5.1.2.1. ANGLICKÝ JAZYK

Charakteristika vyučovacího předmětu anglický jazyk


Vyučovací předmět Anglický jazyk vychází ze vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV. Vyučuje se od 3. do 9. ročníku. Svým zaměřením patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Na tento předmět může navázat doplňující vzdělávací obor z volitelných předmětů Konverzace v anglickém jazyce.

Výuka anglického jazyka vede žáky řadou aktivit, které směřují k dosažení schopnosti účinně komunikovat v tomto jazyce (ústně i písemně) v situacích vztahujících se k nejrůznějším okolnostem každodenního života. Vede je k samostatnosti a snižováním jazykové bariéry přispívá k jejich uplatnění v osobním i profesním životě. Umožňuje také chápat odlišnosti i shody způsobu života v jiných zemích a zprostředkovává tak porozumění odlišným kulturám.


Formy a metody výuky:

Výuka probíhá převážně v jazykových učebnách. Žáci jsou v jednotlivých ročnících děleni do skupin na základě reálné jazykové úrovně dle SERR, pokud to umožní organizační podmínky. Při práci je využívána kombinace klasických učebních materiálů s digitálními technologiemi.

Při výuce jsou používány metody rozvíjející komunikační dovednosti, individuální práce, skupinová práce, projektové vyučování, práce s literaturou a slovníky. Zařazena je také práce na počítačích. Jsou využívány i možnosti divadelních představení, poznávacích zájezdů do Velké Británie či dopisování v anglickém jazyce. Možnou alternativou jsou také soutěže v tomto cizím jazyce.

V hodinách anglického jazyka na 1.stupni jde především o vytvoření pozitivního vztahu k novému vyučovacímu předmětu, o vybudování základů výslovnosti a o vstup do cizího jazyka zábavnou formou pomocí her, komiksů, písniček, říkanek či dalších kreativních technik. Výuka je zaměřena převážně na rozvoj komunikačních činností – poslechu a mluvení.

Na 2. stupni se navazuje na učivo zvládnuté v nižších ročnících. Jde však již více o cizí jazyk jako prostředek dorozumění a získávání dalších poznatků. Rozvíjeny jsou všechny řečové dovednosti, písemné vyjadřování postupně nabývá na významu a důležitosti. Při vyučování je věnována adekvátní

pozornost žákům se specifickými potřebami, stejně tak je brán zřetel na žáky nadané.


Časová dotace:


ve 3.ročníku

3 hodiny týdně


ve 4.ročníku

3 hodiny týdně


v 5.ročníku

3 hodiny týdně


v 6.ročníku

3 hodiny týdně


v 7.ročníku

3 hodiny týdně


v 8.ročníku

3 hodiny týdně


v 9.ročníku

3 hodiny týdně



Začlenění průřezových témat:

OSV - rozvoj poznávacích schopností

EGS - Evropa a svět nás zajímá MKV – Multikulturalita


Na základě požadavků MŠMT byly do učebního plánu zapracovány standardy z RVP ZV.


Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení : Vést žáky k vyhledávání a zpracování informací a k jejich efektivnímu využití v procesu učení a v tvůrčích činnostech, směřovat je k uplatnění různých metod a strategií učení. Vést je k hodnocení svých výsledků a pochopení problémů souvisejících s nezdarem v učení, pracovat s chybou.

Kompetence k řešení problémů: Učit žáky rozpoznat a pochopit problém, vyhledat informace vhodné k jeho řešení a naplánovat způsob řešení. Rozvíjet v nich schopnost kriticky myslet, utvořit si vlastní názory a rozhodnutí z nich plynoucí obhájit.

Kompetence komunikativní: Na základě četby, poslechu a především metod rozvíjejících komunikační schopnosti pěstovat v žácích schopnost využívat získaných dovedností ke kvalitní spolupráci s ostatními.

Kompetence sociální a personální: Vést žáky k tomu, aby uplatnili své znalosti zdvořilých modelů vzájemného styku k vytváření vztahů, aby účinně spolupracovali v rámci skupiny a respektovali i názory druhých.

Kompetence občanské: Pozitivně rozvíjet sebedůvěru žáků současně s respektováním osobností druhých lidí. Působit na ně tak, aby byli schopni ocenit nejen naše a evropské kulturní dědictví, ale i jiné kultury.

Kompetence pracovní: Vést žáky k pochopení, jak znalosti a dovednosti získané v procesu učení mohou uplatnit při plnění konkrétních úkolů v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucí povolání.

Kompetence digitální: Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ANGLICKÝ JAZYK


3.- 4. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové

vztahy


- rozumí jednoduchým


  • řečové dovednosti: rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně verbálně i neverbálně

  • zopakuje a použije slova a slovní spojení, se kterými se v průběhu výuky setkal

  • rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného textu, pokud má k dispozici vizuální oporu

  • rozumí obsahu jednoduchého krátkého mluveného textu, který je pronášen pomalu, zřetelně a s pečlivou výslovností, pokud má k dispozici vizuální podporu

  • píše slova a krátké věty na základě textové a vizuální předlohy.



  1. třída

    OSV – rozvoj schopností poznávání MKV – tvorba med.sdělení


  2. třída

OSV – komunikace EV – Základní podmínky

EGS – Evropa a vět nás zajímá

OSV – rozvoj schop. poznávání

OSV – komunikace

pokynům a otázkám


učitele, které jsou


sdělovány pomalu a s


pečlivou výslovností a

reaguje na ně verbálně

Témata:

Hudba, domov, rodina, škola, volný

i neverbálně

čas, lidské tělo, jídlo, zdraví,

- zopakuje a použije

oblékání, nákupy, bydliště, sport,

slova a slovní spojení,

kalendářní rok /roční období, měsíce,

se kterými se v průběhu

dny v týdnu, hodiny), zvířata, příroda,

výuky setkal

počasí

- rozumí obsahu

Halloween, Vánoce, sv. Valentýn,

jednoduchého krátkého

Velikonoce, Den Země

psaného textu, pokud


má k dispozici vizuální


oporu


- rozumí obsahu


jednoduchého krátkého


mluveného textu, který


je pronášen pomalu,


zřetelně a s pečlivou

Gramatika

výslovností, pokud má

používá gramatické jevy bez

k dispozici vizuální

vysvětlení jejich vzniku

oporu


- přiřadí mluvenou a


psanou podobu téhož


slova či slovního


spojení


- píše slova a krátké


věty na základě textové


a vizuální předlohy



5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

Poslech s porozuměním:

  • rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností

  • rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má dispozici vizuální oporu

  • rozumí jednoduchému poslechovému textu pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu Mluvení

  • sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.

  • odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá

    Čtení s porozuměním

  • vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům

  • rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu

    Psaní

  • napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti zájmů

  • vyplní osobní údaje do

formuláře

Poslech s porozuměním:

  • rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností

  • rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má dispozici vizuální oporu

  • rozumí jednoduchému poslechovému textu pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu Mluvení

  • sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.

  • odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá

    Čtení s porozuměním

  • vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům

  • rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu

    Psaní

  • napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti zájmů

  • vyplní osobní údaje do formuláře


Témata

cyklické opakování a rošiřování tématz předchozích ročníků kalendář, hláskování, seznamování, státy a národnosti, koníčky, škola, typy rodin, popis osob včetně identifikace

Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, Velikonoce, d Den Země


Mluvnice

cyklické opakování z předchozích ročníků Základní gramatické

struktury a typy vět: sloveso be, have got, can, přítomný čas prostý a průběhový, there is/are, zájmena osobní, člen urč. x neurčitý, množné číslo podstatných jmen,


OSV-komunikace OSV-kreativita MKV- multikultura

EGS-Evropa a svět nás zajímá

OSV-rozvoj schopností poznávání


6. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a

mezipředmětové vztah

Žák

Poslech

  • rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech - rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

    Mluvení

  • mluví o svých denních rutinách, kamarádech, škole,povinnostech, městě a domově Čtení

  • vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech

  • rozumí krátkým a jednoduchým textům a vyhledá v nich požadované informace Psaní

  • vyplní základní údaje ve formuláři o sobě

  • napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, domova, školy a dalších osvojovaných témat


  • hovoří o denních rutinách

  • popíše místnost, dům

  • hovoří o domácích povinnostech a jejich frekvenci

  • hovoří o nakupování


Témata

cyklické opakování a rozšiřování témat z předchozích ročníků

denní rutiny, časové údaje, dům, domácí práce, nakupování - oblečení

Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, Velikonoce, Den země

Gramatika:

cyklické opakování z předchozích ročníků

  • předložky místa, can/can't, must/ have to

  • WH- otázky,

  • přít. čas prostý, průběhový

  • frekvenční příslovce,

  • přivlastňovací zájmena, zájmena předmětná



7. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové

vztah

Žák

Poslech



Žák

  • popíše a mluví o zvířatech a škole

  • mluví o cestování

  • sestaví recept, ve kterém využije probranou gramatiku se členy + some/any

  • dokáže se zeptat na množství/ rozlišuje poč.a nepoč. podst.jména

  • dokáže se zeptá na cestu ve městě


Gramatika:

cyklické opakování z předchozích ročníků

  • porovnávání prostého a průběh. čas přítomného

  • minulý čas úvod

    počitatelná a nepočitatelná podst. jm.

  • použití a/an, some, any, the

  • How much / many, a little, a few.

  • 2. a 3. stupeň př. jmen,


    Slovní zásoba

    cyklické opakování a rozšiřování témat z předchozích ročníků

    škola - vysněná škola, koníčky, sport- zdravý životní styl

  • příslovce x přídavná jména

  • zvířata - rozšíření slovní zásoby

  • jídlo, vybavení kuchyně, postup při přípravě jídla, recepty

  • film

  • cestování - místa ve městě


Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, Den Země, Velikonoce


OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti,


EV – vztah člověka k prostředí


MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení


EGS – Evropa a svět


MKV - multikulturalita

  • rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech

  • rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat.

    • Mluvení

  • mluví o zvířatech,

  • umí se bavit o postupu při přípravě jídla

    Psaní

  • napíše dopis o městě a umí sestavit recept

    Čtení

  • vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech

  • rozumí krátkým a jednoduchým textům a vyhledá v nich požadované informace


8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové

vztah

Žák


-pracuje se slovníkem - píše krátké gramaticky správní texty na zadané téma

  • umí stručně převyprávět obsah

  • dorozumí se v běžných každodenních situacích

  • rozumí jednoduššímu textu

  • vede běžnou konverzaci a reaguje na jednoduché konverzační otázky

  • je schopný porovnávat a použít i třetí stupeň příd. jmen


Gramatika:

cyklické opakování z předchozích ročníků

  • going to – vyjádření budoucnosti, have to – včetně záporu (pouze seznámení),

  • stupňování příd. jmen - rozšíření příslovce less / more

  • minulý čas- neprav. a pravid. slovesa

  • minulý čas průběhový

  • umí vytvořit budoucí čas pomocí will a začíná rozeznávat rozdíl mezi going to a will

  • 1. kondicionál (podmiňovací způsob)


    Témata:

    cyklické opakování a rozšiřování témat z předchozích ročníků

  • volný čas - fyzické a duševní zdraví

  • popis osob včetně charakteru

  • oslavy a svátky, plány do budoucnosti,

  • zeměpisné údaje - vysněná země, počasí

cestování


Poslech


rozumí informacím v


jednoduchých


poslechových textech -


rozumí obsahu


přiměřeně náročné


promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

Mluvení

- vypráví jednoduchý

OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti,

příběh či událost


- popíše osoby, místa

MED – fungování a

a věci ze svého

vliv médií ve

každodenního života v

společnosti, tvorba

rámci volného času

med.sdělení

Psaní


- napíše dopis o


volném čase, rodině a

EGS – Evropa a svět

budoucnosti


Čtení


- vyhledá požadované


informace v

MKV - multikulturalita

každodenních


autentických


materiálech


- rozumí krátkým


textům a vyhledá v


nich požadované


informace




9. třída


Výstupy RVP


Školní výstupy


Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

žák

Poslech

  • rozumí informacím v poslechových textech

  • rozumí obsahu přiměřeně náročné promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat

    Mluvení

  • vypráví jednoduchý příběh či událost

  • popíše osoby, místa a věci, práci, počasí

    Psaní

  • vyplní základní údaje o sobě ve formuláři

  • napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných tématika

  • reaguje na jednoduché písemné sdělení

    Čtení

  • vyhledá požadované informace v každodenních autentických materiálech

  • rozumí přiměřeným textům a vyhledá v nich požadované informace

žák

Poslech

  • rozumí informacím v v poslechových textech

  • rozumí obsahu přiměřeně náročné promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat Mluvení

  • dokáže popsat cestu, používá předložky, je schopný krátce promluvit o hlavním městě UK, USA, ČR, popř. dalších velkých městech

  • konverzuje v rámci pracovního pohovoru

  • mluví o svých zkušenostech

  • mluví o svých

    zdravotních problémech a doporučí jejich řešení Psaní

  • napíše esej o svých plánech

  • vymyslí jednoduchý příběh o dospívajících a jejich problémech, popíše činnosti a práci jednotlivých osob - životopis

  • napíše krátký článek o cestování- zvyky a tradice

    Čtení

  • vyhledá požadované informace v každodenních autentických materiálech - rozumí přiměřeným textům a vyhledá v nich požadované informace


Gramatika: cyklické opakování všech gramatických jevů i témat z předchozích ročníků

  • opakování minulých časů

  • členů u zeměpisných názvů

  • 1. kondicionál

  • předpřítomný čas

  • způsobová slovesa a vybraná často používaná frázová slovesa

  • trpný rod (př.+min) stručné seznámení

    Učivo

  • počasí

  • názvy zemí a práce s mapou, města USA a VB,

  • určování a popisů směrů, navigace, zdraví a nemoci

  • profese

  • detailní popis osob


OSV – komunikace, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, kreativita


EV vztah člověka k prostředí


MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení


EGS - reálie anglicky mluvících zemí - Objevujeme Evropu


MKV – život v cizích zemích – Kulturní diferenciace