5.2. MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE

5.2.1. MATEMATIKA

Charakteristika vyučovacího předmětu

  Předmět matematika je založen na aktivních činnostech typických pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost.

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů:

- číslo a početní operace

- závislosti, vztahy práce s daty

- geometrie v rovině a v prostoru

- nestandardní aplikační úlohy a problémy

 

Formy a metody výuky:

individuální práce, práce ve dvojicích, skupinová práce, problémové vyučování, výukové programy na PC apod.

U žáků se SPU uplatňovat zásadu názornosti, používat co nejvíce pomůcek a didaktické techniky.

Nadaní žáci si doplňují znalosti rozšiřujícím učivem a mohou se účastnit matematických soutěží (Matematická olympiáda, Klokan, Pythagoriáda)


 

 

Časová dotace:

 

- v 1. ročníku

4 hodin týdně

 

- ve 2. ročníku

5 hodin týdně

 

- ve 3. ročníku

5 hodin týdně

 

- ve 4. ročníku

5 hodin týdně

 

- v 5. ročníku

5 hodin týdně

 

- v 6.ročníku

4 hodin týdně

 

- v 7.ročníku

4 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

5 hodin týdně

 

- v 9.ročníku

5 hodiny týdně

 

 

  Toto rozvržení učiva není závazné, lze jej měnit podle potřeby, či kombinovat, možné jsou i hodiny dělené např. pro práci s žáky s SPU nebo talentovanými žáky či při přípravě na zkoušky na gymnázium v pátém a 9.ročníku.

 

Začlenění průřezových témat:

OSV

- rozvoj schopností poznávání 1. ročník

- rozvoj schopností poznávání 6.- 9.ročník

- hodnoty, postoje, praktická etika 6.- 9.ročník

- kooperace a kompetice 9.ročník

EV

- informace o stavu životního prostředí (Vztah člověka k prostředí) 6.ročník

- vyhledávání a zpracování dat (Lidské aktivity a problémy ŽP) 7.- 9.ročník

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení:

  rozvíjet kombinatorické a logické myšlení, rozvíjet abstraktní a exaktní myšlení osvojováním matematických pojmů a vztahů a poznáváním jejich charakteristických vlastností, vytvářet zásoby matematických nástrojů (početních operací,algoritmů a metod řešení úloh) k efektivnímu využívání osvojeného matematického aparátu

Kompetence k řešení problémů:

  vést žáky k provádění rozboru problému a plánu řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu k vyřešení problému a vyhodnocování správnosti výsledků,předkládat žákům dostatek námětů k samostatnému uvažování a řešení problémů

Kompetence komunikativní:

  vést žáky k přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně symboliky prováděním rozborů a zápisů při řešení úloh a ke zdokonalování matematického projevu

Kompetence sociální a personální:

  vést žáky k rozvíjení spolupráce při řešení problémových a aplikovaných úloh vyjadřujících situace z běžného života, k poznávání možností matematiky a skutečnosti, že k výsledku lze dospět různými způsoby, rozvíjet důvěru ve vlastní schopnosti a možnosti při řešení úloh, k soustavné sebekontrole při každém kroku postupu řešení, k rozvíjení systematičnosti a přesnosti

Kompetence občanské:

  vést žáky k odpovědnosti a svědomitosti při plnění svých úkolu, k pochopení důsledku nesplnění svých povinností, vnímat složitost reálného světa a jeho porozumění, k poznání, že realita je složitější než její matematický model

Kompetence pracovní:

  vést žáky k využití matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech (odhady,měření a porovnávání velikostí a vzdáleností, orientace), k využívání svých znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost

Kompetence digitální :

  získávat a vyhledávat informace, sdílet data, číst správně grafy, běžně používat digitální zařízení, aplikace a služby, využívat je při učení,seznámit se se základy finanční gramotnosti s pozorností na nebezpečí reklam a lákadel na půjčky a úvěry, kriticky hodnotit informace, zautomatizovat rutinní činnosti, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost a zefektivnění své práce

 

Standardy pro výuku matematiky jsou v samostatné příloze.

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu MATEMATIKA

1. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

Žák

- používá přirozená čísla k modelování reálných situací

- počítá předměty v daném souboru

- vytváří soubory s daným počtem prvků

 

- čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 20

-užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti

 

- užívá lineární uspořádání,

- zobrazí čísla na číselné ose

- provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly

 

- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

 

 

 

- rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa: nachází v realitě jejich reprezentaci

porovnává velikost útvaru

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

Žák

- spočítá prvky daného konkrétního souboru do 20-ti (včetně)

- vytvoří konkrétní soubor (korálky, kuličky, apod.) s daným počtem prvků do 20-ti (včetně)

 

- přečte a zapíše čísla 0-20

- porovnává čísla a soubory prvků do 20-ti

 

 

- orientuje se na číselné ose

 

- sčítá a odčítá čísla v oboru 0-10, v oboru

10-20 bez přechodu přes desítku

 

- používá sčítání a odčítání při řešení praktických situací

- řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel v oboru 0-20

- řeší slovní úlohy vedoucí ke sčítání a odčítání čísel v oboru 0-20 bez přechodu desítky

- řeší slovní úlohy ke vztahům o n-více (méně) v probíraném oboru

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

- popisuje jednoduché závislosti z praktického života

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- orientuje se v prostoru (vpravo, vlevo, před,za)

 

- rozeznává geometrické útvary: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh, krychle, kvádr, válec, koule

 

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

 

 

- obor přirozených čísel do dvaceti

 

- číselná řada

 

- vztahy menší, větší, rovno

- číslice

 

 

 

 

- znaménka >, <, =, +, -

 

 

 

 

- součet čísel (bez přechodu přes desítku)

- rozdíl čísel (bez přechodu přes desítku)

 

- řešení a vytváření slovních úloh na sčítání a odčítání

 

- řešení slovních úloh s využitím vztahů

n-více a o n-méně

sčítání a odčítání čísel v oboru 0-20

s přechodem desítky

vztahy mezi sčítáním a odčítáním

řešení složitějších slovních úloh v oboru do dvaceti

závislosti a jejich vlastnosti do 20

záměna sčítanců

posloupnosti čísel do 20

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

- užití v praxi

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- geometrické pojmy: vpravo, vlevo, pod, nad, před, za, hned před, hned za

 

- rovinné obrazce: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh

tělesa: krychle, kvádr, válec, koule

vystříhávání obrazců

jehlan, kužel

 

 

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

- číselné a obrázkové řady

 

 

 

 

OSV

- rozvoj schopností poznávání

cvičení smyslového vnímání,

pozornosti a soustředění:

cvičení dovednosti

zapamatování

 

ČJ - básně o číslech

- popis obrázku

 

ČS - pojmy, slovní úlohy

 

Hv - písně s čísly

 

Pč - modelování číslic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pč - užití dětských skládanek a stavebnic

ČS - naše okolí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - o přírodě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

Žák

 

- používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků

 

- čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti

 

- užívá lineární uspořádání

-zobrazí čísla na číselné ose

- provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly

 

 

 

 

- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- orientuje se v čase

 

- popisuje jednoduché závislosti z praktického života

 

 

- rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa

- nachází v realitě jejich reprezentaci

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

 

- porovnává velikost útvarů

- měří a odhaduje délku úsečky

 

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

Žák

 

- početní operace s čísly

 

- sčítá a odčítá v oboru do 20-ti s přechodem přes desítku

 

- spočítá prvky daného konkrétního souboru do 100 (včetně)

- vytvoří konkrétní soubory (na počítadle, penězi, ve čtvercové síti, apod.) s daným počtem prvků do 100

 

- porovnává čísla do 100 a vztahy mezi nimi zapisuje pomocí symbolů

 

-orientuje se na číselné ose

 

-sčítá a odčítá čísla v oboru do 100 s přechodem přes desítku

 

násobí a dělí 2, 3, 4, 5 bez plné automatizace

 

- řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel v oboru do 100

řeší slovní úlohy vedoucí ke sčítání a odčítání čísel v oboru do 100

řeší slovní úlohy s užitím vztahů o n-více (méně) v oboru do 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- čte časové údaje na různých typech hodin včetně digitálních

- sleduje jednoduché závislosti na čase např. změna teploty během dne; příchod a odchod do školy; délka vyučovací hodiny; délka přestávky; doba snídaně; doba oběda; doba večeře; délka spánkU

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- poznává geometrická tělesa v praxi

- vymodeluje tělesa (např. krychli, kvádr)

 

 

- kreslí křivé a rovné čáry odhaduje délku úsečky na centimetry

měří délku úsečky na centimetry

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

 

 

- sčítání a odčítání do 20 s přechodem

 

- obor přirozených čísel 0 - 100

 

- číselná řada, čtení a zápis čísel

 

- číselná osa

- porovnávání čísel

 

- součet a rozdíl čísel

- závorky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- násobek

- násobení 2,3,4,5 (bez plné automatizace)

- dělení v těchto oborech (bez plné automatizace)

násobení jako opakované sčítání

 

- používá sčítání a odčítání při řešení praktických úloh

 

- záměna činitelů

- vztahy mezi násobením a dělením v oboru těchto násobilek

- řešení a vytváření slovních úloh na sčítání odčítání a porovnávání

- řešení a vytváření slovních úloh na násobení a dělenířešení a vytváření slovních úloh s využitím vztahů o n-více a o n-méně; n-krát více, n-krát méně

- zaokrouhlování čísel na desítky

- sčítání více než dvou čísel

- odčítání více než jednoho čísla

- vlastnosti násobení a dělení

- další spoje násobilek

- úlohy kombinatorické povahy

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

-orientace v čase

den - 24 hodin

hodina - 60 minut

minuta - 60 sekund

 

 

- závislost různých činností v průběhu času během dne, týdne, měsíce; grafické znázornění

 

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

 

- přímá, lomená a křivá čára

- přímka, bod, úsečka

- označení bodů a úseček

- délka úsečky

- jednotky centimetr, metr

-strana rovinného obrazce, měření délek stran, obvod obrazce

- hrana tělesa, měření délky hrany tělesa

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

- číselné a obrázkové řady

slovní úlohy

-prostorová představivost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČJ - vyjadřujeme se, popisujeme obrázky, tvoříme slovní úlohy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - čas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pč - modelování

 

 

 

 

 

 

3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

 

- používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru,vytváří soubory s daným počtem prvků

- čte,zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1000,

- užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti

- užívá lineární uspořádání

- zobrazí číslo na číselné ose

 

- provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- orientuje se v čase, - provádí jednoduché převody jednotek času

- popisuje jednoduché závislosti z praktického života

- doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa

- nachází v realitě jejich reprezentaci

- porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky

 

 

 

 

 

- rozezná a modeluje jednoduché

souměrné útvary v rovině

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

 

- vytvoří konkrétní soubor (penězi,milimetrovým papírem apod.)s daným počtem prvků do 1000

 

- čte a píše trojciferná čísla

- porovnává čísla do 1000

 

- zakreslí obraz daného čísla na číselné ose

 

 

- používá sčítání a odčítání v daném oboru při řešení praktických úloh

 

 

 

 

 

- automaticky užívá spoje všech násobilek

 

- násobí pamětně dvojciferné číslo jednociferným v jednoduchých případech

 

- dělí dvojciferné číslo jednociferným mimo obor násobilek

- určuje neúplný podíl a zbytek v jednoduchých případech

- čte a sestavuje tabulky násobků

 

- řeší slovní úlohy na porovnávání dvou trojciferných čísel,

- sčítání a odčítání dvou

trojciferných čísel, na vztahy o n -více(méně)

 

 

- provádí předběžný odhad výsledku řešení

- užívá násobení a dělení při řešení praktických úloh

 

- řeší a vytváří slovní úlohy vedoucí k násobení dvojciferného čísla jednociferným a dělení dvojcif. čísla jednociferným

řeší slovní úlohy vedoucí k užití vztahů n-krát více(méně)

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

 

- užívá tabulkové zápisy v praxi(např. ceny zboží, vzdálenosti apod.)

 

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- označí bod, krajní body úsečky

- průsečík dvou přímek

 

- měří délku úsečky s přesností na milimetry

- sestrojí úsečku dané délky s užitím

jednotky milimetr

převádí jednotky délky s užitím měnitele 1000, 100, 10

- provádí odhad délky vzdálenosti

- pozná souměrný útvar

určí osu souměrnosti modelováním,

překládáním apod.

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

 

 

- obor přirozených čísel do 1000

 

 

 

- číselná řada

- zápis čísel v desítkové soustavě

- porovnávání čísel

 

 

 

 

- číselná osa

- rozklad čísla v desítkové soustavě

- zaokrouhlování čísel na stovky,desítky

- písemné algoritmy sčítání a odčítání

- pamětné sčítání a odčítání trojciferných čísel, ve kterých jsou nejvýše dvě číslice různé od nuly(např.205+350; 720-105 )

- součet a rozdíl čísel

- odhad a kontrola výsledku

 

- násobilky 2,3,4,5,6,7,8,9

 

- dělení v oboru těchto násobilek

 

- násobení deseti

- násobení a dělení dvojciferných čísel jednociferným

 

- dělení se zbytkem

součin, podíl, zbytek

 

 

 

 

 

 

- násobení a dělení trojciferného čísla jednociferným(např.930 :3, 150.5)

- rozlišování sudých a lichých čísel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- závislosti a jejich vlastnosti

- tabulky, grafy,diagramy, jízdní řády

- časové jednotky hodina, minuta, sekunda

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- přímka

- polopřímka

- úsečka

- rovinné obrazce - trojúhelník, čtverec, obdélník

- jednotky délky - milimetr, kilometr

- čtvercová síť

- vzájemná poloha dvou přímek v rovině

- určí obvod jednoduchého obrazce sečtením délek jeho stran, strana rovinného obrazce

 

 

- osa souměrnosti

- souměrné útvary

- souměrné útvary ve čtvercové síti

 

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

- slovní úlohy

číselné a obrázkové řady

magické čtverce

prostorová představivost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS-počasí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vv - překládání papíru - např.

hvězda, motýl a listy

 

 

 

 

 

 

4. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

 

- využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a

asociativnost sčítání a násobení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel

 

 

 

- zaokrouhluje přirozená čísla

- provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací

v oboru přirozených čísel

- řeší a tvoří slovní úlohy,

ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru

přirozených čísel

 

 

 

- modeluje a určí část celku,

- používá zápis ve formě zlomku



 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- vyhledává, sbírá a třídí data

- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník,

trojúhelník a kružnici)

- užívá jednoduché konstrukce

- sčítá a odčítá graficky úsečky;

-určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran

- sestrojí rovnoběžky a kolmice

 

 

 

- určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu

 

- rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné

útvary a určí osu souměrnosti

útvaru překládáním papíru

 

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

- řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení

je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algorit-

mech školské matematiky

 

 

 

 

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

 

- počítá do 1 000 000 po statisících,

desetitisících, tisících

- čte, píše a zobrazuje čísla na číselné ose

- porovnává čísla do

1 000 000

- rozkládá čísla v desítkové soustavě

 

 

- pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají

nejvýše dvě číslice různé od nuly

- pamětně násobí a dělí čísla do 1 000 000

(nejvýše se dvěma různými číslicemi)

jednociferným číslem

- písemně sčítá a odčítá

- písemně násobí jedno a dvojciferným činitelem

- písemně dělí jednociferným činitelem

 

 

- zaokrouhluje čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky

provádí odhad a kontrolu výpočtu

 

- řeší slovní úlohy k porovnávání čísel,

provádění početních výkonů s čísly v

daném oboru a na vztahy o n-více (méně),

n-krát více (méně)

- řeší slovní úlohy na dva až tři početní výkony

- názorně vyznačuje polovinu, čtvrtinu celku

- řeší jednoduché slovní úlohy na určení poloviny, třetiny, čtvrtiny, pětiny a desetiny

z daného počtu

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- orientuje se v čase,

- vyhledává, sbírá a třídí

data, čte a sestavuje tabulky a diagramy

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- narýsuje kružnici s daným středem a polo-

měrem

 

 

- sčítá a odčítá graficky úsečky

 

- určí vzájemnou polohu dvou přímek

- sestrojí rovnoběžku s danou přímkou

- sestrojí kolmici (pomocí trojúhelníku s

ryskou) k dané přímce

- určí obsah čtverce a obdélníku ve čtvercové síti, užívá základních

jednotek obsahu,

- řeší jednoduché slov. úlohy na výpočet

obsahů obdélníka a čtverce

- určí osu souměrnosti překládáním papíru

- nakreslí jednoduchý souměrný útvar do

čtvercové sítě

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

- řeší problémové situace a úlohy z běžného života,

- analyzují problém, třídí údaje a podmínky

- provádí situační náčrty

 

 

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

 

- operace s čísly do 10 000

- vlastnosti sčítání a odčítání

- vztahy mezi sčítáním a odčítáním

- vztahy mezi násobením a dělením

- vlastnosti násobení

- pořadí početních výkonů

- užívání závorek

- posloupnost přirozených čísel do 1 000 000

- zápis čísel v desítkové soustavě

- porovnávání čísel do 1 000 000

- číselná osa

- pamětné sčítání a odčítání v daném oboru (sčítání nebo odčítání čísel majících nejvýše tři číslice různé od nuly)

- pamětné násobení a dělení jednocif. číslem

 

 

 

- písemné algoritmy sčítání a odčítání

- písemné algoritmy násobení a dělení

 

 

 

- zaokrouhlování čísel na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky

- odhad a kontrola výsledku

 

 

 

- slovní úlohy

 



 

 

- celek, část, zlomek, čitatel, jmenovatel,zlomková čára

 

- polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina

- slovní úlohy

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

- závislosti a jejich vlastnosti

- diagramy, grafy, jízdní řády, tabulky

 

- přímá úměrnost

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- kružnice, kruh, střed a poloměr kružnice

-rýsování obdélníku a čtverce, výpočet obvodu sečtením délek stran

 

- obvod mnohoúhelníku

- grafický součet a rozdíl úseček

 

 

- vzájemná poloha dvou přímek v rovině

- rovnoběžky, různoběžky - průsečík

- kolmice, kolmost

 

 

- obsah čtverce a obdélníku ve čtvercové síti

jednotky obsahu cm2, m2, mm2

 

 

 

 

- osa souměrnosti

- souměrné útvary

- konstrukce souměrného útvaru ve čtvercovésíti

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

- slovní úlohy

- číselné a obrázkové řady

- magické čtverce

- prostorová představivost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - měřítko mapy

 

 

5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

- využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a

asociativnost sčítání a násobení

 

 

 

 

- provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel

 

 

 

 

- zaokrouhluje přirozená čísla,

- provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru

přirozených čísel

 

- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace

v celém oboru přirozených čísel

- porovná, sčítá a odčítá zlomky se stejným základem v oboru

kladných čísel

- přečte zápis desetinného čísla

a vyznačí na číselné ose

desetinné číslo dané hodnoty

- porozumí významu znaku „-„ pro zápis celého záporného čísla a toto číslo vyznačí na číselné ose

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

- vyhledává, sbírá a třídí data

 

- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník,

trojúhelník a kružnice)

- užívá jednoduché konstrukce

- sčítá a odčítá graficky úsečky

- určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek

jeho stran

- sestrojí rovnoběžky a kolmice

 

- určí obsah pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky

obsahu

- rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti

překládáním papíru

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

- řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení

je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

- sčítá a odčítá přirozená čísla z paměti

(nejvýše dvě číslice různé od nuly) a

využívá komutativnost a

asociativnost sčítání a násobení

- pamětně násobí a dělí přirozená čísla

-písemně sčítá tři až čtyři přirozená čísla

- písemně odčítá dvě přirozená čísla

- písemně násobí až čtyřciferným činitelem

- písemně dělí jedno a dvojciferným dělitelem

- zaokrouhluje přirozená čísla s požadovanou přesností

 

- řeší jednoduché složené slovní úlohy

vedoucí k jednomu nebo dvěma výpočtům

s přirozenými čísly

 

 

 

 

- sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem

 

- zapíše a přečte desetinné číslo v řádu

desetin a setin

- zobrazí desetinné číslo

na číselné ose

- přečte a vyznačí celé záporné číslo na číselné ose

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

čte a sestrojuje sloupkové diagramy

sestrojuje a čte jednoduché grafy

v soustavě souřadnic

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

- narýsuje obdélník, čtverec, pravoúhlý

trojúhelník

 

- vypočítá obvod obdélníka, čtverce

 

 

 

 

- rýsuje rovnoběžky a kolmice daným

bodem

- určuje obsah rovinných obrazců pomocí

čtvercové sítě

 

- pozná a nakreslí souměrný útvar ve

čtvercové síti a určí osu souměrnosti

překládáním papíru

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

- řeší problémové situace a úlohy

z běžného života,

- analyzují problém,

třídí údaje a podmínky, provádí situační náčrty

 

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Žák

 

- přirozená čísla do 1 000 000 a přes 1 000 000

 

- posloupnost přirozených čísel

- číselná osa

- zápis přirozeného čísla v desítkové soustavě

početní výkony s přirozenými čísly a jejich vlastnosti

- písemné algoritmy početních výkonů

- odhady výsledků

 

- kontrola výpočtu

 

 

 

- užití kapesního kalkulátoru při provádění početních výkonů s přiroz.čísly

 

 

 

 

 

 

 

 

- sčítá a odčítá zlomky se stejným

jmenovatelem

 

 

- desetinné číslo – čtení a zobrazení na číselné ose

- porovnání, početní operace s des. čísly

- čtení záporných čísel a zobrazení na číselné ose (teploměr)

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

- grafy

 

- soustava souřadnic

- jízdní řády

 

konstrukce obdélníku a čtverce

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

 

- rýsování pravoúhlého, rovnostranného a

rovnoramenného trojúhelníku

 

- výpočty obvodu obdélníku a čtverce

 

 

 

 

- rovnoběžky a kolmice

 

- jednotky obsahu m2, cm2, mm2, a, ha, km

 

 

-síť kvádru a krychle

-různé stavby s krychlí

-slovní úlohy na výpočty obsahů obdélníku a čtverce

 

 

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

- logické slovní úlohy

- číselné a obrázkové řady

- magické čtverce

- prostorová představivost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČS - počasí, podnebí

 

 

 

6. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- provádí početní operace v oboru přirozených a desetinných čísel

- zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, užívá různé

způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek – část

 

 

-znázorní desetinná čísla na ose a porovná, pomocí znaménka nerovnosti

- zaokrouhlí desetinná čísla s danou přesností

ČÍSLO A PROMĚNNÁ

OSV - osobnostní rozvoj, rozvoj schopnosti poznávání - pozornost, soustředění, zapamatování, sebekontrola, originalita, sociální rozvoj - kooperace, komunikace ve skupině, morální rozvoj - odpovědnost, spolehlivost

- desetinná čísla

- přirozená čísla

-opakování výkonů s přirozenými čísly

 

-zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů

-využívá potřebnou matematickou symboliku, charakterizuje a třídí základní rovinné útvary

- sestrojí osu a střed úsečky, rozliší druhy úhlů a sestrojí je,

- sestrojí osu úhlu, změří velikost daného úhlu ve stupních,

-vypočítá obvod trojúhelníku, vypočítá obsah a obvod čtverce a obdélníku

- určí a převede jednotky délky i obsahu

Geometrie v rovině a v prostoru

Rovinné útvary

přímka, polopřímka, úsečka, kružnice, kruh, úhel, trojúhelník, čtverec, obdélník

respektování názoru druhých (uplatňuje se prakticky ve všech tématických celcích)

- odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů, načrtne a sestrojí vybrané základní rovinné útvary

-určuje a charakterizuje základní prostorové útvary, analyzuje jejich vlastnosti

- načrtne a sestrojí sítě a obraz základních prostorových útvarů v rovině

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- řeší slovní úlohy v oboru přirozených čísel

- modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel

 

 

 

 

 

 

 

 

- určuje velikost úhlu měřením a výpočtem

 

 

 

 

- načrtne a sestrojí obraz

rovinného útvaru v osové souměrnosti, určí osově souměrný útvar

 

 

 

 

 

 

- odhaduje a vypočítá objem a povrch základních prostorových útvarů

 

 

 

 

 

- analyzuje a řeší aplikační geom. úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu

 

-užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh, řeší úlohy na prostorovou představivost

 

-sestrojí obraz kvádru a krychle ve volném rovnoběžném promítání

 

 

 

 

-sestrojí síť kvádru a krychle

 

 

 

 

-sčítá, odčítá a dělí desetinná čísla

- matematizuje jednoduché slovní úlohy z praxe a řeší je

 

- převede jednotky délky, hmotnosti a obsahu v obor desetinných čísel

 

 

- vysvětlí pojmy násobek, dělitel, prvočíslo, číslo složené

- použije znaky dělitelnosti k řešení praktických úloh

 

 

- použije algoritmus rozkladu čísla na součin prvočísel

- určí nejmenší společný násobek a největší společný dělitel

 

-rozliší dvojici úhlů vedlejších a vrcholových, sečte, odečte, násobí a dělí úhly dané velikosti

 

-určí shodnost rovinných obrazců,sestrojí obraz rovinného obrazce

v osové souměrnosti, určí osu souměrnosti osově souměrného obrazce

- rozliší druhy trojúhelníků podle velikosti úhlů a podle délek stran, určí součet vnitřních úhlů trojúhelníku, narýsuje výšky a těžnice trojúhelníku

-vypočítá povrch a objem kvádru

-vzájemně převádí jednotky objemu

 

 

-doplní číselnou, logickou nebo obrázkovou řadu, doplní početní tabulky, rozdělí daný geometrický útvar na jiné, řeší slovní úlohy úsudkem a logikou,

- vysvětlí způsob řešení

 

 

 

 

Prostorové útvary

 

- kvádr a krychle

 

 

 

 

 

Desetinná čísla

- rozvinutý zápis čísla v desítkové soustavě, početní výkony s desetinnými čísly, jejich aplikace ve slovních úlohách

- převody jednotek

 

Dělitelnost přirozených čísel

- prvočíslo, číslo složené, násobek, dělitel, nejmenší společný násobek,největší společný dělitel, kritéria dělitelnosti

 

 

 

 

Metrické vlastnosti v rovině

-úhel a jeho velikost, měření úhlů, osa úhlu, druhy úhlů

 

Konstrukční úlohy

- osová souměrnost

 

 

 

- trojúhelník – jeho vlastnosti a druhy

- trojúhelníková nerovnost

- kružnice trojúhelníku opsaná a vepsaná

 

Prostorové útvary

- krychle a kvádr

 

 

Nestandartní aplikační úlohy a problémy

- aplikace získaných znalostí a dovedností na úlohách z praktického života,

- řeší netradiční úlohy vyžadující logickou úvahu, kombinační úsudek nebo prostorovou představivost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F - jednotky délky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - řešení úloh s využitím informací

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel,

- umí používat různá vyjádření racionálního čísla

-zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- řeší situace vyjádřené poměrem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pracuje s měřítky map a plánů

 

 

 

- vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data, porovnává soubory dat,

- určuje vztah přímé a nepřímé úměrnosti

-užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek – část (poměrem, zlomkem a procentem)

- řeší aplikační úlohy na procenta, analyzuje a řeší jednoduché situace v nichž využívá matematický aparát v oboru celých čísel

 

 

 

 

 

- odhaduje a vypočítá povrchy a objemy těles

- načrtne a sestrojí síť hranolu

- charakterizuje a třídí základní rovinné útvary

- odhaduje a vypočítá obvod obvod a obsah trojúhelníku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- načrtne obraz hranolu v rovině

- řeší aplikační geometrické úkoly

 

-užívá logickou úvahu

a kombinační úsudek při řešení

úloh, řeší úlohy na prostorovou představivost

-aplikuje poznatky z různých

tématických oblastí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- vysvětlí vztah zlomku a desetinného čísla, převede zlomky na desetinná čísla, smíšená čísla na zlomky, nepravé zlomky na smíšená čísla a naopak, rozšíří a zkrátí zlomek

- porovná zlomky podle velikosti a znázorní na číselné ose, sčítá, odčítá, násobí a dělí zlomky

- vysvětlí pojem celá čísla, porovná je podle velikosti, znázorní na ose, sečte, odečte, vynásobí a vydělí celá čísla, určí absolutní hodnotu

 

-znázorní racionální čísla na ose, sčítá, odčítá, násobí a dělí racionál. čísla

- objasní pojmy poměr a postupný poměr,

- provádí jednoduché úpravy poměru pomocí rozšiřování a krácení, pozná přímou a nepřímou úměrnost,

- vysvětlí pojem měřítko plánu a mapy, sestrojí grafy přímé a nepřímé úměrnosti, vyřeší slovní úlohy pomocí trojčlenky

 

 

 

 

- přečte z grafu požadované údaje

- sestrojí lineární a bodový graf

- vysvětlí pojmy: procento, základ, procentová část, počet procent a provádí jejich výpočty, použije získané znalosti při řešení slovních úloh z praxe, vysvětlí pojem promile

 

 

 

 

 

- vysvětlí pojem shodnost rovinných útvarů, shodnost trojúhelníků

- uvede věty o shodnosti trojúhelníků (sss, sus, usu)

- sestrojí trojúhelník podle vět sss, sus, usu

- udržuje zásady správného rýsování

 

- rozpozná útvary středově souměrné

- určí střed souměrnosti

- sestrojí obraz daného útvaru ve středové souměrnosti

- rozliší jednotlivé druhy čtyřúhelníků, rovnoběžníků

- vypočítá obvod a obsah těchto útvarů

- určí objem a povrch kolmého hranolu

- vyřeší slovní úlohy na výpočet objemu a povrchu hranolu

- převádí jednotky objemu a jednotky povrchu

 

- aplikace získaných znalostí a dovedností na úlohách z

 

praktického života,

- řeší netradiční úlohy vyžadující logickou úvahu, kombinační úsudek nebo prostorovou představivost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Číslo a proměnná

 

 

 

F – teplota

D – časová přímka,

určování historických dat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Př- mikroskopování

(měřítko)

Z- měřítko mapy, plánu

Vv – zvětšování a zmenšování zobrazovaných předmětů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV

osobnostní rozvoj

rozvoj schopností poznávání

pozornost

soustředění

zapamatování, sebekontrola

originalita

sociální rozvoj

kooperace a komunikace ve skupině

morální rozvoj

odpovědnost

spolehlivost

respektování názoru druhých

(uplatňuje se ve všech tematických celcích)

 

 

Zlomky

-zlomek, převrácené číslo, složený zlomek, početní výkony se zlomky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celá čísla

-celá čísla, čísla navzájem opačná, číselná osa, početní operace s

celými čísly

- absolutní hodnota celého čísla

 

 

Racionální čísla

- početní úkony s racionálními čísly

- záporná desetinná čísla

- záporné zlomky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poměr

- měřítko, úměra trojčlenka

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE

S DATY

Tabulky a grafy

 

 

 

 

Funkce

- pravoúhlá soustava souřadnic

- přímá a nepřímá úměrnost

Procenta

- procento, promile, základ

- procentová část, počet procenta

- jednoduché úrokování

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ

A PROSTORU

Rovinné útvary

Shodnost trojúheníků

- věty sss, sus, usu

 

 

- vysvětlí pojem shodnost rovinných útvarů, shodnost trojúhelníků

- uvede věty o shodnosti trojúhelníků (sss, sus, usu)

- sestrojí trojúhelník podle vět sss, sus, usu

 

STŘEDOVÁ SOUMĚRNOST

-středová souměrnost,

- středově souměrné útvary

 

ROVNOBĚŽNÍKY

- čtyřúhelníky, rovnoběžníky

- výšky a úhlopříčky rovnoběžníků

- kosodélník, kosočtverec

- obvod a obsah rovnoběžníku

TROJÚHELNÍK A LICHOBĚŽNÍK

-obsah trojúhelníku,lichoběžník, konstrukce, obvod a

obsah lichoběžníku

HRANOL

- hranoly, síť, povrch a objem hranolu

 

 

 

NESTANDARTNÍ APLIKAČNÍ ÚKOLY

A PROBLÉMY

 

-slovní úlohy

- logické a netradiční geometrické

úlohy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných

- určí hodnotu výrazu

- provádí početní operace s výrazy a rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců a vytýkáním

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic

- orientuje se v ekvivalentních úpravách rovnic

 

 

 

 

 

 

 

- vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data

- porovnává soubory dat

- vyjádří funkčnívztah tabulkou, rovnicí, grafem

- matematizuje reálné situace s využitím funkčních vztahů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů

- odhaduje a vypočítá obvod a obsah základních rovinných útvarů

 

- používá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k řešení konstrukčních úloh

 

- určuje a charakterizuje základní prostorové útvary

- odhaduje a vypočítá povrchy a objemy těles

- načrtne a sestrojí obraz těles v rovině

- analyzuje a řeší aplikační úlohy

- řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti v různých tematických a vzdělávacích oblastech

- určí druhou mocninu a odmocninu

- uvede příklady využití druhé mocniny a odmocniny

- vypočítá příklad s mocninami a odmocninami

- určí jeho hodnotu

- vypočítá třetí stranu pravoúhlého trojúhelníku

- vyřeší praktické příklady

 

- vysvětlí pojmy: výraz číselný, s proměnou, jednočlen, mnohočlen

-určí hodnotu daného výrazu

- provádí sčítání, odčítání, násobení mnohočlenů

- vytkne z daného výrazu vhodný výraz a zapíše rozklad

- použije vzorce: druhá mocnina součtu a rozdílu

- rozdíl druhých mocnin,

pojem n-tá mocnina čísla

- vypočítá mocniny s přirozeným exponentem

- použije pravidla pro počítání s mocninami

- zapíše dané číslo v desítkové soustavě pomocí mocnin deseti

- vyřeší lineární rovnice pomocí ekvivalentních úprav

- provede zkoušku dosazením do rovnice

- vyřeší slovní úlohy a provede zkoušku

- vyjádří neznámou ze vzorce a vypočítá její hodnotu po dosazení daných veličin

 

- vysvětlí pojmy statistiky

- vypočítá aritmetický průměr

- určí z dané tabulky modus a medián

- provede statistické šetření, zapíše jeho výsledky formou tabulky a znázorní pomocí diagramu

- čte a sestrojuje různé diagramy a grafy

- uvede příklady využití statistiky v praxi

 

 

 

 

 

- uvede rozdíl mezi kruhem a kružnicí, průměrem a poloměrem

- vypočítá obvod a obsah kruhu pomocí vzorců

- určí a sestrojí tečnu, sečnu a tětivu

- objasní pojem Thaletova kružnice

- využije Thaletovu kružnici v konstrukčních úlohách

- využívá vztahů mezi geometrickými útvary k řešení konstrukčních úloh – trojúhelníky, čtyřúhelníky

- načrtne válec a sestrojí síť válce

- vypočítá objem a povrch válce

- vyřeší slovní úlohy z praxe

 

- užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů

ČÍSLO A PROMĚNNÁ

F, Ch – zápis čísla pomocí mocnin

užití matematických dovedností při řešení úloh

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV

osobnostní rozvoj

rozvoj schopností poznávání

pozornost

soustředění

zapamatování, sebekontrola

originalita

sociální rozvoj

kooperace a komunikace ve skupině

morální rozvoj

odpovědnost

spolehlivost

respektování názoru druhých

MOCNINY A ODMOCNINY

- druhá mocnina a odmocnina

- třetí mocnina

- Pythagorova věta a její využití

 

 

 

 

 

 

 

 

VÝRAZY

- číselný výraz a jeho hodnota, proměnná, výrazy s proměnnými- početní operace s mnohočleny

- vzorce – druhá mocnina dvojčlenu

- rozdíl druhých mocnin

- rozklad mnohočlenu na součin

 

 

 

 

 

- mocniny s přirozeným mocnitelem

 

- třetí mocnina

 

 

 

 

 

 

 

 

ROVNICE

- lineární rovnice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

Závislosti a data

- příklady závislosti z praktického života

- nákresy, schémata, diagramy, grafy, tabulky

- četnost znaku

-aritmetický průměr

- finanční matematika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU

- kruh, kružnice, Thaletova kružnice

 

- vzájemná poloha přímky a kružnice

 

- vzájemná poloha dvou kružnic

 

 

Konstrukční úlohy

- konstrukce trojúhelníků s využitím výšky, těžnice , Thaletovy kružnice

 

- konstrukce čtyřúhelníků

 

 

 

Prostorové útvary

- válec, objem a povrch válce

 

 

NESTANDARTNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

- aplikace získaných znalostí a dovedností na úlohách z praktického života

 

- netradiční úlohy vyžadující logickou úvahu, kombinační úsudek nebo prostorovou představivost

 

 

- číselné a logické řady

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

- matematizuje reálné situace s využitím proměnných

- provádí početní operace s výrazy

 

- formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a soustav

 

- analyzuje a řeší jednoduché problémy v nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel

 

 

 

 

 

- vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data

- porovnává soubory dat

- vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem

 

 

 

- matematizuje reálné situace s využitím funkčních vztahů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti rovinných a prostorových útvarů při řešení úloh-trojúhelníky

- využívá matematickou symboliku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh

- nalézá různá řešení předkládaných a zkoumaných oblastí

- vyřeší vhodnou metodou (dosazovací, sčítací, grafickou) soustavou dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými

 

 

 

 

- vyřeší slovní úlohy z praxe a provede zkoušku správnosti svého řešení

 

 

 

 

 

- rozeznává funkční vztah

- vysvětlí pojem lineární a kvadratická funkce

- nepřímá úměrnost

- použije funkce při řešení úloh z praxe

 

 

 

- určí podmínky lomeného výrazu

- zkrátí a rozšíří lomený výraz

- provede početní operace sčítání, odčítání

- vyřeší lineární rovnici s neznámou ve jmenovateli

- uvede podmínky a provede zkoušku

 

- analyzuje vlastnosti jehlanu, rotačního kužele a koule

- odhaduje a vypočítá objem a povrch těchto těles

- načrtne a sestrojí jeich sítě

- řeší aplikační geometrické úkoly s využitím osvojeného matematického aparátu

 

 

 

 

vysvětlí podobnost rovinných útvarů

určí poměr podobnosti, -- použije poměru

podobnosti při práci s plány, mapami

- sestrojí podobný útvar k danému vzoru

 

- v pravoúhlém trojúhelníku určí neznámé údaje pomocí vzorců goniometrických funkcí

- použije znalosti při řešení úloh z praxe

 

- analyzuje vlastnosti jehlanu, rotačního kuželu, koule

- odhaduje a vypočítá objem a povrch těchto těles

- neznámé prvky určí osvojenými znalostmi

- vysvětlí pojmy – úrok, úroková sazba, účty, vklady, dluhopisy, podílové listy, akcie apod.

- aplikuje znalosti o řešení lineárních rovnic a jejich soustav, o funkcích a jejich grafech, o diagramech

- aplikuje a kombinuje poznatky různých tematických a vzdělávacích oblastí

ČÍSLA A PROMĚNNÁ

OSV

osobnostní rozvoj

rozvoj schopností poznávání

pozornost,

soustředění,

zapamatování,

sebekontrola,

originalita

sociální rozvoj

komunikace ve skupině

morální rozvoj

odpovědnost

spolehlivost,

respektování názoru druhých

 

EV

využití informací o stavu životního prostředí

 

vyhledávání a zpracování dat

 

 

 

 

Vv- zmenšování a zvětšování zobrazovaného útvaru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV

pozornost,

soustředění

zapamatování

 

vyhledávání a zpracování dat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rovnice

- soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými

 

 

 

 

 

Slovní úlohy

- slovní úlohy řešené pomocí soustav dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými

 

 

 

 

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

Závislosti a data

- příklady z praktického života

- nákresy, diagramy, grafy, tabulky

 

 

Funkce

- lineární a kvadratická funkce

- nepřímá úměrnosti

Výrazy

- mnohočleny

- lomené výrazy, smysl lomeného výrazu

- početní výkony s lomenými výrazy

- lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli

 

 

 

 

Prostorové útvary

- jehlan, rotační kužel, koule a jejich povrch a objem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

Podobnost

- věty o podobnosti trojúhelníků

 

- užití podobnoti

 

 

Goniometrické funkce

- funkce sin, cos, tg

- užití goniometrických funkcí

v rovině

 

 

 

- jehlan, rotační kužel, koule – aplikace goniometrických funk

 

 

 

 

 

 

FINANČNÍ MATEMATIKA

- úrok, úročení, cenné papíry

- jednoduché a složené úročení

- úvěry

 

 

NESTANDARTNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

 

- logické a netradiční geometrické úlohy