5.7. UMĚNÍ A KULTURA

5.7.1. HUDEBNÍ VÝCHOVA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA

  Předmět Hudební výchova patří do vzdělávací oblasti Umění a kultura. Vede žáky prostřednictvím rozmanitých činností k porozumění hudebnímu umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu, k rozvoji hudebních schopností a dovedností. Přispívá k osobitému sebevyjádření, hudby se dá využít i jako komunikačního prostředku.

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů: vokální činnosti

instrumentální činnosti

hudebně pohybové činnosti

poslechové činnosti

Formy a metody výuky:

  výuka probíhá ve třídě či ve specializované učebně hudební výchovy, do výuky jsou zařazovány koncerty dle nabídky. Součástí jsou i návštěvy představení ZUŠ Ostrov.

Časová dotace:

 

- v 1. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 2. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 3. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 4. ročníku

1 hodina týdně

 

- v 5. ročníku

1 hodina týdně

 

- v 6.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - rozvoj schopností poznávání 6.ročník

- kreativita 6. - 9. ročník

EGS - jsme Evropané 6. ročník

- Evropa a svět nás zajímá 7. ročník

- objevujeme Evropu a svět 9.ročník

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení : vést žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání cítění, prožívání a představy; rozvíjet u nich tvůrčí potenci k utváření hierarchie hodnot

 

Kompetence k řešení problémů : naučit žáky zaujímat osobní účast v procesu tvorby jako způsobu nalézání a vyjadřování osobních prožitků i postojů k jevům a vztahům v mnohotvárném světě

Kompetence komunikativní : pomoci žákům chápat umění jako specifický způsob poznání a užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace

Kompetence sociální a personální : s žáky spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností

Kompetence občanské : naučit žáky chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence

Kompetence pracovní : vést žáky k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a k obohacování emocionálního života

Kompetence digitální : naučit využívat digitální technologie k usnadnění práce, upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, využít digitální technologie při nácviku písní a k poslechu hudby

 



 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA

1. - 3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vzta

Žák

- zpívá v jednohlase

 

 

 

 

 

 

 

 

- rytmizuje a melodizuje jednoduché texty,

 

 

 

 

 

- využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře

 

 

 

 

 

 

- reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo dynamiku, směr melodie

 

 

 

 

 

 

 

- rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby

 

 

- rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- pracuje s 10 písněmi, nejméně se 4 poslechovými skladbami a aktivně využívá alespoň 3 hudebně pohybové hry v každém ročníku

 

- při rytmizaci a melodizaci textů dokáže pracovat s jednoduchými texty

 

 

 

 

- umí doprovodit zpěv hrou na jednoduché hudební nástroje

 

 

 

 

 

 

- umí vyjádřit rytmus jednoduchých říkadel a písní

- dovede sluchově rozlišit, pěvecky a instrumentálně realizovat jednoduchou melodii a pohybově vyjádřit její charakter

 

 

 

- umí rozlišit charakter melodie (vzestupná, sestupná, lomená)

- umí rozpoznat vybrané hudební nástroje podle zvuku

- zná rozdíl mezi pojmy píseň lidová a umělá

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vokální činnosti

- hlasová hygiena – správné zacházení s hlasem

- správné dýchání

- správné tvoření tónu

- zařazení intonačních cvičení

- reprodukce jednoduchých melodií ve 2/4 a 3/4 taktu

- zpěv jednohlasých písní v durových i mollových tóninách s doprovodem i bez doprovodu nástrojů

- základy hudební nauky (nota a její hodnota, pomlka, notová osnova, houslový klíč, stupnice)

 

 

 

Instrumentální činnosti

- hraní na nástroje Orffova instrumentáře

- elementární tvořivá činnost – improvizace – vytváření rytmických a melodických doprovodů k písním (využití pentatoniky)

- hraní podle jednoduchého rytmického schématu

- hudební hry

 

Hudebně pohybové činnosti

- pohybový doprovod zpívané písně či poslechové skladby

- taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance

- hra na tělo

- pantomima a pohybová improvizace

 

Poslechové činnosti

- vytleskávání rytmu poslouchané písně či skladby

- rozpoznávání různé kvality tónů (délka, výška, síla, barva)

 

- sluchová analýza poslechových písní, skladeb a jejich částí

- reprodukce jednoduché písně (ozvěna)

- sluchové rozeznávání hlavních nástrojů (např. housle, trubka, klavír...)

- soustředěný poslech skladby, dosažení estetického prožitku

 

 

ČJ – zdokonalování mluvního projevu

(dechová, hlasová, artikulační cvičení)

 

 

ČS – člověk a jeho zdraví

hlasová hygiena

 

 

 

Pč – výroba hudebního nástroje

 

 

 

TV – rytmizace, hudba a pohyb

 

 

 

ČJ lidové zvyky a tradice

 

 

ČS – státní symboly

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. a 5. třída

 

 

 

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

učivo

Průřezová témata

mezipředmětové vztahy

Žák

- zpívá v jednohlase a dvojhlase, v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti

 

- realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností (zpěvem, hrou , tancem, doprovodnou hrou) jednoduchou melodii či píseň zapsanou pomocí not

 

 

- využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní

- rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

 

- vytváří jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace

 

- rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace

Žák

- pracuje nejméně s 10 písněmi v dur i moll, nejméně s 8 poslechovými skladbami v dur i moll, nejméně 4 hudebně pohybovými hrami v obou ročnících

 

 

- umí se orientovat v notovém záznamu jednoduché melodie

 

 

 

 

 

 

 

- umí využít hudební nástroj k doprovodné hře

 

- dokáže reprodukovat jednoduchý motiv hrou na hudební nástroj

 

 

 

 

 

- dokáže rozpoznat hudební motivy

 

 

 

 

- dokáže slovně zhodnotit charakter vyslechnuté hudby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- umí pohybově vyjádřit hudbu a reaguje na její změny

- dokáže rozpoznat hudbu taneční, pochodovou, ukolébavku apod.

 

 

 

Vokální činnosti

- hlasová hygiena – správné zacházení s hlasem

- správné dýchání, prodlužování výdechové fáze

- správné tvoření tónu, rozšiřování hlasového rozsahu

- rozvoj intonace, zařazení intonačních cvičení

- reprodukce jednoduchých melodií ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu

- zpěv jednohlasých a vícehlasých písní (kánon, dvojhlas)v durových i mollových tóninách s doprovodem i bez doprovodu nástrojů

- základy hudební nauky (nota a její hodnota, pomlka, notová osnova, houslový klíč, stupnice C dur)

 

Instrumentální činnosti

- tvořivá práce s rozmanitými melodickými útvary - sluchové porovnávání, orientace v notovém zápisu

- hraní na nástroje Orffova instrumentáře

- elementární tvořivá činnost – improvizace – vytváření rytmických a melodických doprovodů k písním (využití pentatoniky)

- hraní podle jednoduchého rytmického schématu

 

- hudební hry

 

Poslechové činnosti

- vytleskávání rytmu poslouchané písně či skladby (motivu)

- rozpoznávání různé kvality tónů (délka, výška, síla, barva)

- rozpoznávání durových a mollových kvintakordů, rozlišování znění dvou a tří tónů

- sluchová analýza poslechových písní, skladeb a jejich částí

- reprodukce jednoduché výrazné melodie poslouchané skladby

- sluchové rozeznávání hlavních nástrojů (např. housle, trubka, klavír...)

- sluchem sledovat průběh poslechové skladby, soustředěný poslech skladby, dosažení estetického prožitku

 

Hudebně pohybové činnosti

- pohybový doprovod zpívané písně či poslechové skladby

- taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance

- hra na tělo

- pantomima a pohybová improvizace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VV – záznam rytmu hudby

 

Pč – výroba netradičního hudebního nástroje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VV – záznam melodie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - dramatizace

 

 

 

TV – jednoduché tance, základy estetického pohybu

 

 

Čj sloh - vyjadřování

6. třída

 

 

 

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata mezipředmětové vztahy

Žák

- reprodukuje na základě svých individuálních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zařadí na základě individuálních schopností a získaných vědomostí slyšenou hudbu do stylového období

Žák

- získává a dodržuje základy hlasové hygieny

 

 

 

- orientuje se v základních pojmech hudební nauky

 

 

 

 

 

 

 

- zvládá základní hudebně pohybové činnosti

Vokální činnosti

- pěvecký projev – hlasová hygiena, tvorba tónu, dýchání, dynamika

- jednohlasý zpěv

- 10 písní ( z toho 8 lidových)

- kánon

 

Instrumentální činnosti

- orientace v notovém zápisu

- notové písmo, stupnice

- hra na hudební nástroje , Orffovy nástroje (typy, funkce nástrojů)

- vyjadřování hudebních představ pomocí nástroje – hudební cítění

Hudebně pohybové činnosti

- pohybový doprovod znějící hudby

- taktování 2/4, 3/4 takt

- základní taneční kroky (pochod, mazurka)

Poslechové činnosti

- vztahy mezi tóny, tónina

- baroko

- klasicismus

- romantismus

 

 

 

OSV – rozvoj schopnosti poznávání

- kreativita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS – jsme Evropané

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. třída

 

 

 

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata mezipředmětové vztahy

Žák

- uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při mluveném projevu v běžném životě

 

 

 

 

 

 

- vytváří a volí jednoduché doprovody

- provádí jednoduché hudební improvizace

Žák

- kultivuje pěvecký a mluvený projev

 

 

 

 

- získává základní znalosti z teorie hudby

 

 

- osvojí si hru na jednoduché nástroje

 

 

 

 

 

- rozšiřuje si hudebně pohybové činnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- vytváří vlastní soudy na díla

- zná epizody ze života skladatelů

Vokální činnosti

- pěvecký a mluvený projev

- dynamika, rozšiřování hlasového rozsahu v období mutace

- reflexe vokálního projevu

- technika vokálního projevu,

- frázování, lidský hlas

- intonace , stupnice dur a moll

- hudební rytmus slovní a hudební

- 10 písní ( z toho 5 umělých)

Instrumentální činnost

- využití Orffových nástrojů při doprovodu

- samostatné tvoření předeher, mezi her, improvizace, využití keyboardu, počítače

Hudebně pohybové činnosti

- pohybové reakce na změny v proudu znějící hudby

- tempové, dynamické, rytmickometrické změny taktu

- pohybové vyjádření hudby v návaznosti na sémantiku díla

- gesta mimika

- orientace v prostoru – aerobic

Poslechové činnosti

- orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby

- postihování hudebně výrazových prostředků (tempo, dynamika, kvalita tónů

- rozlišení hudebních žánrů

- rondo, sonáta, koncert, symfonická báseň

- hudební dílo a jeho autor

- Janáček , Martinů, Beethoven, Čajkovskij, Chopin, Mozart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – krativita

 

 

 

 

vztah k TV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

9. třída

 

 

 

 

Výstupy RVP

 

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata mezipředmětové vztahy

Žák

- využívá své individuální schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách

 

 

 

 

- zpívá dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase i vícehlase

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- porovnává slyšenou hudbu z hlediska její slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami

- vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění

- rozpozná některé z tanců různých stylových období

- zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě

 

 

 

 

- orientuje se v proudu znějící hudby,

 

přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky uzavřenému celku

 

 

 

Žák

 

- posiluje pěvecké návyky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- orientuje se ve spojení hudby a tance

- samostatně realizuje instrumentální doprovody

 

 

 

 

 

 

 

 

- orientuje se v hudebních dějinách

- vytváří si pozitivní vztah k taneční kultuře

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- orientuje se ve vývoji hudby ve světě

Vokální činnosti

- reflexe vokálního projevu

- vlastní vokální projevení

- vokální projev ostatních

- transpozice melodie

- využití jiné hudební činnosti

- 10 písní (od folku po muzikál)

pěvecký a mluvený projev

- vícehlasý zpěv

- rozvoj hudebního sluchu a hudební představivosti

- reprodukce tónů

- zachycování rytmu pomocí grafického záznamu

- orientace v notovém záznamu

- intonace podle not, zápisu

- intonace a vokální improvizace

- improvizace jednoduchých hudebních forem

Instrumentální činnost

- záznam hudby

- rozdílnost hudebního doprovodu podle žánru

- způsoby záznamu hudby

- hudební nosiče

- tvorba doprovodu pro hudebně dramatické projevy

- zhudebňování textu

vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje

- využití žáků, kteří navštěvují ZuŠ nebo kroužky školy

Hudebně pohybové činnosti

- pohybové reakce na změny v proudu znějící hudby

- taneční projevy

- hudební choreografie

- pohybové vyjádření hudby

- změna tempa, dynamiky, rytmu

- orientace v prostoru

- vlastní taneční choreografie

- paměťové uchování a reprodukce pohybů při pohybových hrách,

- taneční kroky , disco

Poslechové činnosti

- orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby

- výrazové prvky ve skladbě

- jejich význam pro pochopení hudebního díla

- hudební styly a žánry

- vývoj hudby od pravěku do současnosti

- lidová slovesnost v hudbě (Čechomor)

- interpretace znějící hudby

- rozbor textů populárních skupin

- slovní charakterizování hudebního díla

- interpretace populární hudby

- orchestr symfonický, džezový

- opera, symfonie

- hudební žánry

- vývoj vážné hudby

- vývoj a vznik populární hudby

 

 

 

 

 

OSV – kreativita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS – Objevujeme Evropu a svět

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VV - plakát

Do výuky lze podle možností vložit návštěvy koncertů, přípravu na veřejná vystoupení (školní akademie, soutěže , apod.)