5.6.2 CHEMIE
Charakteristika vyučovacího předmětu
Chemie patří do vzdělávací oblasti Člověk a příroda spolu s fyzikou, přírodopisem a zeměpisem, navazuje na vzdělávací oblast 1. stupně Člověk a příroda a kooperuje s předměty vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, Člověk a zdraví a Člověk a svět práce.
V komplexu s uvedenými předměty mohou žáci poznávat přírodu jako systém, v němž jsou všechny součásti vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se. Svým činnostním charakterem přispívá k rozvoji poznávacích schopností, umožní žákům porozumět zákonitostem přírodních procesů, uvědomit si užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě.
Obsahové vymezení:
Hlavním průřezovým tématem, který se do chemie promítá, je Environmentální výchova.
Formy a metody výuky:
Pozorování, experiment, měření, práce s periodickou soustavou prvků, tabulkami, odbornou literaturou, referáty, projekty, práce individuální, ve dvojicích, ve skupinách, soutěže, práce s výukovými programy, s internetem, exkurze
Časová dotace:
- v 8.ročníku |
2 hodin týdně |
|
- v 9.ročníku |
2 hodiny týdně |
|
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
žák zkoumá důležitost, spolehlivost, správnost získaných informací, analyzuje je, vyvozuje z nich závěry pomocí různých empirických metod poznávání, operuje s obecně užívanými termíny, ovládá základní chemickou terminologii
Kompetence k řešení problémů:
žák zkoumá přírodní procesy, klade si otázky o jejich průběhu a příčinách, vztazích mezi nimi, hledá na ně adekvátní odpovědi, ověřuje si vyslovované domněnky o přírodních faktech různými nezávislými způsoby
Kompetence komunikativní:
žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, rozumí chemickým
záznamům, přemýšlí o nich, reaguje na ně
Kompetence sociální a personální:
žák spolupracuje s ostatními při řešení daného úkolu, efektivně spolupracuje se spolužáky ve dvojicích nebo ve skupině, pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce, v případě potřeby poskytne pomoc nebo sám o ni požádá
Kompetence občanské:
žák se zodpovědně rozhoduje podle dané situace, zodpovědně se chová v situacích ohrožujících život, zdraví, majetek nebo životní prostředí člověka, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí
Kompetence pracovní:
žák bezpečně a účinně používá materiály a vybavení při praktických činnostech, dodržuje stanovená pravidla z hlediska funkčního, hospodárného i ochrany zdraví, životního prostředí
Kompetence digitální:
žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.
Žák samostatně rozhoduje , které technologie pro jakou činnost či řešený problém použije. Získává, vyhledává a kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah , k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.
Žák využívá digitální technologie , aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnost, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce. Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu CHEMIE
8. třída |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
Žák
-určí společné a rozdílné vlastnosti látek
-pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně užívanými látkami a hodnotí jejich rizikovost,
-objasní nejefektivnější jednání v modelových situacích
-rozlišuje směsi a chemické látky
-vypočítá složení roztoků, připraví praktický roztok daného složení
-
-navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení -uvede příklady oddělování směsí
-rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití
-používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech
-orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti
-rozpozná vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti
-rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí
-uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, zhodnotí jejich využívání
-aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi
-porovná vlastnosti a použití vybraných významných oxidů, posoudí vliv významných oxidů na životní prostředí
-porovnává vlastnosti a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů, posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí
-orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem
-uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi
-porovná vlastnosti a použití významných solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí
-orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka
-aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe |
Žák
-rozliší látky a tělesa, -popíše vlastnosti látek, podle nich látky rozlišuje
-respektuje vymezená pravidla, zásady bezpečné práce s chemickými látkami při pokusech ve škole, dodržování postupů v praxi -umí poskytnout první pomoc při zasažení chemickými látkami, na základě piktogramů posoudí nebezpečnost látky, H-věty, P-věty -seznámí se s nebezpečnými látkami a přípravky (běžně prodávané hořlaviny, žíraviny, zdraví škodlivé a jedovaté látky)
-je schopen chránit se před účinky chemických látek
-rozlišuje směsi o známém složení a čisté chemické látky -vypočítá hmotnostní zlomek složek v roztocích -užívá správné termíny při různé koncentraci roztoků
-vysvětlí postupy oddělování složek směsí, správné volby metody k oddělování složek -samostatně provádí filtraci ve školních podmínkách
-popíše princip výroby pitné vody ve vodárně, rozliší správné užívání druhů vod (možnost exkurze do čističky vod)
-uvede složení vzduchu, zjistí složky znečišťující vzduch, zjišťuje postupy k ochraně ovzduší
-popíše stavbu atomu, používá pojem protonové číslo k určení prvků, počtu protonů, elektronů v atomech prvků
-začne užívat chemické názvy a značky vybraných prvků, orientuje se v soustavě chemických prvků, rozlišuje kovy a nekovy -zjišťuje některé vlastnosti kovů a nekovů -vyhledává protonové číslo v tabulkách
-rozliší směsi a chemické látky (prvky a sloučeniny), charakterizuje pojem chemická vazba, užívá pojem molekula, kationt, aniont ve správných souvislostech
-aplikuje zákon o zachování hmotnosti
-zapíše jednoduché chemické rovnice při zadání názvů a vzorců výchozích látek a produktů
-používá veličinu látkové množství a jednotku mol při čtení chemické rovnice
-vypočítá molární hmotnost sloučeniny o známém vzorci
- z chemických rovnic řeší nejjednodušší výpočtové úkoly z chemických rovnic
-provede jednoduché chemické reakce
-zhodnotí využívání chemických reakcí v praxi
-porovnává faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí
-vytváří názvosloví oxidů, určuje oxidační čísla atomů, popíše nejdůležitější vlastnosti a použití oxidů v praxi -zná pravidla první pomoci při otravě CO -vysvětlí dopad skleníkového efektu na životní prostředí
-ovládá názvosloví kyselin a hydroxidů -popíše vlastnosti významných kyselin a hydroxidů a jejich praktické využití ve prospěch člověka, dokáže chemicky zapsat princip výroby významných látek
-rozlišuje kyselé a zásadité roztoky pomocí indikátorů, změří pH roztoků
-poskytne první pomoc při zasažení člověka kyselinou či hydroxidem
-zhodnotí opatření k ochraně životního prostředí
-pokusně provede i zapíše neutralizaci známých kyselin a hydroxidů chemickými rovnicemi
-uvede příklady solí od známých kyselin, jejich využití v životě
-odvodí názvosloví a vzorce solí nekyslíkatých kyselin, jejich využití v praxi
-užívá názvosloví -uvede příklady využití v praxi
-chápe přínos chemických látek pro člověka, dopad jejich získávání či užívání na životní prostředí
-reaguje na nebezpečné situace, volí správné způsoby hašení požárů
-zvládne teoreticky i prakticky použití hasicích přístrojů a hasebních prostředků |
POZOROVÁNÍ, POKUS A BEZPEČNOST PRÁCE Pozorování , pokus a bezpečnost
Vlastnosti látek -látky a tělesa -hustota, rozpustnost, tepelná a elektrická -vodivost -vliv atmosféry na vlastnosti a stav látek
Zásady bezpečné práce -ve školní pracovně i v běžném životě
Nebezpečné látky a přípravky
R - věty, S- věty, varovné značky a jejich význam
SMĚSI Směsi -různorodé, stejnorodé roztoky -hmotnostní zlomek a koncentrace roztoků
-koncentrovanější, zředěnější, nasycený, nenasycený roztok - -oddělování složek směsí (usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace)
Voda -destilovaná, pitná, odpadní -výroba čisté vody
-čistota vody
Vzduch -složení, čistota ovzduší
-ozónová vrstva
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Částicové složení látek -molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony
Prvky -názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků
-skupiny a periody v periodické soustavě prvků -protonové číslo
Chemické sloučeniny -chemická vazba
-názvosloví jednoduchých anorganických sloučenin
CHEMICKÉ REAKCE Chemické reakce -zákon o zachování hmotnosti chemické rovnice
-látkové množství, molární hmotnost
Faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí -teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek -katalýza
ANORGANICKÉ SLOUČENINY Oxidy
-názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů
Sulfidy -názvosloví, vybrané významné sulfidy
Kyseliny a hydroxidy -kyselost a zásaditost roztoků -vlastnosti vzorce, názvy a použití významných kyselin a hydroxidů
- orientuje se na stupnici pH, změří pH roztoku univerzálním indikátorovým papírkem - poskytne první pomoc při zasažení pokožky kyselinou nebo hydroxidem
Amoniak
kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy
Soli kyslíkaté a nekyslíkaté -vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví
-názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů
Hydrogensoli Hydráty
CHEMIE A SPOLEČNOST Hnojiva Průmyslová hnojiva Tepelně zpracovávané materiály -cement, vápno, sádra, keramika
Hořlaviny
-význam tříd nebezpečnosti |
vztah k fyzice
vztah k zeměpisu
vztah k oblasti Výchova ke zdraví
Ochrana člověka před mimořádnými událostmi (OČMU)
OČMU EV - Vztah člověka k prostředí
vztah k fyzice
EV – Základní podmínky života
vztah k zeměpisu, přírodopisu
EV – Základní podmínky života
vztah k zeměpisu, přírodopisu
vztah k fyzice
vztah k matematice
vztah k fyzice
vztah k oblasti Výchova ke zdraví
vztah k přírodopisu, zeměpisu
EV – Vztah člověka k prostředí
vztah k oblasti Výchova ke zdraví
EV - Vztah člověka k prostředí
vztah k oblasti Člověk a svět práce
vztah k oblasti Člověk a svět práce
EV - Vztah člověka k prostředí OČMU
|
||
9. třída |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
-pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost -posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí
-objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek
-aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí
-uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání
-rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
-zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů průmyslového zpracování ropy
-rozliší vybrané deriváty, uvede jejich zdroje, vlastnosti, použití
-uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů
-zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi
-orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka
|
-dbá při práci s chemickými látkami vždy na bezpečnostní předpisy a postupy, ochranu zdraví, majetku
-reaguje správně na vzniklá nebezpečí, zvládne ochránit sebe i jiné před úniky chemických či radioaktivních látek
-využije získaných poznatků z předchozího ročníku a uplatní je v dalších procesech
-rozliší redoxní reakce mezi ostatními chemickými reakcemi, pochopí jejich praktický význam
-zvládne základní názvosloví, popíše vlastnosti a použití základních alkanů, alkenů, alkinů a arenů v praxi včetně chemických reakcí při spalování základních alkanů
-uvede základní fosilní paliva, frakce ropy, zemního plynu a jejich použití
-zhodnotí z ekologického hlediska využívání paliv jako neobnovitelných zdrojů energie
-popíše nebezpečí a zásady bezpečného užívání paliv včetně jaderné energie
-užívá pojmy ve správných souvislostech (uhlovodíkový zbytek, derivát, charakteristická sk.)
-dokáže odvodit jednoduché vzorce
-uvede vlastnosti jednotlivých běžných alkoholů, karboxylových kyselin
-uvědomuje si nebezpečí požívání alkoholu na zdraví člověka
-popíše zdroje a vlastnosti použití bílkovin, tuků, sacharidů
-vyjádří vhodný obsah přírodních látek ve stravě člověka, zásady správné výživy
-uvede výchozí látky, produkty a podmínky průběhu fotosyntézy
-spojuje poznatky s praktickými zkušenostmi
-vysvětlí pojmy druhotné suroviny, cirkulace, recyklace z hlediska životního prostředí
-uvede vlastnosti, výhody a nevýhody používání plastů
-zamýšlí se nad řešením ekologické likvidace plastů
- uvědomuje si dopad uvedených látek na životní prostředí, jejich prospěšnost či negativní dopad na vodu, vzduch, půdu
-popíše příklady volně i nezákonně používaných drog, léků
-uvědomuje si nebezpečí drog, návykových látek a jedů, kterým se konzument vystavuje |
POZOROVÁNÍ, POKUS, BEZPEČNOST PRÁCE
Zásady bezpečné práce ve školní pracovně i v běžném životě
Nebezpečné látky a přípravky
Mimořádné události -havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
CHEMICKÉ REAKCE
Faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí
-katalýza
Chemie a elektřina -výroba elektrického proudu chemickou cestou redoxní reakce - oxidace a redukce -koroze -suchý článek -olověný akumulátor
Rozšiřující učivo – elektrolýza
ORGANICKÉ SLOUČENINY
Uhlovodíky -příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků
Paliva -ropa, uhlí, zemní plyn -průmyslově vyráběná paliva
Deriváty uhlovodíků -příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin
aldehydy, ketony estery
Přírodní látky -zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v lidském těle
fotosyntéza
Enzymy Hormony
CHEMIE A SPOLEČNOST Chemický průmysl v ČR -výrobky, rizika v souvislosti s životním prostředím
-recyklace surovin
Plasty a syntetická vlákna -vlastnosti, použití, likvidace
Detergenty a pesticidy, insekticidy
Léčiva a návykové látky (drogy, léky, jedy) |
vztah k oblasti Výchova ke zdraví
OČMU
vztah k oblasti člověk a práce vztah k matematice
vztah k fyzice
vztah k oblasti Člověk a svět práce EV - Vztah člověka k prostředí
EV - Vztah člověka k prostředí
OČMU
vztah k oblasti Výchova ke zdraví
vztah k oblasti Výchova ke zdraví
EV - Základní podmínky života
vztah k přírodopisu
EV - Vztah člověka k prostředí
vztah k zeměpisu
EV - Vztah člověka k prostředí
Vztah k oblasti Výchova ke zdraví
|