5.1.3. DALŠÍ CIZÍ JAZYK
5.1.3.1. NĚMECKÝ JAZYK
Charakteristika vyučovacího předmětu
Německý jazyk jako další cizí jazyk je součástí vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Rozšiřuje jazykový základ a předpoklady pro komunikaci žáků v rámci Evropy a světa, využívá při tom znalostí a zkušeností z výuky prvního cizího jazyka.
Obsahové vymezení:
Vzdělávací oblast je rozdělena do tří složek: receptivní řečové dovednosti
produktivní řečové dovednosti
interaktivní řečové dovednosti
Výstupní úroveň němčiny jako cizího jazyka je dána úrovní A1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, který byl vytvořen Radou Evropy. Tato úroveň byla definována takto:
Žák rozumí známým každodenním výrazům a zcela základním frázím, jejichž cílem je vyhovět konkrétním potřebám, a umí tyto výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky týkající se informací osobního rázu a odpovídat na ně. Dokáže se jednoduchým způsobem domluvit, mluví-li partner pomalu a jasně a je ochoten mu pomoci.
Formy a metody výuky:
Výuka je zaměřena hlavně na zvládnutí komunikativních dovedností, proto je kladen velký důraz na dialogy, čtení s porozuměním, poslech s porozuměním, samostatný ústní i písemný projev. Při výuce jsou využívány časopisy, jednoduché autentické texty, audionahrávky, žáci jsou aktivizováni hrami, dramatizací, písněmi apod.
Výuka probíhá v jazykové učebně, kde bude dispozici CD přehrávač, zeměpisné mapy německy mluvících zemí, gramatické tabule, autentické materiály přizpůsobené věku i jazykové úrovni žáků, slovníky.
Časová dotace:
- v 7. ročníku |
2 hodiny týdně |
- v 8. ročníku |
2 hodiny týdně |
- v 9. ročníku |
2 hodiny týdně |
Začlenění průřezových témat:
OSV rozvoj schopností poznávání, seberegulace a sebeorganizace, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace, řešení problémů a rozhodovací schopnosti
EGS Evropa a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět
MKV kulturní diference, etnický původ, multikulturalita
EV ekosystémy, vztah člověka k prostředí
MED kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, tvorba mediálního sdělení
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
plánovat, organizovat a řídit vlastní učení vyhledávat a třídit informace a využívat je v učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě získat pozitivní vztah k učení a schopnost kriticky zhodnotit výsledky svého učení nechápat chybu jako nedostatek, ale jako krok ke zlepšení
Kompetence komunikativní:
výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřovat v ústním i písemném projevu být schopen naslouchat promluvám druhých lidí, porozumět jim a vhodně na ně reagovat využívat informační a komunikační prostředky porozumět různým typům textů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest aktivně se zapojit do společenského dění
Kompetence k řešení problémů:
pochopit problém a jeho příčiny, využít zkušeností k jeho řešení získat informace vhodné k řešení problému obhájit názor nebo rozhodnutí
Kompetence sociální a personální:
účinně spolupracovat ve skupině, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce ohleduplně jednat s druhými lidmi pozorovat jiné zvyky v cizích zemích budovat sebevědomí
Kompetence občanské:
chránit a oceňovat naše tradice, kulturní i historické dědictví chápat základní ekologické souvislostí a environmentální problémy
Kompetence pracovní:
bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky chránit vlastní zdraví i zdraví druhých využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
Kompetence digitální :
Kompetence digitální:
Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Německý jazyk
7. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák
POSLECH S POROZUMĚNÍM
-rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností a reaguje na ně
-rozumí slovům a jednoduchým větám, které jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
-rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat
MLUVENÍ -zapojí se do jednoduchých rozhovorů, sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat
-odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a podobné otázky pokládá
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM -rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k běžným tématům
-rozumí krátkému jednoduchému textu zejména, pokud má k dispozici vizuální oporu, a vyhledá v něm požadovanou informaci
PSANÍ -vyplní základní údaje o sobě ve formuláři, texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat -stručně reaguje na jednoduché písemné sdělení |
Žák
-čte srozumitelně se správnou artikulací krátké dialogy a texty
-správně vyslovuje jednotlivé německé hlásky, odliší jejich výslovnost od českých hlásek
-na základě autentických nahrávek napodobuje intonaci a melodii německé věty
-rozumí jednoduchému dialogu a krátkému sdělení informativního charakteru, které se týká jeho samého, jeho rodiny a nejbližšího okolí
-reaguje na krátké, jednoduše napsané nebo pečlivě vyslovené pokyny, řídí se jimi a realizuje je
-rozumí krátkým dialogům a textům, vyhledá základní informace v textu a odpovědi na jednoduché otázky
-abecední slovník využívá ke kontrole pravopisu
-orientuje se v dvojjazyčném slovníku, vyhledá v něm jednoduché výrazy
-napíše jednoduchý text na pohlednici
-písemně požádá o osobní informace
-ve formuláři vyplní požadované údaje. -Reprodukuje pomocí otázek i volně obsah jednoduchého krátkého psaného i slyšeného textu a jednoduchých dialogů ústně i písemně
-napíše jednoduchý text (pohlednice, krátký dopis)
-napíše odpověď na jednoduché otázky. Představí sebe a svou rodinu
-jednoduše informuje o jiných lidech, o jejich životě
-odpoví na podobné otázky
-pronese jednoduchá sdělení ve vztahu k tématům |
Erte Schritte (vstupní fonetický kurz) -abeceda, pozdravy, dny v týdnu, měsíce, číslovky do 100, barvy, jména, internacionalismy
Hallo, ich bin … -představení se, tykání a vykání, poděkování, vyplnění formuláře, prosba o opakování sdělení, získávání jednoduchých informací, vyprávění o sobě
Meine Familie -představení členů rodiny, popis rodinné fotografie, popis zvířat, vyprávění krátkého obrázkového příběhu
Ich und meine Schule -pojmenování školních potřeb a počítačového příslušenství, jednoduchý popis věcí, pokyny ve škole
Mein Tag … Wo und wann? -popis činností během dne, poskytnutí informací o časových údajích, anketa, krátké SMS, vyjádření povinnosti (co musím), vyjádření co umím
časování pravidelných sloves a slovesa sein v 1., 2. a 3. osobě j. č. a 3. osobě mn. č. -slovosled věty oznamovací, otázky zjišťovací (ja – nein) -tykání a vykání slovosled W-otázek, vazba ich mag a časování slovesa mögen v j. č. a 3. osobě mn. č., zápor nicht časování pravidelných sloves a slovesa sein v dalších osobách mein – meine dein – deine -přídavné jméno v přísudku vazba von, Annas Eltern určitý člen der, die, das neurčitý člen ein, eine, ein zápor kein, keine 4. pád podstatných jmen s neurčitým členem Ich habe, kaufe, brauche… časování slovesa haben ve všech osobách rozkazovací způsob lexikálně
určování času -užití předložek um, am, von … -bis v časových údajích -způsobové sloveso müssen, způsobové sloveso können, sloveso aufstehen lexikálně
Reálie -pozdravy v německy mluvících zemích německá dívčí, chlapecká a zvířecí jména
-německá, rakouská a švýcarská města, hory, pamětihodnosti, osobnosti
-kvíz – Německo, Rakousko, Švýcarsko práce s mapou
-volitelné předměty v německých školách
Výslovnost -větná melodie -krátké a dlouhé samohlásky -slovní přízvuk ä – ö – ü |
MED - formování základů slovního projevu, fonetika jako jeden z důležitých předpokladů komunikace
Čj, Aj, VV, TV
OSV- seberegulace a sebeorganizace OV, Inf, Čj
OSV – kooperace
MED - tvorba mediálního sdělení
OSV - komunikace, řešení
OSV rozvoj schopností poznávání
OV, Přírodopis, Informatika, Zeměpis
MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
EV - vztah člověka k prostředí
OSV -já a moje okolí, Projekt "Ich”
MED - tvorba mediálního sdělení
OSV - porozumění v rodině
Informatika, Čj
OV, Výchova ke zdraví, Čj
OSV - komunikace, řešení
OSV -já a moje okolí, Projekt "Mein Wochentag”
MED - tvorba mediálního sdělení
AJ
OSV- rozvoj schopností poznávání
Inf. - vyhledávání informací na internetu
Inf. - vyhledávání informací na internetu
Z, OV, D, Čj, VV, TV a naukové předměty
Inf. - vyhledávání informací na internetu, komunikace po internetu
EV - vztah člověka k prostředí
OSV - komunikace, řešení
EGS - Evropa a svět nás zajímá
EGS - objevujeme Evropu a svět
OSV- rozvoj schopností poznávání
|
8. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák
POSLECH POROZUMĚNÍM -vyslovuje a čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty složené ze známé slovní zásoby
-rozumí známým každodenním výrazům, zcela základním frázím a jednoduchým větám
-rozumí jednoduchým pokynům a adekvátně na ně reaguje
-rozumí obsahu a smyslu jednoduchého textu, v textu vyhledá potřebnou informaci a odpověď na otázku
-používá abecední slovník učebnice a dvojjazyčný slovník
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM -reprodukuje ústně i písemně obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy a jednoduché konverzace
-napíše jednoduchá sdělení a odpověď na sdělení za správného použití základních gramatických struktur a vět.
-zapojí se do jednoduché, pečlivě vyslovované konverzace dalších osob prostřednictvím běžných výrazů, poskytne požadované informace
PSANÍ -napíše jednoduchá sdělení a odpověď na sdělení za správného použití základních gramatických struktur _ a vět. |
Žák
-rozlišuje výslovnost německých a českých samohlásek a obtížných souhlásek
-dbá na slovní a větný přízvuk a větnou intonaci
-Vystihne hlavní smysl krátkých, jasně formulovaných sdělení a oznámení.
-vybere nejdůležitější informace
-řídí se krátkými napsanými nebo pečlivě pomalu ústně sdělenými pokyny. V takových pokynech zachytí základní body
-v krátkých, jednoduchých textech vyhledá konkrétní informace, které se týkají běžných záležitostí a obsahují běžně používanou slovní zásobu
-orientuje se v dvojjazyčném slovníku
-vyhledá správný význam i gramatický tvar slova
-vybere hlavní myšlenky přiměřeného mluveného i psaného textu. Texty volně reprodukuje
-napíše stručný text na pohlednici a krátký osobní dopis. Vyžádá si informaci a předá ji. Představí se
-klade otázky o lidech (kde žijí, koho znají, co vlastní) a na takové otázky odpovídá
-pronáší jednoduchá sdělení k probíraným tématům
-domluví se jednoduchým způsobem, používá krátké, jednoduché věty. |
Hobbys, Freizeit, Freunde -vyprávění o koníčcích, domluva, odmítnutí, pozvánka na oslavu e-mailem, reakce na pozvánku, blahopřání k narozeninám, roční období a měsíce
Was esse ich gerne? -popis, co rád/a jím a co mi nechutná, vyjádření přání, sdělení ceny, objednání jednoduchého jídla u kiosku, činnosti a cesty o prázdninách
Wieder da! -opakování učiva 1. dílu, německé vynálezy – fakta a data
Bei uns zu Hause -popis pokoje a domu, zařízení bytu, vyjádření přání, popis činností, které doma děláme, interview
Kleidung und Mode… Wetter -rozhovory při nakupování, popis oblečení, vyjádření co rád/a nosím a co ne, dotaz na cenu, vyjádření souhlasu či nesouhlasu, počasí
Mluvnice stupňování _________ gern – am liebsten přivlastňovací zájmena sein – ihr – unser – euer užití předložky im + měsíc, roční období předložka in ve 3. pádě (otázka Wo?) vazba es gibt časování slovesa mögen ve všech osobách vazba ich möchte časování sloves essen, nehmen, fahren předložka nach (nach Kroatien fahren) předložky se 3. a 4. pádem: an, auf, über, unter, neben, zwischen, hinter, vor (na otázku Wo?) spojení předložek se 3. a 4. pádem s neurčitým členem, přivlastňovacím zájmenem a zájmenem kein užití sloves stehen, hängen, liegen, sitzen časování některých sloves s odluč. předponou dle A1 (aufräumen, abwaschen, einkaufen) souvětí se spojkou deshalb další nepravidelná slovesa dle A1 (fernsehen, tragen, treffen, helfen, lesen) další slovesa s odlučitelnou předponou (fernesehen, anziehen, anprobieren, aussehen, anhaben) způsobové sloveso wollen osobní zájmena ve 4. pádě předložky für a ohne se 4. pádem vazba ich finde…
Výslovnost: dvojhlásky: ei – ie a – o – u, ä – ö – ü (dlouhé a krátké) souhlásky: z, tz, ts souhlásky: sch, st, sp, tsch dvojhlásky: ei – ai, eu – äu, au
Reálie -osobnosti německé a rakouské hudby statistika: volnočasové aktivity teenagerů -euro -hlavní města evropských států -kvíz – Německo, Rakousko, Švýcarsko -bydlení v Německu, Wohngemeinschaften -móda ve škole, školní uniformy |
OV, Čj Rv - organizace a využití volného času
OSV - poznávání lidí
OSV - komunikace, řešení
Inf. - komunikace po internetu
EV - vztah člověka k prostředí
Výchova ke zdraví Rv - organizace a využití volného času
OSV - komunikace, řešení
OSV - komunikace, řešení
Naukové předměty, Čj
EGS - Evropa a svět nás zajímá
Inf. - vyhledávání informací na internetu, komunikace po internetu OSV – rozvoj schopností poznávání OSV -já a moje okolí, Projekt “Mein ´Traumzimmer” OSV - porozumění v rodině
Př, Fg,
OSV - komunikace, řešení
EV - vztah člověka k prostředí
Inf. - vyhledávání informací na internetu
Z,,HV, OV, Fg Rv - organizace a využití volného času
OSV - komunikace, řešení Rv - organizace a využití volného času
OSV - komunikace, řešení , Inf. - vyhledávání informací na internetu,
OSV- rozvoj schopností poznávání
OSV - poznávání lidí
EGS - Evropa a svět nás zajímá
Rv - organizace a využití volného času
MKV – etnický původ, multikulturalita
EGS - objevujeme Evropu a svět
MKV - kulturní diference
|
9. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák
POSLECH POROZUMĚNÍM -identifikuje strukturu jednoduchého textu a rozliší hlavní informace
-rozliší v mluveném projevu jednotlivé mluvčí, identifikuje různý styl a citové zabarvení promluvy
-odhadne význam neznámých slov na základě již osvojené slovní zásoby a kontextu
-využívá různé druhy slovníků při čtení nekomplikovaných faktografických textů.
MLUVENÍ -srozumitelně reprodukuje přečtený nebo vyslechnutý, méně náročný autentický text na běžná témata -formuluje svůj názor ústně i písemně na jednoduché, běžné téma srozumitelně, gramaticky správně a stručně -jednoduše a souvisle popíše své okolí, své zájmy a činnosti s nimi související
PSANÍ -Logicky a jasně strukturuje písemný projev, formální i neformální text na běžné téma -shrne a ústně i písemně sdělí běžné, obsahově jednoduché informace
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM -vysvětlí své názory a stanoviska písemnou i ústní formou a gramaticky správně v krátkém a jednoduchém projevu týkajícím se známých a všeobecných témat -komunikuje s rodilými mluvčími na známé a blízké téma |
Žák
-vybere určité očekávané informace v běžně používaných materiálech
-odliší podstatné od nepodstatného
-v souvislém rozhovoru rodilých mluvčích vedeném v pomalejším tempu a s pečlivou výslovností uvede postoje aktérů
-rozezná téma rozhovoru
-odliší různé formy komunikace
-užije logického odhadu neznámých slov či slovních spojení na základě kontextu a svých jazykových znalostí
-účelně využívá dvojjazyčného i výkladového slovníku
-rozpozná hlavní myšlenky přečteného nebo slyšeného autentického textu na běžná témata
-texty reprodukuje pomocí odpovědí na jednoduché otázky
-vyjádří svůj názor nekomplikovanou formou. Vyjádří svůj souhlas či nesouhlas
-vhodně formuluje věty k popisu každodenních událostí a činností, k rodině a přátelům
-napíše kratší, souvislý a správně strukturovaný text na jednoduché téma
-shrne a vlastními slovy sdělí ústně nebo písemně kratší informace
-respektuje zavedené zdvořilostní normy
-aktivně se zapojuje do jednoduchého rozhovoru na známé téma
-vytvoří otázky a na takové otázky odpovídá
-pronese jednoduché sdělení |
Wieder da! -opakování učiva 1. dílu, a 2. dílu /1. - 2. lekce/
Meine Woche -týdenní program, rozvrh hodin, vyprávění jednoduchého příběhu v minulém čase (préteritu), pohádky, vyprávění o průběhu týdne (víkendu) v minulém čase
Wie komme ich …? -popis budov a míst ve městě a na venkově, orientace podle jednoduchého plánu, dotaz na cestu a reakce na podobné otázky, popis cesty, orientace podle jednoduchého plánu, charakteristika místa, kde žiju (město, venkov apod.)
Gesund leben und fit sein -popis částí těla, sdělení co mě bolí, reakce na jednoduché otázky u lékaře, popis vlastního životního stylu, vyjádření rozkazu a zákazu, práce se statistikou
In den Ferien -sdělení plánů na prázdniny, vyprávění, co jsem dělal/a o prázdninách (perfektum), dopravní prostředky, zakoupení jízdenky u přepážky, sdělit, co potřebujeme na dovolenou
Mluvnice préteritum sloves sein a haben neurčitý podmět man
řadové číslovky další časové údaje, datum předložky am, um, im – systematizace
některé předložky se 3. pádem (aus, mit, von, zu) používání předložky in se 3. a 4. pádem (na otázku Wo? a Wohin?)
rozkazovací způsob -pravidelná slovesa
osobní zájmena ve 3. pádě
sloveso tun a vazba tut weh
množné číslo některých podstatných jmen (párové části těla)
rozkazovací způsob -shrnutí
perfektum pravidelných a některých nepravidelných sloves dle A1
další předložky se 3. pádem (bei, nach), spojení mit + dopravní prostředek
systematizace předložek se 3. pádem -aus, bei , mit, nach, von, zu
Výslovnost: w a v/f p, t, k s přídechem ng Ich-Laut a Ach-Laut
Reálie -vzdělávací systém a známkování v Německu
-životní styl teenagerů v různých zemích
-názvy dalších zemí, cestování o prázdninách
|
OV, Výchova ke zdraví, Čj Rv - organizace a využití volného času
OSV - psychohygiena
OSV - porozumění v rodině
Z, OV, Inf
OSV - komunikace, řešení
Rv - organizace a využití volného času
OSV -já a moje okolí, Projekt "Meine Stadt”
EV - vztah člověka k prostředí
Inf. - vyhledávání informací na internetu, komunikace po internetu
OV, Výchova ke zdraví, Př EV - vztah člověka k prostředí
OSV - psychohygiena
OSV - komunikace, řešení
Čj, OV Inf. - vyhledávání informací na internetu, komunikace po internetu
Rv - organizace a využití volného času
OSV - komunikace, řešení
Inf. - vyhledávání informací na internetu
Inf. - vyhledávání informací na internetu
Z, Inf.
Inf. - vyhledávání informací na internetu
EGS - Evropa a svět nás zajímá
MKV - kulturní diference OSV - poznávání lidí MKV – etnický původ, multikulturalita
EGS - objevujeme Evropu a svět |
Akce v rámci předmětu:
Evropský den jazyků (EDJ) 26. 9.
EGS – objevujeme Evropu a svět,
EGS – Evropa a svět nás zajímá
MKV – kulturní diference
OSV – poznávání lidí
MKV – etnický původ, multikulturalita
MED – tvorba mediálního sdělení
Informatika – vyhledávání informací na internetu
Týdenní pobyt v SRN dle dohodnutého termínu s Bildungsstätte Hohenberg.
EGS – objevujeme Evropu a svět,
EGS – Evropa a svět nás zajímá
MKV – kulturní diference
OSV – poznávání lidí
MKV – etnický původ, multikulturalita
MED – tvorba mediálního sdělení
Rv – organizace a využití volného času
OSV – komunikace, řešení
Informatika – vyhledávání informací na internetu
Práce na PC, Internetu, Jazykové aplikace (Seznam – Slovník, Google-překladač, Didakta, Youtube – výuková videa- Výuka NJ mit Jitka/Deutsch lernen,podcasty, WocaBee)
Aktuální reálie: Významná výročí a svátky, tradice – 3. 10., 9. 11.,
Fasching, Vatertag, Pfingsten, Bierfest, Brunnentag in Wunsiedel
Exkurze/ I virtuální/ do partnerských měst Wunsiedel, Rastatt, Schwarzenberg, vánoční Annaberg, muzeum Oberwiesental a další dle zájmu.