5.6.4 ZEMĚPIS
Charakteristika vyučovacího předmětu
Zeměpis patří spolu s fyzikou, chemií a přírodopisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a svět z 1. stupně a kooperuje nejvíc s oblastmi Matematika a její aplikace, Člověk a společnost a Člověk a svět práce.
Formy a metody výuky:
Práce s mapou, s odbornou literaturou, ročenkami, statistickými údaji, tabulkami, měření, vycházky, exkurze, projekty, testy, hry, individuální či skupinová práce, práce ve dvojicích, využití vzdělávacích programů, planetária, meteorologické stanice, práce s internetem.
Časová dotace:
- v 6. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 7. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 8. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9. ročníku |
1 hodina týdně |
|
.
Začlenění průřezových témat:
Environmentální výchova (EV), Výchova k myšlení v evropských souvislostech (EGS) a Multikulturní výchova (MKV), která dotvářejí komplexní pohled na svět.
●EV vede k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.
●EGS svými okruhy podněcuje zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovává jejich bližší poznání.
●MKV zprostředkovává porozumění odlišným kulturám, jejich tradicím, hodnotám, poskytuje základní informace o různých etnických a kulturních skupinách v české a evropské společnosti.
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
žák vyhledává a třídí informace, zkoumá zeměpisná fakta a jejich souvislosti, uvádí věci do souvislostí a propojuje je do větších celků, posoudí jejich důležitost, spolehlivost.
Kompetence k řešení problémů:
žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází shodné, podobné a odlišné znaky, klade si otázky o průběhu a příčinách geografických změn, porovnává jevy v sociální a ekonomické sféře.
Kompetence komunikativní:
žák formuluje a vyjadřuje své názory a myšlenky v logickém sledu, rozumí textům, záznamům, obrazovým materiálům, informativním a komunikačním prostředkům.
komunikace personální a sociální:
žák spolupracuje s ostatními, podílí se na pravidlech práce v týmu a přitom umí prosadit sám sebe, uplatňuje pravidla mezilidského, popř. mezinárodního soužití.
Kompetence občanské:
žák chápe základní ekonomické souvislosti, environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitu životního prostředí, jeho ochranu, ochranu majetku, zdraví.
Kompetence pracovní:
žák si osvojí práci s různými druhy map, s grafy, dalšími zeměpisnými materiály či nástroji při zkoumání zeměpisných jevů, aplikuje zeměpisné poznatky do praktického života.
Kompetence digitální:...
žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.
Získává, vyhledává, kriticky posuzuje data, informace a digitální obsah, volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.
Využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zjednodušil své pracovní postupy.
Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, kriticky hodnotí jejich přínosy.
Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ZEMĚPIS
6. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žák
-prokáže na konkrétních příkladech tvar planety, zhodnotí důsledky pohybů na život lidí a organismů
-rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost, podmíněnost, rozeznává, pojmenuje, klasifikuje tvary zemského povrchu
-porovnává působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost
-organizuje a přiměřeně hodnotí grafické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů
-používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení
-porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných států, regionů
-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
-aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny
-uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu v přírodě -ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu -uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě |
Žák
-charakterizuje na základní úrovni vesmír
-Slunce, sluneční soustavu, význam těles sluneční soustavy, Slunce pro život
-charakterizuje polohu, pohyb Země
-objasní důsledky pohybu Země pro člověka
-pochopí podstatu, smysl časových pásem
−orientuje se v jevech, procesech −rozlišuje jednotlivé složky přírodní sféry
litosféra - objasní stavbu Země, procesy vnitřních sil (zemětřesení, sopečná činnost vznik pohoří) a vnějších sil (zvětrávání, utváření zemského povrchu), posuzuje zemský povrch jako výsledek působení přírodních procesů a také lidí atmosféra - orientuje se v procesech v ovzduší, pracuje s pojmy podnebí, podnebné pásy, vítr, pasáty, monzuny hydrosféra - pracuje s pojmy oceán, moře, řeky, jezera, ledovce, povodí, úmoří pedosféra - rozlišuje pojmy typy půdní eroze, přemýšlí o ochraně půd
biosféra - rozlišuje šířková pásma a s nimi související pásma výšková -pracuje vždy s mapou nebo jinými dostupnými materiály, nástroji
-pracuje s globusem jako se zmenšeninou Země
-prokáže porozumění základním pojmům (globus, rovník, poledník, obratník, polární kruh, slunovrat, rovnodennost) -určuje podle mapy zeměpisnou polohu
-používá zeměpisné souřadnice v praktických situacích
-orientuje se v mapě, demonstruje na mapě globusu zeměpisné údaje
-pracuje s významnými pojmy (vrstevnice, kóty, značky, klíč map, nadmořská výška), pracuje prakticky s obsahem jednotlivých druhů map, plánů, s obsahem a rejstříkem atlasů
orientuje se v atlasových i nástěnných mapách, určuje jejich geografickou polohu
-porovnává polohu a rozlohu jednotlivých světadílů ____ a oceánů
-orientuje se prakticky při vyhledávání informací o světadílech, oceánech v různých informačních zdrojích - -přiměřeně charakterizuje přírodní, podnebné a sídelní oblasti,
-analyzuje s pomocí map členitost, charakteristické rysy přírodních poměrů
-vyvozuje na základě kritérií souvislosti, vztahy mezi jednotlivými poměry socioekonomickými a přírodními
-charakterizuje významné oblasti, státy, přírodní podmínky pro život lidí, sleduje podmínky života v těchto zemích
-porovnává aktuální demografickou a hospodářskou pozici Afriky s ČR
-charakterizuje význam a hospodářské využití oceánů
-posuzuje stav a problémy životního prostředí oceánů
-s pomocí mapy lokalizuje přírodní poměry, oblasti Austrálie a Oceánie
-posoudí význam světadílu při výzkumu
-využívání oblastí, vědecké spolupráce
-posoudí negativní dopad globálního oteplování na polární oblasti
-aplikuje na praktických činnostech určování světových stran, zvládá orientaci mapy, čtení obsahu map, měření na mapách, pohyb podle mapy
-odhaduje vzdálenosti, určuje vlastní stanoviště podle významných bodů v terénu
-pohybuje se v terénu s pomocí nouzových orientačních pomůcek
-zvládne jednoduché náčrty
-uplatňuje zásady první pomoci při záplavách, sesuvech půdy
|
PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ
Země jako vesmírné těleso -sluneční soustava
-tvar, velikost, pohyby Země, střídání dne a noci, roční období
-světový čas, časová pásma
Krajinná sféra -přírodní sféra
-společenská sféra -hospodářská sféra -složky a prvky přírodní sféry
Systém přírodní sféry na planetární úrovni -geografické pásy -šířková pásma -výškové stupně Systém přírodní sféry na regionální úrovni -přírodní oblasti GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE
Geografická kartografie a topografie -globus, měřítko mapy, zeměpisná síť
-poledníky, rovnoběžky, souřadnice
-určování polohy
-plán, mapa, výškopis, polohopis
Komunikační geografický a kartografický jazyk -jazyk mapy, symboly, smluvní značky, -základní geografické, topografické a kartografické pojmy, vysvětlivky, důležité body, čárkovité útvary - REGIONY SVĚTA -světadíly, oceány -přehled, orientace, porovnávání
Afrika -poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje -obyvatelstvo -hospodářské aktivity
-významné oblasti Afriky – severská arabská – rovníková – jižní
-vztah k Evropě a České republice
Indický oceán Tichý oceán
Austrálie -přírodní a hospodářské poměry
-Australský svaz, Oceánie
Antarktida
TERÉNNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA Praktická cvičení ___ a pozorování v terénu -místní krajiny (vycházky)
Ochrana člověka při ohrožení zdraví -živelné pohromy -opatření při nebezpečí |
vztah k fyzice
vztah k matematice
EV – ekosystémy Základní podmínky života
EV - ekosystémy
vztah k přírodopisu
vztah k matematice
EV - Vztah člověka k prostředí
MK- Etnický původ Princip sociálního smíru MK–Multikulturalita vztah k dějepisu, přírodopisu
EGS - Objevujeme Evropu a svět
MK - Etnický původ EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
EGS -Evropa a svět nás zajímá
vztah k matematice, přírodopisu, výtvarné výchově
OČMO |
7. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák -lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny
-porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států
|
Žák -pojmenuje a vyhledá na globusu a na mapách světa jednotlivé světadíly a oceány na Zemi
-určí geografickou polohu světadílů a oceánů podle zeměpisných souřadnic i z hlediska jejich polohy na zemských polokoulích a v podnebných pásech -porovná mezi sebou rozlohu světadílů a oceánů
-popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost a charakteristické rysy přírodních poměrů
-pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map -charakteristické rysy přírodních poměrů
-vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech
-pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů |
REGIONY SVĚTA Světadíly, oceány, makroregiony světa -určující a porovnávací kritéria, jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské a kulturní oblasti)
Amerika -poloha rozloha, členitost, povrch, podnebí -vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo, přírodní zdroje -obyvatelstvo státy Ameriky Kanada USA Mexiko a státy střední Ameriky politické rozdělení Jižní Ameriky
Evropa -poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, -vodstvo, obyvatelstvo -politické a hospodářské rozdělení
Střední Evropa Jižní Evropa Západní Evropa Severní Evropa Jihovýchodní Evropa Východní Evropa Rusko
Asie -poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, -vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo -přírodní zdroje -obyvatelstvo Jihozápadní Asie Jižní a jihovýchodní Asie Střední Asie Východní Asie TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA praktická cvičení a pozorování v terénu místní krajiny (vycházky) |
vztah k dějepisu
EGS – Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu
Jsme Evropané
MK- Etnický původ |
8. ročník |
|
|
|
Výstupy RVP
|
Školní výstupy
|
Učivo
|
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák
-organizuje a přiměřeně hodnotí -geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů -používá základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace -posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel
-zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství -lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje -porovnává předpoklady a hlavní faktory pro rozmístění hospodářských aktivit
lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních regionech
-porovnává různé krajiny jako součást pevninské krajinné sféry, hodnotí jejich určité pravidelnosti, zákonitosti, odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
-uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů
-uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu -aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny -uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech |
Žák
-orientuje se v objektech, jevech, procesech společenského i hospodářského prostředí -používá s porozuměním geografické, kartografické, topografické pojmy -prakticky vyhledává geografické informace v různých informačních zdrojích
-aktivně pracuje s různými typy map -orientuje se a prakticky pracuje s ukazateli v počtu, rozmístění obyvatel, s údaji o růstu počtu obyvatel, migraci, rozmístění ras, národů, jazyků, náboženství, společném soužití
-charakterizuje funkci sídel -rozlišuje a porovnává faktory umístění, charakter, funkci rozmístění geografické polohy lidských sídel -uvádí příklady procesu urbanizace ve vztahu k životnímu prostředí -hodnotí vlivy a dopady osídlování na životní prostředí -sleduje globální problémy lidstva
-rozlišuje a porovnává strukturu a hlavní odvětví světového hospodářství
-zhodnotí význam světových surovinových a energetických zdrojů a jejich využití
-rozliší zdroje obnovitelné a neobnovitelné z hlediska využití v budoucnosti
-zhodnotí charakter, funkci, rozmístění světového zemědělství, rybolovu, lesního a vodního hospodářství
-konkretizuje význam, charakter rozmístění světové průmyslové výroby, lokalizuje nejvýznamnější průmyslové oblasti světa na hospodářských mapách
-charakterizuje význam a postavení dopravy
-činitele ovlivňující její rozvoj
-posoudí význam sektoru služeb, činitele ovlivňující rekreaci a cestovní ruch
-zhodnotí význam a hlavní směry světového trhu a mezinárodního obchodu pro další rozvoj světového hospodářství
-uvádí kritéria pro odlišnosti a podobnosti současných států -rozeznává státy z hlediska svrchovanosti, podle zeměpisné polohy, podle územní rozlohy, podle správního členění, státního zřízení a formy vlády, podle stupně rozvoje -uvede příklady nejvýznamnějších politických vojenských, hospodářských seskupení a sdružení států světa, charakterizuje jejich cíle, činnost, postavení neutrálních států -vyhledá na mapě aktuální příklady politických, národnostních, náboženských konfliktů ve světě -určí a vyhledá na mapě nově vzniklé státy, oblasti, o kterých se hovoří v souvislosti s politickými, hospodářskými, kulturními a jinými významnými událostmi ve světě
- -používá pojmy krajinná a přírodní sféra hospodářská, společenská, technická sféra, kulturní krajina, přírodní prostředí, životní prostředí -pojmenuje a rozliší vzhled a znaky přírodních a kulturních krajin
-pojmenuje krajinotvorné činitele a hlavní krajinotvorné procesy
-charakterizuje kulturní krajinu z hlediska její funkce a jejího využití
-posoudí společenské a hospodářské vlivy lidské společnosti na krajinu a životní prostředí
-objasní důsledky těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí
-charakterizuje působení průmyslových aktivit na krajinu a životní prostředí
-zhodnotí vlivy a dopady zemědělské výroby a lesnictví na krajinu a životní prostředí
-objasní hlavní civilizační rizika a světové ekologické problémy a naznačí hlavní ekologické přístupy k řešení problematiky životního prostředí
-zdůvodní poškozování životního prostředí (vody, vzduchu, půdy) spolupůsobením účinků společenských a hospodářských aktivit na krajinu a životní prostředí
-pracuje aktivně se všemi druhy plánů, map -při vyhledávání praktických informací pořizuje panoramatické náčrty, situační plánky, náčrtky pochodové osy -aplikuje v případě živelných pohrom, popř. úniku nebezpečných látek již získané poznatky tak, aby ochránil své zdraví, nebo zdraví ostatních lidí
|
GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE Komunikační geografický a kartografický jazyk -vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy -statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky -základní informační geografická média a zdroje dat
SPOLEČENSKÉ A HOSPODÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ Obyvatelstvo světa
-základní kvantitativní a kvalitativní geografické, demografické hospodářské a kulturní charakteristiky
Globalizační společenské, politické a hospodářské procesy -aktuální společenské, sídelní, politické a hospodářské poměry současného světa, sídelní systémy -urbanizace, suburbanizace
Světové hospodářství -sektorová a odvětvová struktura -územní dělba práce -ukazatelé hospodářského rozvoje a životní úrovně
Regionální společenské, politické a hospodářské útvary -porovnávací kritéria: národní a mnohonárodnostní státy, části států, správní oblasti, kraje, města, aglomerace, hlavní a periferní hospodářské oblasti
-politická, bezpečnostní a hospodářská seskupení (integrace) států
-geopolitické procesy -hlavní světová konfliktní ohniska
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Krajina -přírodní a společenské prostředí -typy krajin
Vztah příroda a společnost -trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí -chráněná území přírody
-globální ekologické a environmentální problémy lidstva
TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA, PRAXE, APLIKACE Cvičení a pozorování v terénu místní Krajiny -situační plány
-hodnocení přírodních jevů a ukazatelů
-chování a jednání při nebezpečí živelných pohromách v modelových situacích
|
vztah k matematice, informatice
MK - Lidské vztahy Etnický původ
EV - Vztah člověka k prostředí
EGS - Jsme Evropané
MK - Princip sociálního smíru a solidarity
EV - Ekosystémy
Základní podmínky života Lidské aktivity a problémy životního prostředí Vztah člověka k prostředí
OČMO
|
9. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák -organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů -používá s porozuměním základní geografickou a kartografickou terminologii
-vymezí a lokalizuje místní oblast podle bydliště (školy)
-hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, -hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál ČR v evropském a světovém kontextu
-uvádí příklad účasti a působnosti ČR ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států
-lokalizuje na mapách jednotlivé kraje ČR a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit
-přiměřeně hodnotí geografické objekty a procesy v krajinné sféře, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky kulturních krajin -rozeznává hranice mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
-ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu -aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny -v krajině uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech -aplikuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě |
Žák -užívá správnou terminologii -orientuje se prakticky při vyhledávání geografických informací v různých informačních zdrojích
-vymezí a konkretizuje území místní krajiny, její přírodní, sídelní, hospodářské, kulturní a ekologické poměry -vymezí civilizační rizika a zaujme postoj k jejich řešení
-aktivně pracuje s geografickými i tematickými mapami ČR -určuje zeměpisnou polohu a rozlohu ČR v kontextu Evropy, střední Evropy -porovnává polohu, rozlohu s ostatními státy -orientuje se v přírodních podmínkách ČR -porovnává a analyzuje hlavní rysy přírodních poměrů ČR -porovnává hlavní údaje o rozmístění obyvatel a sídel, demografický vývoj -orientuje se v ukazatelích o lidnatosti, pohybu obyvatel, struktuře obyvatel -zhodnotí údaje o rozmístění hlavních hospodářských aktivit v ČR
-zhodnotí postavení ČR v rámci mezinárodních aktivit
-pojmenuje, vyhledá jednotlivé geografické oblasti, vyšší územně samosprávné celky -popisuje, analyzuje poměry, posoudí současnou funkci jednotlivých oblastí -charakterizuje osobitosti, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů
-používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k zemskému povrchu a ve vztahu ke společnosti -uvádí konkrétní příklady základních složek krajiny
-orientuje se v krajině podle mapy, azimutu, význačných bodů v krajině, pochodové osy
-zvládá schematické náčrty krajiny
-dodržuje zásady správného chování v přírodě |
GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE Komunikační geografický a kartografický jazyk -vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy, hlavní kartografické produkty, jazyk mapy -statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky zdroje dat ČESKÁ REPUBLIKA Místní region -zeměpisná poloha -kritéria pro vymezení místního regionu -vztahy k okolním regionům -základní přírodní a socioekonomické charakteristiky s důrazem na specifika regionu důležitá pro jeho další rozvoj (potenciál x bariéry)
Česká republika -zeměpisná poloha, rozloha, členitost, přírodní poměry a zdroje
-obyvatelstvo (základní geografické, demografické a hospodářské charakteristiky, sídelní poměry
-rozmístění hospodářských aktivit, sektorová a odvětvová struktura hospodářství -transformační společenské, politické, hospodářské procesy a jejich územní projevy a dopady -hospodářské a politické postavení ČR v Evropě a ve světě -zapojení do mezinárodní dělby práce a obchodu
Regiony České republiky -územní jednotky státní správy, samosprávy -krajské členění, kraj místního regionu -přeshraniční spolupráce se sousedními státy v euroregionech
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Krajina -přírodní a společenské prostředí -místní krajina
TERÉNNÍ A GEOGRAFICKÁ VÝUKA, PRAXE A APLIKLACE Cvičení a pozorování v terénu místní Krajiny -geografická exkurze -pohyb podle mapy a azimutu -jednoduché náčrty krajiny -schematické náčrtky pochodové osy -hodnocení přírodních jevů a ukazatelů |
vztah k matematice
EV - Vztah člověka k prostředí
vztah k dějepisu, přírodopisu
EV - Základní podmínky života
MK - Etnický původ Princip sociálního smíru a solidarity EV - Ekosystémy (Umělý ekosystém)
EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
EGS - Jsme Evropané
vztah k dějepisu, přírodopisu
EGS - Jsme Evropané
EV - Ekosystémy (kulturní krajina)
vztah k matematice, výtvarné výchově |