5.6.4 ZEMĚPIS

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

  Zeměpis patří spolu s fyzikou, chemií a přírodopisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a svět z 1. stupně a kooperuje nejvíc s oblastmi Matematika a její aplikace, Člověk a společnost a Člověk a svět práce.

Formy a metody výuky:

  Práce s mapou, s odbornou literaturou, ročenkami, statistickými údaji, tabulkami, měření, vycházky, exkurze, projekty, testy, hry, individuální či skupinová práce, práce ve dvojicích, využití vzdělávacích programů, planetária, meteorologické stanice, práce s internetem.

Časová dotace:

 

- v 6. ročníku

2 hodiny týdně

 

 

- v 7. ročníku

2 hodiny týdně

 

 

- v 8. ročníku

1 hodina týdně

 

 

- v 9. ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

.

 

Začlenění průřezových témat:

Environmentální výchova (EV), Výchova k myšlení v evropských souvislostech (EGS) a Multikulturní výchova (MKV), která dotvářejí komplexní pohled na svět.

EV vede k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.

EGS svými okruhy podněcuje zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovává jejich bližší poznání.

MKV zprostředkovává porozumění odlišným kulturám, jejich tradicím, hodnotám, poskytuje základní informace o různých etnických a kulturních skupinách v české a evropské společnosti.

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení:  

žák vyhledává a třídí informace, zkoumá zeměpisná fakta a jejich souvislosti, uvádí věci do souvislostí a propojuje je do větších celků, posoudí jejich důležitost, spolehlivost.

 

 

Kompetence k řešení problémů:

žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází shodné, podobné a odlišné znaky, klade si otázky o průběhu a příčinách geografických změn, porovnává jevy v sociální a ekonomické sféře.

Kompetence komunikativní:

žák formuluje a vyjadřuje své názory a myšlenky v logickém sledu, rozumí textům, záznamům, obrazovým materiálům, informativním a komunikačním prostředkům.

komunikace personální a sociální:

žák spolupracuje s ostatními, podílí se na pravidlech práce v týmu a přitom umí prosadit sám sebe, uplatňuje pravidla mezilidského, popř. mezinárodního soužití.

Kompetence občanské:

žák chápe základní ekonomické souvislosti, environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitu životního prostředí, jeho ochranu, ochranu majetku, zdraví.

Kompetence pracovní:

žák si osvojí práci s různými druhy map, s grafy, dalšími zeměpisnými materiály či nástroji při zkoumání zeměpisných jevů, aplikuje zeměpisné poznatky do praktického života.

 

Kompetence digitální:...

 

žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.

Získává, vyhledává, kriticky posuzuje data, informace a digitální obsah, volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.

Využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zjednodušil své pracovní postupy.

Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, kriticky hodnotí jejich přínosy.

Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ZEMĚPIS

6. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

 

-prokáže na konkrétních příkladech tvar planety, zhodnotí důsledky pohybů na život lidí a organismů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost, podmíněnost, rozeznává, pojmenuje, klasifikuje tvary zemského povrchu

 

-porovnává působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-organizuje a přiměřeně hodnotí grafické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů

 

 

 

-používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení

 

 

 

 

 

-porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných států, regionů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

 

-aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

 

 

-uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu v přírodě

-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

-uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě

 

Žák

 

-charakterizuje na základní úrovni vesmír

 

-Slunce, sluneční soustavu, význam těles sluneční soustavy, Slunce pro život

 

-charakterizuje polohu, pohyb Země

 

-objasní důsledky pohybu Země pro člověka

 

-pochopí podstatu, smysl časových pásem

 

 

 

 

 

orientuje se v jevech, procesech

rozlišuje jednotlivé složky přírodní sféry

 

litosféra - objasní stavbu Země, procesy vnitřních sil

(zemětřesení, sopečná činnost vznik pohoří) a vnějších sil (zvětrávání, utváření zemského povrchu), posuzuje zemský povrch jako výsledek působení přírodních procesů a také lidí

atmosféra - orientuje se v procesech v ovzduší, pracuje s pojmy podnebí, podnebné pásy, vítr, pasáty, monzuny

hydrosféra - pracuje s pojmy oceán, moře, řeky, jezera, ledovce, povodí, úmoří

pedosféra - rozlišuje pojmy typy půdní eroze, přemýšlí o ochraně půd

 

 

biosféra - rozlišuje šířková pásma a s nimi související pásma výšková

-pracuje vždy s mapou nebo jinými dostupnými materiály, nástroji

 

 

 

-pracuje s globusem jako se zmenšeninou

Země

 

-prokáže porozumění základním pojmům (globus, rovník, poledník, obratník, polární kruh, slunovrat, rovnodennost)

-určuje podle mapy zeměpisnou polohu

 

-používá zeměpisné souřadnice v praktických situacích

 

-orientuje se v mapě, demonstruje na mapě globusu zeměpisné údaje

 

-pracuje s významnými pojmy (vrstevnice, kóty, značky, klíč map, nadmořská výška), pracuje prakticky s obsahem jednotlivých druhů map, plánů, s obsahem a rejstříkem atlasů

 

 

 

 

 orientuje se v atlasových i nástěnných mapách, určuje jejich geografickou polohu

 

-porovnává polohu a rozlohu jednotlivých světadílů ____ a oceánů

 

-orientuje se prakticky při vyhledávání informací o světadílech, oceánech v různých informačních zdrojích

-

-přiměřeně charakterizuje přírodní, podnebné a sídelní oblasti,

 

-analyzuje s pomocí map členitost, charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-vyvozuje na základě kritérií souvislosti, vztahy mezi jednotlivými poměry socioekonomickými a přírodními

 

-charakterizuje významné oblasti, státy, přírodní podmínky pro život lidí, sleduje podmínky života v těchto zemích

 

-porovnává aktuální demografickou a hospodářskou pozici Afriky s ČR

 

 

 

 

 

-charakterizuje význam a hospodářské využití oceánů

 

-posuzuje stav a problémy životního prostředí oceánů

 

 

 

-s pomocí mapy lokalizuje přírodní poměry, oblasti Austrálie a Oceánie

 

-posoudí význam světadílu při výzkumu

 

-využívání oblastí, vědecké spolupráce

 

-posoudí negativní dopad globálního oteplování na polární oblasti

 

 

 

 

-aplikuje na praktických činnostech určování světových stran, zvládá orientaci mapy, čtení obsahu map, měření na mapách, pohyb podle mapy

 

-odhaduje vzdálenosti, určuje vlastní stanoviště podle významných bodů v terénu

 

-pohybuje se v terénu s pomocí nouzových orientačních pomůcek

 

-zvládne jednoduché náčrty

 

-uplatňuje zásady první pomoci při záplavách, sesuvech půdy

 

 

PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ

 

Země jako vesmírné těleso

-sluneční soustava

 

 

-tvar, velikost, pohyby Země, střídání dne a noci, roční období

 

-světový čas, časová pásma

 

 

Krajinná sféra

-přírodní sféra

 

-společenská sféra

-hospodářská sféra

-složky a prvky přírodní sféry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Systém přírodní sféry na planetární úrovni

-geografické pásy

-šířková pásma

-výškové stupně

Systém přírodní sféry na regionální úrovni

-přírodní oblasti

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE

 

Geografická kartografie a topografie

-globus, měřítko mapy, zeměpisná síť

 

-poledníky, rovnoběžky, souřadnice

 

 

 

 

 

 

 

 

-určování polohy

 

 

-plán, mapa, výškopis, polohopis

 

 

Komunikační geografický a kartografický jazyk

-jazyk mapy, symboly, smluvní značky,

-základní geografické, topografické a kartografické pojmy, vysvětlivky, důležité body, čárkovité útvary 

-

REGIONY SVĚTA

-světadíly, oceány

-přehled, orientace, porovnávání

 

 

 

 

 

 

 

Afrika

-poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje

-obyvatelstvo

-hospodářské aktivity

 

-významné oblasti Afriky

severská arabská

rovníková

jižní

 

 

 

 

 

 

 

 

-vztah k Evropě a České republice

 

 

 

 

 

Indický oceán

Tichý oceán

 

 

Austrálie

-přírodní a hospodářské poměry

 

-Australský svaz, Oceánie

 

Antarktida

 

 

 

TERÉNNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA

Praktická cvičení ___ a pozorování v terénu

-místní krajiny (vycházky)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ochrana člověka při ohrožení zdraví

-živelné pohromy

-opatření při nebezpečí

 

 

 

vztah k fyzice

 

vztah k matematice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – ekosystémy

Základní podmínky života

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - ekosystémy

 

 

 

vztah k přírodopisu

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

MK- Etnický původ

Princip sociálního smíru

MK–Multikulturalita

vztah k dějepisu, přírodopisu

 

 

 

EGS - Objevujeme Evropu a svět

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Etnický původ

EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí

 

EGS -Evropa a svět nás zajímá

 

 

 

 

vztah k matematice, přírodopisu, výtvarné výchově

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OČMO

 

 

 

 

 

 

 

 

7. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

 

 

Žák

-lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států

 

 

 

Žák

-pojmenuje a vyhledá na globusu a na mapách světa jednotlivé světadíly a oceány na Zemi

 

 

 

 

 

-určí geografickou polohu světadílů a oceánů podle zeměpisných souřadnic i z hlediska jejich polohy na zemských polokoulích a v podnebných pásech

-porovná mezi sebou rozlohu světadílů a oceánů

 

 

-popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost a charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map

-charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech

 

 

 

-pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů

REGIONY SVĚTA

Světadíly, oceány, makroregiony světa

-určující a porovnávací kritéria, jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních

a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské a kulturní oblasti)

 

Amerika

-poloha rozloha, členitost, povrch, podnebí

-vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo, přírodní zdroje

-obyvatelstvo

státy Ameriky

Kanada

USA

Mexiko a státy střední Ameriky

politické rozdělení Jižní Ameriky

 

Evropa

-poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí,

-vodstvo, obyvatelstvo

-politické a hospodářské rozdělení

 

Střední Evropa

Jižní Evropa

Západní Evropa

Severní Evropa

Jihovýchodní Evropa

Východní Evropa

Rusko

 

Asie

-poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí,

-vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo

-přírodní zdroje

-obyvatelstvo

Jihozápadní Asie

Jižní a jihovýchodní Asie

Střední Asie

Východní Asie

TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA

praktická cvičení

a pozorování v terénu místní krajiny (vycházky)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k dějepisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

Objevujeme Evropu

 

Jsme Evropané

 

MK- Etnický původ

 

 

8. ročník

 

 

 

Výstupy RVP

 

Školní výstupy

 

Učivo

 

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

Žák

 

 

-organizuje a přiměřeně hodnotí

-geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů

-používá základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace

-posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel

 

 

 

 

 

-zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství

-lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje

-porovnává předpoklady a hlavní faktory pro rozmístění hospodářských aktivit 

 

 lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních regionech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-porovnává různé krajiny jako součást pevninské krajinné sféry, hodnotí jejich určité pravidelnosti, zákonitosti, odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů

 

-uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

-aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

-uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech

Žák

 

 

-orientuje se v objektech, jevech, procesech společenského i hospodářského prostředí

-používá s porozuměním geografické, kartografické, topografické pojmy

-prakticky vyhledává geografické informace v různých informačních zdrojích

 

 

 

 

  

 

 

 

-aktivně pracuje s různými typy map

-orientuje se a prakticky pracuje s ukazateli v počtu, rozmístění obyvatel, s údaji o růstu počtu obyvatel, migraci, rozmístění ras, národů, jazyků, náboženství, společném soužití

 

 

 

 

 

 

 

-charakterizuje funkci sídel

-rozlišuje a porovnává faktory umístění, charakter, funkci rozmístění geografické polohy lidských sídel

-uvádí příklady procesu urbanizace ve vztahu k životnímu prostředí

-hodnotí vlivy a dopady osídlování na životní prostředí

-sleduje globální problémy lidstva

 

 

-rozlišuje a porovnává strukturu a hlavní odvětví světového hospodářství

 

-zhodnotí význam světových surovinových a energetických zdrojů a jejich využití

 

-rozliší zdroje obnovitelné a neobnovitelné z hlediska využití v budoucnosti

 

-zhodnotí charakter, funkci, rozmístění světového zemědělství, rybolovu, lesního a vodního hospodářství

 

-konkretizuje význam, charakter rozmístění světové průmyslové výroby, lokalizuje nejvýznamnější průmyslové oblasti světa na hospodářských mapách

 

-charakterizuje význam a postavení dopravy

 

-činitele ovlivňující její rozvoj

 

-posoudí význam sektoru služeb, činitele ovlivňující rekreaci a cestovní ruch

 

-zhodnotí význam a hlavní směry světového trhu a mezinárodního obchodu pro další rozvoj světového hospodářství

 

 

 

 

 

-uvádí kritéria pro odlišnosti a podobnosti současných států

-rozeznává státy z hlediska svrchovanosti, podle zeměpisné polohy, podle územní rozlohy, podle správního členění, státního zřízení a formy vlády, podle stupně rozvoje

-uvede příklady nejvýznamnějších politických vojenských, hospodářských seskupení a sdružení států světa, charakterizuje jejich cíle, činnost, postavení neutrálních států

-vyhledá na mapě aktuální příklady politických, národnostních, náboženských konfliktů ve světě

-určí a vyhledá na mapě nově vzniklé státy, oblasti, o kterých se hovoří v souvislosti s politickými, hospodářskými, kulturními a jinými významnými událostmi ve světě

 

 

 

 

 

-

-používá pojmy krajinná a přírodní sféra hospodářská, společenská, technická sféra, kulturní krajina, přírodní prostředí, životní prostředí

-pojmenuje a rozliší vzhled a znaky přírodních a kulturních krajin

 

 

-pojmenuje krajinotvorné činitele a hlavní krajinotvorné procesy

 

-charakterizuje kulturní krajinu z hlediska její funkce a jejího využití

 

 

-posoudí společenské a hospodářské vlivy lidské společnosti na krajinu a životní prostředí

 

-objasní důsledky těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí

 

-charakterizuje působení průmyslových aktivit na krajinu a životní prostředí

 

-zhodnotí vlivy a dopady zemědělské výroby a lesnictví na krajinu a životní prostředí

 

-objasní hlavní civilizační rizika a světové ekologické problémy a naznačí hlavní ekologické přístupy k řešení problematiky životního prostředí

 

-zdůvodní poškozování životního prostředí (vody, vzduchu, půdy) spolupůsobením účinků společenských a hospodářských aktivit na krajinu a životní prostředí

 

 

 

 

 

-pracuje aktivně se všemi druhy plánů, map

-při vyhledávání praktických informací pořizuje panoramatické náčrty, situační plánky, náčrtky pochodové osy

-aplikuje v případě živelných pohrom, popř. úniku nebezpečných látek již získané poznatky tak, aby ochránil své zdraví, nebo zdraví ostatních lidí

 

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE

DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE

Komunikační geografický a kartografický jazyk

-vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy

-statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky

-základní informační geografická média a zdroje dat

 

 

  

 

SPOLEČENSKÉ A HOSPODÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ

Obyvatelstvo světa

 

-základní kvantitativní a kvalitativní geografické, demografické hospodářské a kulturní charakteristiky

 

 

 

 

 

 

 

Globalizační společenské, politické a hospodářské procesy

-aktuální společenské, sídelní, politické a hospodářské poměry současného světa, sídelní systémy

-urbanizace, suburbanizace

 

 

 

 

 

 

Světové hospodářství

-sektorová a odvětvová struktura

-územní dělba práce

-ukazatelé hospodářského rozvoje a životní úrovně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regionální společenské, politické a

hospodářské útvary

-porovnávací kritéria: národní a mnohonárodnostní státy, části států, správní oblasti, kraje, města, aglomerace, hlavní a periferní hospodářské oblasti

 

-politická, bezpečnostní a hospodářská seskupení (integrace) států

 

 

 

 

 

 

 

-geopolitické procesy

-hlavní světová konfliktní ohniska

 

 

 

 

 

 

 

 

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Krajina

-přírodní a společenské prostředí

-typy krajin

 

 

 

 

 

Vztah příroda a společnost

-trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí

-chráněná území přírody

 

 

 

-globální ekologické a environmentální problémy lidstva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA,

PRAXE, APLIKACE

Cvičení a pozorování v terénu místní

Krajiny

-situační plány

 

-hodnocení přírodních jevů a ukazatelů

 

 

 

 

 

 

 

 

-chování a jednání při nebezpečí živelných pohromách v modelových situacích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice, informatice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Lidské vztahy

Etnický původ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 

 

MK - Princip sociálního smíru

a solidarity

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Ekosystémy

 

 

 

 

 

 

 

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy

životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OČMO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

 

 

Žák

-organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů

-používá s porozuměním základní geografickou a kartografickou terminologii

 

-vymezí a lokalizuje místní oblast podle bydliště (školy)

 

-hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu,

-hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál ČR v evropském a světovém kontextu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-uvádí příklad účasti a působnosti ČR ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států

 

-lokalizuje na mapách jednotlivé kraje ČR a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit

 

 

 

 

 

 

 

-přiměřeně hodnotí geografické objekty a procesy v krajinné sféře, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky kulturních krajin

-rozeznává hranice mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

 

 

 

 

 

-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

-aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

-v krajině uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech

-aplikuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě

 

 

Žák

-užívá správnou terminologii

-orientuje se prakticky při vyhledávání geografických informací v různých informačních zdrojích

 

 

 

 

 

 

-vymezí a konkretizuje území místní krajiny, její přírodní, sídelní, hospodářské, kulturní a ekologické poměry

-vymezí civilizační rizika a zaujme postoj k jejich řešení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-aktivně pracuje s geografickými i tematickými mapami ČR

-určuje zeměpisnou polohu a rozlohu ČR v kontextu Evropy, střední Evropy

-porovnává polohu, rozlohu s ostatními státy

-orientuje se v přírodních podmínkách ČR

-porovnává a analyzuje hlavní rysy přírodních poměrů ČR

-porovnává hlavní údaje o rozmístění obyvatel a sídel, demografický vývoj

-orientuje se v ukazatelích o lidnatosti, pohybu obyvatel, struktuře obyvatel

-zhodnotí údaje o rozmístění hlavních hospodářských aktivit v ČR

 

 

 

 

 

 

-zhodnotí postavení ČR v rámci mezinárodních aktivit

 

 

 

 

-pojmenuje, vyhledá jednotlivé geografické oblasti, vyšší územně samosprávné celky

-popisuje, analyzuje poměry, posoudí současnou funkci jednotlivých oblastí

-charakterizuje osobitosti, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů

 

 

-používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k zemskému povrchu a ve vztahu ke společnosti

-uvádí konkrétní příklady základních složek krajiny

 

 

 

 

 

 

 

 

-orientuje se v krajině podle mapy, azimutu, význačných bodů v krajině, pochodové osy

 

-zvládá schematické náčrty krajiny

 

 

 

 

 

 

 

-dodržuje zásady správného chování v přírodě

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE

DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE

Komunikační geografický a kartografický jazyk

-vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy, hlavní kartografické produkty, jazyk mapy

-statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky zdroje dat

ČESKÁ REPUBLIKA

Místní region

-zeměpisná poloha

-kritéria pro vymezení místního regionu

-vztahy k okolním regionům

-základní přírodní a socioekonomické charakteristiky s důrazem na specifika regionu důležitá pro jeho další rozvoj (potenciál x bariéry)

 

 

 

Česká republika

-zeměpisná poloha, rozloha, členitost, přírodní poměry a zdroje

 

 

 

 

 

 

 

-obyvatelstvo (základní geografické, demografické a hospodářské charakteristiky, sídelní poměry

 

 

 

-rozmístění hospodářských aktivit, sektorová a odvětvová struktura hospodářství

-transformační společenské, politické, hospodářské procesy a jejich územní projevy a dopady

-hospodářské a politické postavení ČR v Evropě a ve světě

-zapojení do mezinárodní dělby práce a obchodu

 

Regiony České republiky

-územní jednotky státní správy, samosprávy

-krajské členění, kraj místního regionu

-přeshraniční spolupráce se sousedními státy v euroregionech

 

 

 

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Krajina

-přírodní a společenské prostředí

-místní krajina

 

 

 

 

 

TERÉNNÍ A GEOGRAFICKÁ VÝUKA,

PRAXE A APLIKLACE

Cvičení a pozorování v terénu místní

Krajiny

-geografická exkurze

-pohyb podle mapy a azimutu

-jednoduché náčrty krajiny

-schematické náčrtky pochodové osy

-hodnocení přírodních jevů a ukazatelů

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

vztah k dějepisu, přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 EV - Základní podmínky života

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Etnický původ

Princip sociálního smíru a solidarity

EV - Ekosystémy

(Umělý ekosystém)

 

 

 

EV - Lidské aktivity a problémy

životního prostředí

 

 

 

 

EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 

vztah k dějepisu, přírodopisu

 

EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 

 

 

EV - Ekosystémy (kulturní krajina)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice, výtvarné výchově