5.1.3. DALŠÍ CIZÍ JAZYK
5.1.3.2. RUSKÝ JAZYK
Charakteristika vyučovacího předmětu
Předmět přispívá k chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem.
Pomáhá snižovat jazykové bariéry a pomáhá ke zvýšení mobility jednotlivců v osobním životě i v dalším studiu. Umožňuje poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich kulturní tradice. Prohlubuje vědomí závažnosti vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance a vytváří podmínky pro spolupráci škol.
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů:
-komunikační a slohová výchova
-jazyková výchova
-literární výchova
Formy a metody výuky:
-audio a videotechnika, časopisy, mapy, gramatické přehledy, slovníky, obrazový materiál, křížovky
-básně, písně …
-dialogy, vyprávění, reálie, projekty …
Časová dotace:
- v 7. ročníku |
2 hodiny týdně |
- v 8. ročníku |
2 hodin týdně |
- v 9. ročníku |
2 hodiny týdně |
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
-žák poznává různé způsoby, metody a strategie učení
-žák vyhledává ve slovníku potřebné informace
-žák pracuje s texty, orientuje se v nich
-žák poslouchá neznámé texty, umí je reprodukovat
-žák se učí poznávat smysl a cíl učení
-žák propojuje získané poznatky do širších celků
Kompetence k řešení problémů:
-žák je veden k porovnávání a odvozování problémů u nás a v cizích zemích
-žák porovnává naše a cizojazyčné reálie
-žák vyvozuje aplikace stávajících jazykových pravidel pro vyvozování gramatických jevů
Kompetence komunikativní:
-žák využívá možností ke komunikaci / individuálně, dvojice, skupiny/
-žák je veden k výstižnému a souvislému projevu
-žák uplatňuje vědomosti pro komunikaci mezi žáky na odpovídající úrovni
Kompetence sociální a personální:
-žák si uvědomuje národní identitu a příslušnost k EU /práce s reáliemi/
-žák rozvíjí sociální vztahy při spolupráci ve skupinách
-žák podporuje zásady týmové práce
-žák je veden k argumentaci, sebehodnocení a sebereflexi
Kompetence občanské:
-žák je veden k respektování názorů ostatních
-žák se učí dodržovat a chránit naše tradice, kulturní a historické dědictví
-žák využívá dostatek modelových situací k prokázání jazykových dovedností
-žák je směrován k zodpovědnému rozhodování v dané situaci
Kompetence pracovní:
-žák je veden k efektivní organizaci své práce
-žák využívá jednotlivých znalostí a dovedností k praktickému ovládání jazyka
Kompetence digitální:
Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Ruský jazyk
7. – 9. ročník |
||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
|
Žák
-opakuje a vyslovuje foneticky správně v přiměřeném rozsahu
-sestaví jednoduché sdělení týkajících se situací souvisejících s probíranými tematickými celky
-rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova
-rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje
-vytvoří jednoduché věty kdo se, jak jmenuje, odkud je -poskytne požadovanou informaci
-čte nahlas a foneticky správně jednoduché texty
-domluví se v běžných situacích za použití dostatečné slovní zásoby
-sdělí ústně informaci o sobě
-umí sdělit jednoduché informace o životě ve městě a na venkově
-zapojí se do konverzace za pomoci běžných výrazů
-sestaví jednoduché sdělení
-čte plynule nahlas a foneticky správně
-rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova -napíše jednoduché sdělení, ovládá základy gramatiky
-komunikuje v běžných situacích vyžadujících přímou výměnu informací o známých tématech
-rozumí jednoduché konverzaci
-rozumí známým každodenním výrazům, základním frázím a jednoduchým větám
-zapojí se do konverzace se spolužáky
-poskytne požadovanou informaci -napíše jednoduché sdělení
-zapojí se do konverzace za použití běžných výrazů
-je schopen odpovídat na otázky
-čte plynule nahlas a foneticky správně
-rozumí jednoduché konverzaci
-sdělí ústně i písemně základní údaje o sobě
-popisuje jednoduchými frázemi místo, kde bydlí a lidi, které zná
-je schopen sdělit, co dělají jeho rodiče, čím by chtěl být
-vyplní základní údaje do formuláře
-používá dvojjazyčný slovník
-odvodí význam nových slov
-popisuje státy Evropy a jejich hlavní města -zapojí se do konverzace za použití běžných výrazů
-sdělí ústně i písemně názvy potravin, pití
-popisuje frázemi, jak bude
-je schopen popsat známé budovy u nás a v Rusku
-komunikuje v běžných situacích za použití dostatečné slovní zásoby
-je schopen odpovídat na otázky
-pojmenuje, co kdo potřebuje nebo musí udělat
-sestaví sdělení týkající se horoskopu a měsíc. znamení
-zapojí se do konverzace
-sdělí požadovanou informaci
-domluví se v běžných situacích
-rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje
-čte plynule nahlas a foneticky správně
-reprodukuje jednoduché texty |
Žák
-umí pozdravit, představit se -poprosí, poděkuje, rozloučí se
-umí pojmenovat členy rodiny
-jednoduše popíše třídu, osoby a věci ve třídě
-popíše zařízení pokoje -vyjmenuje názvy základních potravin
-rozlišuje základní barvy
-používá dívčí a chlapecká jména
-prezentuje jednoduché básně a písně
-řeší základní seznamovací situace
-umí komunikovat se spolužáky v Rj -zná názvy cizích států a měst -umí oslovit dospělé v Rj
-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat
-počítá od 1 do 20
-ovládá fráze při představování
-umí používat číslovky
-představí členy rodiny a kamarády
-sděluje o sobě základní informace
-zná názvy domácích zvířat a mláďat -rozlišuje města v ČR a v Rusku -používá slovesné koncovky v jednotném čísle -pojmenovává osoby a pomůcky ve škole -umí sdělit, co dělá ve škole rád/nerad
-umí vytvořit a sdělit rozvrh hodin
-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat
-umí používat všechna písmena azbuky -zvládne všechna písmena azbuky, -vytvoří krátký text
-zná města, pohoří, vodstvo
-vytvoří krátké písemné blahopřání
-zná složení ruských jmen – 3 části -seznámí se s koncovkami přídavných jmen -vhodně používá příčestí minulé -umí vyjádřit svůj názor
-pojmenuje roční doby – přiřadí měsíce
-používá ve větách dny v týdnu
-umí počítat od 1 do 1000
-vyjádří svůj věk a věk ostatních
-vypravuje o svých zálibách
-časuje slovesa
-užívá správné mluvnické tvary
-porovnání – vánoční zvyky u nás a v Rusku
-umí používat správné tvary řadových -číslovek -zvládne vyjádřit časové relace -umí oslovit dospělé v Rj
-pojmenuje předměty ve škole
-vytvoří vlastní rozvrh hodin
-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat
-popisuje sám sebe i ostatní (fyzicky)
-zhodnotí vzájemnou podobnost
-rozlišuje tvary osobních zájmen
-orientuje se ve městě
-zná názvy ulic, budov -je schopen sdělit svou adresu
-pojmenovává názvy pracovišť a profesí
-rozumí zadaným pojmům v tiskopise
-vyhledává v textu potřebné informace, obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu
-umí vyjmenovat státy EU a jejich -hlavní města -orientuje se na mapě Evropy -zvládne přiřadit ke státům národnosti -umí používat koncovky podstatných jmen -užívá správné mluvnické tvary
-umí popsat, co bylo k obědu, k večeři…
-umí vyjádřit, co komu sluší, co kde dávají, jaké je počasí -užívá správně koncovky přídavných jmen
-popisuje známé budovy a jejich historii u nás a v Rusku -zná fráze používané v obchodě
-rozlišuje ceny před a po slevě
-orientuje se v horoskopu -popisuje sebe i ostatní podle znamení
-sděluje informace o svých zálibách a oblíbené osobnosti
-umí používat koncovky podstatných jmen
-rozlišuje tvary osobních zájmen -popisuje práce v domácnosti -umí vytvořit rozkazovací způsob
-zvládá popsat svůj denní režim -zvládá časovat slovesa se změnou kmenové souhlásky
-orientuje se v textu, umí ho reprodukovat -prezentuje básně a písně -zvládá popsat historii a současnost Prahy |
Azbuka -seznámení, procvičování Čj- Rj Pozdravy, zdvořilostní fráze
Rodina
Škola
Byt Jídlo Oblečení Barvy
Seznámení s azbukou
Jména chlapců a dívek Hra „Kolo štěstí“
Říkanky, básničky
Kdo je to? Kdo je tady, kdo je tam? Přízvučné a nepřízvučné slabiky
Jak se jmenuješ? Odkud jsou? Oslovení v Rj Názvy měst
Práce s texty
Číslovky 1 – 20 Seznamte se, to je má rodina
Kolik je jim let? Na návštěvě Informace o sobě Chci žít na vesnici, ve městě
Domácí zvířata Města v ČR a v Rusku
Časování sloves v jednotném čísle Přestávky mám rád Co děláme ve škole
Rozvrh hodin
Minulý čas slovesa „být“ Filip má narozeniny – text Sloveso „jet“ + odvozeniny Azbuka Procvičování základů pravopisu – azbuka
Reálie – Rusko Fráze Blahopřání
Ótčestvo
Jaký + přídavná jména
Minulý čas sloves Co se mi líbí – nelíbí
Názvy měsíců 2. pád podstatných jmen Dny v týdnu Číslovky 20 – 1000 Kolik je komu let Osobní zájmena ve 3. pádě
Záliby
Sloveso „ mít rád“
Slovesa 1. a 2. časování Zápor u sloves Vánoční zvyky v Rusku
Řadové číslovky do 12 2. pád řadových číslovek Kolik je hodin? Vykání
Slovesa „učit“ – „učit se“ Předměty ve škole- Rozvrh hodin
Kdy? – včera, dnes, …
Pohádka, básně, písně
Popis lidského těla Přídavná jména Vlastnosti
Kdo je komu podobný
2. pád osobních zájmen
Popis města Orientace ve městě Procházka městem Kde bydlím? Adresa
Kdo kde pracuje Názvy profesí Kde? Kam? Pádové otázky
Dotazník
Práce se slovníkem, s textem
Názvy států EU Hlavní města
Žijeme v Evropě
Národnosti Skloňování podstatných jmen Zájmeno „čí“ Budoucí čas
Jídlo
Použití slovesa „jít“ v různých významech Počasí Skloňování přídavných jmen Známé budovy u nás a v Rusku Nakupujeme -názvy obchodů -ceny v obchodě -ruská platidla -slevy, počítání -názvy zboží - Vyjádření nutnosti a povinnosti
Co kdo potřebuje
Horoskop Měsíční znamení
Hobby Oblíbené známé osobnosti Naše slabiny Skloňování podstatných jmen množném čísle Skloňování osobních zájmen
Práce v domácnosti Rozkazovací způsob sloves
Režim dne Slovesa se změnou kmenové souhlásky
Texty k procvičení Básně a písně
Praha - vypravování |
OSV – rozvoj schopností a dovedností
MPV-VV-obrazový materiál k “předazbukovému“ období
OSV – sebepoznání
OSV – komunikační dovednosti a schopnosti
EGS – Evropa a svět nás zajímá
OSV – komunikační dovednosti
OSV – komunikační schopnosti
MKV – kulturní diferenciace OSV – sebepoznání MPV-Př – ochrana přírody a životního prostředí
MPV - Ov – péče o společný majetek
OSV - komunikace
OSV – rozvoj schopností
EGS – Evropa a svět nás zajímá
OSV - komunikace
OSV – komunikace
OSV – rozvoj schopností
MPV-F- časové jednotky
MPV-VV- výtvarné zpracování
MKV – multikulturalita
MPV-F- časové jednotky
OSV – rozvoj schopností a dovedností
OSV – kreativita
MPV-Čj – popis osoby
OSV – sebepoznání
MED – tvorba mediálního Sdělení
OSV – komunikace
OSV – sebepoznání a sebepojetí
EGS – Evropa a svět nás zajímají
MV – multikulturalita
OSV – rozvoj schopností a poznání
EGS – objevujeme Evropu a svět
MV – komunikace
OSV – komunikační dovednosti
MED- tvorba mediálního sdělení
OSV – komunikace MED – tvorba mediálního sdělení
OSV – texty k procvičení
MPV-Ov – národní hrdost
|
|
Projekty: 1.Praha – minulost a současnost
2.Petrohrad – historie a dnešek
3.Moskva – hlavní město Ruska
4.Významná česká nebo ruská osobnost – vliv na dějinný nebo literární vývoj země 5.Volné téma – dle výběru žáků
|
„Matka měst“
„Okno do světa” |