5.1.2.2. NĚMECKÝ JAZYK

Charakteristika vyučovacího předmětu NĚMECKÝ JAZYK

 

Vzdělávací obory Cizí jazyk a Další cizí jazyk se realizují ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Tato oblast zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Na předmět Německý jazyk navazuje volitelný předmět Konverzace v německém jazyce.

Dobrá úroveň jazykové kultury patří k podstatným znakům všeobecné vyspělosti absolventa základního vzdělávání. Jazykové vyučování vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují vnímat různá sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně uplatňovat a prosazovat výsledky svého poznání. Cizí jazyk a Další cizí jazyk přispívají k chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem. Poskytují živý jazykový základ a předpoklady pro komunikaci žáků v rámci integrované Evropy a světa.

Osvojování cizích jazyků pomáhá snižovat jazykové bariéry a přispívá tak ke zvýšení mobility jednotlivců jak v jejich osobním životě, tak v dalším studiu a v budoucím pracovním uplatnění. Umožňuje poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich odlišné kulturní tradice. Prohlubuje vědomí závažnosti vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance a vytváří podmínky pro spolupráci škol na mezinárodních projektech.

Obsahové vymezení:

Vzdělávací oblast je rozdělena do tří složek: receptivní řečové dovednosti

produktivní řečové dovednosti

interaktivní řečové dovednosti

Výstupní úroveň němčiny jako cizího jazyka je dána úrovní A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, který byl vytvořen Radou Evropy. Tato úroveň byla definována takto:

Žák rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho bezprostředně dotýkají. Dokáže komunikovat prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o běžných a známých skutečnostech. Umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho nejnaléhavějších potřeb.


 

Formy a metody výuky: Výuka probíhá v jazykových učebnách ve skupinách dělených podle ročníku. Součástí vyučování německému jazyku je nejen vyučovací hodina, ale i příležitostné akce jako olympiády, soutěže, exkurze, projekty, divadelní či jiná kulturní představení (spolupráce se ZUŠ, Domem kultury a dalšími institucemi). Ve výuce budou využívány především metody a formy rozvíjející komunikační dovednosti - práce ve dvojicích, ve skupinách, dále samostatná práce, práce s internetem, práce se slovníkem a autentickými materiály, tématická výuka, příprava a tvorba projektů, motivační hry, písně. Při výuce budou k dispozici CD přehrávač, zeměpisné mapy německy mluvících zemí, gramatické tabule, autentické materiály přizpůsobené věku i jazykové úrovni žáků, slovníky. Výuka na I.stupni se soustředí na probuzení zájmu o studium jazyka a vytváření pozitivního vztahu k předmětu. Porozumění a ústní vyjadřování jsou nadřazeny písemnému vyjadřování. Písemnému projevu ale bude vzhledem k budoucím požadavkům věnována dostatečná pozornost. Výklad mluvnice je omezen na nezbytné minimum. Metody a formy práce jsou založeny na pozorování, poslechu, imitaci, tvořivých činnostech a hře. Výuka je výrazně propojena s hudební, pohybovou, výtvarnou a dramatickou výchovou.

Na II. stupni jde již více o osvojování jazyka jako prostředku dorozumívání a získávání dalších poznatků. Písemné vyjadřování a jeho správnost nabývají postupně na významu. Více se uplatňuje tvořivá a samostatná práce žáků. V posledním roce výuky dochází k utřídění učiva všech sedmi let.

U žáků s SPU bude kladen důraz především na mluvený projev a schopnost dorozumět se.


Časová dotace:

 

ve 3.ročníku

3 hodiny týdně

 

ve 4.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 5.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 6.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 7.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 8.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 9.ročníku

3 hodiny týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - rozvoj schopností poznávání , sebepoznání a sebepojetí, psychohygiena, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace, řešení problémů a rozhodovací schopnosti

VDO - občan, občanská společnost a stát

EGS - Evropa a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět

MKV - kulturní diference, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru a solidarity

EV - ekosystémy,základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí

MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálního sdělení,fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba mediálního sdělení


Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení - plánovat, organizovat a řídit vlastní učení

vyhledávat a třídit informace a využívat je v učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě získat pozitivní vztah k učení a schopnost kriticky zhodnotit výsledky svého učení nechápat chybu jako nedostatek, ale jako krok ke zlepšení

Kompetence komunikativní - výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřovat v ústním i písemném projevu

být schopen naslouchat promluvám druhých lidí, porozumět jim a vhodně na ně reagovat využívat informační a komunikační prostředky porozumět různým typům textů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest

aktivně se zapojit do společenského dění

Kompetence k řešení problémů - pochopit problém a jeho příčiny, využít zkušeností k jeho řešení získat informace vhodné k řešení problému

obhájit názor nebo rozhodnutí

Kompetence sociální a personální - účinně spolupracovat ve skupině, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce ohleduplně jednat s druhými lidmi pozorovat jiné zvyky v cizích zemích budovat sebevědomí

Kompetence občanské chránit a oceňovat naše tradice, kulturní i historické dědictví

mít pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost chápat základní ekologické souvislostí a environmentální problémy

Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky chránit vlastní zdraví i zdraví druhých

využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost

Kompetence digitální :

Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu německý jazyk

3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žák

 

- naváže kontakt, vede komunikaci

 

 

 

 

 

 

 

 

- rozumí jednotlivým pokynům a větám,

adekvátně na ně reaguje

 

 

 

- rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova

- používá abecední slovník, učebnice

 

 

 

- sestaví jedn. sdělení

 

 

 

 

 

 

- vede komunikaci na dané téma

 

 

 

- vyslovuje a čte plynule a foneticky

správně v přiměřeném rozsahu slovní zásoby

pochopí obsah a smysl jednoduché komunikace

 

Žák

 

- představí se

- zná a rozpozná němec. jména

- sestaví rozhovor na téma: seznámení

- reaguje na pokyny učitele ve třídě

- pojmenuje základní školní pomůcky

 

- vybere a označí slyšené

 

- pojmenuje jednotlivá písmena abecedy

ve správném sledu

- dokáže hláskovat svoje jméno

- vyhledá jedn. slovo ve slovníku v učeb.

- umí pojmenovat jednotlivé členy rodiny

- počítá od 1 do 20

- napíše jedn. dopis o své rodině

- určí barvu

- popíše objekt

- odliší rody podst. jmen

- používá přivl.zájmena " mein, dein"

- vyčasuje pravidelné sloveso

- navrhne kamarádovi společ. činnost

- odmítne nebo souhlasí s návrhem

- položí otázku a odpoví na ni

- přečte text na dané téma

- pozná v textu sloveso a podstat. jméno 

- stručně převypráví obsah textu

- porozumí slyšenému textu

- dokáže ho česky volně přetlumočit

 

 

pozdravy, seznámení

 

věty potřebné k organizaci práce ve třídě

téma:škola, třída

4.pád Sg.se členem neurčitým

německá jména a příjmení

německá abeceda, čtení jedn. písmen

hláskování

 

 

 

práce se slovníkem v učebnici

písnička "Das ABC Lied"

rodina

 

 

 

 

 

 

číslovky 1 – 20

 

 

barvy

 

 

rody podstat. jmen

základní příd. jména

domácí zvířata, věci kolem nás

přivlastň. zájmena

časování pravidelných sloves

 

 

téma: volný čas

tázací slova

 

základní pravidla čtení a výslovnosti

pravopis podstatných jmen

 

postavení slovesa ve větě

 

dny v týdnu

týdenní plán

 

 

 

 

OSV - seberegulace a sebeorganizace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV -. komunikace

 

 

 

 

 

4. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

 

 

- rozumí známým slovům a jednoduchým větám ve vztahu k osvoj.

tématům

 

 

 

 

 

- čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty se známou slovní zásobou

 

 

- vyhledá v jedn.textu potřebnou informaci a odpoví na otázku

 

 

 

 

 

 

- používá dvojjazyčný slovník

 

 

- sestaví gramaticky a formálně

- správně jednoduché písemné či ústní sdělení, odpoví na ně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

- ovládá danou základní slovní zásobu

- napíše správně produktivně osvojená

slova

- poslouchá pokyny nebo jedn. projev vyučujícího a reaguje na ně

- seznámí se s množným číslem vybraných podstat. jmen

- používá 4.pád Sg. se členem určitým

- zvládne četbu krátkého textu se správnou výslovností a přízvukem

- po předchozím poslechu přečte i text

s neznámými slovy

- pozná větu tázací a oznamovací

- vybere požadované údaje

- zformuluje jedn. otázku a odpoví na ni kladně či záporně

- zjistí v textu názvy německy mluvících

zemí, jejich hlavní města a známá turist.místa

- rozpozná v textu prav. a nepravidelné sloveso a sloveso s odlučitelnou předponou

- vyhledá příslušné slovo ve slovníku

- zjistí s pomocí učitele tvar mn. čísla

- známou slovní zásobu použije v projevu na určité téma

- pozve kamaráda na narozeniny

- sestaví blahopřání k narozeninám

- popíše s podporouobrázku části domu

- označí umístění základ. druhů nábytku

- vypráví o činnostech v jednotlivých ročních obdobích

- sestaví krátký dopis o svém režimu dne

- pohovoří o svém rozvrhu hodin

- převypráví svými slovy stručně obsahpohádky nebo comicsu

- vypíše stěžejní věty

- recituje zpaměti říkanky

- zazpívá několik písní

- předvede jedn. dramatizaci pohádky

- změní údaje v dopisu z učebnice podle sebe

- použije ve větách sloveso "können"

- telefonicky se domluví na společném programu

- zeptá se na čas

- odmítne návrh, omluví se

- komunikuje na téma nákupy

- použije zdvořilostní fráze při setkání

- osloví dospělou osobu

- hláskuje svoje jméno

- odpoví na otázku ohledně času

- vyplní jednoduchý formulář o sobě

 

 

- aktivní slovní zásoba k jednotl. Tématům

Plural podstat. jmen - úvod

4.pád Sg.se členem určitým

pravopis podstat. jmen

 

 

- pravidla výslovnosti, přízvuk

tvorba otázek v němčině

 

 

 

- pořádek slov ve větě tázací a oznam.

tázací slova : wer? wie? was?

wohin? wann?

- zápor u sloves a podstat. jmen

- základní reálie německy mluvících zemí

 

- úvod do nepravidel.sloves a sloves s odlučitel. předponou

- abeceda

- pravidla zápisu mluvnických kategorií ve slovníku

 

 

- narozeniny, blahopřání

 

- bydlení, bytové zařízení

předložka "in" ve 3. pádě

měsíce, roční období

- časování sloves-pravid., neprav., s odluč.předp.

 

- určování času

- škola, rozvrh hodin

- nepřímý pořádek slov

- krátká pohádka, comics

 

 

 

 

 

- koníčky, volný čas

způsobové sloveso "können", větný

 

 

 

 

 

rámec tvoření dopisu, adresa

telefonování

omluva

záporné věty

 

- nákupy

- pozdravy, zdvořilostní fráze

- tykání a oslovení dospělého

hláskování

hodiny

- údaje ve formuláři

 

MED - tvorba mediálního sdělení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV - seberegulace a sebeorganizace

Rv,Ov

MED - tvorba mediálního sdělení

 

 

MED - tvorba mediálního sdělení

(formování základů slov. projevu,

práce v realizačním týmu)

 

 

 

MED - správný styl mluv. slova

OSV - kreativita

 

OSV - řešení problémů,rozhod.

 

OSV - komunikace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

 

- rozumí známým slovům a jednoduchým větám ve vztahu k osvoj.

tématům

 

 

- čte nahlas plynule a foneticky správně jedn. texty se známou

slovní zásobou

vyhledá v jedn.textu potřebnou

informaci a odpoví na otázku

 

 

 

 

 

- používá dvojjazyčný slovník

 

 

 

 

- rozumí obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů a využívá je při své práci

- sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné či ústní sdělení, odpoví na ně

 

 

 

 

 

 

 

- reprodukuje ústně i písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace

 

- obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu

- aktivně se zapojí do jednoduché

konverzace

- vyplní své základní údaje do formulářů

pozdraví a rozloučí se s dospělým

i kamarádem

poskytne požadovanou informaci

 

 

Žák

- prezentuje znalosti slov k jednotlivým tématům

- běžně reaguje na pokyny učitele

- pozná větu oznamovací, tázací a rozkazovací

- rozezná základní druhy slov

- se správnou výslovností a větnou melodií přečte předem připravený text

- zdůvodní základní pravidla výslovnosti

- reaguje na dotazy kladně nebo záporně

- sestaví sám jedn. otázky

- vypíše z textu slova k tématu město

- najde přivlastňovací zájmena

- zjistí, jak se zeptat na cestu

- rozpozná 3.a 4.pád Sg.

- najde tvar podstat. Jména v mn.č.

- pozná nepravidelné sloveso a sloveso

s odluč. předponou

- vyhledá rozšiřující slovní zásobu k téma-

tu dopravní prostředky

- v módním časopise rozšíří znalosti o

druzích oblečení

- využívá znalosti slovní zásoby

- gramaticky správně napíše slova ze základní slovní zásoby

- zařadí do vět sloveso "ich möchte"

- popíše stručně město a vesnici

- aplikuje slovní zásobu o dopravních prostředcích a vypráví o cestování

- popíše zobrazené oblečení

- vytvoří projekt na vybrané téma z probraných okruhů

- s obrazovou oporou převypráví jednoduchý

příběh

- přiřazuje věty k příslušným obrázkům

- popíše počasí v jednotlivých ročních

obdobích

- označí správnost vět vztahujících se k textu

- převypráví text v jiné osobě

- s pomocí slov z článku vypráví o plánech

na prázdniny

- předvede rozhovor na téma nemoci

- zeptá se na cestu a na otázku odpoví

- zhodnotí oblečení kamaráda

- zapíše důležité údaje o sobě

- rozumí zadáním ve formuláři

- vede krátký telefonický rozhovor

- jednoduchým způsobem popíše cestu

- sdělí, jaké je počasí

- popíše svoje oblečení

 

 

- základní slovní zásoba

- pokyny ve třídě

- rozkaz v němčině - úvod

- druhy slov

 

 

- větná melodie

- pravidla výslovnosti

 

- tázací slova, slovoled věty tázací

- zápor u sloves a podstat.jmen

 

- město

- přivlastň.zájmena "mein, dein, sein, ihr"

- orientace ve městě

- tvary 3. a 4.pádu Sg.

- mn.č. podstat. jmen

- slovesa nepravidelná a s odluč. předponou

- dopravní prostředky

 

 

- oblékání, ceny

 

 

 

- pravopis

 

- sloveso "ich möchte", větný rámec

- město, vesnice

- sloveso "fahren",

- cestování

názvy států v Evropě,

- použití "nach/in die"

mit + 3.pád

- přídavná jména

- stupňování příslovce "gern"

- počasí

- měsíce, roční období

- časování probraných sloves

 

 

 

- cestování, prázdniny

- slovesa

 

- části těla, vyjádření bolesti

- orientace ve městě

- oblékání

- údaje ve formuláři

 

- zdvořilostní fráze

 

- orientace ve městě

- počasí

- oblečení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

 

- čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměř. rozsahu

 

 

- rozumí obsahu jednod. textů

v učebnici a obsahu autentických

materiálů s využitím vizuál. opory

- v textech vyhledá známé výrazy,

fráze a odpovědi na otázky

 

- odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu

- rozumí jedn. a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci

- používá dvojjazyčný slovník,

- vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výklad. slovníku

- sestaví jedn. (ústní i písemné)

sdělení týkající se situací, které souvisí s životem v rodině, škole a probíranými temat. okruhy

 

 

 

- písemně, gramat. správně tvoří a

obměňuje jedn.věty a krátké texty

 

 

- stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i

konverzace

 

- vyžádá jednoduchou informaci

 

 

- jednod. způsobem se domluví

v běž. každodenních situacích

 

Žák

- po předchozím poslechu plynule přečte

text, zdůvodní svoji výslovnost

- dokáže správně přečíst slova anglického původu

- s podporou obrázku a textu popíše procházku po zoo

- z textu zjistí a popíše funkce mobilu

- vyhledá základní informace o zvířatech

- odhadne význam německých výrazů

pro známá místa v Praze

- najde podstat. jména v pluralu

- běžně reaguje na pokyny učitele

- pracuje s přehledem silných sloves

- rozumí značkám označ. výslovnost, odlučitelnou předponu, přízvuk

- pohovoří se spolužákem o svém

rozvrhu hodin

- stručně popíše svého dom. mazlíčka

- sestaví vyprávění o svém víkendu nebo

o svém volném čase

- vypráví o svém pokoji, resp. Vysněném pokoji nebo bydlení

- popíše svůj jídelníček

- objedná si v restauraci

- umí sestavit a obměňovat jednoduché

věty v perfektu

- správně používá modální slovesa

- podle sebe pozmění text o oslavě narozenin

- porovná rozvrh hodin I. a II stupně

- s pomocí návodných otázek převypráví text o narozeninách

- vybere v delším textu stěžejní informace,

s jejich pomocí písemně sdělí jeho obsah

- na základě textu porovná bydlení ve městě a na vesnici

- zeptá se na cestu

- dokáže sestavit otázky k tématu bydlení

- dojedná společnou návštěvu kina

- obrátí se na učitele s jedn. prosbou

 

 

- pravidla výslovnosti, větná melodie

 

- výslovnost anglicismů

- Plural podst. jmen (receptivně 3. pád)

použití členu neurč., názvy zvířat

 

- modální slovesa v přít.čase

- větný rámec

- názvy cizích jazyků v němčině

- Praha, dopravní prostředky

- orientace ve městě

- číslovky do 1 000 000, plural podst. jmen

 

- rozkaz, pokyny ve třídě

 

- odlučitelné předpony

 

- nepřímý pořádek slov, řadové číslovky

- názvy předmětů na II. stupni

- příd. jména v přísudku, domácí

- zvířata

- volný čas

- osobní zájmena ve 3. a 4.pádě

- předložky se 3. i 4.pádem a jejich použití

po otázce Kam? Kde?

- části dne, nepřímý pořádek slov

- zdvořilostní fráze,způsobová slovesa

- větný rámec

- perfektum pravidel.a silných sloves

- modální slovesa

 

 

- slovesa "sein a haben" v préteritu

perfektum pravidelných a silných sloves

- přivlastň.zájmena

- oslava narozenin

- volný čas

- město, vesnice

 

- město, oslovení

- bydlení, můj pokoj

- tázací slova

- oslovení, rozloučení, odmítnutí

oslovení dospělého

 

 

MED - tvorba mediálního sdělení

 

 

 

 

 

 

 

EV - ekosystémy, zvířata

 

 

 

M

 

OSV - seberegulace a sebeovlá-

 

 

 

 

EV - vztah člověka k prostředí

 

Rv, Ov

EV - vztah k prostředí

VDO - občan, občanská společnost a stát

 

 

 

 

 

 

OSV - mezilidské vztahy

Rv, Ov

 

 

EV - problémy životního prostředí

 

 

Vv

 

 

OSV - komunikace s dospělými

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

 

- čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměř. rozsahu

 

 

 

- rozumí obsahu jednod. textů

v učebnici a obsahu autentických

materiálů s využitím vizuál. opory

 

 

 

- v textech vyhledá známé výrazy,

fráze a odpovědi na otázky

 

 

- rozumí jedn. a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci

- odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu

- používá dvojjazyčný slovník,

- vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výklad. slovníku

 

 

- sestaví jedn. (ústní i písemné)

sdělení týkající se situací, které

souvisí s životem v rodině, škole

a probíranými temat. okruhy

písemně, gramat. správně tvoří a

obměňuje jedn.věty a krátké texty

 

 

- stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace

 

 

 

- vyžádá jednoduchou informaci

 

 

- jednod. způsobem se domluví

v běž. každodenních situacích

 

Projekty: pohádka

oblečení (karneval) kde se mluví německy

 

Žák

 

- sám přečte krátký jednoduchý text,

složitější po poslechové přípravě

- seznámí se s němec. texty pohádek

- se správnou výslovnosti přečte názvy potravin neněmeckého původu

- pochopí smysl textu podle obraz.předl.,

význam slov odhadne z kontextu

- podle pokladního lístku zodpoví otázky ohledně nákupu

- v textu o Drážďanech najde odpovědi

na zadané otázky

- najde v textu způsoby určování času v němčině

- vyhledá německé výrazy pro různé

způsoby komunikace

- odposlouchá fráze při nákupu oblečení,

následně je použije

- odhadne názvy pohádek

 

- s pomocí slovníku rozšíří slovní zásobu na téma Jídlo a pití, zařadí ji do množin

- umí najít ve slovníku tvary préterita i perfekta

- rozšíří si slov. zásobu na téma oblečení,

- podle zadaných otázek sestaví vyprávění

o svém kamarádovi

- sdělí, jaké oblečení si zabalí na cestu a dokáže ho popsat

- podle vzoru tvoří věty v préteritu

- podle tvaru préterita rozliší pravidelné a

nepravidelné sloveso

- podle vzoru sestavuje vedlejší věty, resp.

souvětí podřadné

 

- jedn. větami převypráví obsah pohádky

s obrazovou podporou

- v inzerátu vyhledá základní informace a

svými slovy je sdělí

- podle textové a obrazové nápovědy

porovná nákup v různých obchodech

- zeptá se v obchodě na cenu, velikost,

vlastnosti zboží

- zjistí časový údaj a umí ho sám určit

- sestaví krátký rozhovor při nákupu

- oblečení

 

 

- pravidla výslovnosti, větná melodie

- zpracování náročnějšího textu

 

- zeměpisná podst. jména

 

- převyprávění podle obrázků a údajů

 

- názvy potravin, pojmenování obchodů, peníze

- číslovky, určování času, perfektum sloves

 

 

 

- Drážďany

 

- časové údaje, použití předl. am, um, im

 

- komunikace, činnosti u počítače

 

- zdvořilostní fráze, peníze, oslovení dospělého

 

- pohádky bří Grimmů

 

- potraviny

 

- préteritum, perfektum

 

- oblečení, použití " an, auf, um "

přivlastň. zájmena, zvratná slovesa

 

- 4.pád substantiv, odluč. předpony, příd.jména

 

- préteritum sloves pravidel., nepravidelných, způsobových (smíšená jen receptivně)

 

- spojky "wenn, weil"

nepřímý pořádek slov

 

- préteritum vybraných sloves

 

- popis osoby v podobě inzerátu

 

 

- stupňování příd.jmen a příslovcí

výrazy "so...wie, als"

tázací zájmena, předložkové vazby

 

- číslovky, předložky vor, nach, um, in

- oslovení dospělého, modální slovesa,

- fráze při nákupu

 

 

MKV - multikulturalita

EV - vztah člověka k prostředí

Čj - internacionalismy

 

 

 

 

D, EGS - Evropa a svět nás zajímá

 

 

MED - fungování a vliv médií ve společnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

MKV - kulturní diference

OSV - mezilidské vztahy

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekt "Märchen"

Vv

MED - vnímání autora mediálních

sdělení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

 

- čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměř. rozsahu

rozumí obsahu jednod. textů

- v učebnici a obsahu autentických

materiálů s využitím vizuál. opory

 

 

- v textech vyhledá známé výrazy,

fráze a odpovědi na otázky

 

 

 

- odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu

- rozumí jedn. a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci

- používá dvojjazyčný slovník

- vyhledá informaci nebo význam

slova ve vhodném výklad. slovníku

- sestaví jedn. (ústní i písemné) sdělení týkající se situací, které souvisí s životem v rodině, škole a probíranými temat. okruhy

- písemně, gramat. správně tvoří a

obměňuje jedn.věty a krátké texty

 

 

 

- stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace

 

 

 

 

- vyžádá jednoduchou informaci

 

- jednod. způsobem se domluví

v běž. každodenních situacích

 

 

Žák

 

- přečte i náročnější text s minimální pomocí učitele

- pojmenuje dopravní značení

- rozumí symbolům na nádraží

- podle návodných obrázků vypráví

o znečišťování životního prostředí

- orientuje se v jízdním řádu

- porovná německé názvy spolkových

zemí s českými výrazy v atlase

- umí vyjmenovat a na mapě ukázat státy,

kde se mluví německy

- na základě poslechu doplní v textu chybějící výrazy

- podle nahrávky zaznamená informace

o počasí

- na základě známých slov odhadne význam rčení nebo přísloví

- rozšíří slovní zásobu na téma dopravní prostředky, sport, počasí, části těla

- seznámí se s funkcí významového slovníku, najde význam sl. "tun"

- povypráví o svém sportování nebo popíše

vybrané druhy sportu

- pohovoří o počasí

- v krátkých větách procvičí 3. pád plurálu

s přivlastňovacími zájmeny

- časuje zvratná slovesa

- rozlišuje předložkové vazby sloves

v němčině a češtině

- sestavuje slovní spojení s předložkami

se 4.pádem a osobními zájmeny

- podle přečtených informací stručně popíše zásady správné životosprávy

- z delšího textu vybere informace podle návodných otázek, zhodnotí správnost

následných tvrzení

- na základě údajů v textu sestaví mluvní

cvičení na téma Olympijské hnutí

- zjistí si informace o odjezdu, příjezdu,

ceně jízdenky

- dokáže zareagovat v kritických situacích

- domluví si zakoupení jízdenky

- vysvětlí postup při přípravě vybraného

pokrmu

 

 

- pravidla výslovnosti, větná melodie, rozložení textu

- rozkaz, zákaz

- mezinárodní informační symboly

- ochrana přírody, vedl. věty vztažné

 

 

- spolkové země a jejich hlavní města

 

- názvy států (opak.), názvy jazyků

 

 

- počasí, tělo

 

- rčení, přísloví

 

- dopravní prostředky, předl. vazby

- složeniny, slovesa s odluč. předponou

- použití slovesa "tun" a jeho časování

 

 

- modální slovesa, větný rámec, druhy a pravidla jednotl. sportů

-stupňování příd. jmen a příslovcí, souř. spojky

- sloveso "werden" (změna stavu)

- přivlastň. zájmena ve 3.pádě

 

- 3. a 4.pád osobních zájmen, časování sloves

- frázová slovesa, předložkové vazby

 

- 4.pád, předložky se 4.pádem

 

- trpný rod, zápor, slovosled po spojkách: "trotzdem, obwohl, ob, damit"

- neurčitý podmět "man"

 

- letopočty, řadové číslovky, 2.pád

 

- tázací slova, časové údaje

význam"doch"

- názvy institucí v němčině, recept."ich würde"

zájmenná příslovce womit, worüber, dafür, damit, davon, dazu

- neurč. podmět "man", příd. jména zeměpisná

 

 

MED - tvorba mediálního sdělení

 

 

 

EV - lidské aktivity a problémy

životního prostředí

 

EGS - Evropa a svět nás zajímá

Z

 

Z

 

MED - tvorba mediálního sdělení

 

 

 

EV - lidské aktivity a problémy

životního prostředí

 

EGS - Evropa a svět nás zajímá

Z

 

Z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

 

- čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměř. rozsahu

- rozumí obsahu jednod. textů

v učebnici a obsahu autentických

materiálů s využitím vizuál. opory

 

 

 

 

 

- v textech vyhledá známé výrazy,

fráze a odpovědi na otázky

 

 

- rozumí jedn. a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci

 

- odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu

 

- používá dvojjazyčný slovník,

vyhledá informaci nebo význam

slova ve vhodném výklad.slovníku

 

- sestaví jedn. (ústní i písemné) sdělení týkající se situací, které souvisí s životem v rodině, škole a probíranými temat. okruhy

 

 

- písemně, gramat. správně tvoří a

obměňuje jedn.věty a krátké texty

 

 

 

- stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i

konverzace

 

 

- vyžádá jednoduchou informaci

 

 

 

 

 

- jednod. způsobem se domluví

v běž. každodenních situacích

 

 

 

Žák

 

- přečte náročnější text po samostatné přípravě

- orientuje se v televizním programu a

rozumí názvům základních pořadů

- využívá informace z časopisů, prospektů

a novin

- v textu o Berlíně vyhledá nejznámější

místa a základní údaje o městě

- vyhledá věty se závislým infinitivem

s "zu" a přeloží je

- rozliší v textu použití spojek u vedlejších

vět časových

- postihne hlavní myšlenky vyslechnutého

textu

- vypíše výrazy týkající se času

- domyslí ze souvislostí názvy povolání

- doplní do textu chybějícící slova podle

kontextu

- vyhledá všechny neznámé výrazy ve

dvojjazyčném slovníku

- zjistí význam jedn. slova ve výklad.

slovníku a možnosti jeho užití

- v dopise kamarádovi se krátce vyjádří

o svých plánech do budoucna

- porovná oslavu vánoc v Německu a u nás

- popíše svého kamaráda se zaměřením

na jeho vzhled a oblečení

- podle vzoru sestavuje věty se slovesy

v podmiňovacím způsobu

- doplní do textu odpovídající předložky

se 3.pádem

- obměňuje věty s infinitivem s "zu"

 

- obměňuje slovní spojení s příd. jmény

- na základě textu sestaví vyprávění o

o populární německé hudební skupině

- s pomocí stěžejních výrazů v rozhovoru

sestaví mluvní cvičení o budoucnosti lidstva

- v dopise se zeptá kamaráda na plány

do budoucna

- sestaví interview ohledně sledování

televize

- pomocí internetu najde adresu na dopisování

- prosadí si program v televizi

- uvítá zahr. návštěvu a sám na uvítání reaguje

- pohovoří s kamarádem o svých hudeb. zájmech

- zeptá se na cestu v neznámém městě

 

 

- pravidla výslovnosti, větná melodie

 

- televize, názvy programů, časové údaje

 

 

 

- Berlín a jeho památky

orientace ve městě

infinitiv s "zu" a pravidla jeho použití

 

- použití "wenn, als" ve vedl. větách časových

 

 

 

 

 

- synonyma, homonyma, antonyma

použití "als"

- účelové věty s "um...zu" a "damit"

-zvratná slovesa se 3. i 4.pádem

svátky

 

- příd.jména, jejich skloňování

zájmena "derselbe, der gleiche"

podmiňovací způsob

 

- předložky se 3.pádem, 3.pád podst.jmen a zájmen

závislý infinitiv s "zu"

 

- skloňování příd. jmen po členu urč. i neurč. hudba, názvy hudebních nástrojů, oblečení

 

- sloveso "werden", možnosti jeho použití

 

 

- tázací slova, předložky s 2.pádem

 

- tázací zájmena "was für ein, welches"

 

- vyhledávání na němec. Internetu

 

-zájmena"dieser, solcher, jeder, alle"

- zdvořilostní fráze, rozkaz

 

- názvy hudebních směrů a stylů

- tázací slova

 

 

 

MED -tvorba mediálního sdělení

 

MED - kritické čtení a vnímání

mediálních sdělení

 

 

EGS - Evropa a svět nás zajímá

Z,D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV -rozvoj schopností poznávání

 

OSV - sebepoznání a sebepojetí

 

MKV - kulturní diference

Rv,Ov

 

 

 

 

 

 

Hv

 

EV - vztah člověka k prostředí,

základní podmínky života

 

OSV - sebepoznání a sebepojetí

 

 

 

MED - fungování a vliv médií ve

společnosti, tvorba mediálního

sdělení, správné využití médií

 

 

EGS - objevujeme Evropu a svět

 

OSV - volný čas

Hv