5.6. ČLOVĚK A PŘÍRODA

 

5.6.1. Fyzika

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

Předmět Fyzika je zařazen do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Zahrnuje okruh problémů spojených s poznáváním přírody, kooperuje s dalšími předměty ve své oblasti – přírodopisem, zeměpisem a chemií. Žáci zkoumají příčiny přírodních procesů, využívají poznání jejich zákonitostí, vztahy mezi nimi, vysvětlují pozorované jevy.

 

Obsahové vymezení:

 

 

Formy a metody výuky: individuální práce, práce ve dvojicích, skupinová práce, problémové vyučování, výukové programy na PC, pozorování, měření, experimentování, grafické vyjádření. Součástí výuky fyziky je získáváním praktických zkušeností a dovedností při pozorování experimentování, které bude realizováno zařazením 3 – 5 laboratorních prací v každém ročníku. Při náročnějších laboratorních pracích je možné dělit třídy s větším počtem žáků. Pro samostatnou práci bude určeno 3 – 5 samostatných prací za rok. Ve všech ročnících budou v souladu s učivem uplatňovány poznatky z matematiky a informatiky. Pro upevňování učiva se budou žákům nabízet jednoduché domácí pokusy a pozorování. U žáků s SPU se bude uplatňovat zásada názornosti s použitím pomůcek a didaktické techniky. Nadaní žáci si budou doplňovat znalosti rozšiřujícím učivem, mohou se zúčastňovat fyzikálních soutěží (Fyzikální olympiáda, Archimediáda)

 

Časová dotace:

 

- v 6. ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 7. ročníku

2 hodiny týdně

 

- v 8. ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9. ročníku

2 hodiny týdně

(výjimka ve školním roce 2014- 15)

 

   

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - rozvoj schopností poznávání 6.- 9.ročník

- kreativita 6.- 9.ročník

- kooperace a kompetice 6.- 9.ročník

- řešení problémů a rozhodovací dovednosti 6.- 9.ročník

EV - základní podmínky života 6.- 9.ročník

- lidské aktivity a problémy životního prostředí 6.- 9.ročník

- vztah člověka k prostředí 6.- 9.ročník

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení : samostatně či v kooperaci s ostatními žáky systematicky pozorovat

různé fyzikální objekty, procesy i jejich vlastnosti, zjišťovat a měřit různé fyzikální vlastnosti objektů, výsledky svých pozorování a měření zpracovávat, vyhodnocovat a dále využívat pro své vlastní učení; provádět experimenty, které buď ověřují či potvrzují vyslovované hypotézy nebo slouží jako základ pro odhalování fyzikálních zákonitostí, z nichž mohou žáci vycházet v dalších poznávacích aktivitách; vyslovovat v diskusích hypotézy o fyzikální podstatě studovaných jevů či jejich průběhu, ověřovat různými prostředky jejich pravdivost a využívat získané poznatky k rozšiřování vlastního poznávacího potenciálu; vyhledávat v různých pramenech potřebné informace týkající se problematiky fyzikálního poznávání a využívat je efektivně k dalšímu studiu; poznávat souvislosti fyzikálního zkoumání s ostatními, především přírodovědně zaměřeními oblastmi zkoumání

 

Kompetence k řešení problémů : rozpoznávat problémy v průběhu jejich fyzikálního vzdělávání při využití všech metod a prostředků, jež mají v daném okamžiku k dispozici; vyjádřit či formulovat problém, na který narazí při svém fyzikálním vzdělávání; hledat, navrhovat či používat různé další metody, informace nebo nástroje, které by mohly přispět k řešení daného problému; posuzovat řešení daného fyzikálního problému z hlediska jeho správnosti, jednoznačnosti či efektivnosti, z těchto hledisek porovnávat a hledat různá řešení daného problému; korigovat chybná řešení problému; aplikovat osvojené metody řešení fyzikálních problémů i v jiných oblastech vzdělávání

 

Kompetence komunikativní : samostatně formulovat a vyjadřovat myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřovat se výstižně a souvisle, používat odborné terminologie; diskutovat o nastoleném problému, umět naslouchat druhým, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat; vyjadřovat se také pomocí technických nákresů, náčrtů, schémat, grafů, diagramů

 

Kompetence sociální a personální : spolupracovat ve skupině, přijmout novou roli v pracovní činnosti, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce; chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, dokázat ocenit a čerpat ze zkušenosti druhých, respektovat názory druhých

 

Kompetence občanské : v případě potřeby se rychle a zodpovědně rozhodnout, poskytnout účinnou pomoc a chovat se zodpovědně v krizových situacích a situacích ohrožujících život a zdraví člověka; chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy

 

Kompetence pracovní : používat bezpečně fyzikální pomůcky a přístroje, dodržovat pravidla stanovená pro fyzikální učebnu; využívat znalosti a zkušenosti získané ve fyzice k vlastnímu rozvoji a přípravě na budoucnost; rozhodnout se o svém dalším vzdělávání a profesním zaměření vést žáky k samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření

 

Kompetence digitální : ovládat běžně používaná digitální zařízení, využívat je při učení i při zapojení do života školy a společnosti, samostatně rozhodovat, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít; získávat, vyhledávat, kriticky posuzovat, spravovat a sdílet data , informace a digitální obsah; vytvářet a upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, vyjadřovat se za pomocí digitálních prostředků; využívat digitální technologie k usnadnění práce; chápat význam digitálních technologií pro lidskou činnost, seznamovat se s novými technologiemi, kriticky hodnotit jejich přínosy a reflektovat rizika jejich využívání; předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jednat eticky

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Fyzika

6. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

 

 

 

- uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

 

- využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

 

- umí popsat model atomu

- chápe rozdíl mezi tělesem a látkou, skupenství látek, rozdíl mezi molekulou a atomem – charakterizuje magnetické pole, chápe pojem indukční čáry, popíše části magnetu, rozpozná elektrická pole a zelektrované těleso

- chápe vztah mezi gravitační silou a hmotností tělesa

- měří velikost síly siloměrem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- měří zvolenou délkovou

jednotkou

 

- měří vhodným zvoleným měřidlem

 

 

 

 

 

 

 

 

- zaznamenává měření délky do tabulky a grafu

 

 

 

 

- měří čas ručičkovými i digitálními stopkami

- převádí jednotky času

- měří objem kapaliny pomocí odměrného válce

 

- měří hmotnost kapaliny pomocí rovnoramenných vah

- chápe, že hustota charakterizuje kolik váží 1m3 látky

- počítá hustotu látky z hmotnosti a objemu, vyhledává hodnotu hustoty v tabulkách a porovnává obě hodnoty

- chápe roztahování a smršťování látek při změně teploty a zná praktické příklady tohoto jevu

- měří teplotu kapalinovým teploměrem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zná jednotlivé součástky jednoduchého elektrického obvodu

 

 

- sestaví jednoduchý elektrický obvod , rozlišuje rozvětvení elektrického obvodu, vysvětlí rozdíl mezi vodičem a izolantem

- rozlišuje látky, které magnet přitahuje

- umí popsat příklady užití magnetů ve svém okolí

- nachází tvar magnetického pole daného magnetu, zná využití elektromagnetu

- pracuje s pojmy elektrické pole a elektrický náboj, umí předvídat jejich projevy a analyzovat je

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vlastnosti látek a těles

 

Stavba látek

Elektrické vlastnosti látek

Magnetické vlastnosti látek

Látky a tělesa

 

 

 

 

 

 

 

Gravitační pole. Gravitační síla

Měření síly

 

 

 

 

Měření fyzikálních veličin

 

 

 

 

 

 

délka

 

 

čas

 

 

 

objem

 

 

hmotnost

 

 

teplota

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrický obvod

Elektrický proud

Rozvětvený elektrický obvod

Magnetické pole elektrického proudu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – rozvoj schopností poznávání, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti

 

M – aritmetické úkony

 

OSV – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění a při pozorování a provádění pokusů

 

MV – sledování předpovědi počasí v tisku, rozhlase, televizi , na internetu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VDO – rozvoj formulačních , argumentačních schopností a dovedností při práci ve skupinách

EV – možnosti hospodárného využití energií volbou vhodných elektrospotřebičů, nutnost dodržování pravidel bezpečného zacházení s elektrickými zařízeními

OSV – kooperace a kompetice

 

OSV – rozvoj schopnosti poznávání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

- rozezná, zda na těleso v konkrétní situaci působí síla

 

- rozhodne jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles

 

 

 

 

 

 

 

- učí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působící na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh

 

 

- rozhodne ze znalostí rychlosti světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

 

 

 

 

Žák

- rozlišuje klid a pohyb tělesa

- chápe relativnost pohybu

- umí popsat pohyb a tvar dráhy

- určuje polohu pomocí kartézských souřadnic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- umí zaznamenávat závislost polohy tělesa na čase

- sestavuje graf této závislosti a umí z něj zajišťovat další informace o pohybu

- na příkladech ukáže rozdíl mezi okamžitou a průměrnou rychlostí

- počítá průměrnou rychlost pohybu

- převádí jednotky pohybu

- ze známé jednotky počítá dráhu i čas pohybu

 

 

- zobrazuje sílu pomocí orientační úsečky

- graficky a početně nachází výslednici dvou sil působící na těleso ve stejném a opačném směru

 

- umí na příkladech ukázat , že síla je nutná pouze ke změně pohybu a ne k pohybu samotnému

- chápe závislost rychlosti změny pohybu na velikosti působící síly

- pracuje s pojmem setrvačnost, umí jej vysvětlit a uvést příklady

- ví, že ke každé síle působí i protisíla, umí ji najít, popsat a zná její vlastnosti

- prakticky i teoreticky nachází těžiště různých těles

- ví, kdy nastane rovnováha na páce

- umí najít rameno síly, vypočítat moment síly a zná jeho jednotku

- umí využít páku v konkrétních situacích a zná teoretické vysvětlení tohoto využití

- používá jednoduché nástroje, vysvětlí jejich výhody i nevýhody

- chápe rozdíl pojmů tlak a tlaková síla

- vypočítá tlak, vyvolaný působící sílou na plochu

- převádí jednotky síly, obsahu a tlaku, chápe vztah mezi tlakem a pevností materiálu, uvádí příklady

- umí uvést příklady tření žádoucího a nežádoucího

- chápe na čem závisí velikost třecí síly

 

 

- ví, že tlak je určen silou působící na jednotku plochy

- analyzuje síly působící v kapalině

- navrhuje jednoduchá hydraulická zařízení

- používá vzorce pro výpočet hydrostatického tlaku a hydrostatické tlakové síly

uvádí na praktických příkladech význam hydrostatického tlaku pro běžný život i techniku

- ví, že tekutiny nadlehčují ponořená tělesa a zná praktické ukázky tohoto jevu

- používá závislost tlakové síly na hustotě pro řešeni konkrétních situací

- žák vysvětlí, na čem závisí velikost atmosferického tlaku, zná přístroje na měření

- umí vysvětlit pojmy atmosféra a atmosferický tlak , uvádí na konkrétních příkladech význam atmosférického tlaku pro běžný život i techniku

 

 

- pojmenuje zdroje světla

 

 

 

 

 

 

 

- demonstruje přímočaré šíření světla

- řeší na praktických problémech zákon odrazu na rovinném zrcadle

- zná využití kulových zrcadel

- rozlišuje oba druhy čoček a umí je použít při konstrukci jednoduchých optických přístrojů

- pracuje s bílým světlem jako se směsí barev, umí světlo rozložit pomocí hranolu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pohyb a síla

Pohyby těles

Síla, skládání sil,

Tlaková síla, tlak

Tření, třecí síla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mechanické vlastnosti kapalin a plynů

 

Mechanické vlastnosti kapalin,

Pascalův zákon,

Hydrostatický tlak,

Archimédův zákon

 

Mechanické vlastnosti plynů,

Atmosferický tlak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Světelné jevy

 

Vlastnosti světla

Odraz světla

Lom světla

Rozklad světla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – rozvoj schopnosti poznávání, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti

EV – žák si uvědomuje možnosti snižování spotřeby energie při pohybu těles

MV – učí se vyhledávat přes internet optimální spojení dopravními prostředky

OSV – chápe význam bezpečnostních pásů, učí se odhalovat délku brzdné dráhy vozidel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M – aritmetické operace

 

OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednosti

 

 

- OSV – rozvoj schopnosti poznávání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- OSV – rozvoj schopnosti poznávání

OSV – kooperace a kompetice

M- aritmetické operace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – rozvíjí dovednosti žáka při řešení problémů, žák se učí spolupracovat při experimentech, organizovat práci, vyjadřovat a obhajovat svůj názor

MV – posuzuje věrohodnost zpráv ve sdělovacích prostředcích o přírodních a technických jevech

M – aritmetické úkony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – rozvoj schopnosti poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti

EV – chápe potřebu omezení „světelného znečištění“ použitím vhodných zdrojů světla

 

 

 

 

 

 

8. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

- využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem

 

 

 

 

 

 

- zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku

- posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí

 

 

Žák

- pozná, kdy se koná práce, vypočítá práci, při výpočtu převádí jednotky síly dráhy a práce rozlišuje mezi pohybovou a polohovou energií

 

 

 

- uvádí příklady jednotlivých druhů energií

- rozlišuje, co je práce a co je výkon

- umí nalézt údaje o výkonu spotřebičů

- vypočítá výkon

- vysvětlí co je účinnost a rozlišuje stroje podle účinnosti

- vytváří si správný vztah k úsporám energií, zná možnosti a cesty a využívá je

- zná různé druhy pohonů (parní stroj, spalovací motory, tepelné motory), princip jejich činnosti a jejich využití

- uvědomuje si souvislost mezi potřebou energie a znečišťováním životního prostředí

 

- vypočítá teplo, předané si tělesy při či odevzdané tělesem

- vyhledá hodnoty měrné tepelné kapacity v tabulkách

- chápe vztah mezi změnami skupenství

- vyhledává náklady na získání tepla z různých zdrojů , dokáže je analyzovat

- na příkladech vysvětluje princip, funkci, výhody a nevýhody tepelných izolantů a vodičů

 

- nakreslí schéma elektrického obvodu

- pomocí schématických značek analyzuje funkčnost elektrického obvodu

- změří napětí a proud v elektrickém obvodu, pracuje s různými stupnicemi a měřícími rozsahy analogových měřících přístrojů

- navrhuje elektrický obvod s více rezistory, sestavuje jej, umí počítat a změřit jednotlivé veličiny v obvodu

- umí regulovat elektrický proud a napětí

- počítá výkon elektrických spotřebičů, analyzuje jejich elektrickou náročnost, účinnost a hledá návrhy na úsporu elektrické energie

- při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti

 

- určuje vhodnost prostředí pro šíření zvuku, nachází ve svém okolí zdroje zvuku

 

 

- pracuje s pojmy rychlost šíření, kmitočet

 

- orientuje se v problematice hluku

 

 

Práce, energie, teplo

 

Práce , výkon,

 

Formy energie,

 

Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

 

 

 

 

 

 

 

Změny skupenství látek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrické jevy

Elektrický náboj, elektrické pole

 

Elektrický proud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zvukové jevy

 

Vlastnosti zvuku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PT – OSV – rozvoj schopností poznávání, kooperace a kompetice

Řešení problému rozhodovací dovednosti

VDO – empatie a respekt ke spoluobčanům vykonávajícím fyzicky namáhavou práci

VMEGS – omezení znečišťování prostředí v souvislosti s ozonovou dírou a skleníkovým efektem, význam deštných pralesů pro udržení příznivého klimatu na Zemi

EV – šetření energií vhodnou tepelnou izolací domu, využití energie slunečného záření k vytápění, k posouzení využití spalovacích v dopravě z ekologického a ekonomického hlediska

MV – sledování a porovnávání výkonů špičkových sportovců

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PT – M – aritmetické úkony

OSV – rozvoj dovednosti pro kooperaci ve skupině při řešení problémů i při pokusech

EV – porovnávání výkonů různých domácích spotřebičů z údajů na jejich štítcích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – respektování práce druhých lidí, neobtěžování nadměrným hlukem

EV – způsoby ochrany před „hlukovým znečištěním prostředí“

 

9. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

 

Žák

 

 

- rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí

- rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností

- využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh

- rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

 

 

 

- zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů u hlediska vlivu na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

- objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet

 

 

 

Žák

- demonstruje magnetické pole v okolí vodiče s proudem, umí toto pole popsat

- vyrobí jednoduchý elektromagnet

- zná příklady využití elektromagnetů

 

- popíše a demonstruje jednotlivé způsoby elektromagnetické indukce

- navrhne, vypočítá, sestaví a zapojí transformátor za účelem zvýšení či snížení elektrického napětí či proudu

- vysvětlí jak funguje jednoduchý alternátor a dynamo

- ví, proč a jak se elektrická energie přenáší při velmi vysokém napětí

 

 

 

- počítá výkon elektrických spotřebičů , analyzuje jejich energetickou náročnost, účinnost a hledá návrhy na úsporu elektrické energie

 

- při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti

 

- rozlišuje jednotlivé druhy elektromagnetických vln

 

 

 

- pojmenuje zdroj světla

- demonstruje přímočaré šíření světla

- řeší na praktických problémech zákon odrazu na rovinném zrcadle

- zná využití kulových zrcadel

- rozlišuje oba druhy čoček a umí je použít při konstrukci jednoduchých optických přístrojů

- pracuje s bílým světlem jako se směsí barev , umí světlo rozlomit pomocí hranolu

 

- vysvětlí základní druhy záření

- chápe proces štěpení jader i jako zdroj energie

- vysvětlí princip fungování jaderné elektrárny, její výhody a nevýhody

 

 

 

- vysvětluje obíhání Měsíce kolem Země a Země kolem Slunce a vliv tohoto obíhání na periodickou změnu tvaru stínu Měsíce, zatmívání Měsíce a Slunce

 

- popisuje stavbu a pohyb části sluneční soustavy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektromagnetické jevy

 

Elektromotor

 

 

 

 

Střídavý proud

Vznik a měření střídavého proudu transformátory

 

 

 

 

Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech

 

Elektrolyt

Ionizace

 

Bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními

 

Elektrické spotřebiče v domácnosti

Ochrana před úrazem elektrickým proudem, první pomoc při úrazu elektrickým proudem

 

 

 

 

Elektromagnetické záření

Zdroje záření

Elektromagnetické vlny

 

Světelné jevy a jejich využití

 

Lom světla

Čočky

Lupa, mikroskop, dalekohled

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaderná energie

Radioaktivita

Jaderná reakce

Jaderný reaktor

Jaderná energetika

 

 

Země a vesmír

 

Sluneční soustava

Naše galaxie

Kosmonautika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shrnutí učiva Fyziky z 6. - 9. ročníku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – rozvoj schopností poznávání , rozvoj dovedností

 

 

 

 

 

M – aritmetické úkony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – rozvíjení formulačních, dialogických a prezentačních schopností a dovedností

 

 

OSV – rozvoj dovedností kooperace ve skupině při řešení problému i při pokusech

 

 

 

EV – porovnávání výkonů různých spotřebičů z údajů na jejich štítcích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VMEGS – uvědomí si význam objevu fyziků pro rozvoj společnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – hospodaření se surovinovými a energetickými zdroji, umění si jejich vyčerpatelnosti

 

 

MV – využití a kritická analýza informací z přírodovědné oblasti v tisku a hromadných sdělovacích prostředcích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M – aritmetické úkony

 

OSV – rozvoj schopnosti poznávání

OSV – rozvoj dovedností pro kooperaci ve skupině při řešení problémů