5.6.4 ZEMĚPIS
Charakteristika vyučovacího předmětu
Zeměpis patří spolu s fyzikou, chemií a přírodopisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a svět z 1. stupně a kooperuje nejvíc s oblastmi Matematika a její aplikace, Člověk a společnost a Člověk a svět práce.
Formy a metody výuky:
Práce s mapou, s odbornou literaturou, ročenkami, statistickými údaji, tabulkami, měření, vycházky, exkurze, projekty, testy, hry, individuální či skupinová práce, práce ve dvojicích, využití vzdělávacích programů, planetária, meteorologické stanice, práce s internetem.
Časová dotace:
- v 6. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 7. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 8. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 9. ročníku |
1 hodina týdně |
|
.
Začlenění průřezových témat:
Environmentální výchova (EV), Výchova k myšlení v evropských souvislostech (EGS) a Multikulturní výchova (MKV), která dotvářejí komplexní pohled na svět.
EV vede k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.
EGS svými okruhy podněcuje zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovává jejich bližší poznání.
MKV zprostředkovává porozumění odlišným kulturám, jejich tradicím, hodnotám, poskytuje základní informace o různých etnických a kulturních skupinách v české a evropské společnosti.
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
žák vyhledává a třídí informace, zkoumá zeměpisná fakta a jejich souvislosti, uvádí věci do souvislostí a propojuje je do větších celků, posoudí jejich důležitost, spolehlivost.
Kompetence k řešení problémů:
žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází shodné, podobné a odlišné znaky, klade si otázky o průběhu a příčinách geografických změn, porovnává jevy v sociální a ekonomické sféře.
Kompetence komunikativní:
žák formuluje a vyjadřuje své názory a myšlenky v logickém sledu, rozumí textům, záznamům, obrazovým materiálům, informativním a komunikačním prostředkům.
komunikace personální a sociální:
žák spolupracuje s ostatními, podílí se na pravidlech práce v týmu a přitom umí prosadit sám sebe, uplatňuje pravidla mezilidského, popř. mezinárodního soužití.
Kompetence občanské:
žák chápe základní ekonomické souvislosti, environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitu životního prostředí, jeho ochranu, ochranu majetku, zdraví.
Kompetence pracovní:
žák si osvojí práci s různými druhy map, s grafy, dalšími zeměpisnými materiály či nástroji při zkoumání zeměpisných jevů, aplikuje zeměpisné poznatky do praktického života.
Kompetence digitální:...
žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.
Získává, vyhledává, kriticky posuzuje data, informace a digitální obsah, volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.
Využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zjednodušil své pracovní postupy.
Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, kriticky hodnotí jejich přínosy.
Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ZEMĚPIS
6. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žák
-používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
|
Žák
orientuje se v atlasových i nástěnných mapách, určuje jejich geografickou polohu
litosféra - objasní stavbu Země, procesy vnitřních sil (zemětřesení, sopečná činnost vznik pohoří) a vnějších sil (zvětrávání, utváření zemského povrchu), posuzuje zemský povrch jako výsledek působení přírodních procesů a také lidí atmosféra - orientuje se v procesech v ovzduší, pracuje s pojmy podnebí, podnebné pásy, vítr, pasáty, monzuny hydrosféra - pracuje s pojmy oceán, moře, řeky, jezera, ledovce, povodí, úmoří pedosféra - rozlišuje pojmy typy půdní eroze, přemýšlí o ochraně půd
biosféra - rozlišuje šířková pásma a s nimi související pásma výšková
|
PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ
Země jako vesmírné těleso
GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE
Geografická kartografie a topografie
Komunikační geografický a kartografický jazyk
Krajinná sféra
fyzickogeografická sféra
Systém přírodní sféry na planetární úrovni
Systém přírodní sféry na regionální úrovni
Socioekonomická sféra
TERÉNNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA Praktická cvičení ___ a pozorování v terénu
Ochrana člověka při ohrožení zdraví
|
vztah k fyzice
vztah k matematice
vztah k matematice
EV – ekosystémy Základní podmínky života
EV - ekosystémy
vztah k přírodopisu
vztah k matematice, přírodopisu, výtvarné výchově
|
7. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák
|
Žák
|
REGIONY SVĚTA Světadíly, oceány, makroregiony světa
a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské a kulturní oblasti)
Amerika
státy Ameriky Kanada USA Mexiko a státy střední Ameriky politické rozdělení Jižní Ameriky
Afrika
– severská arabská – rovníková – jižní
Asie
Jihozápadní Asie Kavkaz Jižní a jihovýchodní Asie Východní Asii Centrální Asie Severní Asie praktická cvičení a pozorování místní krajiny v terénu (vycházky)
Austrálie
Antarktida
Atlantský oceán Severní ledový oceán Indický oceán Tichý oceán
Te
TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA praktická cvičení a pozorování v terénu místní krajiny (vycházky) Ochrana člověka před mimořádnými událostmi
|
vztah k dějepisu
EV - Vztah člověka k prostředí
MK- Etnický původ Princip sociálního smíru MK–Multikulturalita vztah k dějepisu, přírodopisu
MK - Etnický původ EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
EGS -Evropa a svět nás zajímá
OČMO
|
8. ročník Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Poznámka: ve šk. rok 2023/24 -přidáno téma Česká republika viz. následující 9.roč
|
Poznámka: ve šk. rok 2023/24 -přidáno téma Česká republika viz. následující 9.roč
|
Evropa
Střední Evropa Jižní Evropa Západní Evropa Severní Evropa Jihovýchodní Evropa Východní Evropa Rusko
Poznámka: ve šk. rok 2023/24 -přidáno téma Česká republika viz. následující 9.roč
|
EGS – Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu
Jsme Evropané
MK- Etnický původ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák
|
Žák
|
GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE Komunikační geografický a kartografický jazyk
ČESKÁ REPUBLIKA Místní region
Česká republika
Regiony České republiky
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Krajina
TERÉNNÍ A GEOGRAFICKÁ VÝUKA, PRAXE A APLIKLACE Cvičení a pozorování v terénu místní Krajiny
|
vztah k matematice
EV - Vztah člověka k prostředí
vztah k dějepisu, přírodopisu
EV - Základní podmínky života
MK - Etnický původ Princip sociálního smíru a solidarity EV - Ekosystémy (Umělý ekosystém)
EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
EGS - Jsme Evropané
vztah k dějepisu, přírodopisu
EGS - Jsme Evropané
EV - Ekosystémy (kulturní krajina)
vztah k matematice, výtvarné výchově |