5.1.3. DALŠÍ CIZÍ JAZYK

5.1.3.2. RUSKÝ JAZYK

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

Předmět přispívá k chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem.

Pomáhá snižovat jazykové bariéry a pomáhá ke zvýšení mobility jednotlivců v osobním životě i v dalším studiu. Umožňuje poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich kulturní tradice. Prohlubuje vědomí závažnosti vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance a vytváří podmínky pro spolupráci škol.

 

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů:

-komunikační a slohová výchova

-jazyková výchova

-literární výchova

 

Formy a metody výuky:

-audio a videotechnika, časopisy, mapy, gramatické přehledy, slovníky, obrazový materiál, křížovky

-básně, písně …

-dialogy, vyprávění, reálie, projekty …

 

 

Časová dotace:

 

- v 7. ročníku

2 hodiny týdně

- v 8. ročníku

2 hodin týdně

- v 9. ročníku

2 hodiny týdně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

 

Kompetence k učení:

-žák poznává různé způsoby, metody a strategie učení

-žák vyhledává ve slovníku potřebné informace

-žák pracuje s texty, orientuje se v nich

-žák poslouchá neznámé texty, umí je reprodukovat

-žák se učí poznávat smysl a cíl učení

-žák propojuje získané poznatky do širších celků

 

 

Kompetence k řešení problémů:

-žák je veden k porovnávání a odvozování problémů u nás a v cizích zemích

-žák porovnává naše a cizojazyčné reálie

-žák vyvozuje aplikace stávajících jazykových pravidel pro vyvozování gramatických jevů

Kompetence komunikativní:

-žák využívá možností ke komunikaci / individuálně, dvojice, skupiny/

-žák je veden k výstižnému a souvislému projevu

-žák uplatňuje vědomosti pro komunikaci mezi žáky na odpovídající úrovni

 

Kompetence sociální a personální:

-žák si uvědomuje národní identitu a příslušnost k EU /práce s reáliemi/

-žák rozvíjí sociální vztahy při spolupráci ve skupinách

-žák podporuje zásady týmové práce

-žák je veden k argumentaci, sebehodnocení a sebereflexi

 

Kompetence občanské:

-žák je veden k respektování názorů ostatních

-žák se učí dodržovat a chránit naše tradice, kulturní a historické dědictví

-žák využívá dostatek modelových situací k prokázání jazykových dovedností

-žák je směrován k zodpovědnému rozhodování v dané situaci

 

Kompetence pracovní:

-žák je veden k efektivní organizaci své práce

-žák využívá jednotlivých znalostí a dovedností k praktickému ovládání jazyka

Kompetence digitální:

Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.

 

 

 

 

 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Ruský jazyk

7. – 9. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

 

 

Žák

 

-opakuje a vyslovuje foneticky správně v přiměřeném rozsahu 

 

 

 

 

 

-sestaví jednoduché sdělení týkajících se situací souvisejících s probíranými tematickými celky

 

 

 

 

-rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova

 

 

 

 

 

-rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje

 

 

 

 

 

-vytvoří jednoduché věty kdo se, jak jmenuje, odkud je

-poskytne požadovanou informaci

 

-čte nahlas a foneticky správně jednoduché texty

 

 

 

-domluví se v běžných situacích za použití dostatečné slovní zásoby

 

 

 

 

 

-sdělí ústně informaci o sobě

 

-umí sdělit jednoduché informace o životě ve městě a na venkově

 

 

 

 

 

-zapojí se do konverzace za pomoci běžných výrazů

 

 

-sestaví jednoduché sdělení

 

 

-čte plynule nahlas a foneticky správně

 

 

-rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova

-napíše jednoduché sdělení, ovládá základy gramatiky

 

-komunikuje v běžných situacích vyžadujících přímou výměnu informací o známých tématech

 

 

-rozumí jednoduché konverzaci

 

 

 

 

 

 

-rozumí známým každodenním výrazům, základním frázím a jednoduchým větám

 

 

 

 

 

 

-zapojí se do konverzace se spolužáky

 

 

 

 

 

-poskytne požadovanou informaci

-napíše jednoduché sdělení

 

 

 

 

 

-zapojí se do konverzace za použití běžných výrazů

 

 

 

-je schopen odpovídat na otázky

 

 

-čte plynule nahlas a foneticky správně

 

-rozumí jednoduché konverzaci

 

 

 

-sdělí ústně i písemně základní údaje o sobě

 

 

 

 

-popisuje jednoduchými frázemi místo, kde bydlí a lidi, které zná

 

 

 

 

 

-je schopen sdělit, co dělají jeho rodiče, čím by chtěl být

 

 

-vyplní základní údaje do formuláře

 

-používá dvojjazyčný slovník

 

-odvodí význam nových slov

 

 

-popisuje státy Evropy a jejich hlavní města

-zapojí se do konverzace za použití běžných výrazů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-sdělí ústně i písemně názvy potravin, pití

 

-popisuje frázemi, jak bude

 

 

 

 

 

 

-je schopen popsat známé budovy u nás a v Rusku

 

-komunikuje v běžných situacích za použití dostatečné slovní zásoby

 

 

 

 

 

-je schopen odpovídat na otázky

 

-pojmenuje, co kdo potřebuje nebo musí udělat

 

-sestaví sdělení týkající se horoskopu a měsíc. znamení

 

 

 

 

-zapojí se do konverzace

 

-sdělí požadovanou informaci

 

 

 

 

 

 

 

-domluví se v běžných situacích

 

 

 

-rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje

 

 

 

-čte plynule nahlas a foneticky správně

 

 

-reprodukuje jednoduché texty

 

 

Žák

 

-umí pozdravit, představit se

-poprosí, poděkuje, rozloučí se

 

 

-umí pojmenovat členy rodiny

-jednoduše popíše třídu, osoby a věci ve třídě

 

-popíše zařízení pokoje

-vyjmenuje názvy základních potravin

 

 

-rozlišuje základní barvy

 

 

 

-používá dívčí a chlapecká jména

 

-prezentuje jednoduché básně a písně

 

-řeší základní seznamovací situace

 

 

 

-umí komunikovat se spolužáky v Rj

-zná názvy cizích států a měst

-umí oslovit dospělé v Rj

 

-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat

 

-počítá od 1 do 20

 

 

-ovládá fráze při představování

 

 

-umí používat číslovky

 

-představí členy rodiny a kamarády

 

 

-sděluje o sobě základní informace

 

-zná názvy domácích zvířat a mláďat

-rozlišuje města v ČR a v Rusku

-používá slovesné koncovky v jednotném čísle

-pojmenovává osoby a pomůcky ve škole

-umí sdělit, co dělá ve škole rád/nerad

 

-umí vytvořit a sdělit rozvrh hodin

 

-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat

 

 

-umí používat všechna písmena azbuky

-zvládne všechna písmena azbuky,

-vytvoří krátký text

 

-zná města, pohoří, vodstvo

 

-vytvoří krátké písemné blahopřání

 

-zná složení ruských jmen – 3 části

-seznámí se s koncovkami přídavných jmen

-vhodně používá příčestí minulé

-umí vyjádřit svůj názor

 

-pojmenuje roční doby – přiřadí měsíce

 

-používá ve větách dny v týdnu

 

-umí počítat od 1 do 1000

 

-vyjádří svůj věk a věk ostatních

 

 

 

-vypravuje o svých zálibách

 

-časuje slovesa

 

-užívá správné mluvnické tvary

 

-porovnání – vánoční zvyky u nás a v Rusku

 

 

-umí používat správné tvary řadových

-číslovek

-zvládne vyjádřit časové relace

-umí oslovit dospělé v Rj

 

 

-pojmenuje předměty ve škole

 

 

-vytvoří vlastní rozvrh hodin

 

 

 

-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat

 

-popisuje sám sebe i ostatní (fyzicky)

 

 

 

-zhodnotí vzájemnou podobnost

 

-rozlišuje tvary osobních zájmen

 

-orientuje se ve městě

 

-zná názvy ulic, budov

-je schopen sdělit svou adresu

 

 

 

-pojmenovává názvy pracovišť a profesí

 

 

 

-rozumí zadaným

pojmům v tiskopise

 

-vyhledává v textu potřebné informace, obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu

 

 

-umí vyjmenovat státy EU a jejich

-hlavní města

-orientuje se na mapě Evropy

-zvládne přiřadit ke státům národnosti

-umí používat koncovky podstatných jmen

-užívá správné mluvnické tvary

 

 

 

-umí popsat, co bylo k obědu, k večeři…

 

-umí vyjádřit, co komu sluší, co kde dávají, jaké je počasí

-užívá správně koncovky přídavných jmen

 

-popisuje známé budovy a jejich historii u nás a v Rusku

-zná fráze používané v obchodě

 

 

 

-rozlišuje ceny před a po slevě

 

 

 

 

 

 

 

 

-orientuje se v horoskopu

-popisuje sebe i ostatní podle znamení

 

-sděluje informace o svých zálibách a oblíbené osobnosti

 

 

 

-umí používat koncovky podstatných jmen

 

-rozlišuje tvary osobních zájmen

-popisuje práce v domácnosti

-umí vytvořit rozkazovací způsob

 

-zvládá popsat svůj denní režim

-zvládá časovat slovesa se změnou kmenové souhlásky

 

-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat

-prezentuje básně a písně

-zvládá popsat historii a současnost Prahy

Azbuka

-seznámení, procvičování Čj- Rj

Pozdravy, zdvořilostní fráze

 

Rodina

 

Škola

 

Byt

Jídlo

Oblečení

Barvy

 

Seznámení s azbukou

 

Jména chlapců a dívek

Hra „Kolo štěstí“

 

Říkanky, básničky

 

Kdo je to?

Kdo je tady, kdo je tam?

Přízvučné a nepřízvučné slabiky

 

Jak se jmenuješ?

Odkud jsou?

Oslovení v Rj

Názvy měst

 

Práce s texty

 

Číslovky 1 – 20

Seznamte se, to je má rodina

 

Kolik je jim let?

Na návštěvě

Informace o sobě

Chci žít na vesnici, ve městě

 

 

Domácí zvířata

Města v ČR a v Rusku

 

Časování sloves v jednotném čísle

Přestávky mám rád

Co děláme ve škole

 

 

Rozvrh hodin

 

Minulý čas slovesa „být“

Filip má narozeniny – text

Sloveso „jet“ + odvozeniny

Azbuka

Procvičování základů pravopisu – azbuka

 

 

Reálie – Rusko

Fráze

Blahopřání

 

Ótčestvo

 

Jaký + přídavná jména

 

Minulý čas sloves

Co se mi líbí – nelíbí

 

Názvy měsíců

2. pád podstatných jmen

Dny v týdnu

Číslovky 20 – 1000

Kolik je komu let

Osobní zájmena ve 3. pádě

 

 

Záliby

 

Sloveso „ mít rád“

 

Slovesa 1. a 2. časování

Zápor u sloves

Vánoční zvyky v Rusku

 

Řadové číslovky do 12

2. pád řadových číslovek

Kolik je hodin?

Vykání

 

Slovesa „učit“ – „učit se“

Předměty ve škole-

Rozvrh hodin

 

Kdy? – včera, dnes, …

 

 

 

Pohádka, básně, písně

 

Popis lidského těla Přídavná jména Vlastnosti

 

Kdo je komu podobný

 

2. pád osobních zájmen

 

Popis města

Orientace ve městě Procházka městem

Kde bydlím? Adresa

 

Kdo kde pracuje Názvy profesí

Kde? Kam? Pádové otázky

 

Dotazník

 

Práce se slovníkem, s textem

 

 

 

Názvy států EU Hlavní města

 

Žijeme v Evropě

 

Národnosti

Skloňování podstatných jmen

Zájmeno „čí“ Budoucí čas

 

Jídlo

 

 

Použití slovesa „jít“ v různých významech Počasí

Skloňování přídavných jmen

Známé budovy u nás a v Rusku

Nakupujeme

-názvy obchodů

-ceny v obchodě

-ruská platidla

-slevy, počítání

-názvy zboží

-

Vyjádření nutnosti a povinnosti

 

Co kdo potřebuje

 

Horoskop Měsíční znamení

 

 

Hobby

Oblíbené známé osobnosti

Naše slabiny

Skloňování podstatných jmen množném čísle

Skloňování osobních zájmen

 

Práce v domácnosti

Rozkazovací způsob sloves

 

Režim dne

Slovesa se změnou kmenové souhlásky

 

Texty k procvičení

Básně a písně

 

Praha - vypravování

 

 

 

 

 

OSV – rozvoj schopností a dovedností

 

 

 

 

 

 

MPV-VV-obrazový materiál

 k “předazbukovému“ období

 

 

 

 OSV – sebepoznání

 

 

 

 

OSV – komunikační

dovednosti a schopnosti

 

 

 

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

 OSV – komunikační dovednosti

 

 

 OSV – komunikační schopnosti

 

 

 MKV – kulturní diferenciace

OSV – sebepoznání

MPV-Př – ochrana přírody a životního prostředí

 

 

 

MPV - Ov – péče o společný majetek

 

 

 

 

 

 OSV - komunikace

 

 

OSV – rozvoj schopností

 

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

 OSV - komunikace

 

 

 

 

 

OSV – komunikace

 

OSV – rozvoj schopností

 

 

MPV-F- časové jednotky

 

 

 

 

MPV-VV- výtvarné zpracování

 

 

 

 

MKV – multikulturalita

 

 

 

MPV-F- časové jednotky

 

 

 

OSV – rozvoj schopností a dovedností

 

 

 

 

OSV – kreativita

 

 

MPV-Čj – popis osoby

 

 

OSV – sebepoznání

 

 

 

MED – tvorba mediálního Sdělení

 

 

 

OSV – komunikace

 

 

 

OSV – sebepoznání a sebepojetí

 

 

 

 

EGS – Evropa a svět nás zajímají

 

 

 

MV – multikulturalita

 

 

OSV – rozvoj schopností a poznání

 

 

 

 

 

 

 

EGS – objevujeme Evropu a svět

 

 

 

 

 

 

 

 

MV – komunikace

 

OSV – komunikační dovednosti

 

 

 

MED- tvorba mediálního sdělení

 

 

 

 

 

 

OSV – komunikace

MED – tvorba mediálního sdělení

 

 

 

OSV – texty k procvičení

 

 

MPV-Ov – národní hrdost

 

Projekty:

1.Praha – minulost a současnost

 

2.Petrohrad – historie a dnešek

 

3.Moskva – hlavní město Ruska

 

4.Významná česká nebo ruská osobnost – vliv na dějinný nebo literární vývoj země

5.Volné téma – dle výběru žáků

 

 

Matka měst“

 

Okno do světa