída, akvarel, tempera, koláž)

- používá různé druhy linie

- orientuje se v prostoru a barvě

- seznámí se s lidským tělem, s tvary písma

- řadí prvky v tvarové a barevné kompozici

- používá pojmy z nauky o barvě

 

 

 

 

- prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích

- uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním projevu

 

 

 

 

 

 

 

 

- seznámí se s výtvarným uměním digitálních médií (PC, grafika, foto, video)

 

 

 

 

- užívá některých materiálů včetně netradičních k vlastnímu osobitému vyjádření

 

 

 

- citlivě vnímá okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou

- projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí

 

 

- orientuje se v oblasti výtvarné kultury

- poznává vybraná základní umělecká díla

 

- rozlišuje užitkovou, materiální, technickou a estetickou stránku předmětů a chápe vzájemný vztah mezi nimi

 

 

- dokáže obhájit samostatně vytvořené vizuálně obrazné vyjádření

- dokáže vhodně prezentovat svoji práci

 

ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI

- prvky vizuálně obrazného vyjádření – linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality,

- textury , vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu

(podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura), ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření

- uspořádání objektů do celků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu

- vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty (lineární, světlostní, barevné, plastické a prostorové prostředky a prostředky, vyjadřující časový průběh) ve statickém a dynamickém vyjádření

 

UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY

 

- prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností

- manipulace s objekty

- pohyb těla a jeho umístění v prostoru

- akční tvar malby a kresby

- uspořádání prostoru, celku vizuálně obrazných vyjádření a vyjádření proměn

- výběr, uplatnění a interpretace

- přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením – hledisko jejich vnímání (vizuální, haptické, statické a dynamické)

- hledisko jejich motivace (fantazijní, symbolická, založená na smyslovém vnímání, racionálně konstruktivní, expresivní)

- reflexe a vědomé uplatnění při vlastních tvůrčích činnostech

 

- typy vizuálně obrazných vyjádření

- hračky, objekty, ilustrace textů, volná malba, skulptura, plastika, animovaný film, comics, fotogratie, elektronický obraz, reklama, vizualizované dramatické akce, komunikační grafika

- rozlišení, výběr a uplatnění pro vlastní tvůrčí záměry

 

ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI

- reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly

- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě

- reflexe ostatních uměleckých druhů (hudebních, dramatických)

- smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření

- umělecká výtvarná tvorba

- fotografie, film, tiskoviny, televize, elektronická média, reklama

- výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě

 

OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ

- proměny komunikačního obsahu

- záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření vlastních děl i děl výtvarného umění – historické, sociální a kulturní souvislosti

 

- osobní postoj v komunikaci

- jeho utváření a zdůvodňování

- důvody vzniku odlišných interpretací VOV (samostatně vytvořených i přejatých)

- kritéria jejich porovnávání, jejich zdůvodňování

 

- komunikační obsah VOV

- utváření a uplatnění komunikačního obsahu

- vysvětlování a obhajoba výsledků tvorby s respektováním záměru autora

- prezentace ve veřejném prostoru

- mediální prezentace

 

 

OSV- kreativita

rozvoj základních rysů kreativity, pružnosti nápadů, originality, schopnost vidět věci jinak,

tvořivost v mezilidských vztazích

 

OSV – hodnoty, postoje,

praktická etika

analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot

 

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí

hospodaření s odpady, jejich možné využití ve výtvarné činnosti v závislosti na věku žáků

 

MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality, výtvarná stránka reklamy a mediální prezentace

 

MED – stavba mediálních sdělení

výtvarná úroveň časopisů pro dospívající

 

ČJ – ilustrace v knihách

styly písma

vlastní ilustrace

 

M - využití technického kreslení grafy, tělesa, tabulky a rýsování

 

D - ztvárnění časových přímek

historických ilustrací,

zakreslení mapek

 

Z- zakreslení kontinentů, států, konkrétních map a plánů

 

PŘ – zakreslování rostlin, živočichů a lidského těla

 

F – nákresy přístrojů, fyzikálních procesů

 

CH – odborné nákresy

 

ICT – počítačová grafika