5.6.4 ZEMĚPIS

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

Zeměpis patří spolu s fyzikou, chemií a přírodopisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a svět z 1. stupně a kooperuje nejvíc s oblastmi Matematika a její aplikace, Člověk a společnost a Člověk a svět práce.

Formy a metody výuky:

Práce s mapou, s odbornou literaturou, ročenkami, statistickými údaji, tabulkami, měření, vycházky, exkurze, projekty, testy, hry, individuální či skupinová práce, práce ve dvojicích, využití vzdělávacích programů, planetária, meteorologické stanice, práce s internetem.

Časová dotace:


- v 6. ročníku

2 hodiny týdně



- v 7. ročníku

2 hodiny týdně



- v 8. ročníku

2 hodiny týdně



- v 9. ročníku

1 hodina týdně




.


Začlenění průřezových témat:

Environmentální výchova (EV), Výchova k myšlení v evropských souvislostech (EGS) a Multikulturní výchova (MKV), která dotvářejí komplexní pohled na svět.



Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení:

žák vyhledává a třídí informace, zkoumá zeměpisná fakta a jejich souvislosti, uvádí věci do souvislostí a propojuje je do větších celků, posoudí jejich důležitost, spolehlivost.





Kompetence k řešení problémů:

žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází shodné, podobné a odlišné znaky, klade si otázky o průběhu a příčinách geografických změn, porovnává jevy v sociální a ekonomické sféře.

Kompetence komunikativní:

žák formuluje a vyjadřuje své názory a myšlenky v logickém sledu, rozumí textům, záznamům, obrazovým materiálům, informativním a komunikačním prostředkům.

komunikace personální a sociální:

žák spolupracuje s ostatními, podílí se na pravidlech práce v týmu a přitom umí prosadit sám sebe, uplatňuje pravidla mezilidského, popř. mezinárodního soužití.

Kompetence občanské:

žák chápe základní ekonomické souvislosti, environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitu životního prostředí, jeho ochranu, ochranu majetku, zdraví.

Kompetence pracovní:

žák si osvojí práci s různými druhy map, s grafy, dalšími zeměpisnými materiály či nástroji při zkoumání zeměpisných jevů, aplikuje zeměpisné poznatky do praktického života.


Kompetence digitální:...


žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.

Získává, vyhledává, kriticky posuzuje data, informace a digitální obsah, volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.

Využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zjednodušil své pracovní postupy.

Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, kriticky hodnotí jejich přínosy.

Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky















Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ZEMĚPIS

6. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy



Žák



  • prokáže na konkrétních příkladech tvar planety, zhodnotí důsledky pohybů na život lidí a organismů




















  • organizuje a přiměřeně hodnotí grafické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů






-používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
























  • rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost, podmíněnost, rozeznává, pojmenuje, klasifikuje tvary zemského povrchu


  • porovnává působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost













































  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu


  • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny



  • uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu v přírodě

  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

  • uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě
















Žák



  • charakterizuje na základní úrovni vesmír


  • Slunce, sluneční soustavu, význam těles sluneční soustavy, Slunce pro život


  • charakterizuje polohu, pohyb Země


  • objasní důsledky pohybu Země pro člověka


  • pochopí podstatu, smysl časových pásem











  • pracuje s globusem jako se zmenšeninou Země

  • prokáže porozumění základním pojmům (globus, rovník, poledník, obratník, polární kruh, slunovrat, rovnodennost)

  • určuje podle mapy zeměpisnou polohu


  • používá zeměpisné souřadnice v praktických situacích


  • orientuje se v mapě, demonstruje na mapě globusu zeměpisné údaje



  • pracuje s významnými pojmy (vrstevnice, kóty, značky, klíč map, nadmořská výška), pracuje prakticky s obsahem jednotlivých druhů map, plánů, s obsahem a rejstříkem atlasů





 orientuje se v atlasových i nástěnných mapách, určuje jejich geografickou polohu

  • orientuje se v jevech, procesech

  • rozlišuje jednotlivé složky přírodní sféry





litosféra - objasní stavbu Země, procesy vnitřních sil

(zemětřesení, sopečná činnost vznik pohoří) a vnějších sil (zvětrávání, utváření zemského povrchu), posuzuje zemský povrch jako výsledek působení přírodních procesů a také lidí

atmosféra - orientuje se v procesech v ovzduší, pracuje s pojmy podnebí, podnebné pásy, vítr, pasáty, monzuny

hydrosféra - pracuje s pojmy oceán, moře, řeky, jezera, ledovce, povodí, úmoří

pedosféra - rozlišuje pojmy typy půdní eroze, přemýšlí o ochraně půd





biosféra - rozlišuje šířková pásma a s nimi související pásma výšková

  • pracuje vždy s mapou nebo jinými dostupnými materiály, nástroji























  • aplikuje na praktických činnostech určování světových stran, zvládá orientaci mapy, čtení obsahu map, měření na mapách, pohyb podle mapy


  • odhaduje vzdálenosti, určuje vlastní stanoviště podle významných bodů v terénu


  • pohybuje se v terénu s pomocí nouzových orientačních pomůcek


  • zvládne jednoduché náčrty



  • uplatňuje zásady první pomoci při záplavách, sesuvech půdy


  • porovnává polohu a rozlohu jednotlivých světadílů ____ a oceánů


  • orientuje se prakticky při vyhledávání informací o světadílech, oceánech v různých informačních zdrojích




PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ



Země jako vesmírné těleso

  • sluneční soustava





  • tvar, velikost, pohyby Země, střídání dne a noci, roční období



  • světový čas, časová pásma



GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE



Geografická kartografie a topografie

  • globus, měřítko mapy, zeměpisná síť


  • poledníky, rovnoběžky, souřadnice









  • určování polohy



  • plán, mapa, výškopis, polohopis





Komunikační geografický a kartografický jazyk

  • jazyk mapy, symboly, smluvní značky,

  • základní geografické, topografické a kartografické pojmy, vysvětlivky, důležité body, čárkovité útvary 





















Krajinná sféra

  • přírodní sféra

fyzickogeografická sféra

  • složky a prvky přírodní sféry

























Systém přírodní sféry na planetární úrovni

  • geografické pásy

  • šířková pásma

  • výškové stupně

Systém přírodní sféry na regionální úrovni

  • přírodní oblasti



Socioekonomická sféra

  • obyvatelstvo

  • sídla

  • zemědělství

  • průmysl

  • služby

  • doprava a spoje



TERÉNNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA

Praktická cvičení ___ a pozorování v terénu

  • místní krajiny (vycházky)



















Ochrana člověka při ohrožení zdraví

  • živelné pohromy

  • opatření při nebezpečí










vztah k fyzice



vztah k matematice



































vztah k matematice













































































EV – ekosystémy

Základní podmínky života





























EV - ekosystémy







vztah k přírodopisu































vztah k matematice, přírodopisu, výtvarné výchově
















































7. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy





Žák

  • lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny













  • porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států





















  • porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných států, regionů
















  • porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti


































  • lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení





Žák

  • pojmenuje a vyhledá na globusu a na mapách světa jednotlivé světadíly a oceány na Zemi








  • určí geografickou polohu světadílů a oceánů podle zeměpisných souřadnic i z hlediska jejich polohy na zemských polokoulích a v podnebných pásech

  • porovná mezi sebou rozlohu světadílů a oceánů







  • popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost a charakteristické rysy přírodních poměrů


  • pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map

  • charakteristické rysy přírodních poměrů


  • vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech


  • pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů





  • přiměřeně charakterizuje přírodní, podnebné a sídelní oblasti,


  • analyzuje s pomocí map členitost, charakteristické rysy přírodních poměrů


  • vyvozuje na základě kritérií souvislosti, vztahy mezi jednotlivými poměry socioekonomickými a přírodními


  • charakterizuje významné oblasti, státy, přírodní podmínky pro život lidí, sleduje podmínky života v těchto zemích


  • porovnává aktuální demografickou a hospodářskou pozici Afriky s ČR




  • pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými mapami, s tématickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů


























  • s pomocí mapy lokalizuje přírodní poměry, oblasti Austrálie a Oceánie






  • posoudí význam světadílu při výzkumu

  • využívání oblastí, vědecké spolupráce

  • posoudí negativní dopad globálního oteplování na polární oblasti




  • charakterizuje význam a hospodářské využití oceánů


  • posuzuje stav a problémy životního prostředí oceánů


REGIONY SVĚTA

Světadíly, oceány, makroregiony světa

  • určující a porovnávací kritéria, jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních

a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské a kulturní oblasti)







Amerika


  • poloha rozloha, členitost, povrch, podnebí

  • vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo, přírodní zdroje

  • obyvatelstvo

státy Ameriky

Kanada

USA

Mexiko a státy střední Ameriky

politické rozdělení Jižní Ameriky













Afrika



  • poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje

  • obyvatelstvo

  • hospodářské aktivity


  • významné oblasti Afriky :

severská arabská

rovníková

jižní







  • vztah k Evropě a České republice








Asie

  • poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí,

  • vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo

  • přírodní zdroje

  • obyvatelstvo

Jihozápadní Asie

Kavkaz

Jižní a jihovýchodní Asie

Východní Asii

Centrální Asie

Severní Asie

praktická cvičení a pozorování místní krajiny v terénu (vycházky)











Austrálie

  • přírodní a hospodářské poměry


  • Australský svaz, Oceánie





Antarktida







Atlantský oceán

Severní ledový oceán

Indický oceán

Tichý oceán



Te



TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA

praktická cvičení

a pozorování v terénu místní krajiny (vycházky)

Ochrana člověka před mimořádnými událostmi


















 

 

 















vztah k dějepisu





































EV - Vztah člověka k prostředí









MK- Etnický původ

Princip sociálního smíru

MK–Multikulturalita

vztah k dějepisu, přírodopisu



















































MK - Etnický původ

EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí





EGS -Evropa a svět nás zajímá































OČMO


























8. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

 ivo

 Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

  • žák

  • porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových států)
















Poznámka:

ve šk. rok 2023/24

-přidáno téma

Česká republika

viz. následující 9.roč
























  • Žák

  • popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost a charakteristické rysy přírodních poměrů


  • pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map

  • charakteristické rysy přírodních poměrů


  • vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech


  • pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů











Poznámka:

ve šk. rok 2023/24

-přidáno téma

Česká republika

viz. následující 9.roč
















Evropa

  • poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí,

  • vodstvo, obyvatelstvo

  • politické a hospodářské rozdělení



Střední Evropa

Jižní Evropa

Západní Evropa

Severní Evropa

Jihovýchodní Evropa

Východní Evropa

Rusko








Poznámka:

ve šk. rok 2023/24

-přidáno téma

Česká republika

viz. následující 9.roč































EGS – Evropa a svět nás zajímá


Objevujeme Evropu


Jsme Evropané


MK- Etnický původ






































































9. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

Žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů

  • používá s porozuměním základní geografickou a kartografickou terminologii

 

  • vymezí a lokalizuje místní oblast podle bydliště (školy)

 

  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu,

  • hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál ČR v evropském a světovém kontextu

 

 

 

 

 

 

 

 











 

  • uvádí příklad účasti a působnosti ČR ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států

 

  • lokalizuje na mapách jednotlivé kraje ČR a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit



 

 

 





  • přiměřeně hodnotí geografické objekty a procesy v krajinné sféře, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky kulturních krajin

  • rozeznává hranice mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

 

 

 



 

















  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

  • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

  • v krajině uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech

  • aplikuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě

Žák

  • užívá správnou terminologii

  • orientuje se prakticky při vyhledávání geografických informací v různých informačních zdrojích









  • vymezí a konkretizuje území místní krajiny, její přírodní, sídelní, hospodářské, kulturní a ekologické poměry

  • vymezí civilizační rizika a zaujme postoj k jejich řešení












  • aktivně pracuje s geografickými i tematickými mapami ČR

  • určuje zeměpisnou polohu a rozlohu ČR v kontextu Evropy, střední Evropy

  • porovnává polohu, rozlohu s ostatními státy

  • orientuje se v přírodních podmínkách ČR

  • porovnává a analyzuje hlavní rysy přírodních poměrů ČR

  • porovnává hlavní údaje o rozmístění obyvatel a sídel, demografický vývoj

  • orientuje se v ukazatelích o lidnatosti, pohybu obyvatel, struktuře obyvatel

  • zhodnotí údaje o rozmístění hlavních hospodářských aktivit v ČR









  • zhodnotí postavení ČR v rámci mezinárodních aktivit

 

 

 



  • pojmenuje, vyhledá jednotlivé geografické oblasti, vyšší územně samosprávné celky

  • popisuje, analyzuje poměry, posoudí současnou funkci jednotlivých oblastí

  • charakterizuje osobitosti, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů

 

 

  • používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k zemskému povrchu a ve vztahu ke společnosti

  • uvádí konkrétní příklady základních složek krajiny















 

  • orientuje se v krajině podle mapy, azimutu, význačných bodů v krajině, pochodové osy



  • zvládá schematické náčrty krajiny








  • dodržuje zásady správného chování v přírodě

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE

DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE

Komunikační geografický a kartografický jazyk

  • vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy, hlavní kartografické produkty, jazyk mapy

  • statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky zdroje dat





ČESKÁ REPUBLIKA

Místní region

  • zeměpisná poloha

  • kritéria pro vymezení místního regionu

  • vztahy k okolním regionům

  • základní přírodní a socioekonomické charakteristiky s důrazem na specifika regionu důležitá pro jeho další rozvoj (potenciál x bariéry)







Česká republika

  • zeměpisná poloha, rozloha, členitost, přírodní poměry a zdroje















  • obyvatelstvo (základní geografické, demografické a hospodářské charakteristiky, sídelní poměry






  • rozmístění hospodářských aktivit, sektorová a odvětvová struktura hospodářství

  • transformační společenské, politické, hospodářské procesy a jejich územní projevy a dopady

  • hospodářské a politické postavení ČR v Evropě a ve světě

  • zapojení do mezinárodní dělby práce a obchodu



Regiony České republiky

  • územní jednotky státní správy, samosprávy

  • krajské členění, kraj místního regionu

  • přeshraniční spolupráce se sousedními státy v euroregionech

 





ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Krajina

  • přírodní a společenské prostředí

  • místní krajina

 









TERÉNNÍ A GEOGRAFICKÁ VÝUKA,

PRAXE A APLIKLACE

Cvičení a pozorování v terénu místní

Krajiny

  • geografická exkurze

  • pohyb podle mapy a azimutu

  • jednoduché náčrty krajiny

  • schematické náčrtky pochodové osy

  • hodnocení přírodních jevů a ukazatelů

 





vztah k matematice

 

 

 

 





EV - Vztah člověka k prostředí





vztah k dějepisu, přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 EV - Základní podmínky života

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Etnický původ

Princip sociálního smíru a solidarity

EV - Ekosystémy

(Umělý ekosystém)




EV - Lidské aktivity a problémy

životního prostředí









EGS - Jsme Evropané

 

 

 



vztah k dějepisu, přírodopisu

 

EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 



 

EV - Ekosystémy (kulturní krajina)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice, výtvarné výchově