5.5.2. OBČANSKÁ VÝCHOVA (Výchova k občanství)

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

 

Předmět vybavuje žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jejich aktivní zapojení do života demokratické společnosti. Podílí se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí občanské a právní vědomí žáků.

Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, kooperuje především s dějepisem, přímou vazbu má na zeměpis a přírodopis se včleněnou výchovou ke zdraví. Promítají se do něho všechna průřezová témata, navazuje na volbu povolání z oblasti Svět práce.

Učivo bude podle potřeby vybíráno s přihlédnutí ke konkrétním místním podmínkám a průběžně aktualizováno. Předmět ponese název Občanská výchova.

 

 

Formy a metody výuky:

besedy s odborníky, exkurze do státních institucí, návštěvy kulturních památek, návštěvy kulturních představení, výstav, ankety, referáty, projekty, individuální a skupinová práce, problémové vyučování, práce s internetem, s literaturou, závěrečné výstupní práce

 

Časová dotace:

 

- v 6. ročníku

1 hodin týdně

 

- v 7. ročníku

1 hodin týdně

 

- v 8. ročníku

1 hodin týdně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

 

Kompetence k učení : žák poznává a formuluje společenské problémy v minulosti i v současnosti, je veden k rozvíjení zájmu o veřejné záležitosti, utváří si pozitivní hodnotový systém, orientuje se v aktuálním dění České republiky, Evropy, světa, posuzuje vlastní pokrok a je veden ke kritickému hodnocení svých výsledků

Kompetence k řešení problémů : žák hledá paralely mezi minulými a současnými událostmi, porovnává je s obdobnými (odlišnými) jevy v evropském a světovém měřítku, je veden ke kritickému myšlení, určitým rozhodnutím a je schopen je obhájit, zpracovává informace pro řešení společenských problémů, nachází řešení, vyvozuje závěry a aplikuje je do života

Kompetence komunikativní : žák uplatňuje vhodné komunikační prostředky k vyjádření svých myšlenek, citů, názorů, postojů, zaujme a obhájí si vlastní postoj, právo, je veden k diskusím, výstižným formulacím

Kompetence sociální a personální : žák si utváří vědomí vlastní identity i identity druhých, rozvíjí si významné morální vlastnosti, vztahy,rozpoznává názory a postoje druhých v kladném i záporném smyslu, přispívá k upevňování mezilidských vztahů, účinně spolupracuje ve skupině

Kompetence občanské : žák se zaměřuje na utváření pozitivních občanských postojů, principů společenských norem a chování podle nich, demokratické soužití, respektuje a chrání naše tradice, kulturní a historické dědictví, chápe význam evropské integrace a mezinárodní spolupráce

Kompetence pracovní : žák si vytváří správné pracovní návyky, odpovědně se rozhoduje při významných životních situacích

Kompetence digitální : žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, získává, vyhledává, spravuje a sdílí data, vytváří a upravuje digitální obsah, využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu občanská výchova

6. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

- objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání

- rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu

 

 

 

 

 

 

 

 

- rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky

- rozlišuje a porovnává úkoly složek státní moci ČR, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu

- objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů, vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů

- přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva druhých lidí

- objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprav či pronájem věci

- dodržuje právní ustanovení, rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů,

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- vysvětlí podřízení se chování a jednání daným pravidlům školního řádu, dodržuje základní pravidla společenského chování, vysvětlí význam základního vzdělávání pro budoucí život, právo na vzdělání, orientuje se v Úmluvě o právech dítěte, dbá na dodržování práv a povinností

 

- uvede příklady místních tradic, zdůvodní jejich udržování, vysvětlí význam ochrany památek

 

 

 

- uvede typická památná místa, památky, události, osobnosti, uvědomuje si národní hrdost, respektuje jiné národy a národnosti

 

 

 

 

- seznámí se s rozdíly v činnost zákonodárných a výkonných orgánů obce, uvede příklady typických funkcí,na příkladech uvede, čí se zabývají obecní úřady

 

- seznámí se s Úmluvou o právech dítěte, s Listinou lidských práv a svobod, jejími základními lidskými právy, uvede příklady jejího porušování, zaujímá negativní postoj ke všem projevům lidské nesnášenlivosti, vnímá právo menšin

 

 

 

 

 

ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI

Naše škola

život ve škole, práva a povinnosti žáků, význam a činnost žákovské samosprávy, společná pravidla a normy, vklad vzdělání pro život

Naše obec, region a kraj

důležité instituce, zajímavá a památná místa, významní rodáci

místní tradice, ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku

Naše vlast

pojem vlasti a vlastenectví, zajímavá a památná místa, co nás proslavilo, významné osobnosti,

státní svátky, symboly, významné dny

 

ČLOVĚK, STÁT A PRÁVO

Státní správa a samospráva

orgány a instituce správní správy a samosprávy, jejich úkoly

Lidská práva

základní lidská práva, práva dítěte a jejich ochrana, úprava práv dítěte v dokumentech, poškozování lidských práv, šikana, diskriminace

 

 

 

 

 

 

 

VDO – občanská společnost a škola

 

OSV – sociální rozvoj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D – významné osobnosti naší historie

EV – vztah člověka k přírodě

 

VDO – občanská společnost a stát

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MKV – Lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru

7. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

- kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

- objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám

 

 

 

- rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví včetně duševního vlastnictví, a způsoby jejich ochrany, uvede příklady

- sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti

- na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení

- vysvětlí jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí

- vysvětlí význam úroku přijatého a placeného , uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne kdy je použít

- uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu

- rozlišuje, ze kterých zdrojů pochází příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků

- na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz

 

- popíše vliv začlenění ČR do EU, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování

- uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj názor a popíše hlavní příčiny i možné důsledky

- objasní souvislosti globálních a lokálních problémů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- naváže na známá fakta z předchozích ročníků, vlastních poznatků

 

 

- rozlišuje chování společensky vhodné a nevhodné, na příkladech charakterizuje součásti kultury a vyjádří jejich význam, popíše kulturní život v okolí, vlastní kulturní aktivity, objasní možná nebezpečí masmédií a masové kultury na člověka, uvede nejvýznamnější kulturní tradice své rodiny, popíše, jak se sám může podílet na ochraně kulturních hodnot

 

 

- řídí své jednání a rozhodování na základě mravních hodnot, vysvětlí význam odpovědnosti za vlastní jednání, vysvětlí význam osobní kázně pro život, na příkladech rozliší co je mravné a co ne,vysvětlí rozdíly mezi mravností, morálkou, právem, vysvětlí, na čem je založena svoboda člověka

 

 

- objasní, jaké místo má majetek mezi životními hodnotami, rozliší duchovní a věcné hodnoty

 

 

 

- uvede příklady některých specifických práv, uvede základní práva garantovaná v základních dokumentech ( Ústava ČR, Všeobecná deklarace lidských práv, Listina základních lidských práv a svobod), uvede nejzávaznější problémy lidských práv, popíše, jak se domoci svých práv

 

 

 

- upřesní si význam Evropy, orientuje se v evropském prostředí ve spojení s ČR

 

 

 

 

 

 

 

- vnímá a hodnotí důsledky jednání lidí, hodnotí závažnost ekologických problémů, přispívá k řešení problémů v oblasti ochrany přírody

 

 

ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI

Kulturní život

kulturní hodnoty, kulturní tradice

kulturní instituce, rozmanitost kulturních projevů, masová kultura,

prostředky komunikace

Zásady lidského soužití

morálka a mravnost, svoboda a vzájemná závislost, pravidla chování

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK, STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ

Majetek a vlastnictví

formy vlastnictví, duševní a hmotné vlastnictví, jejich ochrana, hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví

Peníze - formy placení

Hospodaření

rozpočet domácnosti, úspory, investice, úvěry, splátkový prodej, leasing, rozpočet státu, typy rozpočtu a jejich odlišnosti, význam daní

Banky a jejich služby

aktivní a pasivní operace, úročení, pojištění, produkty finančního trhu pro investování a pro získávání prostředků

Principy tržního hospodářství

nabídka, poptávka, trh, tvorba ceny, inflace, podstata fungování trhu

 

 

ČLOVĚK, STÁT A PRÁVO

Principy demokracie

znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu

politicky pluralismus, význam a formy voleb do ZM

Právo v každodenním životě

důležité právní vztahy a závazky z nich vyplývající

základní práva spotřebitele

styk s úřady

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MEZINÁRODNÍ VZTAHY, GLOBÁLNÍ SVĚT

Evropská integrace

podstava, význam, výhody, EU a ČR

Globalizace

významné globální problémy, projevy

 

 

 

 

Hv, Vv – státní symboly

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

Objevujeme Evropu a svět

 

Čj, Hv, Vv – výchova kulturního diváka

 

 

 

MED – fungování a vliv médií ve společnosti

kritické čtení a vnímání

mediálních sdělení

 

 

 

 

 

 

VDO – principy demokracie

 

MKV – lidské vztahy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VDO – občan, občanská společnost a stát

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS – objevujeme Evropu a svět

 

 

EGS . Jsme občané Evropy

 

 

 

 

 

 

 

EV – základní podmínky života

8. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

- uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situací, rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti

 

 

 

 

 

 

 

 

- objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života

- posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společenských cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek

- kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání

- popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti , rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru

 

- rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky

- rozlišuje a porovnává úkoly složek státní moci ČR, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu

- objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů, vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů

- přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva druhých lidí

- objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprav či pronájem věci

- dodržuje právní ustanovení, rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů,

- rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný činnosti

- diskutuje o příčinách a důsledcích korupce

 

 

 

 

 

 

Žák

- na příkladech zdůvodní příčiny a vysvětlí význam sociální nerovnosti lidí, uvede nedůležitější dokumenty upravující lidská práva, objasní význam dodržování zásad společného styku a kulturního chování, objasní význam institucí, které se zabývají sociální péčí a význam sociální politiky státu, rozpozná, v jakém společenském vztahu je začleněn a jakou sociální roli zaujímá

 

- vysvětlí význam dodržování společenských norem, rozliší projevy nepřiměřeného chování a porušování společenských norem, objasní důsledky jejich nedodržování, na příkladech rozliší případy asertivní a agresivní mezilidské komunikace

 

- objasní na příkladech, jak a čím se mohou odlišovat v prožívání důležitých životních situacích, stručně charakterizuje hlavní etapy životního cyklu člověka z hlediska vývojových a sociálních událostí, rozliší projevy kladných a záporných charakterových vlastností, stanoví podmínky pro hodnocení vlastních schopností, dovedností, vlastností, předpokladů, rozliší známky tělesné, duševní, citové a sociální zralosti člověka, popíše způsob překonávání nedostatků a posilování kladných stránek osobnosti

- vynakládá volní úsilí k ovlivnění kladných volních vlastností, rozlišuje kladné a záporné vlivy skupin na osobnost člověka, vysvětlí, které okolnosti a podmínky jsou rozhodující pro volbu vhodné profese, další vzdělávací dráhy, vyjádří představu o své vlastní budoucnosti, zdůvodní, proč je třeba plánovat důležité životní kroky, charakterizuje své nejbližší plány, popíše, jak usměrňuje svoje charakterové a volní vlastnosti na dosahování cílů, charakterizuje hlavní etapy životních cílů

 

- charakterizuje kladné a pro zdraví vývoj rozhodující citové vlastnosti, překonává osobní nedostatky, posiluje kladné stránky osobnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI

Lidská setkání

přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi, rovnost a nerovnost,

rovné postavení mužů a žen

lidská solidarita, pomoc lidem v nouzi, potřební lidé ve společnosti

Vztahy mezi lidmi

osobní a neosobní vztahy, mezilidská komunikace, konflikty v mezilidských vztazích, problémy lidské nesnášenlivosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK JAKO JEDINEC

Podrobnost a odlišnost lidí

projevy chování, rozdíly v prožívání, myšlení, jednání, osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter vrozené předpoklady, osobní potenciál

Osobní rozvoj

životní cíle a plány, životní perspektiva, adaptace na životní změny, sebezměna, význam motivace, aktivity, vůle a osobní kázně při seberozvoji

Vnitřní svět člověka

vnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, sebehodnocení

stereotypy v posuzování lidí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK, STÁT A PRÁVO

Právní základy státu

znaky státu, typy a formy státu

státní občanství ČR, složky státní moci, jejich orgány a instituce, obrana státu

Právní řád ČR

význam a funkce právního řádu

orgány právní ochrany občanů

soustava soudů

právní norma, předpis

 

Protiprávní jednání

druhy a postihy protiprávních jednání včetně korupce, trestní postiženost, porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv v duševním vlastnictví

 

 

 

 

 

 

VDO – občan, občanská společnost a stát

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV -sociální rozvoj – mezilidské vztahy

komunikace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – osobní rozvoj – sebepoznání a sebepojetí

morální rozvoj – hodnoty, postoje, praktická etika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – osobnostní rozvoj – sebepoznání, sebepojetí, psychohygiena

 

 

 

 

VDO – občan, občanská společnost, stát

 

 

 

 

 

 

 

 

VDO – občan, občanská společnost a stát

MED – práce v realizačním týmu