5.4.1.ČLOVĚK A JEHO SVĚT
Charakteristika vyučovacího předmětu
Předmět Člověk a jeho svět vymezuje stejně jako celá vzdělávací oblast obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje k dovednostem pro praktický život. Připravuje základy pro výuku ve vzdělávacích oblastech Člověk a společnost, Člověk a příroda a Výchova ke zdraví.
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů:
-Místo, kde žijeme
-Lidé kolem nás
-Lidé a čas
-Rozmanitost přírody
-Člověk a jeho zdraví
Formy a metody výuky:
Mimo běžné vyučovací hodiny budou zařazovány vycházky, návštěvy výstav, besedy a návštěvy ve Stanici mladých přírodovědců, exkurze v dostupných továrnách (např. Moser, porcelánky), možno domluvit pořad v hvězdárnách, možný podíl na ekologických aktivitách (např. Den Země), možné dle zájmu uspořádat exkurze měst v regionu, či hlavního města Prahy.
Časová dotace:
- v 1. a 2. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- ve 3.a 4. ročníku |
3 hodiny týdně |
- možné časové úpravy vzhledem k začlenění plaveckému výcviku |
- ve 5. ročníku |
4 hodiny týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV
- sebepoznání a sebepojetí 3. roč.
- psychohygiena 5.roč.
- poznávání lidí 1.ročník
- mezilidské vztahy 5. roč.
-VDO
- občanská společnost a škola – žákovský parlament 5. ročník
EGS
- Evropa a svět nás zajímá 5.ročník
- objevujeme Evropu a svět 5.roč.
MKV
-kulturní diference 3.roč.
-lidské vztahy 2. roč.
-etnický původ 5.roč.
EV
-ekosystémy 4. ročník
-základní podmínky života 4. a 5. roč.
-vztah člověka k prostředí 3. ročník
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení: vede k utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti, orientaci ve světě informací a k časovému a místním propojování historických, zeměpisných a kulturních informací
Kompetence k řešení problémů:
rozšiřování slovní zásoby v osvojovaných tématech, k pojmenovávání pozorovaných skutečností a k jejich zachycení ve vlastních projevech, názorech a výtvorech
Kompetence komunikativní:
vede k samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání, k efektivní, bezproblémové bezkonfliktní komunikaci i v méně běžných situacích, k poznávání a ovlivňování své jedinečnosti
Kompetence sociální a personální:
poznávání a chápání rozdílů mezi lidmi, ke kulturnímu a tolerantnímu chování a jednání na základě společně vytvořených a přijatých nebo obecně uplatňovaných pravidel soužití, k plnění povinností a společných úkolů; vede k přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
Kompetence občanské:
utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně; poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí,
k upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých
Kompetence pracovní: objevování a poznávání všeho, co jej zajímá, co se mu líbí a
v čem by v budoucnu mohl uspět
Kompetence digitální :
naučit se získávat informace, data pro různé prezentace a skupinové práce, které odpovídají předmětu, sdílet s ostatními, odeslat vyučujícímu, předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost a rizika v digitálním prostředí, hovořit o nebezpečí, číhajícím na internetu
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ČLOVĚK A JEHO SVĚT
1. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
LIDÉ KOLEM NÁS Žák - rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
- rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času - uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, - jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
MÍSTO, KDE ŽIJEME - vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
ROZMANITOST PŘÍRODY
- pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
|
LIDÉ KOLEM NÁS Žák - rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a jejich vztahy - vypráví v jednoduchých větách o životě v rodině
- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků - zná svá práva a povinnosti - uvede příklady slušného chování - uvědomuje si základní povinnosti ve škole
- usiluje o dobré vztahy ve třídě
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- dokáže přiměřeně věku pojmenovat části těla a starost o ně - osvojí si základní režim dne a týdne ve škole, rozlišuje čas k práci a odpočinku
- rozlišuje základní dopravní značky, zná roli chodce a význam semaforu - zná čísla 150 155 158
MÍSTO, KDE ŽIJEME - orientuje se v blízkém okolí svého bydliště a v okolí školy - orientuje se v budově školy, řekne název školy - vyznačí v jednoduchém plánu místo školy a bydliště
ROZMANITOST PŘÍRODY
- jednoduše popíše změny v přírodě během roku
- porovná a popíše počasí v jednotlivých ročních obdobích - umí pozorovat proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích - pojmenuje roční období - dokáže pojmenovat názvy dnů, měsíců - rozlišuje části dne
|
LIDÉ KOLEM NÁS
- domov – prostředí domova - moje rodina - blízké příbuzenské vztahy - role členů rodiny, vztahy mezi rodinnými příslušníky - život rodiny
- škola a spolužáci - mezilidské vztahy, komunikace - základní lidská práva, práva dítěte
- práva a povinnosti žáků ve škole, školní řád - činnosti ve škole - pravidla slušného chování - vhodné chování ke spolužákům
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- stavba těla - lidské tělo a péče o něj - správná výživa - zdraví, nemoc, úraz - denní a týdenní režim
- bezpečné chování v silničním provozu - dopravní situace v okolí školy - dopravní značky - důležitá telefonní čísla
MÍSTO, KDE ŽIJEME - škola a její okolí - bydliště a blízké okolí
ROZMANITOST PŘÍRODY
- proměny přírody v ročních obdobích
-živočichové v různých prostředích - život některých živočichů a jejich přizpůsobení ročním obdobím - nejznámější rostliny a jejich přizpůsobení ročním obdobím - počasí během roku
- charakteristika ročních obdobích - časové rozdělení roku ( rok, roční období, měsíce, týden, den)
|
Vv - kresba, malba rodiny
Pč - prostírání, výzdoba stolu při rodinných oslavách
OSV - poznávání lidí vzájemné poznávání se ve třídě
Čj - popis přírody, básně s přírodní tématikou
Vv - kresba, malba - barvy podzimu - ovoce, zelenina - zimní sporty - příroda na jaře - jarní květiny - mláďata
Pč - otisky listů, modelace, závěsy z přírodnin
M - počítání přírodnin (kaštany, šípky apod.)
Hv - písně se zvířátky
Tv - bruslení, hry na sněhu
|
2. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
LIDÉ KOLEM NÁS
Žák
- rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, - jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných - režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle
MÍSTO KDE ŽIJEME
- vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
ROZMANITOST PŘÍRODY
- pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
- roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, - uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
LIDÉ A ČAS
- využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě - rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
|
LIDÉ KOLEM NÁS
Žák -rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině - uplatňuje elementární poznatky o sobě a o své rodině - pojmenuje základní povinnosti členů rodiny, uvědomuje si potřebu vzájemné pomoci - chápe význam svátečních dnů v rodině - umí se chovat při slavnostních událostech - chápe význam slov porozumění, láska, přátelství
- usiluje o dobré vztahy ve třídě - rozlišuje vhodné a nevhodné chování - zná svá práva, umí použít na příkladech - ví, kam se obrátit o pomoc, uvědomuje si základní povinnosti ve škole
- zná adresu školy - pojmenuje zaměstnance školy, porozumí pojmům povolání, profese, práce - pečuje o pěkné prostředí ve třídě - orientuje se podle rozvrhu hodin
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- uplatňuje základní pravidla bezpečného chování - rozlišuje základní dopravní značky - dodržuje pravidla silničního provozu pro chodce a cyklisty - zná čísla 150 155 158 156 112 - uplatňuje základní hygienické návyky - chápe pojem zdraví, nemoc a její projevy
- učí se rozlišovat mezi zdravými a nezdravými potravinami
MÍSTO KDE ŽIJEME
- popíše okolí svého bydliště - v jednoduchém plánku vyznačí místo bydliště - pamatuje si adresu svého bydliště - pojmenuje obec, kde bydlí - orientuje se v obci - orientuje se v budově školy a v jejím okolí
ROZMANITOST PŘÍRODY
- pozoruje a popíše změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích (vyhledává v kalendáři, kdy jednotlivá období začínají a kdy končí) - porovnává roční období na základě typických znaků - uvědomuje si rozdíly mezi rostlinami a živočichy - popíše některé rostliny a živočichy, jejich stavbu těla, přiřadí k nim názvy - rozlišuje živou a neživou přírodu - všímá si rostlin a živočichů v okolí svého bydliště a ve volné krajině
- pozoruje a zaznamenává počasí
LIDÉ A ČAS
- popíše svůj denní režim - využívá časové údaje v různých situacích v denním životě - orientuje se v pojmech minulost, přítomnost a budoucnost - rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti |
LIDÉ KOLEM NÁS
- rodina, život rodiny - příbuzenské a mezigenerační vztahy
- zvyky a tradice - narozeniny v rodině
- mezilidské vztahy - vlastnosti lidí - pravidla slušného chování (ohleduplnost, etické zásady) - práva a povinnosti žáků ZŚ
- naše škola - činnosti ve škole – děti i dospělí (práce, profese, zaměstnání)
- prostředí třídy
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- bezpečné chování v roli chodce a cyklisty - dopravní značky
- základní pravidla silničního provozu
- nouzová telefonní čísla - zdraví, nemoc – hygiena
- úrazy, poranění - osobní bezpečí, bezpečné chování - bezpečnost, školní řád, - zdravá strava, pitný režim
MÍSTO KDE ŽIJEME
- domov – orientace v místě bydliště a okolí - domov – prostředí domova (náš dům, byt)
- obec (město, vesnice), její části a poloha v krajině - škola – prostředí školy, okolí školy - bezpečná cesta do školy
ROZMANITOST PŘÍRODY
- roční období - znaky jednotlivých ročních období - reakce živočichů a rostlin na jednotlivá roční období
- význam živočichů a rostlin v přírodě a pro člověka
- podmínky života na Zemi
- rostliny a živočichové v okolí bydliště a ve volné krajině - domácí živočichové, chov domácích mazlíčků
- počasí během celého roku, kalendář přírody
LIDÉ A ČAS
- orientace v čase – denní režim - rok, roční období, kalendář - kalendářní rok – školní rok
- proměny způsobu života, předměty denní potřeby
|
MKV - lidské vztahy udržovat tolerantní vztahy, integrace jedince v rodinných a vrstevnických vztazích, harmonický rozvoj jedince
Pč - prostírání, výzdoba stolu při rodinných oslavách péče o pokojové květiny
Pč - zařizování pokoje
Čj - psaní adresy
Čj - popis přírody, básně s přírodní tématikou
Vv - kresba stromů, listů, plodů
Pč - výroba vánočních dárků
Vv - kresba, malba rostlin a živočichů
Pč – modelování
Čj - krátký pozdrav z prázdnin
|
3. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
MÍSTO KDE ŽIJEME žák
- vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
- začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, - pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)
ROZMANITOST PŘÍRODY
- provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
- roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků,
- uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle - projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
- rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času - uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, - jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
- chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná - v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné - ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
- reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
LIDÉ A ČAS - využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě - rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
- uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; - na příkladech porovnává minulost a současnost - pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu
LIDÉ KOLEM NÁS - rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi - projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům
- odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
|
MÍSTO KDE ŽIJEME žák
- porozumí pojmům město a vesnice, pojmenuje rozdíly mezi nimi - srovnává klady a zápory bydlení ve městě a na vesnici - pozná na obrázcích nejvýznamnější budovy, ví, k čemu slouží - učí se orientovat v jednoduchých mapkách a pláncích obce – vyhledá v nich zajímavá místa, budovy (školu, bydliště) - popíše podle plánku cestu na určené místo - uvědomuje si nebezpečí v nejbližším okolí - bezpečně se orientuje v okolí školy a bydliště - dodržuje dopravní předpisy pro chodce
- začlení svou obec do příslušného kraje - zná sousední obce, krajské město
- pozoruje okolní krajinu - popíše její změny během roku - rozlišuje různé typy krajin - orientuje se v okolní krajině
ROZMANITOST PŘÍRODY
- pochopí pojem látka a skupenství - rozlišuje, z jakých látek jsou předměty vyrobeny - pozoruje a určuje vlastnosti látek (pokusy, smysly) - změří základní veličiny - prakticky užívá jednoduchá měřidla a základní jednotky
- na příkladech rozliší živou a neživou přírodu
- pozoruje a zjišťuje, která přírodní společenstva se nacházejí v obci a v okolí - pozoruje výskyt živočichů, hub a rostlin v přírodních společenstvech, třídí je podle typických znaků, popíše základní stavbu těla rostlin, hub a živočichů - vyhledává potřebné informace v atlasech rostlin, hub a živočichů - navrhuje konkrétně, jak chránit přírodu - učí se třídit odpad - vysvětlí význam ZOO a botanických zahrad
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- orientuje se v základních částech lidského těla - čerpá informace o lidském těle z různých zdrojů (encyklopedie, internet, letáky) - uplatňuje základní hygienické a zdravotně preventivní návyky
- rozezná nebezpečná místa v okolí - volí vhodná a bezpečná místa pro hru a volný čas - rozpozná nebezpečí úrazů a snaží se jim předcházet - uplatňuje základní pravidla účastníka silničního provozu
- chová se obezřetně při setkání s neznámými lidmi - rozpozná nebezpečí v mezilidských vztazích - natrénuje odmítnutí na návrhy cizích osob - v případě potřeby požádá o pomoc
- dokáže uvést příklady životních situací
- řídí se pokyny dospělých při mimořádných událostech - účastní se požárního poplachu
LIDÉ A ČAS - porozumí pojmu čas – dovede zjistit čas na hodinkách - používá správné jednotky pro měření časových úseků - využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě - učí se plánovat a odhadovat čas - orientuje se v ročních obdobích, v jednotlivých měsících - rozlišuje etapy lidského života - rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti - na příkladech ze života porovnává minulost a současnost - uplatňuje poznatky o sobě, o své rodině - dokáže posoudit projevy nevhodného chování - vyhledává informace o obci (kroniky, návštěvy památek, muzeí) - pojmenuje a v jednoduchém plánku vyznačí historické památky obce - zná některé lidové a místní zvyky a tradice
LIDÉ KOLEM NÁS - chápe význam rodiny a svoje místo v ní
- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům - podílí se na pěstování bezproblémových vztahů ve třídě - uplatňuje pravidla slušného chování a komunikace
- rozumí pojmům povolání a profese - orientuje se v různých povoláních - chápe význam a potřebu různých povolání, pracovních činností, význam práce - dokáže rozlišit práci duševní a fyzickou
|
MÍSTO KDE ŽIJEME
- obec - město, vesnice - naše obec - název, znak, části obce, ulice
- význačné budovy (škola, úřady, obchody, kostel, nemocnice)
- plánek obce
- orientace v okolí bydliště, v okolí školy - dopravní síť, základní pravidla pro chodce - tísňová volání, integrovaný systém
- poloha obce v krajině - kraj, krajské město - okolní obce - města, vesnice
- typy krajin, vodní zdroje
- cesta na určené místo
ROZMANITOST PŘÍRODY neživá příroda
- podmínky života na Zemi - látky a skupenství (pevné, plynné, kapalné)
- vlastnosti látek
- fyzikální veličiny – délka, hmotnost, objem, čas, teplota a jejich jednotky - měřidla jednotlivých veličin
- živá a neživá příroda
živá příroda - přírodní společenstva a ekosystémy
- rostliny, houby a živočichové v jednotlivých přírodních společenstvech – typické znaky
- atlasy rostlin, hub a živočichů - životní projevy a průběh života rostlin, hub a živočichů - ochrana přírody - třídění odpadů, likvidace odpadů
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
lidské tělo - stavba těla - základní části lidského těla
- životní potřeby člověka
- zdravý životní styl - zdravá výživa, pitný režim, režim dne, pohybový režim - hygiena - zdraví – nemoc, úraz; 1. pomoc - škodlivé návyky (kouření, počítače, mobily) - lékařská péče
- bezpečná a nebezpečná místa v okolí
- vhodná a nevhodná místa pro hru - bezpečné chování v rizikovém prostředí
- bezpečné chování v silničním provozu
,
- osobní bezpečí, krizové situace (šikana, týrání, zastrašování, zneužívání)
- důležitá telefonní čísla - modelové situace – odmítání, žádost o pomoc, rozhovor s operátory
- mimořádné události – bouře, povodeň, požár, lavina
LIDÉ A ČAS - čas - hodiny
- měření času (sekunda, minuta, hodina)
- režim dne - rok, školní rok
- roční období, měsíc, týden - kalendář
- etapy lidského života – narození, dětství, mládí, stáří, smrt - proměny způsobu života, bydlení, předmětů denní potřeby
- rodina – život a funkce rodiny - rodokmen, historie rodiny - vztahy mezi lidmi, vlastnosti lidí
- obec – minulost a současnost obce (města) - kulturní a historické památky naší obce (města) - báje, pověsti naší obce - slavní rodáci
LIDÉ KOLEM NÁS - rodina – členové rodiny a jejich role
- mezilidské vztahy (tolerance, nesnášenlivost; šikana, týrání)
- povolání - profese - práce fyzická a duševní, zaměstnání, volný čas
|
Vv - jednoduchý plánek města
Pč - město, budovy v našem městě
Čj - na základě vlastního zážitku vypráví kamarádovi o našem městě
Čj - články o přírodě, o životě a ochraně živočichů
EV - vztah člověka k prostředí naše město, třídění odpadů, příroda a kultura Ostrova zajišťování ochrany přírody v našem městě Stanice mladých přírodovědců Ekocentrum při MDDM
OSV - sebepoznání a sebepojetí já jako zdroj informací o sobě, moje tělo, vztah ke mně samému
MKV - kulturní diference respektování zvláštností různých etnik, zejména cizinců nebo příslušníků etnik žijících v místě školy
Čj - vedení dialogu
Čj - pověsti, báje, příběhy z regionu
¨
M - manipulace s penězi
|
4. třída |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
MÍSTO KDE ŽIJEME Žák
-určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map
- určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
- rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
- vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy
- vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam
LIDÉ A ČAS - pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
- využívá knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti;
- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
LIDÉ KOLEM NÁS - vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, ve městě
ROZMANITOST PŘÍRODY - objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
-založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
- porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
- zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy
- zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- využívá poznatků o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života
- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
- účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
|
MÍSTO KDE ŽIJEME Žák
- zná a určí světové strany v přírodě i podle mapy
- řídí se zásadami bezpečného pobytu a pohybu v přírodě
- rozliší náčrt, plánek a základní druhy map - učí se číst z mapy potřebné údaje - porozumí vysvětlivkám a značkám na mapě - učí se pracovat s měřítkem mapy
- zařadí svoji obec do příslušného regionu, najde ji na mapě a vysvětlí její polohu - najde na mapě nejbližší významná města - zajímá se o specifika a turistické zajímavosti v regionu
- seznámí se s hlavními orgány státní moci
- zná symboly našeho státu a jejich význam
- najde ČR na mapě, ukáže sousední státy - vyhledá na mapě základní informace o přírodních podmínkách ČR (povrch, vodstvo) - vyhledává na mapě jednoduché údaje o hospodářství a sídlištích lidí
- zná hlavní město ČR, čerpá informace z mapy a z dostupných informačních zdrojů
- vyhledá na mapě jednotlivé regiony ČR - vyhledá v informačních zdrojích informace o přírodních podmínkách, hospodářství, o důležitých městech, kultuře jednotlivých regionů
LIDÉ A ČAS - pracuje s časovými údaji a využívá je k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy - vlastními slovy charakterizuje etapy historického vývoje - zaznamenává etapy na časovou přímku - rozeznává současné a minulé - ke zkoumání minulosti využívá různých dostupných informačních zdrojů - navštíví knihovnu, muzeum, letohrádek s výstavou historie Ostrova, areál historického Ostrova
- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v nejstarší minulosti - zkoumá život předků v našem regionu - vyhledává zajímavé informace a zvláštnosti o historii v našem regionu - četbou i vlastivědnou exkursí si přiblíží vliv Karla IV. na náš region - společnou četbou, dramatizací si přiblíží některé báje, mýty a pověsti z české historie
LIDÉ KOLEM NÁS
- buduje si přátelské vztahy se svými vrstevníky - vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole
ROZMANITOST PŘÍRODY - vysvětlí pojmy živá a neživá příroda a uvede příklady - na konkrétních příkladech si uvědomuje vzájemnou propojenost živé a neživé přírody - uvědomuje si rozmanitost podmínek života na Zemi
- třídí dané látky pomocí smyslů a měřením - prakticky užívá základní jednotky
- zjišťuje, kde všude se vyskytuje voda a vzduch a v jakých podobách - vysvětlí koloběh vody v přírodě - pomocí pokusů a pozorování zkoumá vlastnosti vody, vzduchu, hornin, nerostů a půdy - zamýšlí se nad významem vody, vzduchu a půdy pro člověka a pro život
- provede jednoduchý pokus - naplánuje, zdůvodní, popíše průběh a vyhodnotí
- rozezná základní rozdělení živé přírody
- třídí rostliny do známých skupin - pozná nejznámější byliny, které rostou v dané lokalitě za použití atlasu a klíče - popíše stavbu rostlinného těla - pozoruje projevy a průběh života bylin - zhodnotí význam bylin pro člověka a v přírodě - vytváří jednoduché herbáře
- třídí dřeviny do známých skupin - pozná nejznámější stromy a keře, které rostou v dané lokalitě za použití atlasu a klíče - popíše stavbu těla stromů a keřů - pozoruje život stromů v přírodě v průběhu roku i několika let - porovnává životní cyklus opadavých a neopadavých stromů - zhodnotí význam dřevin pro člověka a v přírodě
- třídí houby do známých skupin - pozná nejznámější houby, které rostou v dané lokalitě za použití atlasu a klíče - popíše stavbu těla hub - porovná rozdíly mezi rostlinami a houbami - zhodnotí význam hub pro člověka a v přírodě - řídí se zásadami bezpečného sběru a konzumace hub
- porovná živočichy podle charakteristických znaků - roztřídí živočichy na bezobratlé a obratlovce, uvede zástupce
- uvede charakteristické znaky a stavbu těla - pozná nejznámější živočichy v dané lokalitě - zhodnotí význam pro člověka i v přírodě
- zkoumá společenstva, která se nacházejí v daném regionu - chápe vztahy mezi organismy, pozoruje jejich přizpůsobení se prostředí
- uvede souvislosti mezi krajinou a činností člověka, zhodnotí důsledky lidské činnosti - uvede základní zásady chování v přírodě (šetrnost, ohleduplnost)
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- seznamuje se se stavbou lidského těla, s nejdůležitějšími orgány a s lidskými smysly - své poznatky využívá k ochraně svého zdraví - uplatňuje základní návyky prevence a ochrany zdraví - uplatňuje základní pravidla chování účastníka silničního provozu v roli cyklisty a chodce
- učí se plánovat svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek
|
MÍSTO KDE ŽIJEME
- světové strany - kompas, buzola – orientace podle nich - světové strany v přírodě (pařez, mraveniště, lišejníky, hustota větví na stromech, slunce…) - orientační body a linie - bezpečný pobyt a pohyb v přírodě
- základní druhy map, plánky a náčrty – mapy obecně zeměpisné a tématické
- mapové značky, grafika a vysvětlivky
- měřítko mapy
- náš region – obec, okres, kraj (rodný kraj)
- specifika našeho regionu
- Česká republika - hlavní orgány státní moci, základy státního zřízení a politického systému ČR - státní správa a samospráva - státní symboly ČR a jejich význam - státní svátky a významné dny
- Česká republika – domov, vlast, národ, poloha na mapě, státní hranice, historická území, sousední státy - základní přírodní podmínky ČR – krajina, povrch, vodstvo
- hospodářství ČR – základní údaje o zemědělství a průmyslu - ochrana přírody – chráněné krajinné oblasti, národní parky
- Praha - hlavní město ČR
- regiony ČR – základní informace o přírodních podmínkách, hospodářství, o důležitých městech, kultuře jednotlivých regionů
- význam jednotlivých regionů
LIDÉ A ČAS - dějiny - orientace v čase – pojmy letopočet, století, tisíciletí, generace - dějiny jako sled událostí
- starší dějiny - pojmy pravěk, starověk, středověk, novověk
- časová osa (přímka)
- práce s informačními zdroji
- minulost kraje a předků - regionální památky - péče o památky - historický Ostrov - lidé a obory zkoumající minulost - proměny způsobu života v našem regionu - bydlení a předměty denní potřeby v historickém vývoji
- regionální historie - Karel IV. a náš region
- báje, mýty a pověsti - Staré pověsti české
LIDÉ KOLEM NÁS
- vztahy mezi spolužáky- ohleduplnost, etické zásady, zvládání vlastní emocionality, rizikové situace, rizikové chování, předcházení konfliktům
ROZMANITOST PŘÍRODY - živá a neživá příroda
- rozmanitost podmínek života na Zemi – význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
- látky a jejich vlastnosti - třídění látek, změny látek a skupenství - porovnávání, měření, užívání základních jednotek
- voda a vzduch - význam pro přírodu a člověka - vlastnosti, složení a proudění vzduchu - výskyt, vlastnosti a formy vody - koloběh vody v přírodě
- půda – vznik půdy, nerosty a horniny, zvětrávání, význam půdy
- pokus – postup, vyhodnocení
- živá příroda - rostliny, houby, živočichové, jejich rozšíření
- rostliny – třídění do známých skupin - byliny – stavba rostlinného těla, nejznámější byliny, projevy a průběh života rostlin, význam bylin v přírodě a pro člověka
- herbář bylin
- dřeviny - třídění do známých skupin
- stavba těla stromů a keřů, nejznámější stromy a keře - význam dřevin v přírodě a pro člověka - život stromů, životní cyklus opadavých a neopadavých stromů - význam dřevin v přírodě i pro člověka - soubory přírodnin (listů, kůry, semen, otisků…
- houby – třídění do známých skupin - stavba těla hub, nejznámější houby - význam hub v přírodě a pro člověka - bezpečný sběr a konzumace hub
živočichové – třídění do známých skupin
- stavba těla, charakteristické znaky, stopy zvířat - nejznámější živočichové v naší lokalitě - výživa živočichů, průběh života - zásady bezpečného chování při styku se zvířaty
- přírodní společenstva - háje, les, voda, pole, zahrada, suchá stanoviště - rostliny a živočichové v jednotlivých společenstvech - rovnováha v přírodě – vzájemné vztahy mezi organismy - význam lesů pro člověka
- ochrana přírody- ohleduplné chování k přírodě - živelní pohromy a ekologické katastrofy - mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- člověk - stavba těla - nejdůležitější orgány - lidské smysly
- zdravý způsob života
- pravidla silničního provozu v roli cyklisty a chodce
- režim dne – učení, práce, zábava a odpočinek (relaxace) |
Pč - výroba směrové růžice
Vv - regionální kresby a malby, architektura
Vv - státní symboly malba a kresba
Čj - četba bájí a pověstí dramatizace
M - časová přímka
Vv - historický Ostrov architektura malba a kresba
Čj sloh - komunikace mezi spolužáky definování pravidel soužití
Vv - kresba a malba živočichů a přírodnin
EV - ekosystémy les v našem prostředí, pole a hospodaření člověka voda a lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím
EV - základní podmínky života voda - význam pro lidské aktivity - ochrana její čistoty půda jako zdroj výživy
Pč – modelování postavy
|
||
5. třída |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
MÍSTO KDE ŽIJEME Žák
- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map - vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy
- porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
LIDÉ A ČAS
- pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
- využívá knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti
- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
ROZMANITOST PŘÍRODY - porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
- objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
- vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- využívá poznatky o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života
- rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
- rozpozná život ohrožující zranění - ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
- uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události, vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista
- předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
LIDÉ KOLEM NÁS
- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už nemohou tolerovat
- orientuje se v základních formách vlastnictví - používá peníze v běžných situacích, - odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze - na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, - vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy |
MÍSTO KDE ŽIJEME Žák
- určí a vysvětlí polohu svého bydliště i jiných obcí na mapě - dobře se orientuje na mapě, rozumí barvám, značkám, měřítku - všechny základní údaje o ČR vyhledává na mapě
- pozná kontinenty na mapě, určí polohu Evropy vzhledem k ostatním kontinentům - na mapě vyhledává světadíly a oceány, popíše jejich polohu - seznámí se se základními rovnoběžkami a poledníky a využívá je k lepší orientaci na mapě - vyhledá na mapě geografické údaje o přírodních podmínkách Evropy - zajímá se o země Evropy, najde je na mapě a vyhledá geografické údaje o evropských státech - vyhledá na mapě významná evropská města - vysvětlí pojmy Evropská unie - rozliší znak EU - uvede některé výhody členství ČR v EU
LIDÉ A ČAS
- pracuje s časovými údaji – orientuje se v tisíciletích, ve stoletích, v základním členění historických epoch (př. n. l., n. l., pravěk, starověk, středověk, novověk) - orientuje se na časové přímce, zaznamenává na ni některé časové údaje - informace hledá v knihovně, muzeích, galerii - zajímá se o nejdůležitější události dané doby, o život lidí i dětí, vědu a techniku, o významné osobnosti, stavby - na konkrétních příkladech porovnává minulost a současnost
ROZMANITOST PŘÍRODY - prakticky třídí organismy, rostliny a živočichy do známých skupin - rozšiřuje si okruh rostlin a živočichů, učí se je poznat, pojmenovat a zařadit do systému
- porozumí pojmům podnebí, počasí, podnebné pásy - ukáže na mapě jednotlivé podnebné pásy - popíše jejich charakteristické rysy (počasí, roční období, podmínky života) - zkoumá základní společenstva moří, pouští, travnatých oblastí, lesů a polárních oblastí - zjišťuje, které organismy v daných oblastech žijí, třídí je do známých skupin, vyhledává v atlasech - zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka, které mají vliv na jednotlivá společenstva
- porozumí základním pojmům – vesmír, Slunce, galaxie, sluneční soustava, měsíc, planety, hvězdy - zajímá se o planetu Zemi - vysvětlí význam Slunce pro život na Zemi - popíše postavení Země ve vesmíru - objasní střídání dne a noci, ročních období - charakterizuje Měsíc a jeho fáze, vyhledá v kalendáři symboly fází měsíce - prakticky znázorní sluneční soustavu a pohyb planet
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- uvědomí si a vyjmenuje základní potřeby člověka - vyhledá v encyklopediích a stručně popíše funkce některých orgánů a soustav - popíše vznik a vývoj jedince, etapy života
- sestaví zdravý jídelníček - popíše svůj denní režim - objasní význam osobní, intimní a duševní hygieny - vysvětlí, proč a jak se musí chránit před stykem s cizí krví - vysvětlí pojmy HIV/AIDS - na modelových situacích předvede úkony první pomoci a přivolání pomoci v různých situacích - aplikuje znalost telefonních čísel (150, 155, 158, 156, 112) - používá získané dovednosti z dopravní výchovy jako chodec a cyklista
- učí se rozpoznat patologické jevy a adekvátně na ně reagovat - uvede, jak bude postupovat v krizových situacích (šikana, týrání, zneužívání) - osvojí si správný postup v případě ohrožení - zná základy protipožární ochrany - pamatuje si čísla záchranného integrovaného systému - na modelových příkladech předvede osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek - uvědomí si negativní vliv kouření, alkoholu, drog, násilí, hracích automatů apod. na kvalitu lidského života - uvědomí si rizika spojená s užíváním elektronických médií a sociálních sítí
LIDÉ KOLEM NÁS - seznámí se se základními právy dítěte a s lidskými právy - dokáže rozpoznat protiprávní jednání a bezpráví - ví, kam se má obrátit pro pomoc
- rozumí pojmu osobní a veřejné vlastnictví - získává dovednosti finanční gramotnosti – učí se hospodařit s penězi, plánovat své výdaje - chápe nebezpečí aktivit poškozujících cizí majetek a dopady tohoto jednání |
MÍSTO KDE ŽIJEME
- ČR na mapě
- kontinenty - Evropa a svět
- oceány
- základní rovnoběžky a poledníky
- povrch a vodstvo Evropy - rostliny a živočichové Evropy
- státy Evropy, sousední státy ČR
- Evropská unie - evropský občan, cestování
- vlastní zkušenost žáků z cestování do cizích zemí
LIDÉ A ČAS
- časové údaje – tisíciletí, století; př. n. l., n. l.; pravěk, starověk, středověk, novověk
- časová přímka
- hlavní události 19. st. - objevy a vynálezy, kultura - Národní divadlo
- hlavní události 20. století - První světová válka - vznik Československé republiky - Druhá světová válka (koncentrační tábor v Ostrově) - komunistická vláda - Jáchymov a "jáchymovské peklo" - Sametová revoluce, demokracie - život dříve a dnes
ROZMANITOST PŘÍRODY
- organismy – rostliny a živočichové, třídění, poznávání
- Země – podnebné pásy - podnebí, počasí, podnebné pásy
- rozmanitost podmínek života na Zemi
- základní společenstva moří, pouští, travnatých oblastí, lesů a polárních oblastí
- činnosti člověka – vliv na devastaci moří, pralesů, rozšiřování pouští – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů
- Země a vesmír - Slunce a sluneční soustava, galaxie - vesmírná tělesa – planety, hvězdy, přirozené družice (měsíce)
- pohyby Země - střídání dne a noci, ročních období - Měsíc
- model sluneční soustavy
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
- lidské tělo - životní potřeby člověka
- vnější stavba lidského těla - vnitřní soustavy – orgány, základní funkce
- základy lidské reprodukce – pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou - etapy života, vývoj jedince před a po jeho narození - biologické a psychické změny v dospívání
– zdravý životní styl - správná výživa - výběr a způsoby uchování potravin, vhodná skladba stravy, pitný režim, denní režim
- osobní, intimní a duševní hygiena - zdraví a nemoc - prevence nemocí a úrazů - nemoci přenosné a nepřenosné, ochrana před infekcemi přenosnými krví (hepatitida, HIV/AIDS), - drobné úrazy a poranění, první pomoc při drobných poraněních
– služby odborné pomoci, čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku
- bezpečné chování v silničním provozu, dopravní značky - předcházení rizikovým situacím v dopravě a dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky) - označování nebezpečných látek
- sociálně patologické jevy - šikana, týrání, sexuální a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích
- mimořádné události – postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén) - požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru); integrovaný záchranný systém
- návykové látky, hrací automaty a počítače – závislost - odmítání návykových látek
- nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií
LIDÉ KOLEM NÁS
- základní lidská práva a práva dítěte
- práva a povinnosti žáků školy
- vlastnictví – osobní a veřejné - hmotný a nehmotný majetek - finanční gramotnost – rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti - hotovostní a bezhotovostní forma peněz, způsoby placení - banka jako správce peněz – úspory, půjčky - krádež, vandalismus
|
EGS - Evropa a svět nás zajímá, rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z Evropy, naši sousedé v Evropě
EGS - objevujeme Evropu a svět, naše vlast a Evropa
Čj - četba pověstí a jejich dramatizace
Čj - četba literatury faktu
EV - základní podmínky života EV - čistota ovzduší ochrana čistoty vody, ohrožení půdy
Vv - planety (malba a kresba)
VV - kresba orgánů, náčrtky
OSV - psychohygiena dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému
MKV - etnický původ rovnocennost všech etnických skupin a kultur
Vv - plakát proti kouření, alkoholu, apod.
Čj sloh - modelové situace, rozhovory
VDO - občanská společnost a škola škola jako model demokratického společenství každodenní život školy
OSV - péče o dobré vztahy lidská práva jako regulátor vztahů
M – finanční gramotnost |