5.6.2 CHEMIE 

Charakteristika vyučovacího předmětu

  Chemie patří do vzdělávací oblasti Člověk a příroda spolu s fyzikou, přírodopisem a zeměpisem, navazuje na vzdělávací oblast 1. stupně Člověk a příroda a kooperuje s předměty vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, Člověk a zdraví a Člověk a svět práce.

V komplexu s uvedenými předměty mohou žáci poznávat přírodu jako systém, v němž jsou všechny součásti vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se. Svým činnostním charakterem přispívá k rozvoji poznávacích schopností, umožní žákům porozumět zákonitostem přírodních procesů, uvědomit si užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě.

Obsahové vymezení:

Hlavním průřezovým tématem, který se do chemie promítá, je Environmentální výchova.

 

Formy a metody výuky:

  Pozorování, experiment, měření, práce s periodickou soustavou prvků, tabulkami, odbornou literaturou, referáty, projekty, práce individuální, ve dvojicích, ve skupinách, soutěže, práce s výukovými programy, s internetem, exkurze

 

Časová dotace:

 

- v 8.ročníku

2 hodin týdně

 

- v 9.ročníku

2 hodiny týdně

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

 

Kompetence k učení:  

žák zkoumá důležitost, spolehlivost, správnost získaných informací, analyzuje je, vyvozuje z nich závěry pomocí různých empirických metod poznávání, operuje s obecně užívanými termíny, ovládá základní chemickou terminologii

Kompetence k řešení problémů:  

žák zkoumá přírodní procesy, klade si otázky o jejich průběhu a příčinách, vztazích mezi nimi, hledá na ně adekvátní odpovědi, ověřuje si vyslovované domněnky o přírodních faktech různými nezávislými způsoby

 

Kompetence komunikativní:

žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, rozumí chemickým

záznamům, přemýšlí o nich, reaguje na ně   

Kompetence sociální a personální:

žák spolupracuje s ostatními při řešení daného úkolu, efektivně spolupracuje se spolužáky ve dvojicích nebo ve skupině, pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce, v případě potřeby poskytne pomoc nebo sám o ni požádá

Kompetence občanské:  

žák se zodpovědně rozhoduje podle dané situace, zodpovědně se chová v situacích ohrožujících život, zdraví, majetek nebo životní prostředí člověka, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí

Kompetence pracovní:  

žák bezpečně a účinně používá materiály a vybavení při praktických činnostech, dodržuje stanovená pravidla z hlediska funkčního, hospodárného i ochrany zdraví, životního prostředí

Kompetence digitální:

žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.

Žák samostatně rozhoduje , které technologie pro jakou činnost či řešený problém použije. Získává, vyhledává a kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah , k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.

Žák využívá digitální technologie , aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnost, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce. Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.

 

 

 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu CHEMIE

8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

 

 

-určí společné a rozdílné vlastnosti látek

 

 

 

 

 

-pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně užívanými látkami a hodnotí jejich rizikovost,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-objasní nejefektivnější jednání v modelových situacích

 

 

-rozlišuje směsi a chemické látky

 

-vypočítá složení roztoků, připraví praktický roztok daného složení

 

 

-

 

-navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení

-uvede příklady oddělování směsí

 

 

 

-rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití

 

 

 

 

 

 

 

-používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech

 

 

 

 

-orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti

 

 

 

 

 

-rozpozná vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, zhodnotí jejich využívání

 

 

 

-aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi

 

 

 

 

-porovná vlastnosti a použití vybraných významných oxidů, posoudí vliv významných oxidů na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-porovnává vlastnosti a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů, posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí

 

 

 

 

-orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem

 

 

 

 

 

 

-uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi

 

-porovná vlastnosti a použití významných solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka

 

 

 

 

 

 

-aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe

 

Žák

 

 

-rozliší látky a tělesa,

-popíše vlastnosti látek, podle nich látky rozlišuje

 

 

 

 

 

-respektuje vymezená pravidla, zásady bezpečné práce s chemickými látkami při pokusech ve škole, dodržování postupů v praxi

-umí poskytnout první pomoc při zasažení chemickými látkami, na základě piktogramů posoudí nebezpečnost látky, H-věty, P-věty

-seznámí se s nebezpečnými látkami a přípravky (běžně prodávané hořlaviny, žíraviny, zdraví škodlivé a jedovaté látky)

 

 

-je schopen chránit se před účinky chemických látek

 

 

 

 

-rozlišuje směsi o známém složení a čisté chemické látky

-vypočítá hmotnostní zlomek složek v roztocích

-užívá správné termíny při různé koncentraci roztoků

 

 

 

 

 

 

-vysvětlí postupy oddělování složek směsí, správné volby metody k oddělování složek

-samostatně provádí filtraci ve školních podmínkách

 

 

-popíše princip výroby pitné vody ve vodárně, rozliší správné užívání druhů vod (možnost exkurze do čističky vod)

 

 

-uvede složení vzduchu, zjistí složky znečišťující vzduch, zjišťuje postupy k ochraně ovzduší

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-popíše stavbu atomu, používá pojem protonové číslo k určení prvků, počtu protonů, elektronů v atomech prvků

 

 

-začne užívat chemické názvy a značky vybraných prvků, orientuje se v soustavě chemických prvků, rozlišuje kovy a nekovy

-zjišťuje některé vlastnosti kovů a nekovů

-vyhledává protonové číslo v tabulkách

 

 

-rozliší směsi a chemické látky (prvky a sloučeniny), charakterizuje pojem chemická vazba, užívá pojem molekula, kationt, aniont ve správných souvislostech

 

 

 

 

 

 

 

 

-aplikuje zákon o zachování hmotnosti

 

-zapíše jednoduché chemické rovnice při zadání názvů a vzorců výchozích látek a produktů

 

-používá veličinu látkové množství a jednotku mol při čtení chemické rovnice

 

-vypočítá molární hmotnost sloučeniny o známém vzorci

 

- z chemických rovnic řeší nejjednodušší výpočtové úkoly z chemických rovnic

 

 

 

-provede jednoduché chemické reakce

 

-zhodnotí využívání chemických reakcí v praxi

 

 

 

 

-porovnává faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí

 

 

 

 

 

 

-vytváří názvosloví oxidů, určuje oxidační čísla atomů, popíše nejdůležitější vlastnosti a použití oxidů v praxi

-zná pravidla první pomoci při otravě CO

-vysvětlí dopad skleníkového efektu na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-ovládá názvosloví kyselin a hydroxidů

-popíše vlastnosti významných kyselin a hydroxidů a jejich praktické využití ve prospěch člověka, dokáže chemicky zapsat princip výroby významných látek

 

 

-rozlišuje kyselé a zásadité roztoky pomocí indikátorů, změří pH roztoků

 

 

-poskytne první pomoc při zasažení člověka kyselinou či hydroxidem

 

 

 

-zhodnotí opatření k ochraně životního prostředí

 

 

 

 

-pokusně provede i zapíše neutralizaci známých kyselin a hydroxidů chemickými rovnicemi

 

-uvede příklady solí od známých kyselin, jejich využití v životě

 

-odvodí názvosloví a vzorce solí nekyslíkatých kyselin, jejich využití v praxi

 

 

 

 

-užívá názvosloví

-uvede příklady využití v praxi

 

 

 

-chápe přínos chemických látek pro člověka, dopad jejich získávání či užívání na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

-reaguje na nebezpečné situace, volí správné způsoby hašení požárů

 

-zvládne teoreticky i prakticky použití hasicích přístrojů a hasebních prostředků

POZOROVÁNÍ, POKUS A BEZPEČNOST PRÁCE

Pozorování , pokus a bezpečnost

 

Vlastnosti látek

-látky a tělesa

-hustota, rozpustnost, tepelná a elektrická

-vodivost

-vliv atmosféry na vlastnosti a stav látek

 

Zásady bezpečné práce

-ve školní pracovně i v běžném životě

 

 

 

 

 

 

 

 

Nebezpečné látky a přípravky

 

R - věty, S- věty, varovné značky a jejich význam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SMĚSI

Směsi

-různorodé, stejnorodé roztoky

-hmotnostní zlomek a koncentrace roztoků

 

-koncentrovanější, zředěnější, nasycený, nenasycený roztok

-

-oddělování složek směsí (usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace)

 

 

 

 

 

Voda

-destilovaná, pitná, odpadní

-výroba čisté vody

 

-čistota vody

 

 

Vzduch

-složení, čistota ovzduší

 

-ozónová vrstva

 

 

 

 

 

 

 

 

ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK

Částicové složení látek

-molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony

 

 

Prvky

-názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků

 

 

 

 

-skupiny a periody v periodické soustavě prvků

-protonové číslo

 

 

Chemické sloučeniny

-chemická vazba

 

 

-názvosloví jednoduchých anorganických sloučenin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHEMICKÉ REAKCE

Chemické reakce

-zákon o zachování hmotnosti chemické rovnice

 

 

 

 

 

 

-látkové množství, molární hmotnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí

-teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek

-katalýza

 

 

 

 

ANORGANICKÉ SLOUČENINY

Oxidy

 

 

 

-názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů

 

 

 

 

 

 

 

 

Sulfidy

-názvosloví, vybrané významné sulfidy

 

 

 

Kyseliny a hydroxidy

-kyselost a zásaditost roztoků

-vlastnosti vzorce, názvy a použití významných kyselin a hydroxidů

 

- orientuje se na stupnici pH, změří pH roztoku univerzálním indikátorovým papírkem

- poskytne první pomoc při zasažení pokožky kyselinou nebo hydroxidem

 

 

 

Amoniak

 

kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soli kyslíkaté a nekyslíkaté

-vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví

 

 

 

 

 

 

 

 

-názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů

 

Hydrogensoli

Hydráty

 

   

 

CHEMIE A SPOLEČNOST

Hnojiva

Průmyslová hnojiva

Tepelně zpracovávané materiály

-cement, vápno, sádra, keramika

 

 

 

 

 

Hořlaviny

 

-význam tříd nebezpečnosti

 

 

 

 

vztah k fyzice

 

 

 

vztah k zeměpisu

 

 

vztah k oblasti Výchova ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ochrana člověka před mimořádnými událostmi (OČMU)

 

 

 

 

 

 

 

OČMU

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k fyzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – Základní podmínky života

 

vztah k zeměpisu, přírodopisu

 

 

EV – Základní podmínky života

 

vztah k zeměpisu, přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k fyzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k fyzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Výchova ke zdraví

 

vztah k přírodopisu, zeměpisu

 

EV – Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Výchova ke zdraví

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Člověk a svět práce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Člověk a svět práce

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

OČMU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

 

 

 

 

-pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost

-posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí

 

 

-objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

 

 

 

 

-aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí

 

 

 

 

-uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání

 

 

 

 

 

 

-rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití

 

 

 

 

 

 

-zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů průmyslového zpracování ropy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-rozliší vybrané deriváty, uvede jejich zdroje, vlastnosti, použití

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů

 

 

 

 

 

 

-zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi

 

 

 

 

 

 

-orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka

 

 

 

 

 

 

 

-dbá při práci s chemickými látkami vždy na bezpečnostní předpisy a postupy, ochranu zdraví, majetku

 

 

 

 

 

 

 

 

-reaguje správně na vzniklá nebezpečí, zvládne ochránit sebe i jiné před úniky chemických či radioaktivních látek

 

 

 

 

 

-využije získaných poznatků z předchozího ročníku a uplatní je v dalších procesech

 

 

 

-rozliší redoxní reakce mezi ostatními chemickými reakcemi, pochopí jejich praktický význam

 

 

 

 

 

 

 

-zvládne základní názvosloví, popíše vlastnosti a použití základních alkanů, alkenů, alkinů a arenů v praxi včetně chemických reakcí při spalování základních alkanů

 

-uvede základní fosilní paliva, frakce ropy, zemního plynu a jejich použití

 

-zhodnotí z ekologického hlediska využívání paliv jako neobnovitelných zdrojů energie

 

-popíše nebezpečí a zásady bezpečného užívání paliv včetně jaderné energie

 

 

 

-užívá pojmy ve správných souvislostech (uhlovodíkový zbytek, derivát, charakteristická sk.)

 

-dokáže odvodit jednoduché vzorce

 

-uvede vlastnosti jednotlivých běžných alkoholů, karboxylových kyselin

 

-uvědomuje si nebezpečí požívání alkoholu na zdraví člověka

 

 

 

-popíše zdroje a vlastnosti použití bílkovin, tuků, sacharidů

 

-vyjádří vhodný obsah přírodních látek ve stravě člověka, zásady správné výživy

 

 

-uvede výchozí látky, produkty a podmínky průběhu fotosyntézy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-spojuje poznatky s praktickými zkušenostmi

 

-vysvětlí pojmy druhotné suroviny, cirkulace, recyklace z hlediska životního prostředí

 

 

 

-uvede vlastnosti, výhody a nevýhody používání plastů

 

-zamýšlí se nad řešením ekologické likvidace plastů

 

- uvědomuje si dopad uvedených látek na životní prostředí, jejich prospěšnost či negativní dopad na vodu, vzduch, půdu

 

 

-popíše příklady volně i nezákonně používaných drog, léků

 

-uvědomuje si nebezpečí drog, návykových látek a jedů, kterým se konzument vystavuje

POZOROVÁNÍ, POKUS, BEZPEČNOST PRÁCE

 

Zásady bezpečné práce ve školní pracovně i v běžném životě

 

 

 

 

 

 

Nebezpečné látky a přípravky

 

 

 

 

 

 

Mimořádné události

-havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek

 

 

 

 

 

 

CHEMICKÉ REAKCE

 

Faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí

 

-katalýza

 

 

 

Chemie a elektřina

-výroba elektrického proudu chemickou cestou redoxní reakce - oxidace a redukce

-koroze

-suchý článek

-olověný akumulátor

 

Rozšiřující učivo – elektrolýza

 

ORGANICKÉ SLOUČENINY

 

Uhlovodíky

-příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků

 

 

 

 

Paliva

-ropa, uhlí, zemní plyn

-průmyslově vyráběná paliva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deriváty uhlovodíků

-příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin

 

 

aldehydy, ketony

estery

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Přírodní látky

-zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v lidském těle

 

 

 

 

 

 

 

fotosyntéza

 

 

Enzymy

Hormony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHEMIE A SPOLEČNOST

Chemický průmysl v ČR

-výrobky, rizika v souvislosti s životním prostředím

 

-recyklace surovin

 

 

 

 

 

 

Plasty a syntetická vlákna

-vlastnosti, použití, likvidace

 

 

 

 

 

 

Detergenty a pesticidy, insekticidy

 

 

 

 

 

 

 

Léčiva a návykové látky

(drogy, léky, jedy)

 

 

 

vztah k oblasti Výchova ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OČMU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti člověk a práce

vztah k matematice

 

 

vztah k fyzice

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Člověk a svět práce

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OČMU

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Výchova ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k oblasti Výchova ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Základní podmínky života

 

vztah k přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

vztah k zeměpisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vztah k oblasti Výchova ke zdraví