5.4.1.ČLOVĚK A JEHO SVĚT

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

  Předmět Člověk a jeho svět vymezuje stejně jako celá vzdělávací oblast obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje k dovednostem pro praktický život. Připravuje základy pro výuku ve vzdělávacích oblastech Člověk a společnost, Člověk a příroda a Výchova ke zdraví.

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů:

-Místo, kde žijeme

-Lidé kolem nás

-Lidé a čas

-Rozmanitost přírody

-Člověk a jeho zdraví

 

Formy a metody výuky:

  Mimo běžné vyučovací hodiny budou zařazovány vycházky, návštěvy výstav, besedy a návštěvy ve Stanici mladých přírodovědců, exkurze v dostupných továrnách (např. Moser, porcelánky), možno domluvit pořad v hvězdárnách, možný podíl na ekologických aktivitách (např. Den Země), možné dle zájmu uspořádat exkurze měst v regionu, či hlavního města Prahy.

 

Časová dotace:

 

- v 1. a 2.

ročníku

2 hodiny týdně

 

- ve 3.a 4.

ročníku

3 hodiny týdně

- možné časové úpravy vzhledem k začlenění plaveckému výcviku

- ve 5. ročníku

4 hodiny týdně

 

 

   

Začlenění průřezových témat:

OSV

- sebepoznání a sebepojetí 3. roč.

- psychohygiena 5.roč.

- poznávání lidí 1.ročník

- mezilidské vztahy 5. roč.

-VDO

- občanská společnost a škola – žákovský parlament 5. ročník

EGS

- Evropa a svět nás zajímá 5.ročník

- objevujeme Evropu a svět 5.roč.

MKV

-kulturní diference 3.roč.

-lidské vztahy 2. roč.

-etnický původ 5.roč.

EV

-ekosystémy 4. ročník

-základní podmínky života 4. a 5. roč.

-vztah člověka k prostředí 3. ročník

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení: vede k utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti, orientaci ve světě informací a k časovému a místním propojování historických, zeměpisných a kulturních informací

Kompetence k řešení problémů:

rozšiřování slovní zásoby v osvojovaných tématech, k pojmenovávání pozorovaných skutečností a k jejich zachycení ve vlastních projevech, názorech a výtvorech

Kompetence komunikativní:

vede k samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání, k efektivní, bezproblémové bezkonfliktní komunikaci i v méně běžných situacích, k poznávání a ovlivňování své jedinečnosti

Kompetence sociální a personální:

poznávání a chápání rozdílů mezi lidmi, ke kulturnímu a tolerantnímu chování a jednání na základě společně vytvořených a přijatých nebo obecně uplatňovaných pravidel soužití, k plnění povinností a společných úkolů; vede k přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí

Kompetence občanské:

utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně; poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí,

k upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých

Kompetence pracovní: objevování a poznávání všeho, co jej zajímá, co se mu líbí a

v čem by v budoucnu mohl uspět

 

Kompetence digitální :

naučit se získávat informace, data pro různé prezentace a skupinové práce, které odpovídají předmětu, sdílet s ostatními, odeslat vyučujícímu, předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost a rizika v digitálním prostředí, hovořit o nebezpečí, číhajícím na internetu

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ČLOVĚK A JEHO SVĚT

1. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

LIDÉ KOLEM NÁS

Žák

- rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných

příslušníků a vztahy mezi nimi

 

 

 

 

 

 

- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví

 

- rozezná nebezpečí různého

charakteru, využívá bezpečná

místa pro hru a trávení volného času

- uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu,

- jedná tak, aby neohrožoval

zdraví své a zdraví jiných

 

 

MÍSTO, KDE ŽIJEME

- vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě

v jednotlivých ročních obdobích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

Žák

- rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a jejich vztahy

- vypráví v jednoduchých větách o životě v rodině

 

 

- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků

- zná svá práva a povinnosti

- uvede příklady slušného chování

- uvědomuje si základní povinnosti ve škole

 

- usiluje o dobré vztahy ve třídě

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- dokáže přiměřeně věku pojmenovat části těla a starost o ně

- osvojí si základní režim dne a týdne ve škole, rozlišuje čas k práci a odpočinku

 

 

- rozlišuje základní dopravní značky, zná roli chodce a význam semaforu

- zná čísla 150 155 158

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MÍSTO, KDE ŽIJEME

- orientuje se v blízkém okolí svého bydliště a v okolí školy

- orientuje se v budově školy, řekne název školy

- vyznačí v jednoduchém plánu místo školy a bydliště

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- jednoduše popíše změny v přírodě během roku

 

 

 

 

 

 

- porovná a popíše počasí v jednotlivých ročních obdobích

- umí pozorovat proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích

- pojmenuje roční období

- dokáže pojmenovat názvy dnů, měsíců

- rozlišuje části dne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

- domov – prostředí domova

- moje rodina - blízké příbuzenské vztahy

- role členů rodiny, vztahy mezi rodinnými příslušníky

- život rodiny

 

 

 

 

- škola a spolužáci

- mezilidské vztahy, komunikace

- základní lidská práva, práva dítěte

 

- práva a povinnosti žáků ve škole, školní řád

- činnosti ve škole

- pravidla slušného chování

- vhodné chování ke spolužákům

 

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- stavba těla

- lidské tělo a péče o něj

- správná výživa

- zdraví, nemoc, úraz

- denní a týdenní režim

 

 

 

 

 

- bezpečné chování v silničním provozu

- dopravní situace v okolí školy

- dopravní značky

- důležitá telefonní čísla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MÍSTO, KDE ŽIJEME

- škola a její okolí

- bydliště a blízké okolí

 

 

 

 

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- proměny přírody v ročních obdobích

 

-živočichové v různých prostředích

- život některých živočichů a jejich přizpůsobení ročním obdobím

- nejznámější rostliny a jejich přizpůsobení ročním obdobím

- počasí během roku

 

 

- charakteristika ročních obdobích

- časové rozdělení roku ( rok, roční období, měsíce, týden, den)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - kresba, malba rodiny

 

Pč - prostírání, výzdoba stolu při

rodinných oslavách

 

OSV - poznávání lidí vzájemné poznávání se ve třídě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - popis přírody,

básně s přírodní tématikou

 

 

 

Vv - kresba, malba

- barvy podzimu

- ovoce, zelenina

- zimní sporty

- příroda na jaře

- jarní květiny

- mláďata

 

 

Pč - otisky listů, modelace,

závěsy z přírodnin

 

M - počítání přírodnin (kaštany,

šípky apod.)

 

Hv - písně se zvířátky

 

Tv - bruslení, hry na sněhu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Žák

 

- rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu,

- jedná tak, aby neohrožoval

zdraví své a zdraví jiných

- režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím

elementárních znalostí o lidském těle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

 

- vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě

v jednotlivých ročních obdobích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- roztřídí některé přírodniny podle

nápadných určujících znaků,

- uvede příklady výskytu organismů

ve známé lokalitě

 

 

 

 

 

 

LIDÉ A ČAS

 

- využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě

- rozlišuje děj v minulosti,

přítomnosti a budoucnosti

 

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Žák

-rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině

- uplatňuje elementární poznatky o sobě a o své rodině

- pojmenuje základní povinnosti členů rodiny,

uvědomuje si potřebu vzájemné pomoci

- chápe význam svátečních dnů v rodině

- umí se chovat při slavnostních událostech

- chápe význam slov porozumění, láska,

přátelství

 

 

- usiluje o dobré vztahy ve třídě

- rozlišuje vhodné a nevhodné chování

- zná svá práva, umí použít na příkladech

- ví, kam se obrátit o pomoc, uvědomuje si základní povinnosti ve škole

 

- zná adresu školy

- pojmenuje zaměstnance školy, porozumí pojmům povolání, profese, práce

- pečuje o pěkné prostředí ve třídě

- orientuje se podle rozvrhu hodin

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- uplatňuje základní pravidla bezpečného chování

- rozlišuje základní dopravní značky

- dodržuje pravidla silničního provozu pro

chodce a cyklisty

- zná čísla 150 155 158 156 112

- uplatňuje základní hygienické návyky

- chápe pojem zdraví, nemoc a její projevy

 

- učí se rozlišovat mezi zdravými a nezdravými potravinami

 

 

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

 

- popíše okolí svého bydliště

- v jednoduchém plánku vyznačí místo bydliště

- pamatuje si adresu svého bydliště

- pojmenuje obec, kde bydlí

- orientuje se v obci

- orientuje se v budově školy a v jejím okolí

 

 

 

ROZMANITOST

PŘÍRODY

 

- pozoruje a popíše změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích (vyhledává v kalendáři, kdy jednotlivá období začínají a kdy končí)

- porovnává roční období na základě typických znaků

- uvědomuje si rozdíly mezi rostlinami a živočichy

- popíše některé rostliny a živočichy, jejich stavbu těla, přiřadí k nim názvy

- rozlišuje živou a neživou přírodu

- všímá si rostlin a živočichů v okolí svého bydliště a ve volné krajině

 

- pozoruje a zaznamenává počasí

 

LIDÉ A ČAS

 

- popíše svůj denní režim

- využívá časové údaje v různých situacích v denním životě

- orientuje se v pojmech minulost, přítomnost a budoucnost

- rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti

LIDÉ KOLEM NÁS

 

 

- rodina, život rodiny

- příbuzenské a mezigenerační vztahy

 

 

 

 

 

 

 

- zvyky a tradice

- narozeniny v rodině

 

 

 

 

 

 

 

- mezilidské vztahy

- vlastnosti lidí

- pravidla slušného chování (ohleduplnost, etické zásady)

- práva a povinnosti žáků ZŚ

 

 

 

 

- naše škola

- činnosti ve škole – děti i dospělí (práce, profese, zaměstnání)

 

 

- prostředí třídy

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

 

- bezpečné chování v roli chodce a cyklisty

- dopravní značky

 

 

 

- základní pravidla silničního provozu

 

- nouzová telefonní čísla

- zdraví, nemoc – hygiena

 

 

 

- úrazy, poranění

- osobní bezpečí, bezpečné chování

- bezpečnost, školní řád,

- zdravá strava, pitný režim

 

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

 

- domov – orientace v místě bydliště a okolí

- domov – prostředí domova (náš dům, byt)

 

 

- obec (město, vesnice), její části a poloha v krajině

- škola – prostředí školy, okolí školy

- bezpečná cesta do školy

 

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- roční období - znaky jednotlivých ročních období

- reakce živočichů a rostlin na jednotlivá roční období

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- význam živočichů a rostlin v přírodě a pro člověka

 

- podmínky života na Zemi

 

 

- rostliny a živočichové v okolí bydliště a ve volné krajině

- domácí živočichové, chov domácích mazlíčků

 

- počasí během celého roku, kalendář přírody

 

LIDÉ A ČAS

 

- orientace v čase – denní režim

- rok, roční období, kalendář

- kalendářní rok – školní rok

 

 

 

 

- proměny způsobu života, předměty denní potřeby

 

 

 

 

 

 

 

MKV - lidské vztahy

udržovat tolerantní vztahy,

integrace jedince v rodinných a vrstevnických

vztazích, harmonický rozvoj jedince

 

Pč - prostírání, výzdoba stolu při

rodinných oslavách

péče o pokojové květiny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pč - zařizování pokoje

 

Čj - psaní adresy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - popis přírody, básně s přírodní tématikou

 

Vv - kresba stromů, listů, plodů

 

 

 

 

Pč - výroba vánočních dárků

 

Vv - kresba, malba rostlin a živočichů

 

Pč – modelování

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - krátký pozdrav z prázdnin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

MÍSTO KDE ŽIJEME

žák

 

- vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- začlení svou obec (město) do příslušného

kraje a obslužného centra ČR,

- pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

 

- provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné

vlastnosti a změří základní

veličiny pomocí jednoduchých

nástrojů a přístrojů

 

 

 

 

- roztřídí některé přírodniny podle

nápadných určujících znaků,

 

 

 

 

 

- uvede příklady výskytu organismů

ve známé lokalitě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím

elementárních znalostí o lidském těle

- projevuje vhodným chováním

a činnostmi vztah ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

 

- rozezná nebezpečí různého

charakteru, využívá bezpečná

místa pro hru a trávení volného času

- uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu,

- jedná tak, aby neohrožoval

zdraví své a zdraví jiných

 

 

- chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne

komunikaci, která je mu

nepříjemná

- v případě potřeby

požádá o pomoc pro sebe i pro jiné

- ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek

 

 

- reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech

 

 

LIDÉ A ČAS

- využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě

- rozlišuje děj v minulosti,

přítomnosti a budoucnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

- uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech

člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí;

- na příkladech porovnává minulost a současnost

- pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky,

významné události regionu

 

 

 

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

- rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi

- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům

 

 

 

 

 

 

 

- odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností

 

 

 

 

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

žák

 

- porozumí pojmům město a vesnice, pojmenuje rozdíly mezi nimi

- srovnává klady a zápory bydlení ve městě a na vesnici

- pozná na obrázcích nejvýznamnější budovy, ví, k čemu slouží

- učí se orientovat v jednoduchých mapkách a pláncích obce – vyhledá v nich zajímavá místa, budovy (školu, bydliště)

- popíše podle plánku cestu na určené místo

- uvědomuje si nebezpečí v nejbližším okolí

- bezpečně se orientuje v okolí školy a bydliště

- dodržuje dopravní předpisy pro chodce

 

 

- začlení svou obec do příslušného kraje

- zná sousední obce, krajské město

 

- pozoruje okolní krajinu - popíše její změny během roku

- rozlišuje různé typy krajin

- orientuje se v okolní krajině

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- pochopí pojem látka a skupenství

- rozlišuje, z jakých látek jsou předměty vyrobeny

- pozoruje a určuje vlastnosti látek (pokusy, smysly)

- změří základní veličiny

- prakticky užívá jednoduchá měřidla a základní jednotky

 

- na příkladech rozliší živou a neživou přírodu

 

 

- pozoruje a zjišťuje, která přírodní společenstva se nacházejí v obci a v okolí

- pozoruje výskyt živočichů, hub a rostlin v přírodních společenstvech, třídí je podle typických znaků, popíše základní stavbu těla rostlin, hub a živočichů

- vyhledává potřebné informace v atlasech rostlin, hub a živočichů

- navrhuje konkrétně, jak chránit přírodu

- učí se třídit odpad

- vysvětlí význam ZOO a botanických zahrad

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- orientuje se v základních částech lidského

těla

- čerpá informace o lidském těle z různých zdrojů (encyklopedie, internet, letáky)

- uplatňuje základní hygienické a zdravotně preventivní návyky

 

 

 

 

 

- rozezná nebezpečná místa v okolí

- volí vhodná a bezpečná místa pro hru a volný čas

- rozpozná nebezpečí úrazů a snaží se jim předcházet

- uplatňuje základní pravidla účastníka silničního provozu

 

 

 

 

- chová se obezřetně při setkání s neznámými lidmi

- rozpozná nebezpečí v mezilidských vztazích

- natrénuje odmítnutí na návrhy cizích osob

- v případě potřeby požádá o pomoc

 

- dokáže uvést příklady životních situací

 

- řídí se pokyny dospělých při mimořádných událostech

- účastní se požárního poplachu

 

LIDÉ A ČAS

- porozumí pojmu čas – dovede zjistit čas na hodinkách

- používá správné jednotky pro měření časových úseků

- využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě - učí se plánovat a odhadovat čas

- orientuje se v ročních obdobích, v jednotlivých měsících

- rozlišuje etapy lidského života

- rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti

- na příkladech ze života porovnává minulost a současnost

- uplatňuje poznatky o sobě, o své rodině

- dokáže posoudit projevy nevhodného chování

- vyhledává informace o obci (kroniky, návštěvy památek, muzeí)

- pojmenuje a v jednoduchém plánku vyznačí historické památky obce

- zná některé lidové a místní zvyky a tradice

 

LIDÉ KOLEM NÁS

- chápe význam rodiny a svoje místo v ní

 

 

 

- projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům

- podílí se na pěstování bezproblémových vztahů ve třídě

- uplatňuje pravidla slušného chování a komunikace

 

- rozumí pojmům povolání a profese

- orientuje se v různých povoláních

- chápe význam a potřebu různých povolání, pracovních činností, význam práce

- dokáže rozlišit práci duševní a fyzickou

 

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

 

 

- obec - město, vesnice

- naše obec - název, znak, části obce, ulice

 

 

 

 

- význačné budovy (škola, úřady, obchody, kostel, nemocnice)

 

- plánek obce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- orientace v okolí bydliště, v okolí školy

- dopravní síť, základní pravidla pro chodce

- tísňová volání, integrovaný systém

 

- poloha obce v krajině

- kraj, krajské město

- okolní obce - města, vesnice

 

 

 

- typy krajin, vodní zdroje

 

 

 

 

- cesta na určené místo

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

neživá příroda

 

- podmínky života na Zemi

- látky a skupenství (pevné, plynné, kapalné)

 

 

- vlastnosti látek

 

- fyzikální veličiny – délka, hmotnost, objem, čas, teplota a jejich jednotky

- měřidla jednotlivých veličin

 

- živá a neživá příroda

 

 

živá příroda

- přírodní společenstva a ekosystémy

 

 

 

- rostliny, houby a živočichové v jednotlivých přírodních společenstvech – typické znaky

 

 

 

 

- atlasy rostlin, hub a živočichů

- životní projevy a průběh života rostlin, hub a živočichů

- ochrana přírody

- třídění odpadů, likvidace odpadů

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

lidské tělo

- stavba těla - základní části lidského těla

 

 

- životní potřeby člověka

 

 

- zdravý životní styl - zdravá výživa, pitný režim, režim dne, pohybový režim

- hygiena

- zdraví – nemoc, úraz; 1. pomoc

- škodlivé návyky (kouření, počítače, mobily)

- lékařská péče

 

- bezpečná a nebezpečná místa v okolí

 

- vhodná a nevhodná místa pro hru

- bezpečné chování v rizikovém prostředí

 

- bezpečné chování v silničním provozu

 

 

 

,

 

- osobní bezpečí, krizové situace (šikana, týrání, zastrašování,

zneužívání)

 

- důležitá telefonní čísla

- modelové situace – odmítání, žádost o pomoc, rozhovor s operátory

 

 

 

- mimořádné události – bouře, povodeň, požár, lavina

 

 

 

 

 

 

LIDÉ A ČAS

- čas - hodiny

 

 

- měření času (sekunda, minuta, hodina)

 

- režim dne

- rok, školní rok

 

 

 

- roční období, měsíc, týden

- kalendář

 

- etapy lidského života – narození, dětství, mládí, stáří, smrt

- proměny způsobu života, bydlení, předmětů denní potřeby

 

 

 

 

- rodina – život a funkce rodiny

- rodokmen, historie rodiny

- vztahy mezi lidmi, vlastnosti lidí

 

 

- obec – minulost a současnost obce (města)

- kulturní a historické památky naší obce (města)

- báje, pověsti naší obce

- slavní rodáci

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

- rodina – členové rodiny a jejich role

 

 

 

- mezilidské vztahy (tolerance, nesnášenlivost; šikana, týrání)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- povolání - profese

- práce fyzická a duševní, zaměstnání, volný čas

 

 

 

 

 

 

Vv - jednoduchý plánek města

 

Pč - město, budovy v našem městě

 

Čj - na základě vlastního zážitku vypráví kamarádovi o našem městě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - články o přírodě, o životě a

ochraně živočichů

 

 

EV - vztah člověka k prostředí

naše město, třídění odpadů,

příroda a kultura Ostrova

zajišťování ochrany přírody

v našem městě

Stanice mladých přírodovědců

Ekocentrum při MDDM

 

 

 

 

 

OSV - sebepoznání a sebepojetí

já jako zdroj informací

o sobě, moje tělo, vztah ke mně samému

 

MKV - kulturní diference

respektování zvláštností

různých etnik, zejména

cizinců nebo příslušníků

etnik žijících v místě školy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - vedení dialogu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - pověsti, báje, příběhy z regionu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

¨

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M - manipulace s penězi

 

 

 

 

 

 

4. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

MÍSTO KDE ŽIJEME

Žák

 

-určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle

nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě

 

 

 

- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map

 

 

 

 

 

 

- určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu

 

 

 

 

 

 

 

 

- rozlišuje hlavní orgány státní moci

a některé jejich zástupce,

symboly našeho státu a jejich význam

 

- vyhledává

jednoduché údaje o přírodních

podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení,

hospodářství a kultury,

jednoduchým způsobem posoudí jejich význam

 

 

 

LIDÉ A ČAS

- pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

 

 

 

 

 

 

- využívá knihoven, sbírek

muzeí a galerií jako informačních

zdrojů pro pochopení minulosti;

 

 

 

 

- srovnává a hodnotí na vybraných

ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

- vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla

pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, ve městě

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

- objevuje a zjišťuje propojenost

prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a

nachází souvislosti mezi

konečným vzhledem přírody a činností člověka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup,

vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- porovnává na základě pozorování základní projevy života na

konkrétních organismech,

prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu

i jednoduché klíče a atlasy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zkoumá základní společenstva

ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné

vztahy mezi organismy

 

 

 

- zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a

rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- využívá poznatků o lidském těle

k podpoře vlastního zdravého způsobu života

 

 

- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou

zdraví a jeho preventivní ochranou

 

 

 

- účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na

oprávněné nároky jiných osob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

Žák

 

- zná a určí světové strany v přírodě i podle mapy

 

 

- řídí se zásadami bezpečného pobytu a pohybu v přírodě

 

 

- rozliší náčrt, plánek a základní druhy map

- učí se číst z mapy potřebné údaje

- porozumí vysvětlivkám a značkám na mapě

- učí se pracovat s měřítkem mapy

 

- zařadí svoji obec do příslušného regionu, najde ji na mapě a vysvětlí její polohu

- najde na mapě nejbližší významná města

- zajímá se o specifika a turistické

zajímavosti v regionu

 

 

- seznámí se s hlavními orgány státní moci

 

- zná symboly našeho státu a jejich význam

 

 

- najde ČR na mapě,

ukáže sousední státy

- vyhledá na mapě základní informace o přírodních podmínkách ČR (povrch, vodstvo)

- vyhledává na mapě jednoduché údaje o hospodářství a sídlištích lidí

 

- zná hlavní město ČR, čerpá informace z mapy a z dostupných informačních zdrojů

 

- vyhledá na mapě jednotlivé regiony ČR

- vyhledá v informačních zdrojích informace o přírodních podmínkách, hospodářství, o důležitých městech, kultuře jednotlivých regionů

 

LIDÉ A ČAS

- pracuje s časovými údaji a využívá je k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

- vlastními slovy charakterizuje etapy

historického vývoje

- zaznamenává etapy na časovou přímku

- rozeznává současné a minulé

- ke zkoumání minulosti využívá různých dostupných informačních zdrojů

- navštíví knihovnu, muzeum, letohrádek

s výstavou historie Ostrova, areál historického Ostrova

 

- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v nejstarší minulosti

- zkoumá život předků v našem regionu

- vyhledává zajímavé informace a zvláštnosti o historii v našem regionu

- četbou i vlastivědnou exkursí si přiblíží

vliv Karla IV. na náš region

- společnou četbou, dramatizací si přiblíží

některé báje, mýty a pověsti z české historie

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

- buduje si přátelské vztahy se svými vrstevníky

- vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

- vysvětlí pojmy živá a neživá příroda a uvede

příklady

- na konkrétních příkladech si uvědomuje vzájemnou propojenost živé a neživé přírody

- uvědomuje si rozmanitost podmínek života na Zemi

 

 

 

- třídí dané látky pomocí smyslů a měřením

- prakticky užívá základní jednotky

 

- zjišťuje, kde všude se vyskytuje voda a vzduch a v jakých podobách

- vysvětlí koloběh vody v přírodě

- pomocí pokusů a pozorování zkoumá vlastnosti vody, vzduchu, hornin, nerostů a půdy

- zamýšlí se nad významem vody, vzduchu a půdy pro člověka a pro život

 

- provede jednoduchý pokus - naplánuje,

zdůvodní, popíše průběh a vyhodnotí

 

- rozezná základní rozdělení živé přírody

 

- třídí rostliny do známých skupin

- pozná nejznámější byliny, které rostou v dané lokalitě za použití atlasu a klíče

- popíše stavbu rostlinného těla

- pozoruje projevy a průběh života bylin

- zhodnotí význam bylin pro člověka a v přírodě

- vytváří jednoduché herbáře

 

- třídí dřeviny do známých skupin

- pozná nejznámější stromy a keře, které rostou v dané lokalitě za použití atlasu a klíče

- popíše stavbu těla stromů a keřů

- pozoruje život stromů v přírodě v průběhu roku i několika let

- porovnává životní cyklus opadavých a neopadavých stromů

- zhodnotí význam dřevin pro člověka a v přírodě

 

- třídí houby do známých skupin

- pozná nejznámější houby, které rostou v dané lokalitě za použití atlasu a klíče

- popíše stavbu těla hub

- porovná rozdíly mezi rostlinami a houbami

- zhodnotí význam hub pro člověka a v přírodě

- řídí se zásadami bezpečného sběru a konzumace hub

 

- porovná živočichy podle charakteristických znaků

- roztřídí živočichy na bezobratlé a obratlovce, uvede zástupce

 

- uvede charakteristické znaky a stavbu těla

- pozná nejznámější živočichy v dané lokalitě

- zhodnotí význam pro člověka i v přírodě

 

 

- zkoumá společenstva, která se nacházejí v daném regionu

- chápe vztahy mezi organismy, pozoruje jejich přizpůsobení se prostředí

 

 

- uvede souvislosti mezi krajinou a činností člověka, zhodnotí důsledky lidské činnosti

- uvede základní

zásady chování v přírodě (šetrnost, ohleduplnost)

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- seznamuje se se stavbou lidského těla, s nejdůležitějšími orgány a s lidskými smysly

- své poznatky využívá k ochraně svého zdraví

- uplatňuje základní návyky prevence a ochrany zdraví

- uplatňuje základní pravidla chování účastníka silničního provozu v roli cyklisty a chodce

 

- učí se plánovat svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek

 

MÍSTO KDE ŽIJEME

 

 

- světové strany

- kompas, buzola – orientace podle nich

- světové strany v přírodě (pařez, mraveniště, lišejníky, hustota větví na stromech, slunce…)

- orientační body a linie

- bezpečný pobyt a pohyb v přírodě

 

 

 

- základní druhy map, plánky a náčrty – mapy obecně zeměpisné a tématické

 

- mapové značky, grafika a vysvětlivky

 

 

- měřítko mapy

 

 

- náš region – obec, okres, kraj (rodný kraj)

 

- specifika našeho regionu

 

 

 

- Česká republika - hlavní orgány státní moci, základy státního zřízení a politického systému ČR

- státní správa a samospráva

- státní symboly ČR a jejich význam

- státní svátky a významné dny

 

 

- Česká republika – domov, vlast, národ, poloha na mapě, státní hranice, historická území, sousední státy

- základní přírodní podmínky ČR – krajina, povrch, vodstvo

 

- hospodářství ČR – základní údaje o zemědělství a průmyslu

- ochrana přírody – chráněné krajinné oblasti, národní parky

 

- Praha - hlavní město ČR

 

- regiony ČR – základní informace o přírodních podmínkách, hospodářství, o důležitých městech, kultuře jednotlivých regionů

 

- význam jednotlivých regionů

 

 

LIDÉ A ČAS

- dějiny - orientace v čase – pojmy letopočet, století, tisíciletí, generace

- dějiny jako sled událostí

 

- starší dějiny - pojmy pravěk, starověk, středověk, novověk

 

- časová osa (přímka)

 

 

- práce s informačními zdroji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- minulost kraje a předků

- regionální památky - péče o památky

- historický Ostrov

- lidé a obory zkoumající minulost

- proměny způsobu života v našem regionu

- bydlení a předměty denní potřeby v historickém vývoji

 

- regionální historie - Karel IV. a náš region

 

 

- báje, mýty a pověsti - Staré pověsti české

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

- vztahy mezi spolužáky- ohleduplnost, etické zásady, zvládání vlastní emocionality,

rizikové situace, rizikové chování,

předcházení konfliktům

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

- živá a neživá příroda

 

 

 

 

 

 

 

- rozmanitost podmínek života na Zemi – význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi

 

- látky a jejich vlastnosti - třídění látek, změny látek a skupenství

- porovnávání, měření, užívání základních jednotek

 

- voda a vzduch - význam pro přírodu a člověka

- vlastnosti, složení a proudění vzduchu

- výskyt, vlastnosti a formy vody

- koloběh vody v přírodě

 

- půda – vznik půdy, nerosty a horniny, zvětrávání, význam půdy

 

 

 

 

 

 

 

- pokus – postup, vyhodnocení

 

 

 

 

- živá příroda - rostliny, houby, živočichové, jejich rozšíření

 

- rostliny – třídění do známých skupin

- byliny – stavba rostlinného těla, nejznámější byliny, projevy a průběh života rostlin, význam bylin v přírodě a pro člověka

 

 

 

 

 

 

- herbář bylin

 

 

- dřeviny - třídění do známých skupin

 

- stavba těla stromů a keřů, nejznámější stromy a keře

- význam dřevin v přírodě a pro člověka

- život stromů, životní cyklus opadavých a neopadavých stromů

- význam dřevin v přírodě i pro člověka

- soubory přírodnin (listů, kůry, semen, otisků…

 

 

 

- houby – třídění do známých skupin

- stavba těla hub, nejznámější houby

- význam hub v přírodě a pro člověka

- bezpečný sběr a konzumace hub

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

živočichové – třídění do známých skupin

 

 

 

 

 

- stavba těla, charakteristické znaky, stopy zvířat

- nejznámější živočichové v naší lokalitě

- výživa živočichů, průběh života

- zásady bezpečného chování při styku se zvířaty

 

- přírodní společenstva - háje, les, voda, pole, zahrada, suchá stanoviště

- rostliny a živočichové v jednotlivých společenstvech

- rovnováha v přírodě – vzájemné vztahy mezi organismy

- význam lesů pro člověka

 

- ochrana přírody- ohleduplné chování k přírodě

- živelní pohromy a ekologické katastrofy

- mimořádné události

způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- člověk - stavba těla

- nejdůležitější orgány

- lidské smysly

 

- zdravý způsob života

 

 

 

 

- pravidla silničního provozu v roli cyklisty a chodce

 

 

 

 

 

- režim dne – učení, práce, zábava a odpočinek (relaxace)

 

 

 

Pč - výroba směrové růžice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - regionální kresby a malby,

architektura

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - státní symboly

malba a kresba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - četba bájí a pověstí

dramatizace

 

 

 

M - časová přímka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - historický Ostrov architektura

malba a kresba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj sloh - komunikace mezi

spolužáky definování pravidel soužití

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - kresba a malba živočichů

a přírodnin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - ekosystémy

les v našem prostředí, pole a hospodaření člověka

voda a lidské aktivity spojené

s vodním hospodářstvím

 

EV - základní podmínky života

voda

- význam pro lidské aktivity

- ochrana její čistoty

půda jako zdroj výživy

 

 

Pč – modelování postavy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

MÍSTO KDE ŽIJEME

Žák

 

 

- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map

- vyhledává jednoduché údaje o přírodních

podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- porovná způsob

života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIDÉ A ČAS

 

- pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

 

- využívá knihoven, sbírek

muzeí a galerií jako informačních

zdrojů pro pochopení minulosti

 

 

 

- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území

v minulosti a současnosti

s využitím regionálních specifik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

- porovnává na základě pozorování základní projevy života na

konkrétních organismech,

prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu

i jednoduché klíče a atlasy

 

 

- objevuje a zjišťuje propojenost

prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a

nachází souvislosti mezi

konečným vzhledem přírody a činností člověka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- vysvětlí na základě elementárních poznatků

o Zemi jako součásti

vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- využívá poznatky o lidském těle

k podpoře vlastního zdravého způsobu života

 

 

 

- rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození

 

 

 

 

- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou

zdraví a jeho preventivní ochranou

 

 

 

 

 

- rozpozná život ohrožující zranění

- ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc

 

 

 

 

 

- uplatňuje účelné způsoby chování

v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události, vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby

odmítání návykových látek

 

 

 

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už nemohou tolerovat

 

 

 

 

 

- orientuje se v základních formách vlastnictví

- používá peníze

v běžných situacích,

- odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze

- na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů,

- vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy

MÍSTO KDE ŽIJEME

Žák

 

- určí a vysvětlí polohu svého bydliště i jiných obcí na mapě

- dobře se orientuje na mapě, rozumí barvám, značkám, měřítku

- všechny základní údaje o ČR vyhledává na mapě

 

- pozná kontinenty na mapě, určí polohu Evropy vzhledem k ostatním kontinentům

- na mapě vyhledává světadíly a oceány, popíše jejich

polohu

- seznámí se se základními rovnoběžkami a poledníky a využívá je k lepší orientaci na mapě

- vyhledá na mapě geografické údaje o přírodních podmínkách Evropy

- zajímá se o země Evropy, najde je na mapě a vyhledá geografické údaje o evropských státech

- vyhledá na mapě významná evropská města

- vysvětlí pojmy Evropská unie

- rozliší znak EU

- uvede některé výhody členství ČR v EU

 

 

LIDÉ A ČAS

 

- pracuje s časovými údaji – orientuje se v tisíciletích, ve stoletích, v základním členění historických epoch

(př. n. l., n. l., pravěk, starověk, středověk, novověk)

- orientuje se na časové přímce, zaznamenává na ni některé časové údaje

- informace hledá v

knihovně, muzeích, galerii

- zajímá se o nejdůležitější události dané doby, o život lidí i dětí, vědu a techniku, o významné osobnosti, stavby

- na konkrétních příkladech porovnává

minulost a současnost

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

- prakticky třídí organismy, rostliny a živočichy do známých skupin - rozšiřuje si okruh rostlin a živočichů, učí se je poznat, pojmenovat a zařadit do systému

 

 

- porozumí pojmům podnebí, počasí, podnebné pásy

- ukáže na mapě jednotlivé podnebné pásy

- popíše jejich charakteristické rysy (počasí, roční období, podmínky života)

- zkoumá základní společenstva moří, pouští, travnatých oblastí, lesů a polárních oblastí

- zjišťuje, které organismy v daných oblastech žijí, třídí je do známých skupin, vyhledává v atlasech

- zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka, které mají vliv na jednotlivá společenstva

 

 

- porozumí základním pojmům – vesmír, Slunce, galaxie, sluneční soustava, měsíc, planety, hvězdy

- zajímá se o planetu Zemi

- vysvětlí význam Slunce pro život na Zemi

- popíše postavení Země ve vesmíru

- objasní střídání dne a noci, ročních období

- charakterizuje Měsíc a jeho fáze, vyhledá

v kalendáři symboly fází měsíce

- prakticky znázorní sluneční soustavu a pohyb planet

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- uvědomí si a vyjmenuje základní potřeby člověka

- vyhledá v encyklopediích a stručně popíše

funkce některých orgánů a soustav

- popíše vznik a vývoj jedince, etapy života

 

 

 

 

 

- sestaví zdravý jídelníček

- popíše svůj denní režim

- objasní význam osobní, intimní a duševní hygieny

- vysvětlí, proč a jak se musí chránit před

stykem s cizí krví

- vysvětlí pojmy HIV/AIDS

- na modelových situacích předvede úkony první pomoci a přivolání pomoci v různých situacích

- aplikuje znalost telefonních čísel

(150, 155, 158, 156, 112)

- používá získané dovednosti z dopravní výchovy jako chodec a cyklista

 

- učí se rozpoznat patologické jevy a adekvátně na ně reagovat

- uvede, jak bude postupovat v krizových

situacích (šikana, týrání, zneužívání)

- osvojí si správný postup v případě ohrožení

- zná základy protipožární ochrany

- pamatuje si čísla záchranného integrovaného systému

- na modelových příkladech předvede

osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek

- uvědomí si negativní vliv kouření, alkoholu, drog, násilí, hracích automatů apod. na kvalitu lidského života

- uvědomí si rizika spojená s užíváním elektronických médií a sociálních sítí

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

- seznámí se se základními právy dítěte a s lidskými právy

- dokáže rozpoznat protiprávní jednání a bezpráví

- ví, kam se má obrátit pro pomoc

 

- rozumí pojmu osobní a veřejné vlastnictví

- získává dovednosti finanční gramotnosti – učí se hospodařit s penězi, plánovat své výdaje

- chápe nebezpečí aktivit poškozujících cizí majetek a dopady tohoto jednání

MÍSTO KDE ŽIJEME

 

 

- ČR na mapě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kontinenty

- Evropa a svět

 

- oceány

 

 

- základní rovnoběžky a poledníky

 

 

 

 

- povrch a vodstvo Evropy

- rostliny a živočichové Evropy

 

- státy Evropy, sousední státy ČR

 

 

 

 

 

 

 

- Evropská unie - evropský občan, cestování

 

 

- vlastní zkušenost žáků z cestování do cizích zemí

 

 

LIDÉ A ČAS

 

- časové údaje – tisíciletí, století; př. n. l., n. l.; pravěk, starověk, středověk, novověk

 

 

 

 

- časová přímka

 

 

 

 

 

- hlavní události 19. st. - objevy a vynálezy, kultura - Národní divadlo

 

- hlavní události 20. století

- První světová válka

- vznik Československé republiky

- Druhá světová válka (koncentrační tábor v Ostrově)

- komunistická vláda - Jáchymov a "jáchymovské peklo"

- Sametová revoluce, demokracie

- život dříve a dnes

 

 

ROZMANITOST PŘÍRODY

 

- organismy – rostliny a živočichové, třídění, poznávání

 

 

 

 

 

 

 

 

- Země – podnebné pásy

- podnebí, počasí, podnebné pásy

 

 

 

 

 

 

- rozmanitost podmínek života na Zemi

 

- základní společenstva moří, pouští, travnatých oblastí, lesů a polárních oblastí

 

 

 

 

 

 

- činnosti člověka – vliv na devastaci moří, pralesů, rozšiřování pouští – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů

 

 

- Země a vesmír

- Slunce a sluneční soustava, galaxie

- vesmírná tělesa – planety, hvězdy, přirozené družice (měsíce)

 

 

 

 

 

 

- pohyby Země - střídání dne a noci, ročních období

- Měsíc

 

 

 

- model sluneční soustavy

 

 

 

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

- lidské tělo

- životní potřeby člověka

 

- vnější stavba lidského těla

- vnitřní soustavy – orgány, základní funkce

 

 

- základy lidské reprodukce – pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou

- etapy života, vývoj jedince před a po jeho narození

- biologické a psychické změny v dospívání

 

zdravý životní styl

- správná výživa - výběr a způsoby uchování potravin, vhodná skladba stravy, pitný režim, denní režim

 

- osobní, intimní a duševní hygiena

- zdraví a nemoc

- prevence nemocí a úrazů

- nemoci přenosné a nepřenosné, ochrana před infekcemi přenosnými krví (hepatitida, HIV/AIDS),

- drobné úrazy a poranění, první pomoc při drobných poraněních

 

 

služby odborné pomoci, čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku

 

 

- bezpečné chování v silničním provozu, dopravní značky

- předcházení rizikovým situacím v dopravě a dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky)

- označování nebezpečných látek

 

- sociálně patologické jevy - šikana, týrání, sexuální a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích

 

 

- mimořádné události

postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén)

- požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru); integrovaný záchranný systém

 

- návykové látky, hrací automaty a počítače – závislost

- odmítání návykových látek

 

 

 

 

 

 

- nebezpečí komunikace prostřednictvím

elektronických médií

 

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

- základní lidská práva a práva dítěte

 

- práva a povinnosti žáků školy

 

 

 

 

 

- vlastnictví – osobní a veřejné

- hmotný a nehmotný majetek

- finanční gramotnost – rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti

- hotovostní a bezhotovostní forma peněz, způsoby placení

- banka jako správce peněz – úspory, půjčky

- krádež, vandalismus

 

 

 

 

 

 

 

 


 

EGS - Evropa a svět nás zajímá, rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z Evropy, naši sousedé v Evropě

 

EGS - objevujeme Evropu a svět, naše vlast a Evropa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - četba pověstí a jejich dramatizace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj - četba literatury faktu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - základní podmínky života

EV - čistota ovzduší ochrana čistoty vody, ohrožení půdy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - planety (malba a kresba)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VV - kresba orgánů, náčrtky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV - psychohygiena dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý

vztah k sobě samému

 

 

MKV - etnický původ rovnocennost všech etnických skupin a kultur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - plakát proti kouření, alkoholu,

apod.

 

 

 

 

 

Čj sloh - modelové situace, rozhovory

 

 

 

VDO - občanská společnost a škola

škola jako model demokratického společenství každodenní život školy

 

OSV - péče o dobré vztahy

lidská práva jako regulátor vztahů

 

 

 

 

 

M – finanční gramotnost