Charakteristika vyučovacího předmětu anglický jazyk
Vyučovací předmět Anglický jazyk vychází ze vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV. Vyučuje se od 3. do 9. ročníku. Svým zaměřením patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Na tento předmět může navázat doplňující vzdělávací obor z volitelných předmětů Konverzace v anglickém jazyce.
Výuka anglického jazyka vede žáky řadou aktivit, které směřují k dosažení schopnosti účinně komunikovat v tomto jazyce (ústně i písemně) v situacích vztahujících se k nejrůznějším okolnostem každodenního života. Vede je k samostatnosti a snižováním jazykové bariéry přispívá k jejich uplatnění v osobním i profesním životě. Umožňuje také chápat odlišnosti i shody způsobu života v jiných zemích a zprostředkovává tak porozumění odlišným kulturám.
Formy a metody výuky:
Výuka probíhá převážně v jazykových učebnách. Žáci jsou v jednotlivých ročnících děleni do skupin na základě reálné jazykové úrovně dle SERR, pokud to umožní organizační podmínky. Při práci je využívána kombinace klasických učebních materiálů s digitálními technologiemi.
Při výuce jsou používány metody rozvíjející komunikační dovednosti, individuální práce, skupinová práce, projektové vyučování, práce s literaturou a slovníky. Zařazena je také práce na počítačích. Jsou využívány i možnosti divadelních představení, poznávacích zájezdů do Velké Británie či dopisování v anglickém jazyce. Možnou alternativou jsou také soutěže v tomto cizím jazyce.
V hodinách anglického jazyka na 1.stupni jde především o vytvoření pozitivního vztahu k novému vyučovacímu předmětu, o vybudování základů výslovnosti a o vstup do cizího jazyka zábavnou formou pomocí her, komiksů, písniček, říkanek či dalších kreativních technik. Výuka je zaměřena převážně na rozvoj komunikačních činností – poslechu a mluvení.
Na 2. stupni se navazuje na učivo zvládnuté v nižších ročnících. Jde však již více o cizí jazyk jako prostředek dorozumění a získávání dalších poznatků. Rozvíjeny jsou všechny řečové dovednosti, písemné vyjadřování postupně nabývá na významu a důležitosti. Při vyučování je věnována adekvátní
pozornost žákům se specifickými potřebami, stejně tak je brán zřetel na žáky nadané.
ve 3.ročníku | 3 hodiny týdně | |
ve 4.ročníku | 3 hodiny týdně | |
v 5.ročníku | 3 hodiny týdně | |
v 6.ročníku | 3 hodiny týdně | |
v 7.ročníku | 3 hodiny týdně | |
v 8.ročníku | 3 hodiny týdně | |
v 9.ročníku | 3 hodiny týdně |
Začlenění průřezových témat:
OSV - rozvoj poznávacích schopností
kreativita
komunikace
EGS - Evropa a svět nás zajímá MKV – Multikulturalita
Na základě požadavků MŠMT byly do učebního plánu zapracovány standardy z RVP ZV.
Kompetence k učení : Vést žáky k vyhledávání a zpracování informací a k jejich efektivnímu využití v procesu učení a v tvůrčích činnostech, směřovat je k uplatnění různých metod a strategií učení. Vést je k hodnocení svých výsledků a pochopení problémů souvisejících s nezdarem v učení, pracovat s chybou.
Kompetence k řešení problémů: Učit žáky rozpoznat a pochopit problém, vyhledat informace vhodné k jeho řešení a naplánovat způsob řešení. Rozvíjet v nich schopnost kriticky myslet, utvořit si vlastní názory a rozhodnutí z nich plynoucí obhájit.
Kompetence komunikativní: Na základě četby, poslechu a především metod rozvíjejících komunikační schopnosti pěstovat v žácích schopnost využívat získaných dovedností ke kvalitní spolupráci s ostatními.
Kompetence sociální a personální: Vést žáky k tomu, aby uplatnili své znalosti zdvořilých modelů vzájemného styku k vytváření vztahů, aby účinně spolupracovali v rámci skupiny a respektovali i názory druhých.
Kompetence občanské: Pozitivně rozvíjet sebedůvěru žáků současně s respektováním osobností druhých lidí. Působit na ně tak, aby byli schopni ocenit nejen naše a evropské kulturní dědictví, ale i jiné kultury.
Kompetence pracovní: Vést žáky k pochopení, jak znalosti a dovednosti získané v procesu učení mohou uplatnit při plnění konkrétních úkolů v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucí povolání.
Kompetence digitální: Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ANGLICKÝ JAZYK
3.- 4. třída | |||
Výstupy RVP | Školní výstupy | Učivo | Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- rozumí jednoduchým |
|
OSV – komunikace EV – Základní podmínky EGS – Evropa a vět nás zajímá OSV – rozvoj schop. poznávání OSV – komunikace | |
pokynům a otázkám | |||
učitele, které jsou | |||
sdělovány pomalu a s | |||
pečlivou výslovností a reaguje na ně verbálně | Témata: Hudba, domov, rodina, škola, volný | ||
i neverbálně | čas, lidské tělo, jídlo, zdraví, | ||
- zopakuje a použije | oblékání, nákupy, bydliště, sport, | ||
slova a slovní spojení, | kalendářní rok /roční období, měsíce, | ||
se kterými se v průběhu | dny v týdnu, hodiny), zvířata, příroda, | ||
výuky setkal | počasí | ||
- rozumí obsahu | Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, | ||
jednoduchého krátkého | Velikonoce, Den Země | ||
psaného textu, pokud | |||
má k dispozici vizuální | |||
oporu | |||
- rozumí obsahu | |||
jednoduchého krátkého | |||
mluveného textu, který | |||
je pronášen pomalu, | |||
zřetelně a s pečlivou | Gramatika | ||
výslovností, pokud má | používá gramatické jevy bez | ||
k dispozici vizuální | vysvětlení jejich vzniku | ||
oporu | |||
- přiřadí mluvenou a | |||
psanou podobu téhož | |||
slova či slovního | |||
spojení | |||
- píše slova a krátké | |||
věty na základě textové | |||
a vizuální předlohy | |||
5. třída | |||
Výstupy RVP | Školní výstupy | Učivo | Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Poslech s porozuměním:
formuláře | Poslech s porozuměním:
| Témata cyklické opakování a rošiřování tématz předchozích ročníků kalendář, hláskování, seznamování, státy a národnosti, koníčky, škola, typy rodin, popis osob včetně identifikace Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, Velikonoce, d Den Země Mluvnice cyklické opakování z předchozích ročníků Základní gramatické struktury a typy vět: sloveso be, have got, can, přítomný čas prostý a průběhový, there is/are, zájmena osobní, člen urč. x neurčitý, množné číslo podstatných jmen, | OSV-komunikace OSV-kreativita MKV- multikultura EGS-Evropa a svět nás zajímá OSV-rozvoj schopností poznávání |
6. třída | |||
Výstupy RVP | Školní výstupy | Učivo | Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Žák Poslech
|
| Témata cyklické opakování a rozšiřování témat z předchozích ročníků denní rutiny, časové údaje, dům, domácí práce, nakupování - oblečení Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, Velikonoce, Den země Gramatika: cyklické opakování z předchozích ročníků
| |
7. třída | ||||
Výstupy RVP | Školní výstupy | Učivo | Průřezová témata a mezipředmětové vztah | |
Žák Poslech | Žák
| Gramatika: cyklické opakování z předchozích ročníků
Halloween, Vánoce, sv. Valentýn, Den Země, Velikonoce | OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, EV – vztah člověka k prostředí MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení EGS – Evropa a svět MKV - multikulturalita | |
| ||||
8. třída | |||
Výstupy RVP | Školní výstupy | Učivo | Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Žák | -pracuje se slovníkem - píše krátké gramaticky správní texty na zadané téma
| Gramatika: cyklické opakování z předchozích ročníků
cestování | |
Poslech | |||
rozumí informacím v | |||
jednoduchých | |||
poslechových textech - | |||
rozumí obsahu | |||
přiměřeně náročné | |||
promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat Mluvení - vypráví jednoduchý | OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, | ||
příběh či událost | |||
- popíše osoby, místa | MED – fungování a | ||
a věci ze svého | vliv médií ve | ||
každodenního života v | společnosti, tvorba | ||
rámci volného času | med.sdělení | ||
Psaní | |||
- napíše dopis o | |||
volném čase, rodině a | EGS – Evropa a svět | ||
budoucnosti | |||
Čtení | |||
- vyhledá požadované | |||
informace v | MKV - multikulturalita | ||
každodenních | |||
autentických | |||
materiálech | |||
- rozumí krátkým | |||
textům a vyhledá v | |||
nich požadované | |||
informace | |||
|
9. třída |
|||
|
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
|
žák Poslech
|
žák Poslech
|
Gramatika: cyklické opakování všech gramatických jevů i témat z předchozích ročníků
|
OSV – komunikace, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, kreativita EV vztah člověka k prostředí MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení EGS - reálie anglicky mluvících zemí - Objevujeme Evropu MKV – život v cizích zemích – Kulturní diferenciace |