5.1.2.1. ANGLICKÝ JAZYK

Charakteristika vyučovacího předmětu anglický jazyk

 

Vyučovací předmět Anglický jazyk vychází ze vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV. Vyučuje se od 3. do 9. ročníku. Svým zaměřením patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Na tento předmět může navázat doplňující vzdělávací obor z volitelných předmětů Konverzace v anglickém jazyce.

Výuka anglického jazyka vede žáky řadou aktivit, které směřují k dosažení schopnosti účinně komunikovat v tomto jazyce (ústně i písemně) v situacích vztahujících se k nejrůznějším okolnostem každodenního života. Vede je k samostatnosti a snižováním jazykové bariéry přispívá k jejich uplatnění

v osobním i profesním životě. Umožňuje také chápat odlišnosti i shody způsobu života v jiných zemích a zprostředkovává tak porozumění odlišným kulturám.


Formy a metody výuky:

Výuka probíhá převážně v jazykových učebnách. Žáci jsou v jednotlivých ročnících děleni do skupin. Při práci je využívána audio technika, audiovizuální technika, obrázkové karty, slovníky a některé další pomůcky.

Při výuce jsou používány metody rozvíjející komunikační dovednosti, individuální práce, skupinová práce, projektové vyučování, práce s literaturou a slovníky. Zařazena je také práce na počítačích. Jsou využívány i možnosti divadelních představení, poznávacích zájezdů do Velké Británie či dopisování v anglickém jazyce. Možnou alternativou jsou také soutěže v tomto cizím jazyce.

V hodinách anglického jazyka na 1.stupni jde především o vytvoření pozitivního vztahu k novému vyučovacímu předmětu, o vybudování základů výslovnosti a o vstup do cizího jazyka zábavnou formou pomocí her, komiksů, písniček, říkanek či dalších kreativních technik. Výuka je zaměřena převážně na rozvoj komunikačních činností – poslechu a mluvení.

Na 2. stupni se navazuje na učivo zvládnuté v nižších ročnících. Jde však již více o cizí jazyk jako prostředek dorozumění a získávání dalších poznatků. Rozvíjeny jsou všechny řečové dovednosti, písemné vyjadřování postupně nabývá na významu a důležitosti. Při vyučování je věnována adekvátní pozornost žákům se specifickými potřebami, stejně tak je brán zřetel na žáky nadané.


 


Časová dotace:

 

ve 3.ročníku

3 hodiny týdně

 

ve 4.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 5.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 6.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 7.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 8.ročníku

3 hodiny týdně

 

v 9.ročníku

3 hodiny týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - rozvoj poznávacích schopností

- kreativita

- komunikace

EGS - Evropa a svět nás zajímá

MKV – Multikulturalita

 

Na základě požadavků MŠMT byly do učebního plánu zapracovány standardy z RVP ZV.


 

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení : Vést žáky k vyhledávání a zpracování informací a

k jejich efektivnímu využití v procesu učení a v tvůrčích činnostech, směřovat je k uplatnění různých metod a strategií učení. Vést je k hodnocení svých výsledků a pochopení problémů souvisejících s nezdarem v učení, pracovat s chybou.

Kompetence k řešení problémů : Učit žáky rozpoznat a pochopit problém, vyhledat informace vhodné k jeho řešení a naplánovat způsob řešení. Rozvíjet v nich schopnost kriticky myslet, utvořit si vlastní názory a rozhodnutí z nich plynoucí obhájit.

Kompetence komunikativní : Na základě četby, poslechu a především metod rozvíjejících komunikační schopnosti pěstovat v žácích schopnost využívat získaných dovedností ke kvalitní spolupráci s ostatními.

Kompetence sociální a personální : Vést žáky ktomu, aby uplatnili své znalosti zdvořilých modelů vzájemného styku k vytváření vztahů, aby účinně spolupracovali v rámci skupiny a respektovali i názory druhých.

Kompetence občanské: Pozitivně rozvíjet sebedůvěru žáků současně s respektováním osobností druhých lidí. Působit na ně tak, aby byli schopni ocenit nejen naše a evropské kulturní dědictví, ale i jiné kultury.

Kompetence pracovní : Vést žáky k pochopení, jak znalosti a dovednosti získané v procesu učení mohou uplatnit při plnění konkrétních úkolů v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucí povolání.

Kompetence digitální:

Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.


 


 

 

 


 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ANGLICKÝ JAZYK

3.- 4. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

- rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností a reaguje na ně verbálně i neverbálně

- zopakuje a použije slova a slovní spojení, se kterými se v průběhu výuky setkal

- rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného textu, pokud má k dispozici vizuální oporu

- rozumí obsahu jednoduchého krátkého mluveného textu, který je pronášen pomalu, zřetelně a s pečlivou výslovností, pokud má k dispozici vizuální oporu

- přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či slovního spojení

- píše slova a krátké věty na základě textové a vizuální předlohy

 

- řečové dovednosti:

rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně verbálně i neverbálně

- zopakuje a použije slova a slovní spojení, se kterými s průběhu výuky setkal

- rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného textu, pokud má k dispozici vizuální oporu

- rozumí obsahu jednoduchého krátkého mluveného textu, který je pronášen pomalu, zřetelně a s pečlivou výslovností, pokud má k dispozici vizuální podporu

- píše slova a krátké věty na základě textové a vizuální předlohy.

 

Témata:

Domov, rodina, škola, volný čas, povolání, lidské tělo, jídlo, oblékání, nákupy, bydliště, dopravní prostředky, kalendářní rok /roční období, měsíce, dny v týdnu, hodiny), zvířata, příroda, počasí

 

 

 

 

 

 

 

Gramatika

používá gramatické jevy bez vysvětlení jejich vzniku


 

 

3.třída

OSV – rozvoj schopností poznávání

MKV – tvorba med.sdělení

 

 

 

 

 

 

 

4.třída

OSV – komunikace 

EV – Základní podmínky

EGS – Evropa a vět nás zajímá 

OSV – rozvoj schop. poznávání

OSV – komunikace 

 

 

 

5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Poslech s porozuměním:

- rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností

- rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má dispozici vizuální oporu

- rozumí jednoduchému poslechovému textu pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu

Mluvení

- sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.

- odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá

Čtení s porozuměním

- vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům

- rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu

Psaní

- napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti zájmů a každodenního života

- vyplní osobní údaje do formuláře

Poslech s porozuměním:

- rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností

- rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má dispozici vizuální oporu

- rozumí jednoduchému poslechovému textu pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu

Mluvení

- sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.

- odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá

Čtení s porozuměním

- vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům

- rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu

Psaní

- napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti zájmů a každodenního života

- vyplní osobní údaje do formuláře

Mluvnice

Základní gramatické struktury a typy vět:

sloveso be, have got, can, přítomný čas prostý a průběhový, there is/are, zájmena osobní a přivlastňovací, množné číslo podstatných jmen.


 

 

OSV-komunikace

OSV-kreativita

MKV- multikultura

EGS-Evropa a svět nás zajímá

OSV-rozvoj schopností poznávání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

Poslech

- rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech - rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

Mluvení

- mluví o své rodině, kamarádech, škole,povinnostech, městě a domově Čtení

- vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech

- rozumí krátkým a jednoduchým textům a vyhledá v nich požadované informace

Psaní

- vyplní základní údaje ve formuláři o sobě

- napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy a dalších osvojovaných témat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- hovoří o tom, co kdo může nebo umí dělat

 

- popíše místnost, dům, osobu

- hovoří na téma datumu narození, umí říct datum - hovoří o domácích povinnostech a jejich frekvenci

 

Gramatika:

- předložky místa, can/can't, př.

- průběhový, frekvenční příslovce, řadové číslovky, př.č.průběhový vs prostý

Slovní zásoba

- dům, město, popis osoby, oblečení, měsíce, roční období, domácí práce


 

 

 

 

 

 

 

 

7. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

Poslech

- rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech

- rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat.

Mluvení

- mluví o zvířatech, cestování, počasí

- umí se bavit o postupu při přípravě jídla

Psaní

- napíše dopis o prázdninách a umí sestavit recept

Čtení

- vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech

- rozumí krátkým a jednoduchým textům a vyhledá v nich požadované informace


 

Žák

- popíše a mluví o zvířatech

- mluví o prázdninách a cestování v minulém čase

- používá pravidelná a nepravidelná slovesa

- sestaví recept, ve kterém využije probranou gramatiku se členy + some/any

- dokáže se zeptat na množství/ rozlišuje poč.a nepoč. podst.jména - popíše počasí

- zeptá na základní zeměpisné údaje


 

Gramatika

- zájmena – podmět vs předmět

- minulý čas

- pravidelná a nepravidelná slovesa, - počitatelná a nepočitatelná pods. jm.

- použití a/an, some, any, the

- How much/many, a little a few.

- 2. stupeň př. jmen

 

 

 

 

Slovní zásoba

- zvířata- rozšíření slovní zásoby, prázdniny, doprava, jídlo, vybavení kuchyně, postup při přípravě jídla - zeměpisné údaje, počasí


 

OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti,

 

 

EV – vztah člověka k prostředí

 

 

MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení

 

 

EGS – Evropa a svět

 

 

 

MKV - multikulturalita


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Žák

Poslech

- rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech - rozumí obsahu přiměřeně náročné promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

Mluvení

- vypráví jednoduchý příběh či událost

- popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života

Psaní

- napíše dopis o volném čase, rodině a budoucnosti

Čtení

- vyhledá požadované informace v každodenních autentických materiálech

- rozumí krátkým textům a vyhledá v nich požadované informace


 

 

-pracuje se slovníkem -píše krátké gramaticky správní texty na zadané téma

- umí stručně převyprávět obsah

- dorozumí se v běžných každodenních situacích

- rozumí jednoduššímu textu

- vede běžnou konverzaci a reaguje na jednoduché konverzační otázky

- je schopný porovnávat a použít i třetí stupeň

 

  Gramatika:

- Going to – vyjádření budoucnosti, have to – včetně záporu (pouze seznámení)

- 2. a 3. stupeň přídavných jmen, včetně 5 nepravidelných

- umí vytvořit budoucí čas pomocí will a začíná rozeznávat rozdíl mezi going to a will

- 1. kondicionál (podmiňovací způsob)

Učivo

- společenské a kulturní prostředí anglicky mluvících zemí

- způsob života domov

- země – geografické údaje, typy Tv pořadů a filmů, moderní technologie a média

- rodina – domov, vesmír

- způsob života, domov


 

OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti,

 

 

MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení

 

 

EGS – Evropa a svět

 

 

 

MKV - multikulturalita


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

žák

Poslech

- rozumí informacím v poslechových textech

- rozumí obsahu přiměřeně náročné promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

Mluvení

- vypráví jednoduchý příběh či událost

- popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života

Psaní

- vyplní základní údaje o sobě ve formuláři

- napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných tématická

- reaguje na jednoduché písemné sdělení

Čtení

- vyhledá požadované informace v každodenních autentických materiálech

- rozumí přiměřeným textům a vyhledá v nich požadované informace

 

 

žák

Poslech

- rozumí informacím v v poslechových textech

- rozumí obsahu přiměřeně náročné promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

Mluvení

- dokáže popsat cestu, používá předložky, je schopný krátce promluvit o hlavním městě UK, popř. dalších velkých městech

- domluví si schůzku a umí navrhnout různé činnosti

- mluví o svých zkušenostech s použitím ever/never a ptá se

- mluví o svých zdravotních problémech a doporučí jejich řešení

- je schopný rozeznat zákazy a příkazy a popsat je podle obrázků

Psaní

- napíše krátké příběh s použitím obou minulých časů

- vymyslí jednoduchý detektivní příběh, popíše činnosti jednotlivých osob a místnosti

- napíše krátký článek o Londýnu

Čtení

- vyhledá požadované informace v každodenních autentických materiálech - rozumí přiměřeným textům a vyhledá v nich požadované informace

 

 

Gramatika:

- minulý čas průběhový, opakování prostého a rozlišení jejich použití,

- předložky místní, používání členů u zeměpisných názvů

- použití výrazů typu somebody, anything atd.

- předpřítomný čas

- způsobová slovesa a vybraná často používaná frázová slovesa

- trpný rod (př.+min) stručné seznámení

Učivo

- názvy zemí a práce s mapou, přírodní živly, města USA a VB,

- rozšíření slovní zásoby pro dům a místnost, časová písma

- určování a popisů směrů, významné osobnosti, školní pravidla, zdraví a nemoci

 

 

 

OSV – komunikace, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, kreativita

 

 

EV vztah člověka k prostředí

 

 

MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení

 

 

EGS - reálie anglicky mluvících

zemí - Objevujeme Evropu

 

 

MKV – život v cizích zemích – Kulturní diferenciace