5.7.2. VÝTVARNÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu VÝTVARNÁ VÝCHOVA
Předmět Výtvarná výchova patří spolu s Hudební výchovou do vzdělávací oblasti Umění a kultura. Je postaven na tvůrčích činnostech, které umožňují rozvíjet a uplatňovat vlastní vnímání, cítění, prožívání, představivost i fantazii. Žák má možnost uplatnit vlastní pocity a prožitky a použít je jako jeden z komunikačních prostředků.
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů: rozvíjení smyslové citlivosti
uplatňování subjektivity
ověřování komunikačních účinků
Formy a metody výuky:
Výuka probíhá ve třídě, ve specializované učebně výtvarné výchovy či v terénu. Do výuky jsou zařazovány návštěvy výstav v Galerii umění Karlovy Vary a v Letohrádku Ostrov, dále na Staré radnici v Ostrově a v Domě kultury. Žáci se též aktivně zapojují do řady výtvarných soutěží, vyhlašovaných MDDM, DK, ZUŠ, Galerií, různými organizacemi a firmami.
Časová dotace:
- v 1. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 2. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 3. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 4. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 5. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 6.ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 7.ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 8.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV - kreativita 6. a 7. ročník
- hodnoty, postoje, praktická etika 9. ročník
EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí 6., 7., 8. a 9. ročník
MED - stavba mediálních sdělení 8. a 9. ročník
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení : vést žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání cítění, prožívání a představy; rozvíjet u nich tvůrčí potenci k utváření hierarchie hodnot
Kompetence k řešení problémů : naučit žáky zaujímat osobní účast v procesu tvorby jako způsobu nalézání a vyjadřování osobních prožitků i postojů k jevům a vztahům v mnohotvárném světě
Kompetence komunikativní : pomoci žákům chápat umění jako specifický způsob poznání a užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace
Kompetence sociální a personální : s žáky spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností
Kompetence občanské : naučit žáky chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence
Kompetence pracovní : vést žáky k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a k obohacování emocionálního života
Kompetence digitální :
naučit vyhledávat informace k tématu, technikám, ilustrátorům, k uměleckým směrům i dílům, využít digitální technologie k virtuálním prohlídkám světových galerií
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu VÝTVARNÁ VÝCHOVA
1. - 3. třída |
|||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||
Žák
- rozpoznává – linie, tvary, objemy, barvy, objekty - porovnává je a třídí je na základě zkušeností, vjemů, zážitků a představ
- v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti - uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
- vnímá události různými smysly a vizuálně je zobrazuje
- interpretuje podle svých schopností různá VOV – odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
- na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah VOV, které samostatně vytvořil, vybral či upravil |
Žák
- při hře s barvou poznává vlastnosti barev - výtvarně využije vzniklé náhodnosti a představy - poznává různé druhy linií a jejich výrazových možností - poznává základní vlastnosti plastických materiálů - rozvíjí cit pro prostor, poznává základní prostorové útvary - modeluje podle skutečnosti - řadí prvky do plochy - výtvarně zobrazuje vlastní prožitky -pozoruje přírodní útvary - vyhledává a výtvarně dotváří přírodniny - poznává a zobrazuje tvary a funkce věcí a lidských výtvorů
- vyjadřuje pocity, emoce a nálady
- aktivně pracuje s ilustrací - rozeznává rozdíly ve výtvarném vyjadřování malířů - uvědomuje si, že výtvarné umění patří ke kulturnímu bohatství národa - zakresluje vlastní zkušenosti z rodiny, z prostředí školy i z prostředí, ve kterém se pohybuje |
ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI - linie, tvary, barvy, objem - vlastnosti barev (teplé, studené, zapouštění barev, míchání barev)
- obkreslování, vybarvování, obtahování
- práce s plochou, její využití
- využití přírodnin, frotáž
- výtvarné zpracování předmětů kolem nás
- smyslové vnímání (malování do hudby, podle nálady, hmatové vnímání) - umělecká výtvarná tvorba, film, tiskoviny,televize
UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY - prostředky pro vyjádření emocí, pocitů a nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností - poznávání výtvarných technik – - suchá kresba ( pastelka, rudka, uhel, pastel) - mokrá kresba ( fix, tuš, inkoust) - kombinovaná kresba (kolorovaná) - malba (vodové barvy, temperové barvy, akvarel)
- vnímání okolí - hračky, ilustrace textů, volná malba, animovaný film
- zkušenosti z rodiny, se spolužáky, rodinnými příslušníky a v rámci skupin
OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ - osobní postoj v komunikaci a jeho utváření a zdůvodňování nakresleného
|
ČJ ilustrave v knihách, styly písma, vlastní ilustrace
M – nákresy slovních úloh, nákres grafů a geometrických těles
ČS- vytváření pravěkých osad, středověkých hradů, plánků a map, kresba rostlin a živočichů, lidského těla
HV- ztvárnění pocitů z hudby
|
||||
Zapojení do výtvarných soutěží
|
|||||||
4.- 5. třída |
|||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||
|
|
|
|
||||
Žák
- při vlastních tvůrčích činnostech užívá prvky VOV - porovnává je na základě vztahů (světlostní poměry, barevné kontrasty, proporční vztahy a jiné
- při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se zaměřuje na projevení vlastních zkušeností
- nalézá vhodné prostředky pro VOV vzniklé na základě vztahu zrakového vnímání k vnímání dalšími smysly - uplatňuje je v plošné, objemové i prostorové tvorbě
- osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci VOV, pro vyjádření nových a neobvyklých pocitů a prožitků, svobodně volí a kombinuje prostředky a postupy
- porovnává různé interpretace VOV a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace
- nalézá a do komunikace zapojuje VOV, která samostatně vytvořil, vybral či upravil
|
Žák - uplatňuje ve vlastní výtvarné činnosti poznatky a dovednosti v kresbě, malbě ( pastel, křída, akvarel, tempera, koláž) - používá různé druhy linie - orientuje se v prostoru a barvě - seznámí se s tvary písma - řadí prvky v tvarové a barevné kompozici - používá pojmy s nauky o barvě - řeší úkoly dekorativního charakteru v ploše
- seznámí se s lidským tělem, proporcemi lidského těla a hlavy - využije je při kresbě pohádkových postav - ve výtvarné činnosti sděluje ostatním své vlastní životní zkušenosti
- projevuje smysl a cit pro prostorové formy a pro jejich výtvarné kvality - prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích - uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním projevu - porovnává různé způsoby uměleckého vyjádření skutečnosti v malbě, v sochařství a ve volné grafice - osvojuje si různé způsoby výtvarného zobrazování prostorových jevů a vztahů
- vysvětluje výsledky tvorby podle vlastních schopností a zaměření
|
ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI - linie, tvary, barvy, objem, objekty - vlastnosti barev (teplé, studené, zapouštění barev, míchání barev, světlostní a barevné kvality)
- obkreslování, vybarvování, obtahování
- práce s plochou, její využití - prostorová kompozice - tvary písma
- řazení prvků - barevná kompozice
- kresba malba postavy (statická i akční)
- výtvarné zpracování předmětů kolem nás
- smyslové vnímání (malování do hudby, podle nálady, hmatové vnímání) - umělecká výtvarná tvorba, film, tiskoviny,televize, elektronická média, reklama
UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY - prostředky pro vyjádření emocí, pocitů a nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností - poznávání výtvarných technik – - suchá kresba ( pastelka, rudka, uhel, pastel) - mokrá kresba ( fix, tuš, inkoust) - kombinovaná kresba (kolorovaná) - malba (vodové barvy, temperové barvy, akvarel)
- vnímání okolí - hračky, ilustrace textů, volná malba, animovaný film, elektronický obraz, reklama
- zkušenosti z rodiny, se spolužáky, rodinnými příslušníky a v rámci skupin
OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ
- zhodnocení díla, sebehodnocení, popis
- záměry tvorby |
EV – ekosystémy lidské aktivity
kulturní krajiny les v našem prostředí
výrobky z přírodnin
|
||||
6. - 9. třída |
|
|
|
||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||
Žák - vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků a jejich vztahů - uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků - variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
- zaznamenává vizuální zkušenosti, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětu z představ a fantazie
- zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích - k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních mediích – počítačová grafika, fotografie, video, animace - vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření
- rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku
- interpretuje umělecká VOV současnosti i minulosti - vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
- ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených VOV |
žák - uplatňuje ve vlastní výtvarné činnosti poznatky a dovednosti v kresbě, malbě (pastel, křída, akvarel, tempera, koláž) - používá různé druhy linie - orientuje se v prostoru a barvě - seznámí se s lidským tělem, s tvary písma - řadí prvky v tvarové a barevné kompozici - používá pojmy z nauky o barvě
- prakticky využívá ve vlastní tvořivé výtvarné činnosti základních poznatků o výtvarných výrazových prostředcích - uplatňuje představivost, fantazii a výtvarné myšlení ve vlastním projevu
- seznámí se s výtvarným uměním digitálních médií (PC, grafika, foto, video)
- užívá některých materiálů včetně netradičních k vlastnímu osobitému vyjádření
- citlivě vnímá okolní skutečnost uměleckou i mimouměleckou - projevuje aktivní estetický vztah k životnímu prostředí
- orientuje se v oblasti výtvarné kultury - poznává vybraná základní umělecká díla
- rozlišuje užitkovou, materiální, technickou a estetickou stránku předmětů a chápe vzájemný vztah mezi nimi
- dokáže obhájit samostatně vytvořené vizuálně obrazné vyjádření - dokáže vhodně prezentovat svoji práci |
ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI - prvky vizuálně obrazného vyjádření – linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, - textury , vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura), ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření - uspořádání objektů do celků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu - vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty (lineární, světlostní, barevné, plastické a prostorové prostředky a prostředky, vyjadřující časový průběh) ve statickém a dynamickém vyjádření
UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY
- prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností - manipulace s objekty - pohyb těla a jeho umístění v prostoru - akční tvar malby a kresby - uspořádání prostoru, celku vizuálně obrazných vyjádření a vyjádření proměn - výběr, uplatnění a interpretace - přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením – hledisko jejich vnímání (vizuální, haptické, statické a dynamické) - hledisko jejich motivace (fantazijní, symbolická, založená na smyslovém vnímání, racionálně konstruktivní, expresivní) - reflexe a vědomé uplatnění při vlastních tvůrčích činnostech
- typy vizuálně obrazných vyjádření - hračky, objekty, ilustrace textů, volná malba, skulptura, plastika, animovaný film, comics, fotogratie, elektronický obraz, reklama, vizualizované dramatické akce, komunikační grafika - rozlišení, výběr a uplatnění pro vlastní tvůrčí záměry
ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI - reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly - vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě - reflexe ostatních uměleckých druhů (hudebních, dramatických) - smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření - umělecká výtvarná tvorba - fotografie, film, tiskoviny, televize, elektronická média, reklama - výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě
OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ - proměny komunikačního obsahu - záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření vlastních děl i děl výtvarného umění – historické, sociální a kulturní souvislosti
- osobní postoj v komunikaci - jeho utváření a zdůvodňování - důvody vzniku odlišných interpretací VOV (samostatně vytvořených i přejatých) - kritéria jejich porovnávání, jejich zdůvodňování
- komunikační obsah VOV - utváření a uplatnění komunikačního obsahu - vysvětlování a obhajoba výsledků tvorby s respektováním záměru autora - prezentace ve veřejném prostoru - mediální prezentace |
OSV- kreativita rozvoj základních rysů kreativity, pružnosti nápadů, originality, schopnost vidět věci jinak, tvořivost v mezilidských vztazích
OSV – hodnoty, postoje, praktická etika analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot
EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí hospodaření s odpady, jejich možné využití ve výtvarné činnosti v závislosti na věku žáků
MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality, výtvarná stránka reklamy a mediální prezentace
MED – stavba mediálních sdělení výtvarná úroveň časopisů pro dospívající
ČJ – ilustrace v knihách styly písma vlastní ilustrace
M - využití technického kreslení grafy, tělesa, tabulky a rýsování
D - ztvárnění časových přímek historických ilustrací, zakreslení mapek
Z- zakreslení kontinentů, států, konkrétních map a plánů
PŘ – zakreslování rostlin, živočichů a lidského těla
F – nákresy přístrojů, fyzikálních procesů
CH – odborné nákresy
ICT – počítačová grafika |