5.6. ČLOVĚK A PŘÍRODA
5.6.1. Fyzika
Charakteristika vyučovacího předmětu
Předmět Fyzika je zařazen do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Zahrnuje okruh problémů spojených s poznáváním přírody, kooperuje s dalšími předměty ve své oblasti – přírodopisem, zeměpisem a chemií. Žáci zkoumají příčiny přírodních procesů, využívají poznání jejich zákonitostí, vztahy mezi nimi, vysvětlují pozorované jevy.
Obsahové vymezení:
Formy a metody výuky: individuální práce, práce ve dvojicích, skupinová práce, problémové vyučování, výukové programy na PC, pozorování, měření, experimentování, grafické vyjádření. Součástí výuky fyziky je získáváním praktických zkušeností a dovedností při pozorování experimentování, které bude realizováno zařazením 3 – 5 laboratorních prací v každém ročníku. Při náročnějších laboratorních pracích je možné dělit třídy s větším počtem žáků. Pro samostatnou práci bude určeno 3 – 5 samostatných prací za rok. Ve všech ročnících budou v souladu s učivem uplatňovány poznatky z matematiky a informatiky. Pro upevňování učiva se budou žákům nabízet jednoduché domácí pokusy a pozorování. U žáků s SPU se bude uplatňovat zásada názornosti s použitím pomůcek a didaktické techniky. Nadaní žáci si budou doplňovat znalosti rozšiřujícím učivem, mohou se zúčastňovat fyzikálních soutěží (Fyzikální olympiáda, Archimediáda)
Časová dotace:
- v 6. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 7. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 8. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9. ročníku |
2 hodiny týdně |
(výjimka ve školním roce 2014- 15) |
Začlenění průřezových témat:
OSV - rozvoj schopností poznávání 6.- 9.ročník
- kreativita 6.- 9.ročník
- kooperace a kompetice 6.- 9.ročník
- řešení problémů a rozhodovací dovednosti 6.- 9.ročník
EV - základní podmínky života 6.- 9.ročník
- lidské aktivity a problémy životního prostředí 6.- 9.ročník
- vztah člověka k prostředí 6.- 9.ročník
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení : samostatně či v kooperaci s ostatními žáky systematicky pozorovat
různé fyzikální objekty, procesy i jejich vlastnosti, zjišťovat a měřit různé fyzikální vlastnosti objektů, výsledky svých pozorování a měření zpracovávat, vyhodnocovat a dále využívat pro své vlastní učení; provádět experimenty, které buď ověřují či potvrzují vyslovované hypotézy nebo slouží jako základ pro odhalování fyzikálních zákonitostí, z nichž mohou žáci vycházet v dalších poznávacích aktivitách; vyslovovat v diskusích hypotézy o fyzikální podstatě studovaných jevů či jejich průběhu, ověřovat různými prostředky jejich pravdivost a využívat získané poznatky k rozšiřování vlastního poznávacího potenciálu; vyhledávat v různých pramenech potřebné informace týkající se problematiky fyzikálního poznávání a využívat je efektivně k dalšímu studiu; poznávat souvislosti fyzikálního zkoumání s ostatními, především přírodovědně zaměřeními oblastmi zkoumání
Kompetence k řešení problémů : rozpoznávat problémy v průběhu jejich fyzikálního vzdělávání při využití všech metod a prostředků, jež mají v daném okamžiku k dispozici; vyjádřit či formulovat problém, na který narazí při svém fyzikálním vzdělávání; hledat, navrhovat či používat různé další metody, informace nebo nástroje, které by mohly přispět k řešení daného problému; posuzovat řešení daného fyzikálního problému z hlediska jeho správnosti, jednoznačnosti či efektivnosti, z těchto hledisek porovnávat a hledat různá řešení daného problému; korigovat chybná řešení problému; aplikovat osvojené metody řešení fyzikálních problémů i v jiných oblastech vzdělávání
Kompetence komunikativní : samostatně formulovat a vyjadřovat myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřovat se výstižně a souvisle, používat odborné terminologie; diskutovat o nastoleném problému, umět naslouchat druhým, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat; vyjadřovat se také pomocí technických nákresů, náčrtů, schémat, grafů, diagramů
Kompetence sociální a personální : spolupracovat ve skupině, přijmout novou roli v pracovní činnosti, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce; chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, dokázat ocenit a čerpat ze zkušenosti druhých, respektovat názory druhých
Kompetence občanské : v případě potřeby se rychle a zodpovědně rozhodnout, poskytnout účinnou pomoc a chovat se zodpovědně v krizových situacích a situacích ohrožujících život a zdraví člověka; chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní : používat bezpečně fyzikální pomůcky a přístroje, dodržovat pravidla stanovená pro fyzikální učebnu; využívat znalosti a zkušenosti získané ve fyzice k vlastnímu rozvoji a přípravě na budoucnost; rozhodnout se o svém dalším vzdělávání a profesním zaměření vést žáky k samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření
Kompetence digitální : ovládat běžně používaná digitální zařízení, využívat je při učení i při zapojení do života školy a společnosti, samostatně rozhodovat, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít; získávat, vyhledávat, kriticky posuzovat, spravovat a sdílet data , informace a digitální obsah; vytvářet a upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, vyjadřovat se za pomocí digitálních prostředků; využívat digitální technologie k usnadnění práce; chápat význam digitálních technologií pro lidskou činnost, seznamovat se s novými technologiemi, kriticky hodnotit jejich přínosy a reflektovat rizika jejich využívání; předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jednat eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Fyzika
6. ročník |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
Žák
- uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí
- změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
- předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty
- využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
- využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní
|
Žák
- umí popsat model atomu - chápe rozdíl mezi tělesem a látkou, skupenství látek, rozdíl mezi molekulou a atomem – charakterizuje magnetické pole, chápe pojem indukční čáry, popíše části magnetu, rozpozná elektrická pole a zelektrované těleso - chápe vztah mezi gravitační silou a hmotností tělesa - měří velikost síly siloměrem
- měří zvolenou délkovou jednotkou
- měří vhodným zvoleným měřidlem
- zaznamenává měření délky do tabulky a grafu
- měří čas ručičkovými i digitálními stopkami - převádí jednotky času - měří objem kapaliny pomocí odměrného válce
- měří hmotnost kapaliny pomocí rovnoramenných vah - chápe, že hustota charakterizuje kolik váží 1m3 látky - počítá hustotu látky z hmotnosti a objemu, vyhledává hodnotu hustoty v tabulkách a porovnává obě hodnoty - chápe roztahování a smršťování látek při změně teploty a zná praktické příklady tohoto jevu - měří teplotu kapalinovým teploměrem
- zná jednotlivé součástky jednoduchého elektrického obvodu
- sestaví jednoduchý elektrický obvod , rozlišuje rozvětvení elektrického obvodu, vysvětlí rozdíl mezi vodičem a izolantem - rozlišuje látky, které magnet přitahuje - umí popsat příklady užití magnetů ve svém okolí - nachází tvar magnetického pole daného magnetu, zná využití elektromagnetu - pracuje s pojmy elektrické pole a elektrický náboj, umí předvídat jejich projevy a analyzovat je
|
Vlastnosti látek a těles
Stavba látek Elektrické vlastnosti látek Magnetické vlastnosti látek Látky a tělesa
Gravitační pole. Gravitační síla Měření síly
Měření fyzikálních veličin
délka
čas
objem
hmotnost
teplota
Elektrický obvod Elektrický proud Rozvětvený elektrický obvod Magnetické pole elektrického proudu |
OSV – rozvoj schopností poznávání, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti
M – aritmetické úkony
OSV – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění a při pozorování a provádění pokusů
MV – sledování předpovědi počasí v tisku, rozhlase, televizi , na internetu
VDO – rozvoj formulačních , argumentačních schopností a dovedností při práci ve skupinách EV – možnosti hospodárného využití energií volbou vhodných elektrospotřebičů, nutnost dodržování pravidel bezpečného zacházení s elektrickými zařízeními OSV – kooperace a kompetice
OSV – rozvoj schopnosti poznávání |
|||||
|
||||||||
7. ročník |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
Žák - rozezná, zda na těleso v konkrétní situaci působí síla
- rozhodne jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
- využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
- učí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působící na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
- využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů
- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
- rozhodne ze znalostí rychlosti světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami
|
Žák - rozlišuje klid a pohyb tělesa - chápe relativnost pohybu - umí popsat pohyb a tvar dráhy - určuje polohu pomocí kartézských souřadnic
- umí zaznamenávat závislost polohy tělesa na čase - sestavuje graf této závislosti a umí z něj zajišťovat další informace o pohybu - na příkladech ukáže rozdíl mezi okamžitou a průměrnou rychlostí - počítá průměrnou rychlost pohybu - převádí jednotky pohybu - ze známé jednotky počítá dráhu i čas pohybu
- zobrazuje sílu pomocí orientační úsečky - graficky a početně nachází výslednici dvou sil působící na těleso ve stejném a opačném směru
- umí na příkladech ukázat , že síla je nutná pouze ke změně pohybu a ne k pohybu samotnému - chápe závislost rychlosti změny pohybu na velikosti působící síly - pracuje s pojmem setrvačnost, umí jej vysvětlit a uvést příklady - ví, že ke každé síle působí i protisíla, umí ji najít, popsat a zná její vlastnosti - prakticky i teoreticky nachází těžiště různých těles - ví, kdy nastane rovnováha na páce - umí najít rameno síly, vypočítat moment síly a zná jeho jednotku - umí využít páku v konkrétních situacích a zná teoretické vysvětlení tohoto využití - používá jednoduché nástroje, vysvětlí jejich výhody i nevýhody - chápe rozdíl pojmů tlak a tlaková síla - vypočítá tlak, vyvolaný působící sílou na plochu - převádí jednotky síly, obsahu a tlaku, chápe vztah mezi tlakem a pevností materiálu, uvádí příklady - umí uvést příklady tření žádoucího a nežádoucího - chápe na čem závisí velikost třecí síly
- ví, že tlak je určen silou působící na jednotku plochy - analyzuje síly působící v kapalině - navrhuje jednoduchá hydraulická zařízení - používá vzorce pro výpočet hydrostatického tlaku a hydrostatické tlakové síly uvádí na praktických příkladech význam hydrostatického tlaku pro běžný život i techniku - ví, že tekutiny nadlehčují ponořená tělesa a zná praktické ukázky tohoto jevu - používá závislost tlakové síly na hustotě pro řešeni konkrétních situací - žák vysvětlí, na čem závisí velikost atmosferického tlaku, zná přístroje na měření - umí vysvětlit pojmy atmosféra a atmosferický tlak , uvádí na konkrétních příkladech význam atmosférického tlaku pro běžný život i techniku
- pojmenuje zdroje světla
- demonstruje přímočaré šíření světla - řeší na praktických problémech zákon odrazu na rovinném zrcadle - zná využití kulových zrcadel - rozlišuje oba druhy čoček a umí je použít při konstrukci jednoduchých optických přístrojů - pracuje s bílým světlem jako se směsí barev, umí světlo rozložit pomocí hranolu
|
Pohyb a síla Pohyby těles Síla, skládání sil, Tlaková síla, tlak Tření, třecí síla
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
Mechanické vlastnosti kapalin, Pascalův zákon, Hydrostatický tlak, Archimédův zákon
Mechanické vlastnosti plynů, Atmosferický tlak
Světelné jevy
Vlastnosti světla Odraz světla Lom světla Rozklad světla
|
OSV – rozvoj schopnosti poznávání, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti EV – žák si uvědomuje možnosti snižování spotřeby energie při pohybu těles MV – učí se vyhledávat přes internet optimální spojení dopravními prostředky OSV – chápe význam bezpečnostních pásů, učí se odhalovat délku brzdné dráhy vozidel
M – aritmetické operace
OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednosti
- OSV – rozvoj schopnosti poznávání
- OSV – rozvoj schopnosti poznávání OSV – kooperace a kompetice M- aritmetické operace
OSV – rozvíjí dovednosti žáka při řešení problémů, žák se učí spolupracovat při experimentech, organizovat práci, vyjadřovat a obhajovat svůj názor MV – posuzuje věrohodnost zpráv ve sdělovacích prostředcích o přírodních a technických jevech M – aritmetické úkony
OSV – rozvoj schopnosti poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti EV – chápe potřebu omezení „světelného znečištění“ použitím vhodných zdrojů světla
|
|||||
8. ročník |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
Žák - využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem
- zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí
- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
- rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku - posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí
|
Žák - pozná, kdy se koná práce, vypočítá práci, při výpočtu převádí jednotky síly dráhy a práce rozlišuje mezi pohybovou a polohovou energií
- uvádí příklady jednotlivých druhů energií - rozlišuje, co je práce a co je výkon - umí nalézt údaje o výkonu spotřebičů - vypočítá výkon - vysvětlí co je účinnost a rozlišuje stroje podle účinnosti - vytváří si správný vztah k úsporám energií, zná možnosti a cesty a využívá je - zná různé druhy pohonů (parní stroj, spalovací motory, tepelné motory), princip jejich činnosti a jejich využití - uvědomuje si souvislost mezi potřebou energie a znečišťováním životního prostředí
- vypočítá teplo, předané si tělesy při či odevzdané tělesem - vyhledá hodnoty měrné tepelné kapacity v tabulkách - chápe vztah mezi změnami skupenství - vyhledává náklady na získání tepla z různých zdrojů , dokáže je analyzovat - na příkladech vysvětluje princip, funkci, výhody a nevýhody tepelných izolantů a vodičů
- nakreslí schéma elektrického obvodu - pomocí schématických značek analyzuje funkčnost elektrického obvodu - změří napětí a proud v elektrickém obvodu, pracuje s různými stupnicemi a měřícími rozsahy analogových měřících přístrojů - navrhuje elektrický obvod s více rezistory, sestavuje jej, umí počítat a změřit jednotlivé veličiny v obvodu - umí regulovat elektrický proud a napětí - počítá výkon elektrických spotřebičů, analyzuje jejich elektrickou náročnost, účinnost a hledá návrhy na úsporu elektrické energie - při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti
- určuje vhodnost prostředí pro šíření zvuku, nachází ve svém okolí zdroje zvuku
- pracuje s pojmy rychlost šíření, kmitočet
- orientuje se v problematice hluku
|
Práce, energie, teplo
Práce , výkon,
Formy energie,
Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
Změny skupenství látek
Elektrické jevy Elektrický náboj, elektrické pole
Elektrický proud
Zvukové jevy
Vlastnosti zvuku
|
PT – OSV – rozvoj schopností poznávání, kooperace a kompetice Řešení problému rozhodovací dovednosti VDO – empatie a respekt ke spoluobčanům vykonávajícím fyzicky namáhavou práci VMEGS – omezení znečišťování prostředí v souvislosti s ozonovou dírou a skleníkovým efektem, význam deštných pralesů pro udržení příznivého klimatu na Zemi EV – šetření energií vhodnou tepelnou izolací domu, využití energie slunečného záření k vytápění, k posouzení využití spalovacích v dopravě z ekologického a ekonomického hlediska MV – sledování a porovnávání výkonů špičkových sportovců
PT – M – aritmetické úkony OSV – rozvoj dovednosti pro kooperaci ve skupině při řešení problémů i při pokusech EV – porovnávání výkonů různých domácích spotřebičů z údajů na jejich štítcích
OSV – respektování práce druhých lidí, neobtěžování nadměrným hlukem EV – způsoby ochrany před „hlukovým znečištěním prostředí“ |
|||||
|
||||||||
9. ročník |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
Žák
- rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí - rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností - využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní
- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh - rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami
- zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů u hlediska vlivu na životní prostředí
- objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet
|
Žák - demonstruje magnetické pole v okolí vodiče s proudem, umí toto pole popsat - vyrobí jednoduchý elektromagnet - zná příklady využití elektromagnetů
- popíše a demonstruje jednotlivé způsoby elektromagnetické indukce - navrhne, vypočítá, sestaví a zapojí transformátor za účelem zvýšení či snížení elektrického napětí či proudu - vysvětlí jak funguje jednoduchý alternátor a dynamo - ví, proč a jak se elektrická energie přenáší při velmi vysokém napětí
- počítá výkon elektrických spotřebičů , analyzuje jejich energetickou náročnost, účinnost a hledá návrhy na úsporu elektrické energie
- při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti
- rozlišuje jednotlivé druhy elektromagnetických vln
- pojmenuje zdroj světla - demonstruje přímočaré šíření světla - řeší na praktických problémech zákon odrazu na rovinném zrcadle - zná využití kulových zrcadel - rozlišuje oba druhy čoček a umí je použít při konstrukci jednoduchých optických přístrojů - pracuje s bílým světlem jako se směsí barev , umí světlo rozlomit pomocí hranolu
- vysvětlí základní druhy záření - chápe proces štěpení jader i jako zdroj energie - vysvětlí princip fungování jaderné elektrárny, její výhody a nevýhody
- vysvětluje obíhání Měsíce kolem Země a Země kolem Slunce a vliv tohoto obíhání na periodickou změnu tvaru stínu Měsíce, zatmívání Měsíce a Slunce
- popisuje stavbu a pohyb části sluneční soustavy
|
Elektromagnetické jevy
Elektromotor
Střídavý proud Vznik a měření střídavého proudu transformátory
Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech
Elektrolyt Ionizace
Bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními
Elektrické spotřebiče v domácnosti Ochrana před úrazem elektrickým proudem, první pomoc při úrazu elektrickým proudem
Elektromagnetické záření Zdroje záření Elektromagnetické vlny
Světelné jevy a jejich využití
Lom světla Čočky Lupa, mikroskop, dalekohled
Jaderná energie Radioaktivita Jaderná reakce Jaderný reaktor Jaderná energetika
Země a vesmír
Sluneční soustava Naše galaxie Kosmonautika
Shrnutí učiva Fyziky z 6. - 9. ročníku
|
OSV – rozvoj schopností poznávání , rozvoj dovedností
M – aritmetické úkony
OSV – rozvíjení formulačních, dialogických a prezentačních schopností a dovedností
OSV – rozvoj dovedností kooperace ve skupině při řešení problému i při pokusech
EV – porovnávání výkonů různých spotřebičů z údajů na jejich štítcích
VMEGS – uvědomí si význam objevu fyziků pro rozvoj společnosti
EV – hospodaření se surovinovými a energetickými zdroji, umění si jejich vyčerpatelnosti
MV – využití a kritická analýza informací z přírodovědné oblasti v tisku a hromadných sdělovacích prostředcích
M – aritmetické úkony
OSV – rozvoj schopnosti poznávání OSV – rozvoj dovedností pro kooperaci ve skupině při řešení problémů
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|